استان اصفهان تصاویر چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

ضرورت ایجاد، گسترش و توانمند سازی روابط عمومی دیجیتال و آنلاین و نقش آن در چگونگی موفقیت و محبوبیت سازمان ها

ضرورت ایجاد، گسترش و توانمند سازی روابط عمومی دیجیتال و آنلاین و نقش آن در چگونگیموفقیت و محبوبیت سازمان ها

دکتر مهرناز آزاد: محقق وپژوهشگر مسائل فرهنگی واجتماعی

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری احوال نیوز: دکتر مهرناز آزاد،شاعر،نویسنده ، روزنامه نگار وپژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی در گفتگو با پایگاه خبری احوال نیوز در رابطه با ضرورت ایجاد، گسترش و توانمند سازی روابط عمومی دیجیتال و آنلاین و نقش آن در چگونگی موفقیت و محبوبیت سازمان ها ،عنوان نمود:

مدت هاست به دلیل فرصت های بسیار بزرگی که حضور در فضای مجازی به ارائه دهندگان خدمت می دهد، موفقیت در این فضاها و بالا بردن سطح کیفی دانش دیجیتال در میان سازمان ها و نهادهای خصوصی و دولتی به وضوح احساس می شود و با توجه به اینکه مهم ترین بخش هر سازمانی برای جذب مشتری روابط عمومی ها هستند لازم است این دانش در سطح روابط عمومی ها بیشتر مورد پژوهش قرارگیرد.

در بسیاری از شرکت های با برندهای معروف تاکتیک های حرفه ای در این مسیر به کاربران آموزش داده می شود. یکی از این تاکتیک ها افزایش حضور آنلاین آن‌ها از طریق ایجاد روابط با نویسندگان محتوای کلیدی و روزنامه نگاران آنلاین است تا موفقیت مطبوعاتی، یا نقل‌قول با کیفیت بالا را به دست آورند.

بنابراین می توان گفت روابط ‌عمومی دیجیتال به نوعی اعتماد و اعتبار و ارزش وجودی هر کسب‌و‌کاری را افزایش می‌دهد.

از طرفی ظهور شبکه‌های اجتماعی و انواع سایت‌های مختلف نیز این شرایط را فراهم کرده است که روابط عمومی ها بتوانند با پیاده سازی تکنیک های مختلف ، ارتباط نزدیک و در نتیجه تعامل بهتری با مخاطبان و مشتریان خود داشته باشند.

یقینا روابط عمومی هایی موفق تر عمل می کنند که به وسیله ارتباط آنلاین  به‌راحتی و به موقع اطلاعات خود را دراختیار مشتریان قرارداده و به موقع  پاسخگوی مشکلات و نظرات مخاطبان خود باشند.

دربازاریابی دیجیتال محصولات یا خدمات با استفاده از فن‌آوری‌های دیجیتالی برای رسیدن به بینندگان و تبدیل نمودن یک بیننده  به یک مشتری و نهایتا حفظ آن‌ برنامه ریزی می شود . در این روش  مشتری می‌تواند در مورد نیاز خود پرس‌و‌جو کرده و یا پیشنهاد‌های خود را در مورد محصولات و خدمات تجاری وغیر تجاری به وضوح مطرح کند.

هر چند در روابط ‌عمومی دیجیتال با کمک ابزار‌های موجود و مهارت در استفاده از کلمات کلیدی و تحلیل و گزارش‌گیری دقیق از اینکه چقدر ترافیک ارجاعی از فعالیت‌های دیجیتال به دست آمده‌است ، اما موضوع فقط به اینجا ختم نمی شود و همواره نیاز به ایجاد تعامل بهتر و بیشتر با مخاطبان از مهمترین وظایف روابط عمومی های دیجیتال است ویکی از مزایای آنها به شمار می رود به طوری که با استفاه از روابط ‌عمومی دیجیتال به راحتی می‌توانید بر روی انتشار تبلیغات خود از طریق افراد یا شرکت‌هایی که در فضای مجازی و البته در زمینه کاری‌ شما فعالیت می‌کنند، حساب کنید.

و از آنجایی که روابط عمومی دیجیتال اعتقاد دارد طیف‌های مختلفی از مخاطبان وجود دارند که سلیقه‌ها و خواسته‌های متفاوتی از هم دارند و قرار است همه،‌‌ آن‌ها را بشناسند، باید زبان و نحوه ارتباط با آنها را یاد بگیریم و برای رسیدن به این هدف از قابلیت‌های تکنولوژی‌های جدید مثل ایمیل، وب‌سایت، رسانه‌های اجتماعی و… استفاده کنیم.

روابط ‌عمومی آنلاین در واقع قرار است به‌طور دائمی و تمام وقت در اختیار مخاطبان باشد و پاسخ پرسش‌ها و ابهامات‌ آن‌ها را بدهد، آن هم در سریع‌ترین زمان ممکن و قبل از این که مخاطب از دریافت پاسخ نا‌امید شود.

