اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

مهندس اصغر رحیمی شهردار جوشقان قالی از برداشت گل محمدی در این منطقه ادامه دارد

مهندس اصغر رحیمی شهردار جوشقان قالی از برداشت گل محمدی در این منطقه ادامه دارد

پایگاه خبری احوال نیوز ، جوشِقان قالی یکی از شهرهای بخش قمصر شهرستان کاشان در استان اصفهان مرکز ایران است. که در آن گل محمدی و گلاب گیری رواج دیرینه ای داشته و دارد.

در این رابطه مهندس اصغر رحیمی، شهردارشهرجوشقان قالی، دراین ارتباط به خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، گفت: جوشقان قالی در ۶۰ کیلومتری کاشان و ۹۰ کیلومتری اصفهان قرار گرفته‌است.

شهرداری این شهر در ۲۳ اسفند ۱۳۸۰ آغاز به‌کار کرد؛ ولی از سال ۱۳۹۲ در این شهر با تقسیم به شهر جوشقان قالی و شهر کامو و چوکان دو شهرداری مستقر شده‌است.

آب و هوای این شهر سرد و معتدل است. مهندس رحیمی در ارتباط با نام این شهر ادامه داد: نام این شهر به تلفظ محلی: گوشگون است، که در آن “گون” پسوند مکان است و معنای این نام جا یا مکانی است که در گوشه قرار گرفته‌است.(شبیه این نام گذاری در شهرهایی در اطراف هم دیده می شود مثل “دلیگون” یا “دلیجان” و “وژگون” یا “وزوان”) که بعد از تسلط اعراب شکل معرب(عربی وار) آن یعنی “جوشقان” رواج یافته است.

این شهر ۴۷ شهیدو ۳ شهید گمنام دارد که از افتخارات این شهر همین شهدای والا مقام می باشند. که این خود نشان دهنده ی مردم ولایت مدار و انقلابی ، جوشقان قالی را می رساند . مردم این شهر با تقدیم این شهدای عزیز دین خود را به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ادا کرده اند و هنوز در هر زمان که احساس کنند که این نظام به کمک نیاز دارد ، از جان و مال خود می گذرند. در همین جا باید از خانواده های شهدای گرانقدر که به قول امام خمینی ( رحمت الله علیه ) چشم و چراغ این ملت هستند، یادی کنیم که همیشه یارو یاور ما در پیشرفت این شهر سهیم بوده اند که این هم از افتخارات مردم ولایت مدار شهر جوشقان قالی می باشد.

رحیمی ادامه داد: شاید باورتان نشود اما یکی از لطیف ترین، زیباترین و خوشبوترین صنایعی که در ایران وجود دارد، چیدن گل محمدی و گلاب گیری در این شهرستان است. که از امروز چیدن این گل زیبا و معطر در شهرستان جوشقان قالی شروع می شود.

برای تولید گلاب، معمولا از گل محمدی استفاده می شود. برای این مراسم گل محمدی را با یک آیین و مراسم خاص که از گذشته های دور وجود داشته می چینند و پس از فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد به محض رویت گل، آن ها را برای مرحله ی بعدی آماده می کنند.

در مرحله ی بعدی از گل ها که انواع مختلفی دارند، در داخل دیگ های مخصوص می ریزند و سپس آن ها را تحت حرارت می گذارند. در زمان گلاب گیری پس از انجام این عملیات دیگر کمتر گل رز و یا گل محمدی بازی را بر سر شاخه ها می بینید. رحیمی شهردار جوشقان قالی در ارتباط با اقتصادی بودن این کار و حمایتی که باید از این شغل شود گفت: اسانس گلاب دارای اثرات ضد ویروسی و باکتری، ضد اسپاسم، آنتی سپتیک و آرام بخش می‌باشد. گلاب حاصل جهت شستشوی اماکن متبرکه، شیرینی سازی، مرباجات و از اسانس آن در صنایع داروسازی و غذایی استفاده می‌شود.مهندس اصغر رحیمی اضافه کرد: اسانس گلاب جوشقان در صنعت عطر وادکلن استفاده می‌شود و یکی از خریداران اصلی اسانس ، کارخانه های ادکلن سازی کشور فرانسه می باشند.


از گلاب برای رفع عوارض حادث از زکام، قطع خونریزی از سینه، خشونت صدا، ضد سرفه، خفقان گرم، درد معده و روده، دل پیچه سرد و گرم، درد کبد و طحال، علاج نزله سرد ،سردرد‌های گرم، دردچشم تقویت حواس، ایجاد نشاط، تقویت دل، رفع خماری، بی هوشی، خفقان استفاده می‌گردد. به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی، یکی از پاک کننده‌های قوی برای پوست‌های خشک و حساس است.

باید بگویم که اگر به این حرفه و کشاورزان گل محمدی توجه بیشتری شود ، این شغل برای کشور دارای ارز آوری زیادی برای کشور و مردم است که در پیشرفت اقتصادی مردم این منطقه و کشور می تواند تاثیر به سزایی داشته باشد.

مثلا اگر فقط در رابطه با دستگاه عرق گیری باید بگوییم که: دستگاه عرق گیری یا دستگاه تقطیر برای گرفتن عرق و عصاره از انواع گیاهان و گل ها مورد استفاده قرار می گیرد.

این ماشین آلات صنایع غذایی دارای مدل های مختلفی هستند و برای استفاده های صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. در سال های اخیر با توجه به افزایش فشارهای اقتصادی متعدد و کمبود شغل، ایجاد کسب و کارهای خانگی و کوچک در صنایع غذایی رواج یافته است که یکی از کسب و کار های پردرآمد و مناسب تولید و فروش عرقیات گیاهی با دستگاه تقطیر خانگی است.

دستگاه عرق گیری و تقطیر با مدل ها و توان تولیدی مختلف در این کارگاه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان با استفاده از آن ها انواع عرقیات گیاهی مانند عرق نعنا، آویشن، عرق کاسنی؛ و … و گلاب را تولید کرد. که این خود توجه بیشتر متولیان امر را در این زمینه می طلبد.

کد خبر ۶۰۸۰

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x