اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی ورزشی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دکتر رضا اسماعیلی جامعه شناس: متقاضیان نشستن بر کرسی های شورای اسلامی شهر پس از ماراتن نام نویسی و تأیید نهایی توسط جناح های سیاسی در حد و اندازه شهر هستید؟ / کاندیداها چک لیست خود ارزیابی پیش از داوری و رأی مردم برای راهیابی به شورای اسلامی شهر

دکتر رضا اسماعیلی جامعه شناس: متقاضیان نشستن بر کرسی های شورای اسلامی شهر پس از ماراتن نام نویسی و تأیید نهایی توسط جناح های سیاسی در حد و اندازه شهر هستید؟ / چک لیست خود ارزیابی پیش از داوری و رأی مردم برای راهیابی به شورای اسلامی شهر

چک لیست خود ارزیابی ، پیش از داوری و رأی مردم برای راهیابی به شورای اسلامی شهر اصفهان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، دکتر رضا اسماعیلی ، جامعه شناس و استاد دانشگاه ، و  پژوهشگر مسائل اجتماعی در گفتگویی در ارتباط با چک لیست خود ارزیابی پیش از داوری و رأی مردم برای راهیابی به شورای اسلامی شهر اصفهان به خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز گفت : متقاضیان نشستن بر کرسی های شورای اسلامی شهر پس از طی ماراتن نام نویسی و تأیید نهایی سر انجام به صورت فردی یا گزینش شده توسط جریان ها ، جناح های سیاسی و ذی نفوذ در شهر ، خود را در معرض انتخاب مردم اصفهان در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ قرار داده اند تا در صورت اقبال مردم برای چهار سال نماینده شهروندان اصفهانی در پارلمان شهری در حد و اندازه شهر اصفهان باشند.

 دکتر اسماعیلی در رابطه با عظمت و شکوه شهر اصفهان ادامه داد: جهان شهر اصفهان با آثار تاریخی و تمدنی جهانی و ملی و گسترده و بی نظیر از دیگر شهرهای ایران متمایز است ، اصفهان ، نگین زیبای انگشتری ایران با سابقه چهار دوره پایتختی ایران ، مرکزیت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، مهد هنر و صنایع دستی، خاستگاه مکاتب ادبی ، فقهی، هنری، فلسفی و عرفانی، خطه ی گنبدهای فیروزه‌ای و شکوه معماری صفوی، شهری احاطه شده  با مراکز علمی و دانشگاهی معتبر همچون دانشگاه های صنعتی و فرهنگیان در شمال ،دانشگاه اصفهان در جنوب ،دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان در شرق و دانشگاه پیام نور در غرب و مؤسسات آموزشی غیر انتفاعی و علمی -کاربردی پر شمار در جای جای این دیار دوستدار دانش ، شهر حوزه های علمیه با پیشنه و پشتوانه ی قوی ، محل استقرار صنایع مادر مانند : پالایشگاه و پتروشیمی ، صنایع فولاد و ذوب آهن ، کارخانه های نساجی و شیمیایی  و ده ها هزار کارگاه تولیدی ، شهری با  مردمانی نجیب و پرتلاش ، آرمان خواه و ایثارگر در رخداد انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس، مردمانی با ویژگی هایی چون حاضر جواب بودن ، خوش قریحه و سرشار از ذوق هنری،  مقتصد و مهمان دوست ، هوشمند و فداکار و در آغوش گرفتن بیش از هشت هزار شهید گلگون کفن و میزبانی چندین هزار جانباز و ، آزاده و ایثارگر و هزاران خصوصیت بارز را چه کسانی باید نمایندگی کنند ؟

 سلام و درود بر کسانی که با اعتماد به نفس بالا می کوشند جامه ی پاک خدمت را به  نمایندگی مردم شریف اصفهان در انتخابات شورای اسلامی شهر از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴  برتن کنند  و سنگینی پذیرش این مسؤولیت خطیر را از هم اکنون بر دوش خود احساس می کنند .