امروزه دیگر بازار روابط عمومی  سنتی یعنی  ایجاد ارتباط با مشتریان  مانند ارتباط از طریق تلفن و یا دعوت حضوری از آنها ویا استفاده از دعوتنامه های کاغذی و حتی تبلیغات تلویزیون و یا رادیو خیلی گرم نیست و تقریبا تمامی کسب‌و‌کار‌ها به صورت آنلاین در صحنه ظاهر می‌شوند و بدین ترتیب رسانه‌های آنلاین با سرعت بالایی در حال گرفتن جایگاه انتشارات چاپی و حتی تبلیغات تلویزیونی هستند.

به همین دلیل در طی پانزده سال اخیر بسیاری از روابط‌عمومی ها به طور چشمگیری تغییر کرده‌اند. به طوری که بازاریابی آنلاین یا همان دیجیتال مارکتینگ در حال تبدیل شدن به بخش مهمی از توسعه‌ی کسب‌و‌کار‌های مختلف گردیده واستفاده از رسانه‌های آنلاین در ارتباطات نیز روز به روز در حال افزایش است.

بنابراین ، این یک حقیقت است که روابط عمومی دیجیتال وآنلاین  باید به عنوان بخش اعظم یک استراتژی بازاریابی در سازمان ها مد نظر قرارگرفته شود زیرا واقعیت این است که عمر روابط ‌عمومی های سنتی واقعا رو به پایان است.

اما نکته بسیار مهمی که باید در این بخش به آن پرداخت این است که دانش و تکنولوژی روابط عمومی دیجیتال  نیز مانند هر دانشی مزایا و  معایبی دارد.

بطور کلی مزیت‌های روابط ‌عمومی آنلاین به چند بخش تقسیم می شوند:

اول اعتبار بالا وهزینه پایین: فعالیت‌های روابط ‌عمومی آنلاین  ازدید عموم  مانند یک فعالیت تبلیغاتی در نظر گرفته نمی‌شوند، و مردم به طور مستقیم یا غیر مستقیم برای آن پول پرداخت نمی‌کنند. بنابراین از اعتبار بالایی برخوردار است و البته و بی تردید هزینه روابط ‌عمومی آنلاین  بسیار پایین تراز روابط عمومی سنتی است.

دوم بدون درهم‌ریختگی است:آگهی‌های تبلیغاتی در معرض درهم ریختگی و بطلان قرار نمی‌گیرند و همواره معرفی یک محصول جدید در واقع به عنوان یک مورد خبری جدید تلقی شده و به احتمال فراوان مورد توجه مخاطبین قرار خواهد گرفت.

و این بزرگترین فرصت برای شرکت هایی خواهد بود که برای مشارکت در هزینه‌های تبلیغاتی بالا سرمایه زیادی ندارند و بهترین راه برای ارتباط با گروه‌های خاص مخاطبین است.

اما این نوع روابط عمومی معایبی نیز دارد: شاید یکی از عمده معایب روابط ‌عمومی دیجیتال پتانسیل پایین در فرآیند‌های ارتباطی باشد. این درست است که پیام‌های خبری روابط ‌عمومی دیجیتال می‌تواند از میان درهم‌ریختگی آگهی‌های بازرگانی به راحتی عبور کند، ولی در عین حال ممکن است گیرنده‌ی خبر ارتباط موثری با منبع خبر ایجاد نکرده و بدین ترتیب تلاش‌های بسیاری از شرکت‌ها بی‌ثمر بماند.

در نهایت فعالیت‌های روابط ‌عمومی دیجیتال نیز ممکن است از طریق سوء مدیریت و عدم هماهنگی با بخش بازاریابی به صورت ناقص، انجام پذیرد و از آنجا که کلید اصلی و لازمه‌ی یک روابط ‌عمومی دیجیتال موثر، ایجاد یک برنامه‌ی خوب، شایسته و دارای مدیریت استراتژیک صحیح است، برای تعیین اثربخشی تلاش‌های روابط ‌عمومی آنلاین، آنالیز و اندازه‌گیری نتایج این فعالیت‌ها در بازه‌های زمانی خاص امری ضروری می‌باشد.

بنابراین از نگاه نگارنده  برای رسیدن به جایگاه مطلوب روابط عمومی آنلاین در فضای مجازی و داشتن یک بازاریابی موفق دیجیتال درروابط عمومی نیاز به ایجاد ساختار و پیش‌بینی بودجه، جذب نیروی انسانی متخصص و همچنین  دستیابی به تکنولوژی‌های بومی و جذاب در این حوزه می‌باشد.

فراهم نمودن یک ساختار علمی وتشکیل یک تیم تخصصی و دستیابی به تکنولوژی های بومی شاید کمی زمان بر باشد اما به لحاظ زیر ساخت های قوی کمتر دچار بحران خواهد شد واگر بحرانی نیز بوجود آید با توجه به ساختارهای علمی ونیروهای متخصص این بحران به خوبی مدیریت خواهد گردید.

امید که مدیران روابط عمومی ها درایران بتوانند هرچه سریع تر وموثرتر روابط عمومی های سازمان های خود را مجهز به سیستم های به روز آنلاین با ایمنی  وتوانایی بالا هم به لحاظ علمی وهم نیروی های متخصص بومی نمایند.

الهه کمالی

انتهای خبر/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x