اجتماعی استان اصفهان اقتصادی فرهنگ و هنر

اختتامیه سومین دوره جایزه ملی جمالزاده ۱۴ تیرماه برگزار می شود

اصفهان شهر داستان است/معرفی برگزیدگان جایزه جمالزاده در روز قلم

ثبت یک هزار و ۴۶۸ اثر در دبیرخانه جایزه ملی جمالزاده

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

رئیس شورای سیاست گذاری سومین دوره جایزه ملی جمالزاده گفت: معمولا اتفاقات ملی در پایتخت روی می دهد و شهرهای دیگر از برگزاری چنین رویدادهایی هراس دارند اما افتخار برگزاری رویداد جایزه جمالزاده در شهر اصفهان به واسطه شهروندان، پژوهشگران و هنرمندان این شهر رقم خورد.

مهدی تمیزی در نشست خبری سومین دوره جایزه ملی جمالزاده ادامه داد: سومین دوره جایزه، روزهای پایانی خود را طی می کند و امیدواریم این رویداد سال های آینده هم تداوم داشته باشد.

وی بیان کرد: در سایر جشنواره های ادبی همچون آل احمد و اندرسون هم از عنوان ادبا برای برند یک جشنواره استفاده شده است و این کار نوعی احترام به چنین افرادی است و این کار به سبب احترامی که برای چنین شخصیتی قائل هستیم، انجام شده است.

تمیزی همچنین از چاپ کتاب های منتخبان دوره های گذشته جایزه ملی جمالزاده خبر داد و گفت: اختتامیه این دوره از جشنواره ۱۴ تیرماه به صورت مجازی برگزار می شود.

*اجرای طرح مطالعاتی داستانی اصفهان برای واکاوی یک قرن داستان نویسی اصفهان

در ادامه نشست، علی عطریان از اعضای شورای سیاست گذاری جایزه ملی جمالزاده اظهار کرد: قطار جایزه ملی جمالزاده حرکت های خود را با فراز و نشیب طی کرد و اکنون در ایستگاه سوم به دنبال دریافت نتیجه است.

وی افزود: جایزه ملی جمالزاده در حوزه ادبیات داستانی به ویژه حوزه داستان کوتاه، از فارسی زبانان دنیا می خواهد متون خود را در محورهای مشخص ارسال کنند.

عضو شورای سیاست گذاری جایزه ملی جمالزاده ادامه داد: به بهانه حضور جمالزاده در اصفهان و سبقه داستان نویسی در این شهر این نقطه ثقل در شهر اصفهان قرار دارد چراکه جمالزاده از اساتید بزرگ و قدیمی داستان نویسی ایران به شمار می رود. 

وی با بیان اینکه در این دوره از جایزه ملی جمالزاده، جوایزی را با سطح مطلوب پیش بینی کردیم، تصریح کرد: امیدواریم ادبیاتی که در جریان این جایزه برای اصفهان ثبت می شود در تاریخ ماندگار شود تا فارغ از زمان و مکان ما را به همه دوران ها ببرد. 

عطریان تصریح کرد: یکی از اهداف جایزه ملی جمالزاده خلق اثر ادبی برای شهر اصفهان است و یکی از ویژگی های این دوره تولید محصولات مانند طرح مطالعاتی داستانی اصفهان است که ادبیات داستانی اصفهان از سال ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ را مورد واکاوی قرار می دهد.

*ثبت یک هزار و ۴۶۸ اثر در دبیرخانه جایزه ملی جمالزاده

سعید محسنی، دبیر ادبی سومین دوره جایزه ملی جمالزاده با اشاره به اینکه جلسه نخست شورای سیاست گذاری دوره سوم در اسفندماه برگزار و فراخوان دریافت چاپ و دریافت آثار تا ۲۵ اردیبهشت ماه اعلام شد، اظهار کرد: در این دوره از جایزه ملی جمالزاده، یک هزار و ۴۶۸ اثر ثبت شده در دبیرخانه داشتیم که یک هزار و ۲۸۸ اثر با اصول فراخوان مطابقت داشت.

وی ادامه داد: در بخش داستان آزاد ۸۵۲ اثر، در حوزه داستان اصفهان ۱۶۸، در بخش زندگی نگاری کرونا ۱۹۵ اثر و در حوزه زندگی نگاری مدارس ۷۳ اثر به دبیرخانه رسید که توسط هیئت انتخاب انتخاب و برای داوری به داوران ارسال شد.

وی افزود: هیئت انتخاب در بخش داستان آزاد ۲۸ اثر، در بخش داستان اصفهان ۲۵ اثر، زندگی نگاره کرونا ۲۰ اثر و زندگی نگاری مدارس ۱۹ اثر را به هیئت داوران معرفی کردند.

*جایزه ملی جمالزاده؛ پرکننده جای خالی جایزه ادبی اصفهان

همچنین در این نشست، محمدعلی ایزدخواستی، عضو شورای سیاست گذاری جایزه ملی جمالزاده اظهار کرد: بیش از ۱۰ سال از توقف جایزه ادبی اصفهان می گذشت اما اصفهان دیگر صاحب هیچ جایزه ادبی جدی نبود که برای این منظور از سه سال گذشته جایزه ملی جمالزاده شکل گرفت.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین داشته های اصفهان از جنس روائی است و جایزه ادبی جمالزاده این پتانسیل را دارد تا اصفهان را به عنوان قطب داستانی کشور معرفی کند.

عضو شورای سیاست گذاری جایزه ملی جمالزاده افزود: نیاز به معرفی و تکثیر اصفهان داریم و داستان آیینه ای است که می تواند خیال را منعکس کند؛ جایزه ادبی در این حوزه یکی از ابتدایی ترین زیرساخت ها برای جذب توجه نویسندگان و نفوذ بیشتر در کشور است.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x