اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت تصاویر فرهنگ و هنر

خریداری امتیاز ۴۰۰ لیتر بر ثانیه پساب برای شهر اصفهان

خریداری امتیاز ۴۰۰ لیتر بر ثانیه پساب برای شهر اصفهان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: با بهره برداری از پساب تصفیه شده و احداث ۸۶ کیلومتر خط کلکتور، پایداری منابع آبی فضای سبز طی ۴ سال اخیر در شهر اصفهان تضمین شد.

حسین امیری، در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان که با معرفی پروژه های تصفیه و انتقال پساب به فضای سبز، همراه بود، اظهار کرد: یکی از دغدغه هایی که در این دوره مدیریت شهری با توجه به خشکسالی و نبود منابع آبی به وجود آمد، تامین منابع آبی فضای سبز بوده است که با حمایت شورای شهر و شهردار در همین دوره اقدامات قابل توجه و ارزنده ای در جهت حراست از فضای سبز شهر اصفهان صورت گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به آلایندگی اطراف شهر اصفهان و گازهای سمی، چاره ای نداریم جز اینکه به سمتی حرکتی کنیم که تاب آوری شهر را در جهت زیست پذیری فراهم کنیم؛ بر همین اساس برای تامین، انتقال و مدیریت توزیع مصرف آب طی سه سال اخیر در همه مناطق برنامه های قابل توجهی را اجرا کردیم.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: با توجه به شرایط خشکسالی باید به سمتی حرکت کنیم که منابع آبی پایدار را تامین کنیم.

وی ادامه داد: در مقایسه با کاشان، زرین شهر و نطنز میانگین شهر اصفهان کاهش بارش را داشته که بسیار نگران کننده است، با توجه به این موضوع، اگر رودخانه جاری شود در بالاترین سطح ایستایی ناشی از رودخانه، با پایین ترین سطحی که رودخانه جاری نیست حدود چهار متر کاهش منابع زیرزمینی داریم و این یعنی بیش از یک میلیون مترمکعب از این ذخایر کاهش پیدا می کند.

امیری بیان کرد: سال ۹۷ بیش از ۹۶ چاه ما کاملا خشک شد، ۷۷ چاه خشک شده دارای تاسیسات بود، ۸۷ چاه دارای آبدهی ناچیز بود و ۱۰۲ چاه آبدهی متوسط داشت.

وی افزود: با توجه به جاری شدن رودخانه در سال ۹۹ چاه های خشک شده به ۹۰ مورد و چاه با آبدهی متوسط به ۱۰۷ مورد رسید که این نشان دهنده وابستگی چاه های آبی به زاینده رود است.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: کنتورهای نصب شده در مسیر آب نشان می دهد در سال ۹۶ حدود ۳۷ میلیون مترمکعب، سال  97 حدود ۲۶ میلیون مترمکعب، سال ۹۹ حدود ۳۶ میلیون و سه ماهه امسال ۹ میلیون مترمکعب از چاه ها نیازمند برداشت آب بوده است.

*شهرداری ۲۳ میلیون مترمکعب کمتر از نیاز خود از منابع آبی استفاده می کند

وی افزود: نیاز آبی شهرداری برای یک سال بالغ بر ۵۶ میلیون مترمکعب است اما با توجه به کمبود منابع آبی مصرف حدود ۳۳ میلیون مترمکعب بوده است.

امیری با اشاره به اینکه راهکارهایی برای تامین آب فضای سبز باید وجود داشته باشد چراکه ما در هر ثانیه به سه هزار لیتر آب نیاز داریم، گفت: در همین راستا گزینه های متعدد را بررسی کردیم که گزینه سوم یعنی تامین هزار و ۵۰۰ لیتر از آب های زیرزمینی و ۱۴۰۰ لیتر از پساب را انتخاب کردیم تا این سه هزار لیتر تامین شود.

وی با اشاره به اقدامات در این زمینه، اظهار کرد: به همین منظور در راستای طراحی، اجرا و بهره برداری خطوط کلکتور در مناطق ۱۵ گانه اقدام کردیم که پایش پساب یکی از دغدغه های ما در این زمینه است که طی دو سال گذشته واحد پایش در سازمان پارک ها راه اندازی و هزار و ۳۲۰ آزمایش پساب و هزار آزمایش خاک از پساب انجام دادیم.

*خریداری امتیاز ۴۰۰ لیتر بر ثانیه پساب برای شهر اصفهان

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان افزود: در تامین آب فضای سبز به سمت استفاده از تصفیه پساب روی آوردیم و از تصفیه خانه شاهین شهر که در ابتدای همین دوره کلنگ زنی شد ۱۰۰ لیتر در ثانیه و از تصفیه خانه پساب سپاهان شهر ۱۴۰ لیتر در ثانیه برداشت می شود.

وی با بیان اینکه تصفیه خانه تکمیلی سپاهان شهر با شیوه لخته سازی تکمیل شده و ظرف چند روز آینده به بهره برداری می رسد، گفت: در ۱۲ سال اخیر امتیاز ۴۰۰ لیتر پساب تصفیه خانه از سوی شهرداری خریداری شده بود که محل استفاده آن سجزی بود اما با توجه به خشکسالی این پساب را به شهر اصفهان انتقال دادیم.

امیری بیان کرد: در منطقه ۷ طراحی کردیم که حدود ۱۴۰ لیتر بر ثانیه از همین ۴۰۰ لیتر برداشت کنیم و ایستگاه پمپاژ حبیب آباد به این منظور تکمیل شد.

وی ادامه داد: در منطقه شش شهر اصفهان ۲۴۰ لیتر پساب از تصفیه خانه جنوب برداشت می کنیم و در حال بهره برداری است.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: برای آبیاری ناژوان هم ۲۵۰ لیتر بر ثانیه فاضلاب امتیاز گرفتیم که ۲۰۰ لیتر را به ناژوان می توانیم اختصاص دهیم و ۲۵ لیتر به منطقه ۱۳ اختصاص می یابد.

وی ادامه داد: امتیاز پساب و فاضلاب خام ۸۰۰ لیتر در ثانیه است که ۴۸۰ لیتر در ثانیه بهره برداری می کنیم و امسال می خواهیم در مجموع میزان بهره برداری را به ۱۵ میلیون مترمکعب برسانیم.

*حدود ۸۰ درصد خطوط کلکتور شهر اصفهان در این دوره مدیریت شهری احداث شد

در ادامه، علیرضا نصراصفهانی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: حدود ۱۱۰ کیلومتر کلکتور در شهر اصفهان داریم که ۸۶ کیلومتر آن در این دوره مدیریت شهری به سرانجام رسیده است و اگر این اقدامات صورت نمی گرفت با توجه به وضعیت خشکسالی اتفاقات ناگواری در شهر رخ می داد.

وی ادامه داد: براساس گزارشات معاونت خدمات شهری، حدود ۳۰ درصد از فضای سبز چهار هزار هکتاری شهر توسط پساب تصفیه شده طبق استانداردها آبیاری می شود که اگر این اقدام صورت نمی گرفت با مشکلات عدیده ای روبرو می شدیم.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x