اجتماعی استان اقتصادی بهداشت بین الملل سیاسی

وضعیت واکسیناسیون بهتر می‌شود+آمریکابرای سقوط ایرباس عذرخواهی کند

وضعیت واکسیناسیون بهتر می‌شود+آمریکابرای سقوط ایرباس عذرخواهی کند

وضعیت واکسیناسیون بهتر می‌شود/آمریکابرای سقوط ایرباس عذرخواهی کند

رئیس‌جمهور گفت: همه علامت‌ها نشان می‌دهد که با خرید واکسن خارجی و تولید واکسن داخلی، شرایط از هفته آینده به لحاظ واکسن بسیار بهتر خواهد شد و واکسیناسیون با سرعت وسیع‌تر انجام می‌گیرد.

پایگاه خبری احوال نیوز نقل از مهر ، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن گرامیداشت روز دوازدهم تیرماه (حمله ناجوانمردانه ناوگان آمریکایی به هواپیمای مسافربری در سال ۶۷ در خلیج فارس)، گفت: در این حادثه ۲۹۰ نفر از سرنشینان هواپیما به شهادت رسیدند. متاسفانه دولت آمریکا از آن زمان تاکنون نه عذرخواهی رسمی نسبت به این جنایت کرد و نه اینکه اقدام قابل توجهی انجام داد و از طرف دیگر فرمانده این ناو را هم مورد تشویق قرار داد.

وی افزود: ما به ارواح همه آن شهیدان درود می‌فرستیم و برای آنها علو درجات می‌خواهیم و امیدواریم دولت آمریکا بداند که جنایت بسیار بزرگی را در سال ۶۷ در خلیج فارس مرتکب شد و همواره همه آزادی‌خواهان جهان خواستار این هستند که آمریکا اقدامات لازم را هم برای عذرخواهی و هم برای جبران و هم برای توضیح اینکه چرا قاتل و جنایتکار این جنایت بزرگ را مورد تشویق قرار داد، به اطلاع مردم برساند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به شیوع بیماری کرونا، گفت: ما امروز در یک شرایط خاص کرونایی قرار گرفته‌ایم و در مقایسه با هفته پیش، متاسفانه در مسیر افزایش این بیماری هستیم. در هفته‌های گذشته اعلام شده بود که ویروس جدید «دلتا» از مناطق جنوبی و جنوب شرق وارد کشور شده است و باید مراقبت شود که این ویروس به درون کشور سرایت نکند، اما متاسفانه این ایام مسائلی داشتیم که به شیوع ویروس کمک کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: مسئله انتخابات را داشتیم، مخصوصاً انتخابات شوراها؛ گزارشاتی که به ما رسید مبنی بر این بود که میهمانی‌هایی که می‌دادند و سفره‌هایی که در برخی نقاط می‌انداختند با پروتکل‌های بهداشتی متناسب نبود.

وی گفت: امروز مسئله تابستان و سفرهای تابستانی را هم داریم، قبلاً هم ماه رمضان و عید فطر را داشتیم و همه این عوامل دست به دست هم می‌دهد تا این ویروس توسعه پیدا کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: همه آن مقرراتی که برای مناطق قرمز، نارنجی و زرد پیش‌بینی کردیم باید اجرا شود. اگر آن دستورالعمل مورد تردید قرار بگیرد یا عمل نشود، ما دچار مشکل می‌شویم، این مسئله شوخی ندارد چرا که یک بیماری است و معلوم نیست تا چه زمانی در جامعه ما میهمان ناخوانده می‌ماند و اگر مراقبت نکنیم با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم.

روحانی ادامه داد: ما با یک ویروسی مواجه شدیم که هرچه از آن می‌گذرد یک بُعد دیگری از آن نمایان می‌شود. مخصوصاً جهش ژنی این ویروس که بسیار خطرناک است. موتاسیون‌هایی که رخ می‌دهد و تغییرات ژنتیکی که به تدریج ایجاد می‌کند، هر روز یک نوع از این ویروس را با ویژگی خاصی که معمولاً هم سرایت و خطر آن بیشتر است، وارد کشور کرده و مردم را مبتلا می‌کند.

