اجتماعی استان اقتصادی تصاویر چندر رسانه حوادث سیاسی کردستان

اعزام بالگرد جهت مهار آتش‌سوزی در مراتع استان‌های فارس و کردستان

اعزام بالگرد جهت مهار آتش‌سوزی در مراتع استان‌های فارس و کردستان

اعزام بالگرد جهت مهار آتش‌سوزی در مراتع استان‌های فارس و کردستان

رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی وزارت دفاع از اعزام بالگرد جهت مهار آتش‌سوزی در مراتع استان‌های فارس و کردستان خبر داد.

پایگاه خبری احوال نیوز به نقل از مهر ، خلبان محمد مهدی نوری آل‌آقا در توضیح اقدامات مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی وزارت دفاع در خصوص اطفای حریق مراتع شهرستان‌های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد و جنگل‌های مریوان در استان کردستان، ارتفاعات سعادت آباد شهرستان مرودشت گفت: تلاش نیروهای منابع طبیعی و مردمی برای مهار و کنترل آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد.

رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی وزارت دفاع افزود: این حریق از روز گذشته در ارتفاعات منطقه سعادت‌آباد شوشتری واقع در مرز شهرستان‌های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.

نوری آل‌آقا تصریح کرد: با توجه به گستردگی این حریق، دمای بسیار بالای هوا و سرعت پیشروی آن به سمت نقاط دیگر شهرستان عملیات کنترل حریق با سختی مواجه شده که با مدیریت نیروهای عملیاتی، تلاش بی‌وقفه و طاقت‌فرسا، این آتش‌سوزی سرانجام ساعت ۱۲ دیشب تحت کنترل نیروهای امدادی منابع طبیعی قرار گرفت و مهار شد، اما این آتش‌سوزی مجدداً از ساعت ۵ صبح امروز شعله‌ور و درحال پیشروی به سمت دیگر مناطق جنگلی است که آمار قطعی از میزان خسارت‌های این آتش‌سوزی در دسترس نیست.

رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفا حریق وزارت دفاع با اشاره به اعلام درخواست بالگرد به این مرکز جهت هلی‌برد نیروهای امدادی به ارتفاعات گفت: از دیروز صبح جهت هلی‌برد نیروها یک دستگاه بالگرد از استان اصفهان به این منطقه اعزام و استقرار یافته است.

نوری آل‌آقا در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر نیز عملیات پشتیبانی برای خاموش کردن آتش‌سوزی آغاز شده و تیم‌های عملیاتی در تلاش برای انتقال و جابجایی نیروهای امداد طبیعت و گروه‌های مردمی از سه شهرستان پاسارگاد و مرودشت و ارسنجان هستند که با انتقال نیرو، امکانات و تجهیزات مورد نیاز انتظار می‌رود بزودی آتش کنترل و مهار شود.

وی با بیان اینکه بالگرد طی سیزده مرحله پرواز، ۱۳۰ نفر از نیروهای منابع طبیعی، بسیج مردمی و… را جهت مهار آتش به ارتفاعات رسانده است، افزود: آتش در یک مرحله تا ۷۰ درصد مهار شد اما به دلیل وزش باد حریق شدت گرفته و شعله‌ور شد و بالگرد دوم با سبد اطفا حریق ۴ تنی به منطقه اعزام شد است و یک فروند هم‌در حالت فعال؛ آماده انجام عملیات اطفا حریق است.

رییس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی وزارت دفاع با اشاره به اینکه دلیل آتش‌سوزی عوامل انسانی بوده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود آتش همچنان ادامه داشته باشد و همکاران ما به انجام عملیات تا اطفا کامل حریق ادامه خواهند داد.

اعزام بالگرد برای مهار آتش جنگل‌های مریوان

نوری آل‌آقا همچنین از اعزام یک فروند بالگرد برای مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های شهرستان مریوان خبر داد و خاطرنشان کرد: آتش‌سوزی در بخشی از جنگل‌های مناطق مرزی و در نزدیکی روستایی ” دوله بید” گسترش پیدا کرده و به دلیل آلوده بودن منطقه به مین‌های دوران جنگ تحمیلی امکان اعزام نیروی انسانی وجود ندارد و به همین دلیل بالگرد به این منطقه اعزام شد.

وی اضافه کرد: این بالگرد با استفاده از سبد ۴ تنی مخصوص آب را از دریاچه زریوار پر کرده و با آن زبانه‌های آتش را خاموش می‌کند و به دلیل سرعت عمل و امکان آبپاشی در مناطق مرتفع با حجم زیاد، نقش مهمی در مهار آتش‌سوزی دارد.

رییس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی وزارت دفاع تصریح کرد: هم‌اکنون علاوه بر نیروهای مردمی شامل تشکل‌ها و انجمن‌های زیست محیطی و منابع طبیعی مریوان، ۱۴ تیم عملیاتی از شهرستان‌های سنندج، کامیاران، سروآباد و مریوان به منطقه اعزام شدند.

نوری آل‌آقا افزود: تاکنون آتش‌سوزی به بیش از ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های این منطقه خسارت وارد کرده و با خاموش کردن و مهار آتش در یک منطقه در منطقه‌ای دیگر دوباره زبانه‌های آتش شعله‌ور می‌شود. لذا تیم عملیات هوایی اطفا حریق تا اطفا کامل در منطقه عملیاتی می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های بلوط رخ داده است، اضافه کرد: گونه‌هایی از بنه و زالزالک هم در این آتش سوزی آسیب دیده است که هنوز برآورد نهایی از سطح آتش‌سوزی انجام نگرفته است.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

شهرستان مرزی مریوان با ۱۵۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x