اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

حسین کیانی : در زمینه عوارض جانبی واکسن COVID-19چه باید کرد؟

حسین کیانی : در زمینه عوارض جانبی واکسن COVID-19چه باید کرد؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، حسین کیانی شیخ آبادی مترجم پایگاه خبری احوال نیوز ، در ارتباط با تزریق واکسن و عوارض جانبی آن مطلبی را ترجمه نموده اند ، که به نظر خوانندگان ، پایگاه خبری احوال نیوز ، می رسانیم. ضمن تشکر از این مترجم خوب و متعهد کشورمان.

استفاده از تمامی واکسن­ها، از جمله واکسن­های مختص به بیماری COVID-19، احتمال بروز عوارض جانبی را با خود همراه دارد. در سراسر جهان، در حال حاضر حدود ۱۵ واکسن COVID-19 وجود دارد که حداقل در یک کشور مورد استفاده قرار می­گیرند.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، شایع ترین عوارض جانبی پس از دریافت واکسن COVID-19 خستگی، تب، سردرد، بدن درد، لرز، حالت تهوع، اسهال و درد در محل تزریق است. افراد به اشکال مختلفی نسبت به واکسیناسیون واکنش نشان می­دهند. برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی کم یا هیچ عارضه­ای نداشته باشند در حالی که دیگران عوارض جانبی متعددی را تجربه کرده و کاملاً بیمار باشند.

درمان­های بدون نسخه

افرادی که در مورد عوارض جانبی واکسیناسیون نگرانی دارند ممکن است در این شک بوده که برای جلوگیری از عوارض جانبی این واکسن باید قبل از تزریق آن از داروهای بدون نسخه استفاده کرد. با این حال، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه ای به این امر ندارند. اگرچه برداشتن گامهایی برای جلوگیری از علائم سایر موارد مبتنی بر سلامتی فکر خوبی است، اما این امر در اینجا مطرح نیست. برخلاف تصورات موجود در حیطه مصرف زودهنگام چندین دارو بدون نسخه در این زمینه، بهتر است منتظر مانده تا از بروز و یا عدم بروز عوارض جانبی اطمینان حاصل شود و پس از نمایان شدن علائم به درمان هر یک این موارد به صورت جداگانه پرداخت.

افراد باید قبل از مصرف هرگونه داروی بدون نسخه به منظور کاهش عوارض جانبی واکسن، به داروخانه مراجعه کنند. چراکه که یک داروساز از داروهای فرد و سابقه پزشکی وی مطلع خواهد شد و از این رو درک خوبی از هرگونه فعل و انفعالات دارویی ممکن خواهد داشت.

اما اگر شخصی نتواند با داروساز در تماس باشد و نیاز به تسکین فوری دردهای عضلانی، درد در محل تزریق، تب یا ترکیبی از این موارد باشد چه می شود؟ در این حالت، موارد زیر ممکن است مفید واقع شوند:

  • ایبوپروفن (ادویل)
  • استامینوفن یا پاراستامول (تیلنول)
  • آسپرین

درمان­های خانگی

برای افردی که ترجیح می­دهند داروهای بدون نسخه مصرف نکرده و به دنبال درمان های اضافی نیستند، چندین روش مراقبتی وجود دارد که به کاهش عوارض واکسیناسیون COVID-19 کمک خواهد کرد.

در زمینه علائم بروز یافته در محل تزریق، از جمله درد یا تورم، از پارچه شست­وشوی خنک، مرطوب و تمیز به منظور ایجاد کمپرس استفاده کنید، چرا که این کار ممکن است در تسکین دردهای عضلانی و مفصلی نیز مفید باشد.

به منظور کاهش درد و سنگینی بازو، آن را تا جایی که ممکن است حرکت دهید. این امر ممکن است به نظر خلاف واقع باشد و منجر به کمی ناراحتی شود، اما با شل شدن عضلات دارای درد باعث جلوگیری از سفتی بیشتر می شود.

افرادی که دچار لرز و یا اندکی تب شده­اند باید به طور حتم مقدار زیادی آب بنوشند تا از کمبود آب بدن جلوگیری کنند.

پوشیدن لباس خنک و سبک به جلوگیری از گرم شدن بیش از حد نیز کمک می کند.

عوارض جانبی چه مدت ماندگار هستند؟

ماندگاری عوارض جانبی واکسن COVID-19 فقط بایدبه مدت چند روز باشد. اگر این عوارض بیشتر ادامه یافتند باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

منبع: www.medicalnewstoday.com

مترجم: حسین کیانی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
NMTIGIM

سلام و درود بر مقاله ی خوب شما جناب آقای جسین کیانی عزیز

سامان

سلام و درود بر حسین کیانی
آفرین بر شما مقاله بسیار عالی و با ترجمه ی بسیار زیبا
از ترجمه ی خوب و متن خوب شما بسیار سپاسگذارم

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x