وی گفت: این ویروس این‌طور نیست که بگوئیم مخصوص یک کشور و منطقه است، بلکه یک پاندمی است و سراسر جهان را فراگرفته است. یک کشور محدودیت‌هایش را رفع می‌کند اما چند هفته بعد مجبور می‌شود دوباره محدودیت ایجاد کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این ویروس هنوز ناشناخته است، گفت: به عنوان مثال در اروپا یک کشوری اعلام می‌کند به خاطر واکسن‌هایی که زدیم شرایط مناسب شده است و همه رستوران‌ها و تالارها و مراکز ورزشی و فرهنگی را باز می‌کند اما سه یا چهار هفته بعد دو مرتبه هجوم این بیماری با نوع و نام دیگر شیوع پیدا می‌کند و آن کشور مجبور می‌شود مجدداً محدودیت ایجاد کند، بنابراین معلوم است که هنوز ابعاد این ویروس مورد شناسایی قرار نگرفته است و هر روز یک بخشی از قدرت خود را نمایان می‌کند.

روحانی ادامه داد: این ویروس، ویروسی غیر قابل درمان است. البته وقتی این ویروس می‌آید یکسری عوارض جانبی هم ایجاد می‌کند که می‌توان آن را درمان کرد اما هنوز داروی مشخصی برای درمان ویروس وجود ندارد که بگوییم در چند نوبت مصرف کنیم تا درمان شود. در واقع این ویروس غیر قابل درمان است.

وی گفت: در عین حال این ویروس واکسن‌پذیر ست یعنی واکسن می‌تواند در این ویروس تاثیرگذار باشد. البته گاهی اوقات شرایطی پیش می‌آید که واکسن پذیری آن هم مورد تردید قرار می‌گیرد، یعنی یک واکسنی می‌آید و مردم یک مصونیتی پیدا می‌کنند اما سپس یک نوع جهش یافته جدیدی می‌آید و شرایط و مقاومتی که در بدن ایجاد شده است را می‌شکند. البته ممکن است مرگ و میر، کمی پایین‌تر باشد اما بیماری متاسفانه باز هم وجود دارد و برخی از بیماران هم مجبورند بستری شوند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: این ویروس از یک طرف واکسن پذیر است و گاهی نیز واکسن‌پذیری آن از نظر ابتلا مورد تردید قرار دارد. اما به هرحال در همه دنیا نشان داده شده که کشورهایی که واکسن بیشتری استفاده کردند، توانستند تا حدی جلوی این بیماری را بگیرند.

روحانی با بیان اینکه در مسئله واکسن، شرایط ما روز به روز بهتر می‌شود، گفت: البته باید واکسن بیشتری در اختیار می‌داشتیم. اگر کشورهایی که با آنها قرارداد بستیم و بعضاً پول آن را هم پرداخت کردیم، واکسن را به موقع به ما می‌دادند شرایط بهتری داشتیم. ما پول کواکس را پرداخت کردیم اما از آن قولی که به ما داده شد عقب است. ما از ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوزی که سفارش دادیم، مقدار کمی را تحویل گرفتیم، اگر این تعداد به زودی برسد می‌تواند به ما کمک کند.

وی تاکید کرد: همه علامت‌ها نشان می‌دهد که با خرید واکسن خارجی و تولید واکسن داخلی، شرایط از هفته آینده به لحاظ واکسن بسیار بهتر خواهد شد و واکسیناسیون با سرعت وسیع‌تر انجام می‌گیرد. یکسری مشکلاتی در نوبت دوم واکسیناسیون در تهران بود که رفع شده و آن اجتماع و ازدحام هم از بین رفته است.

رئیس‌جمهور گفت: ما قبلاً اولویت‌هایی را در ستاد کرونا مشخص کرده بودیم و می‌توانیم برخی موارد دیگر را هم در اولویت قرار دهیم. وزارت بهداشت این موارد را باید مورد توجه قرار دهد.