دکتر رضا اسماعیلی جامعه شناس گفت: با احترام به یکایک این عزیزان ، جریان‌ها وکسانی که در تنظیم لیست های انتخاباتی تأثیرگذار بوده اند و به گمان خودشان از بین خیل داوطلبان نشستن بر کرسی شورای اسلامی شهر اصفهان ، شایسته‌ترین ها را انتخاب و به مردم معرفی کردند.

حال این پرسش مطرح است که تا چه حد داوطلبان ورود به شورای اسلامی شهر از نظر شناختی و مهارتی آمادگی ایفای نقش مهم نمایندگی مردم در شورای شهر را دارا هستند ؟

پرسش کلی:

داوطلب گرامی ، شما تا چه حد خود را در قامت و اندازه تصمیم گیری و تصمیم سازی برای شهر اصفهان با برخی ویژگی هایی  بر شمرده و پیش گفته می دانید؟

پاسخ صادقانه ی شما می تواند : کاملاً ، عالی، خوب ، تاحدی قابل قبول یا ضعیف باشد.

وجدان تنها محکمه ایست که نیاز به قاضی ندارد ، پیش از پذیرفتن توسن وسوسه انگیز و فریبنده ی مسؤولیت در خلوت خود و با حاضر و ناظر دانستن پروردگار بر اعمال ، رفتار و نیات مان اگر خودارزیابی تان مطلوب نیست ، اجازه دهید افرادی شایسته تر از شما امکان ورود به میدان انتخابات را داشته باشند.

اگر ارزیابی شما مثبت است  وارد بحث ملاک های  مهارتی و شناختی  می شویم.

 با توجه به اسناد علمی و پژوهشی مدیریت شهری سؤالات زیر مطرح می شود تا داوطلبان قبل از داوری مردم ارزیابی واقع بینانه تری از خود داشته باشند و در صورت کسب حداقل ۶۰ نمره از ۱۰۰ ، خود را در معرض انتخاب شدن قرار دهند . سؤالات در دو محور شناختی و ۱۱ مهارت کلیدی ایفای نقش منتخبان مردم در  پارلمان شهری را در بر می‌گیرد .

الف – سؤالات مربوط به مهارت های کلیدی داوطلبان ورود به شورای اسلامی شهر

۱ – میزان و توانایی مهارت برقراری ارتباط فردی ،جمعی، رسانه‌ای شما  با مردم و         سازمان های ذی ربط در حوزه شهر و شهرداری چقدر است؟

۲ –  مهارت تسهیل گری شما در حل مشکلات شهری با همکاری دیگران و تسهیل امور برای تحقق اهداف شورای اسلامی شهر چقدر است؟

۳ –  مهارت استفاده از قدرت شخصی و جایگاه اجتماعی شورای اسلامی شهر برای حل مشکلات شهری و توسعه شهر  چقدر است؟

۴ – مهارت تصمیم گیری (تصمیم سازی و تصمیم گیری مؤثر، مشارکت در تصمیم گیری و به نتیجه رساندن تصمیمات) شما تا چه حد است؟

 5 –  مهارت شما در سیاست گذاری در توسعه شهری (داشتن چشم انداز مشخص برای شهر، ترسیم اهداف بلند مدت ،میان مدت و کوتاه مدت  توسعه شهری و  داشتن برنامه راهبردی شهر ) به چه میزان است؟

۶ –  مهارت توانمندسازی( تمرکززدایی ، تفویض اختیار، شبکه سازی، همکاری و تعامل      بخش های خصوصی ، مردم نهاد دولتی و خیریه در حکمرانی شهری ) شما تا چه میزان است؟

۷ –   مهارت شما در مذاکره و گفت و گو با ذی نفعان، ذی صلاحان و دست اندرکاران امور شهر و قشرهای مختلف مردم برای  تحقق اهداف شورای اسلامی شهر به چه میزان است؟

