اجتماعی استان اصفهان تصاویر چندر رسانه دسته‌بندی نشده دین و اندیشه فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

مهارت های پژوهشی لازمه یک پژوهش موفق برای دانشجویان است

مهارت های پژوهشی لازمه یک پژوهش موفق برای دانشجویان است

دکتر مهرناز آزاد

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری احوال نیوز: دکتر مهرناز آزاد،شاعر،نویسنده ، روزنامه نگار و پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی در گفتگو با پایگاه خبری احوال نیوز در رابطه با مهارت های پژوهشی لازمه یک پژوهش موفق برای دانشجویان است ،عنوان نمود:

در حال حاضر کتابخانه های دانشگاهی منابع اطلاعاتی متنوع و برجسته ای با پتاسیل هایی مانند دایره المعارف های موضوعی،تک نگاشت ها، پی آیند ها و پایان نامه ها دارند، که ابزارهای قدرتمندی برای پژوهشند. اما  دانشجویان گمان می کنند که اینترنت و سایت های اطلاعاتی برای پژوهش های آن ها کافیست. چنین منابعی به دلیل کافی نبودن برای برطرف کردن نیازهای تحقیقاتی این اشخاص موجب ضعف  تحقیقات و پژوهش های آکادمیک آنان می شود.

پژوهشگران جوان دانشگاهی اطلاعات زیادی در مورد روش های مختلف پژوهش و انتخاب یک روش خاص، طرح سوال پژوهشی و گردآوری اطلاعات، تخصصی ندارند. در صورتی که براحتی می توانند از طریق دایره المعارف های موضوعی که از مهم ترین ابزارها و مواد کتابخانه ای محسوب می شوند، در جریان طرح سوالات پژوهشی و تهیه اطلاعات معتبر از آن ها استفاده و به عنوان نقطه شروع برای خود در نظر بگیرند.

تعداد معدودی از دانشجویان از وجود دایره المعارف های عمومی مطلع هستند، یا نام برخی از این دایره المعارف ها مانند بریتانیکا را شنیده اند. واقعیت این است که سایت های فاقد اعتبار معمولا منجر به کسب نتایج و اطلاعات پیش افتاده و متوسطی می شوند که بسیار کلی هستند.

زمانی که دانشجویان با استفاده از منابع معتبر اطلاعاتی در کتابخانه ها عناوین پژوهشی منتخب خود را به خوبی درک کردند و سوالات پژوهشی مناسبی نیز مطرح کردند برای طرح ریزی استراتژی جست و جو کاملا آماده هستند.

کتابخانه های دانشگاهی و موسسات دیگر معمولا بانک های اطلاعاتی پیوسته بخصوصی را برای مقاصد علمی خاص خود مشترک می شوند، که متاسفانه بیشتر دانشجویان از وجود این بانک های اطلاعاتی و تفاوت آن ها با محیط عمومی اینترنت اطلاع ندارند.

ذکر این نکته ضروری است که انتخاب بانک های اطلاعاتی برای اشتراک کتابخانه، براساس مولفه های مشخصی نظیر محتوا و کاربردی بودن و میزان ارتباطات با برنامه های درسی دانشگاهی، این بانک ها برای بازیابی اطلاعات الکترونیکی نیز برنامه ریزی شده اند. کاربران می توانند پس از وارد کردن گزاره جست و جو و داده های خود در سیستم، به اطلاعات کتاب شناسی رکوردهای بازیابی شده و دربرخی موارد حتی به متن کامل مقالات هم دسترسی داشته باشند . بنابراین چگونگی تنظیم داده ها و تهیه گزاره جست و جو نکته بسیار مهمی است . در واقع سوالات پژوهشی باید درقالب کلید واژه ها یا عباراتی که آن ها را توصیف می کنند خلاصه شود.

نکته قابل توجه این است که متاسفانه بسیاری از استادان به درستی دانشجویان را با این کتاب های اطلاعاتی آشنا نکرده اند. اگر دانشجویان بدانند به وسیله دایره المعارف موضوعی می توانند براحتی منابع معتبر اطلاعاتی خود را بدست آورند. یقینا از سایت های غیرمعتبر استفاده نمی کنند.

بنابراین به نظر نگارنده اطلاع رسانی در دانشگاه ها نیز باید آن چنان باشد که دانشجویان مسیر اصلی را بیابند تا از خط خارج نشوند.

دانشجویان ما پرسرعت، باانگیزه و باهوشند. تنها مشکل آن ها نداشتن مسیرهای اطلاعاتی درست جهت رسیدن به موضوعات پژوهشی است و به این دلیل است که اغلب پژوهش های ارائه شده ناقص و یا اعتبار لازم را ندارد.

الهه کمالی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x