اجتماعی استان اصفهان اقتصادی چندر رسانه فرهنگ و هنر یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

گردشگری اولین چیزی است که از سبد مصرفی خانوار کنار می‌رود

گردشگری اولین چیزی است که از سبد مصرفی خانوار کنار می‌رود

گردشگری اولین چیزی است که از سبد مصرفی خانوار کنار می‌رود

یک استاد دانشگاه گفت: گردشگری اولین چیزی است که از سبد خانوار کنار می رود تا خانواده ها بتوانند هزینه هایشان را مدیریت کنند.

پایگاه خبری احوال نیوز به نقل از مهر ، نشست تحول در حوزه گردشگری و دولت سیزدهم با حضور کارشناسان و اساتید گردشگری برگزار شد. در این نشست، مسعود نصرتی رئیس مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم گفت: میزان گردشگری که وارد استان‌های شمالی کشور می‌شوند هر کدام این قابلیت را داشته که کل کشور را در زمینه اشتغال و تولید ناخالص منابع ملی پوشش دهد و اداره کند. یعنی اگر بخواهیم آمار گردشگران دو شهر را با کشورهای اروپایی و آمریکایی مقایسه کنیم عدد قابل توجهی هست اما می‌بینیم بالاترین آمار مهاجر فرستی به دلیل نبود شغل در همین استانهاست.

وی گفت: باید بدانیم از ظرفیت‌های موجود چه استفاده‌ای کرده ایم. از صندوق جاده ابریشمی که چین ایجاد کرده چه استفاده‌ای کردیم؟ نگاه به گردشگر خارجی در دولت بعد چه خواهد بود. این صحبت‌هایی که مدام تکرار می‌شود و می‌گویند درها به روی گردشگران خارجی باز می‌شود، کی به صورت علمی مشخص می‌شود و توضیح داده می‌شود که ما باید با مرزهای باز روی گردشگران خارجی تأثیرگذار باشیم.

نصرتی گفت: باید با فرهنگ سازی همه جانبه و کوتاه مدت انجام شود که از گردشگری چه چیزی می‌خواهیم و این شرایط کجا می‌خواهد برای ایران اشتغال و درآمد تولید کند. به عنوان مثال راهیان نور وارد خوزستان می‌شد و تا یک مقطع زمانی مورد توجه استان‌ها نبوده اند چون چیزی برای استان نداشت. از سرویس بهداشتی استان‌ها استفاده می‌شد و آب و غذایشان را هم با خودشان می‌بردند. تا اینکه در چند سال اخیر رویکرد تغییر کرد و گفته شد که با خودتان آب و غذا نبرید و اجازه دهید افراد ساکن هم از حضورتان استفاده ببرند. گردشگری وقتی موفق می‌شود که در شهرها و روستاهایی که قابلیت جذب گردشگر دارند این احساس بوجود آید که در کوتاه‌مدت قابلیت بهره‌برداری اقتصادی از گردشگری را دارند.

در ادامه این نشست، شهاب طلایی مدیر گروه گردشگری مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: درباره صنعتی صحبت می‌کنیم که در یک سال و نیم اخیر در گیر بحران کرونا شده و تمامی زنجیره فعالیت‌های کسب و کار در کشور را تحت الشعاع قرار داده است ولی اینکه آیا دولت عملکرد خوبی در مدیریت داشته یا نه بحث دیگری است. قبل از کرونا در حوزه گردشگران ورودی حدود ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر ورودی داشته ایم. نکته مهم این است که از این تعداد بیش از ۹۰ درصد از کشورهای همسایه بوده اند و کشورهای عراق و آذربایجان به تنهایی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ورودی ما را تشکیل می‌دهند. ۷۵ درصد ورودی به کشور از مرزهای زمینی وارد ایران شده اند. در حوزه گردشگری داخلی واقعیت این است که وضعیت مناسبی نداریم و حدود ۴۰ درصد مردم ایران سفر را با رویکرد گردشگری انجام نمی‌دهند چون پدیده لوکس محسوب می‌شود.

وی افزود: پدیده سفر در خانواده ایرانی اولین چیزی است که از سبد مصرفی خانوار کنار می‌رود تا هزینه‌ها مدیریت شود. برآورد دیگری نشان می‌دهد که ۳۰ درصد کارکنان دولت نیز به سفر نمی‌روند. اما کشوری مانند امارات، هر خانواده ۷ بار در طول سال به سفر می‌رود. ما در این زمینه الگوی خاصی نداشته ایم. هر چند که در حوزه قانون گذاری قوانینی برای بهبود این روند تسریع شده ولی در حوزه اجرا نتوانسته ایم کار کنیم. قبل از کرونا حدود ده میلیون نفر از کشور خارج می‌شدند و ۵ میلیون نفر از آنها با هدف زیارت به عتبات عالیات می‌رفتند اما ۵ میلیون دیگر رویکرد سیاحتی داشتند. روند ورودی و خروجی در چهار سال گذشته مثبت بوده است. صنعت گردشگری کشور با وجود اینکه اولویت حاکمیت نبوده است اما باز مسیر رو به رشدی داشته است و از ۵۰ یا ۶۰ هزار نفر ورودی رسیده ایم به ۸ میلیون ورودی. در حوزه اقامتگاه‌ها ۶ هزار گونه اقامتگاه وجود دارد ولی این ظرفیت‌ها با ظرفیت‌های کشورمان همخوان نیست. به خصوص زمانی که آن را با کشورهای دیگر مقایسه می‌کنیم.

وی ادامه داد: ۱۲۷۲ هتل در کشور وجود دارد که این هتل‌ها شاید مطابق با کل هتل‌های شهر استانبول باشد. ۳۵ درصد از ناوگان حمل و نقل مسافربری ما بیش از ۱۵ سال عمر دارند. در حمل و نقل هوایی اوضاع بدتر است. مجموع اینها نشان می‌دهد که وضعیت گردشگری ما به رغم افزایش، چالش‌های عمده ای نیز داشته است.

طلایی به قوانین حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: آخرین قوانین در حوزه توسعه ایرانگردی و جهانگردی مربوط به دهه ۷۰ بوده است. الان رویکردهای این حوزه تغییرات زیادی داشته اما هنوز قانون توسعه ایرانگردی را اجرا می‌کنیم که برای وقتی است که گردشگری ذیل وزارت ارشاد بود.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x