اجتماعی استان اقتصادی تصاویر تهران سیاسی

رئیس‌جمهور «اکبر کمیجانی» را به عنوان رئیس بانک مرکزی منصوب کرد

رئیس‌جمهور «اکبر کمیجانی» را به عنوان رئیس بانک مرکزی منصوب کرد

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: رئیس‌جمهور در مصوبه‌ای آقای «اکبر کمیجانی» را به عنوان رئیس کل بانک مرکزی منصوب کرد.

پایگاه خبری احوال نیوز به نقل از مهر ، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص سانحه اخیر برای جمعی از خبرنگاران و اینکه چرا آقای کلانتری رئیس سازمان محیط زیست بابت این اتفاق عذرخواهی نکرد، گفت: آقای ربیعی سخنگوی دولت عذرخواهی کرد و عیسی کلانتری هم در مراسم دو خبرنگار جان‌باخته حضور پیدا کرد.

واعظی گفت: ما امروز یک مصوبه‌ای در هیئت دولت مبنی بر انتصاب اکبر کمیجانی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی داشتیم. ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا باتوجه به اینکه یک ماه از عمر دولت مانده است، ما برای بانک مرکزی سرپرست نگذاشتیم؟ ما بر اساس اساسنامه بانک مرکزی عمل کردیم. اساسنامه این بانک می‌گوید اگر رئیس کل بانک مرکزی استعفا دهد و به هردلیلی نتواند به کار خود ادامه دهد، ظرف یک ماه قائم مقام او همان اختیار را دارد تا بانک مرکزی را اداره کند.

وی افزود: بعد از یک ماه باید رئیس کل بانک مرکزی تعیین شود یعنی هیچ جایی برای سرپرستی نگذاشتند به همین دلیل رئیس‌جمهور هفته گذشته از معاونت حقوقی خواست اگر می‌توانیم از اختیارات دیگری استفاده کنیم برای اینکه مدت سرپرستی را ادامه دهیم، این کار را انجام دهیم. معاونت حقوقی هم جواب داد که آنچه مربوط به قانون خاص بانک مرکزی است، صراحت دارد و جایی برای سرپرستی نگذاشته است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: انتصاب رئیس کل بانک مرکزی به این معنا نیست که می‌خواستیم برای دولت بعدی تعیین تکلیف کنیم. خود آقای کمیجانی هم اعلام کرد که بلافاصله بعد از تشکیل دولت جدید، از رئیس‌جمهور سیزدهم می‌خواهد که فرد جدیدی را برای ریاست این بانک انتخاب کند.

واعظی در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا مبنی بر وجود اختلافات در مذاکرات وین گفت: آنچه که در ارتباط با مذاکرات وین باقی مانده است، یکی درخصوص گرفتن تضمین از آمریکایی‌ها است. ما یک تضمینی می‌خواهیم که اگر در آمریکا یک دولتی تمام شد و دولت دیگری آمد، مجددا هزینه‌هایی که ترامپ به برجام تحمیل کرد، اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: گرفتن چنین تضمینی حق ماست و اینکه وزیر خارجه آمریکا گفته این یک اختلاف اساسی است، برای این است که نمی‌خواهند خواسته ما را محقق کنند. ما که نمی‌توانیم عضو یک معاهده‌ای باشیم و هرلحظه احساس کنیم که ممکن است یک اتفاقی در ارتباط با آن می‌افتد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به بحث راستی آزمایی اقدامات آمریکا گفت: ما می‌خواهیم مطمئن بشویم که اگر ما به تعهداتمان عمل می‌کنیم، طرف مقابل هم به تعهداتش عمل می‌کند. با توجه به اینکه آمریکا برجام را ترک کرده است، اول آنها باید به تعهداتشان عمل کنند و سپس راستی‌آزمایی صورت گیرد و پس از آن ما به تعهداتمان عمل خواهیم کرد.

واعظی گفت: گرفتن تضمین و راستی‌آزمایی از نظر ما یک اشکال اساسی نیست بلکه جزو حقوق اصلی ماست.

وی افزود: اصل موضوع این است که چه در دولت روحانی و چه در دولت رئیسی باید تلاش گسترده‌ای صورت گیرد تا هم حقوق ملت ایران حفظ شود و هم یک برجامی مورد توافق قرار گیرد که قابل اجرا باشد و تحریم‌ها نیز سریعا برطرف شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که از چه زمانی واکسیناسیون بیماران زمینه‌ای و زیر ۷۰ سال آغاز می‌شود؟ گفت: من خواهش می‌کنم زحماتی که مجموعه کادر درمان و مدیران وزارت بهداشت می‌کشند را با یک اتفاقی که می‌افتد زیر سوال نبریم. همان گروهی مداوا می‌کند همان گروه برای واکسیناسیون برنامه‌ریزی می‌کند.

واعظی گفت: یک برنامه‌ریزی به خوبی انجام شد و پیش رفت اما یک اتفاقی افتاد که از دست کادر درمان و مجموعه دولت و کشور خارج بود. زمانی که دوز اول واکسن را برای برخی افراد زدند و قرار بود طبق برنامه زمانبندی کارها انجام شود، در داخل کشوری که برای واردات واکسن با او قرارداد بسته بودیم، اتفاقی رخ داد و از ما خواهش کردند که دو، سه هفته‌ای صادرات واکسن به ایران متوقف شود.

وی تاکید کرد: ما نیز چاره‌ای نداشتیم که بپذیریم زیرا می‌خواستیم بقیه قراردادمان انجام شود. در ۱۰ روز گذشته ۲ میلیون دوز واکسن وارد کشور شد و خوشبختانه واکسن برکت و پاستور نیز مجوزشان را گرفته‌اند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: وظیفه دولت است که واکسیناسیون را به صورت رایگان انجام دهد. ما در ماه پایانی خودمان، براساس قولی که به مردم دادیم، واکسیناسیون را برای بالای ۶۵ سال و تمام بیماران زمینه‌ای انجام می‌دهیم.

واعظی گفت: ما از هفته آینده تقریبا به صورت هفتگی ۱ میلیون ۷۰۰ هزار تا ۱ میلیون ۸۰۰ هزار دوز واکسن دریافت می‌کنیم و ممکن است این به ۲ میلیون دوز هم برسد. با این کار می‌توانیم تمام گروه‌های سنی را به نوبت واکسن بزنیم.

ادامه دارد…

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x