روحانی ادامه داد: ما از یک طرف بحث اول مهر و موضوع مدارس و دانشگاه‌ها را داریم و از طرف دیگر با کسب و کارها، مشاغل و خدماتی مواجه هستیم که باید هرچه سریع‌تر واکسیناسیون آنها انجام بگیرد. امیدواریم که بتوانیم واکسیناسیون را توسعه دهیم و شرایط مناسب‌تری را در هفته‌های آینده داشته باشیم.

وی گفت: هرکسی که واکسن تزریق کرده و هرکسی که تزریق نکرده است، حتماً باید پروتکل‌ها را مراعات کنند. واکسن نباید باعث شود که پروتکل‌ها را رعایت نکنیم و فاصله‌گذاری و ماسک را کنار بگذاریم و در میهمانی‌ها و دورهمی‌ها شرکت کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: حداقل تا پایان سال رعایت این پروتکل‌ها باید ادامه پیدا کند تا ببینیم شرایط به کجا می‌رسد. بنابراین اگرچه این بیماری قابل پیش‌بینی نیست اما قابل پیشگیری است، یعنی با مراعات همه پروتکل‌ها ما می‌توانیم پیشگیری کنیم.

روحانی با بیان اینکه ما چاره‌ای جز «پروتکل»، «واکسن» و «امید و اعتماد» نداریم، گفت: این سه عامل باید عواملی باشند که مردم ما را هدایت کند تا همه، اصول بهداشتی را مراعات کنند و هم اینکه در چارچوب پروتکل، فعالیت‌های اجتماعی خود را ادامه دهند.

وی گفت: امروز در جلسه بحث شد که در برخی استان‌های جنوبی، شرایط حادی داریم. برخی از این استان‌ها قبلاً موج چهارم را نداشتند و امروز وارد موج چهارم شدند اما در کل کشور این نگرانی وجود دارد که در مسیر موج پنجم قرار بگیریم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز اعلام شد که ۶۹ درصد از پروتکل‌های بهداشتی در کشور رعایت می‌شود، این خیلی کم است. چند هفته پیش میزان مراعات پروتکل‌ها بین ۷۸ درصد و هشتاد و چند درصد بود. در آن زمان ما می‌گفتیم این عدد هم کم است و میزان مراعات‌ها باید به بالای ۹۰ درصد برسد ولی امروز به ۶۹ درصد رسیده‌ایم.

روحانی با بیان اینکه شرایط ما شرایط سختی است، گفت: ما امروز با ۹۲ شهرستان قرمز مواجه هستیم و اگر مراقبت نکنیم شهرستان‌های قرمز توسعه پیدا می‌کند. من از همه استانداران، نیروی انتظامی و همه کسانی که باید نظارت و مراقبت کنند، درخواست می‌کنم که رنگ‌بندی را به دقت مورد مراعات قرار دهند، یعنی اگر جایی قرمز می‌شود همه دستورالعمل‌ها باید اجرا شود.

وی گفت: در استان‌های جنوبی چون ویروس نوع «دلتا» نفوذ کرده است باید مراقبت بیشتری صورت گیرد. امروز مشکلاتی در استان سیستان و بلوچستان صورت گرفته است و مردم باید برای حل این مشکلات یاری کنند.

رئیس‌جمهور گفت: درمان این ویروس با اقدام دسته جمعی امکان‌پذیر است، هم دسته جمعی در داخل کشور و هم دسته جمعی در دنیا یعنی اگر کشوری به صورت کامل خود را مصون کند اما کشور همسایه آن آلوده باشد، مجدداً به بیماری آلوده خواهد شد.

روحانی تاکید کرد: امیدواریم که در این تابستان مردم در سفرهایشان مراعات کنند و به نقاطی که قرمز و نارنجی است نروند. همچنین در تردد در اماکن عمومی، مراکز خرید، تجمعات و دورهمی‌ها مراعات کنند تا بتوانیم جلوی انتقال این ویروس، مخصوصاً نوع جدید هندی را بگیریم تا کشور ما بتواند با سلامت و اطمینان بیشتر به فعالیت‌های اجتماعی خود ادامه دهد.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x