اجتماعی استان بین الملل تصاویر چندر رسانه حقوق بشر حوادث خوزستان دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی شرق شمال غرب فرهنگ و هنر کردستان کرمانشاه مرکزی

سقوط صدام توسط ایران، پیش از حمله آمریکا به عراق چگونه رقم خورد؟

سقوط صدام توسط ایران، پیش از حمله آمریکا به عراق چگونه رقم خورد؟

برخی پایان کار صدام را دستگیری او در ۱۳ دسامبر ۲۰۰۳ از آن چاله‌ای که در منطقه‌ای دورافتاده در تکریت پنهان شده بود، می‌دانند.

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز ، حضور صدام در عرصه سیاسی عراق، شرایط خاص و بغرنجی را برای این کشور در عرصه بین‌المللی رقم زد. شرایطی که البته باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری به همسایگان عراق و همچنین اشغال و تجاوز به این کشور توسط دوستان و حامیان قدیمی او شد!

شاید برخی پایان کار صدام را دستگیری او در ۱۳ دسامبر ۲۰۰۳ از آن چاله‌ای که در منطقه‌ای دورافتاده در تکریت پنهان شده بود، می‌دانند. اما چنین واقعه‌ای، به شکل دیگر توسط مدافعان آبادان و خرمشهر برای او رقم خورده بود و شاید به‌نوعی برایش تازگی نداشت.

اگرچه او در نیمه سال ۱۳۵۹ با اهدافی همچون فتح خوزستان و تهران وارد نبرد با ایران شد و با اشغال خرمشهر ۳۵ هزار سرباز عراقی را پشت خاکریز‌ها و میدان‌های مین در خرمشهر مستقر کرد، اما این آغازی بود بر یک پایان نافرجام.

چون پس از ۲۴ روز عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر و اسیر کردن ۱۵ هزار عراقی، تعداد نیرو‌های ارتش عراق در بین ماه‌های فروردین تا خرداد ۱۳۶۱، از ۲۱۰ هزار نفر به ۱۵۰ هزار نفر تبدیل شد و دو لشکر زرهی از مجموع چهار لشکر زرهی، به تیپ تنزل پیدا کرد.

ژنرال‌های ارتش یا کشته شدند یا به اسارت درآمدند و تعداد هواپیما‌های جنگی قابل پرواز عراق از ۳۵۵ به حدود ۱۰۰ فروند کاهش یافت. اگرچه در عملیات بیت‌المقدس برای رژیم عراق محرز بود که حمله ایران به‌زودی آغاز می‌شود و ارتش صدام در آمادگی ۱۰۰ درصد بود و با توجه به تجربه شکستی که از عملیات‌های ثامن‌الائمه، طریق‌القدس و فتح‌المبین داشتند، با تمام قوا در برابر رزمندگان ایران صف‌آرایی کرده بودند، اما شکستی سنگین‌تر از فتح‌المبین را پذیرا شدند و این بار علاوه بر ارتش عراق، بقای رژیم صدام نیز تهدید شد و به همین دلیل بود که صدام استعفای خود را به شورای فرماندهی حزب بعث ارائه کرد.

اگرچه اقدامات ایران، یکبار صدام را به پایان کارش رساند، اما سرنوشت او را به سمتی برد که خلع قدرت او توسط بزرگ‌ترین دوست و بزرگ‌ترین شریک جرمش، یعنی آمریکا انجام گیرد.

منبع:مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x