اجتماعی استان اصفهان اقتصادی تصاویر چندر رسانه دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

اثرات قابل توجه سطوح فرهنگی در فرایند ایجاد کارآفرینان موفق

اثرات قابل توجه سطوح فرهنگی در فرایند ایجاد کارآفرینان موفق

دکتر مهرناز آزاد – پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری احوال نیوز: دکتر مهرناز آزاد ،شاعر،نویسنده ، روزنامه نگار وپژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی در گفتگو با پایگاه خبری احوال نیوز در رابطه با اثرات قابل توجه سطوح فرهنگی در فرایند ایجاد کارآفرینان موفق،عنوان نمود:

بستر فرهنگی به عنوان عامل زیر بنایی و یا حتی مبنا و اساس سایر بسترهای لازم برای کارآفرینی مستلزم تحولات عمیقی در شناخت باورها ، حقوق ، آداب و رسوم و اخلاق یک ملت است .

تربیت نیروی انسانی و آموزش در جامعه با هدف بهره برداری آتی از این نیرو صورت می گیرد. اما امروزه بسیاری از جوانان که در دانشگاه ها و مراکز علمی کشور به تحصیل مشغولند  امیدوارند که پس از فراغت از تحصیل هر چه سریع تر وارد بازار کار شوند. متاسفانه امروزه بازار کار در اذهان بسیاری از جوانان و دانشجویان یک سری پست های از پیش تعریف شده است که جامعه تحصیل کرده منتظر آنها هستند اما دیدگاه کارآفرینانه نسبت به پدیده اشتغال تا حد زیادی متفاوت است و با این دیدگاه در آینده فارغ التحصیلان جوان ما، دچار مشکل خواهند شد. کارآفرینی از دید بسیاری از کارشناسان فعالیت اقتصادی کوچک و جدیدی است که با سرمایه خود شخص شروع می شود.

کارآفرینی خلق یک محصول یا خدمت جدید و تجاری کردن آن اما اگر شخص بتواند در این تجارت نوآوری ایجاد کند، می شود فن آوری که یک درجه بالاتر از کارآفرینی به حساب می آید.

به عبارتی فرآیند شناسائی فرصت ها و تبدیل آن به ثروت وایجاد دامنه ی پایداری برای مشتری تعریف دیگری از کارآفرینی است. نوآوری در محصول یا خدمت، نوآوری در فرآیند، نوآوری در بازاریابی و نوآوری در شبکه های فروش، فن آفرینی محسوب می شود.

خصوصیات یک کارآفرین ارائه نوآوری در محصول و خدمت در بسته بندی و قیمت که باعث رشد تولید یا محصول می گردد، می باشد. از ویژگی های مهم دیگر در شخصیت کارآفرینان اعتماد به نفس،خطر سنجی، فرصت جویی، مثبت اندیشی و مهارت کارتیمی است.

اشکالات سیستم کارآفرینی نحوه آموزش است. هنوز هم سیستم آموزشی کارآفرینی در کشور تولید کننده نیست بلکه از الگوهای خارجی و یا تعاریف کارآفرینی کشورهای پیشرفته استفاده می کند. در صورتی که امروز ایران نیاز به تولید علم به خصوص در بخش کارآفرینی دارد و تا این مسئله جدی گرفته نشود بسیاری از سئوالات کارآفرینان بدون پاسخ می ماند. زیرا بیشتر سئوالات آنها بومی است و ما نمی توانیم با شاخصه های دانش در دسترس که درواقع دانش مصرفی است به آنها پاسخ دهیم.

کارآفرینی ایجاد شغل مبنی بر نوآوری به همراه پذیرش مسئولیت ریسک آن در جهت خدمت و رسیدن به منافع اقتصادی است. متاسفانه اقشاری از جامعه که عمدتاً از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند نه ایده دارند و نه سرمایه، عده ای نیز ایده دارند اما سرمایه ندارند و گروهی سرمایه دارند و ایده ندارند.

آنهائی که سرمایه ندارند نگاهشان به دولت است و معتقدند دولت باید فرصت سرمایه را برای آنها فراهم نماید اما ما می دانیم که برای دولت نیز محدودیت های زیادی وجود دارد و این عقیده قابل اجرا نیست.

از سویی فضای اقتصادی کشور امکان کارآفرینی را به دلیل عدم ثبات اقتصادی و تزلزل در تصمیم گیری به کسانی که سرمایه دارند نمی دهد. در بحث آموزش هم شرکت ها و آموزشگاه های مختلفی که در این زمینه فعالیت می کنند. دروس مختلفی را ارائه می دهند که هر کدام نواقص خاص خود را دارد از همه مهمتر این است که مسائل آموزشی بومی نشده است.

اگر دولت به جای هزینه کردن روی مسابقات و جلسات و سمینارهای تکراری کارآفرینان نمونه، وام های زود بازده وخود اشتغالی را افزایش می داد کارهای بهتری برای کارآفرینان انجام می گرفت.

اهمیت ویژگیهای شخصیتی کارآفرین در شکل گیری کارآفرینی نقش اساسی را ایفا می کند. یک کارآفرین اگر هم مهارت های مدیریتی را کسب و هم ویژگیهای ذاتی لازم برای ارزیابی ریسک را دارا باشد دیرتر دچار یاس می شود به عبارتی اگر کارآفرینان هم آموزش ببینند و هم دارای ویژگی های ذاتی باشند کمتر دچار تنزل می شوند.

افراد کارآفرین دارای چند ویژگی خاص هستند . اعتماد به نفس که منجر به حس اعتماد به نفس نسبت به توانایی های درونی او می شود. پشت کار و استقامت به خاطر مشکلات و موانع موجود بر سر راه کارآفرینان، اتخاذ ریسک حساب شده، گام برداشتن در آینده ای نامطمئن و حرکت در تاریکی ها، فرصت هایی را به کارآفرینان نشان می دهد که شاید به راحتی برای دیگران قابل درک نباشد، نیاز به حس موفقیت، به عبارت دیگر برای اینکه کارآفرین موفق باشد باید موفق بودن را به عنوان یک انگیزه در مسائل ماورای پولی درک کند.

انعطاف پذیری، زیرا کارآفرین ایده طراحی شده را توسعه می دهد و این حرکت باید متناسب با محیط حاکم، انعطاف لازم را داشته باشد. خوش بینی، جایی که همه چیز مایوس کننده و تمام شرایط علیه هدف نهایی ماست آنچه می تواند امید به حرکت را در کارآفرین ایجاد کند خوش بینی اوست.

بنابراین فرهنگ جامعه در سطح ملی یا تاثیرات قابل توجهی که به ویژگی های اکتسابی فردی می گذارد و همچنین محدودیت ها و فرصت هایی که برای سازمانی ایجاد می کند اثرات قابل توجهی بر فرآیند کارآفرینی می گذارد.

الهه کمالی

انتهای خبر/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x