۸ –  مهارت شما در تأمین منابع مالی و رونق اقتصاد شهری( تأمین درآمد پایدار ، تحلیل هزینه و فایده فعالیت ها و خدمات شهری و … ) به چه میزان است؟

۹ – مهارت شما در  نظارت بر عملکرد شهردار ، شهرداری و سازمان های وابسته به چه میزان است؟

 ۱۰ –  مهارت شما در نهادسازی و جریان آفرینی( طراحی و استقرار و حمایت از   سازمان ها و مؤسسات ، نهادینه کردن پیشرفت و توسعه شهری با پویا ساختن سازمان های شهری و تشکل ها و سازمان های مردم نهاد به چه میزان است ؟

۱۱ – مهارت پاسخگویی شما در ارتباط با رسانه ها ، تشکل ها و قشرهای مختلف مردم  چقدر است؟

به منظور امتیازدهی به پاسخ های خود برای گزینه ی کاملاً ( ۵ ) ، عالی(۴) ، خوب(۳) ، تا حدی قابل قبول (۲) و ضعیف (۱) را در نظر بگیرید .

اکنون جمع نمره ی شما و در این بخش چند از  مجموع ۵۵ می شود؟

ب –  سؤالات میزان‌ و نحوه ی اطلاع و آگاهی از  شهر اصفهان

۱ – تا چه میزان از پیشینه اصفهان و جایگاه تاریخی آن در  ایران باستان و دوره ایرانی- اسلامی آشنایی و اطلاع کافی دارید؟

 ۲ – تا چه حد از وضعیت اصفهان و تحولات آن  در دوره معاصر و یک صد ساله اخیر و پس از انقلاب اسلامی آگاهی دارید؟

 3 –  تا چه میزان با قوانین و اسناد بالادستی با محوریت شهر و توسعه شهری شامل قانون اساسی، برنامه های توسعه اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قوانین شهری در حال اجرا در وزارت کشور،  وزارت مسکن و شهرسازی و … آشنا هستید؟

۴ تا چه اندازه با وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی شهر ، کمیسیون ها ، کمیته ها و کارگروه های مربوطه و مصوبات ۵ دوره شورای اسلامی شهر اصفهان آشنا هستید ؟

۵ – تسلط و آگاهی شما بر موضوعات حمل و نقل شهری و فناوری اطلاعات چقدر است ؟

۶- تسلط و آگاهی شما از موضوعات عمران شهری ،معماری و شهرسازی به چه میزان است؟

۷-  تسلط و آگاهی شما از حوزه بهداشت و سلامت شهری چقدر است؟

۸- تسلط و آگاهی شما بر ابعاد اجتماعی ، فرهنگی و ورزشی و زیست محیطی  شهر به چه میزان است؟

۹-  تسلط و شناخت شما از شهرداری و سازمان های وابسته و چگونگی انجام وظایف آنها چقدر است؟

برای موارد نه گانه بالا مقیاس پنج درجه ای : کاملاً ( ۵ ) ، عالی(۴) ، خوب(۳) ، تا حدی قابل قبول (۲) و ضعیف (۱) را در نظر بگیرید .

اینک نمره ی شما در این بخش چند از مجموع ۴۵  می شود ؟

حال ،مجموع نمرات بخش های « الف » و  « ب » را جمع بزنید در صورتی که نمره شما کمتر از  ۶۰ باشد به حکم اخلاق از داوطلبی عضویت در این دوره ی ، شورای اسلامی شهر انصراف بدهید و با آمادگی بهتر و بیشتر در  دوره های بعد شرکت نمایید .

دکتر رضا  اسماعیلی – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان

نشانی  : @drrezaesmaili         / /      dr.reza_esmaili  

ضمن تشکر ار دکتر رضا اسماعیلی ، استاد دانشگاه و جامعه شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی که وقت خود را در اختیار پایگاه خبری احوال نیوز ، قرار دادند.

بهره برداری از این خودارزیابی فقط با ذکر نام و نام خانوادگی مؤلف و منبع مجاز است .

محمد امین اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x