اجتماعی استان اقتصادی بین الملل تصاویر تهران جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی شرق شمال غرب مرکزی

چرا محمدجواد ظریف دیگر نمی‌تواند مورد اعتماد باشد؟

چرا محمدجواد ظریف دیگر نمی‌تواند مورد اعتماد باشد؟

پایان زودهنگام ظریف

به نظر می‌رسد که با پایان عمر دولت روحانی، عمر سیاسی محمدجواد ظریف هم به سر خواهد آمد.

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز ، از گروه سیاست مثلث‌آنلاین: محمدجواد ظریف که در تمام سال‌های اخیر در سطح یک عرصه دیپلماسی کشور مطرح بود و از سوی اصلاح‌طلبان سردار دیپلماسی لقب گرفته بود، اکون در شرایطی قرار دارد که همه اعم از موافق و مخالف بر او نقد می‌کنند. او فردی است که روزگاری در نگاه رهبر انقلاب فردی مومن شناخته می‌شد و گرچه نقدهای بسیاری به شیوه مذاکراتش در ابعاد بین‌المللی وجود داشت اما به هر روی همه او را در قامت وزیر امور خارجه‌ای که به شیوه خود در پی منافع ملی است، می‌شناختند؛ گرچه بعضا اختلاف نظرهایی ولو شدید میان تیم دیپلماسی دولت با منتقدان دولت به وجود می‌آمد.

حالا اما شرایط عوض شده است و اویی که رهبر انقلاب در بزنگاه‌های مهم حمایتش می‌کردند، اکنون مورد نقد رهبری هم قرار دارد. فایل صوتی ظریف گرچه حاوی نکته مهم و ویژه‌ای نبود و به نوعی صرفا بازخوانی همان‌چیزهایی بود که معاندان غربی می‌گویند اما باعث حیرت همگان شد که چرا این حرف‌ها از زبان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیان می‌شود؟ چرا فردی که مدعی تأمین منافع ملی بود، حالا در مسیری گام برمی‌دارند که عینا آمریکا و رژیم صهیونیستی در پیش دارند؟ و نکته مهمتر آنکه آیا ظریف با همین افکار در تمام این‌سال‌ها حقوق ملت ایران را پیگیری می‌کرد؟ و همه پرسش‌ها در حالی است که همین حالا مذاکرات هسته‌ای در وین در حال انجام است و دولت این وعده را می‌دهد که اولا برجام احیا می‌شود و ثانیا تحریم‌ها لغو می‌شود. آیا اکنون و بعد از دانستن مواضع واقعی وزیر خارجه می‌توان اطمینان داشت که تیم مذاکره‌کننده ظریف واقعا در پی تأمین هدف تعیین‌شده رهبری هستند و می‌خواهند باری از دوش ملت ایران بردارند؟

به نظر می‌رسد که شرایط تازه، رویکردی تازه هم می‌طلبد؛ رویکردی که حتما ظریف در آن دیگر آن وزیر امور خارجه کاربلد ولو با دیدگاهی متفاوت به شیوه تامین منافع ملی قلمداد نشود. او که تا همین حالا مورد حمایت اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری است، در شرایطی قرار دارد که باور بسیاری دیگر اعتمادی به او نیست. شاید اصلاح‌طلبان هم به دلیل فقدان نیرویی مؤثر همچنان بر او اصرار می‌کنند؛ وگرنه بر هیچکس پوشیده نیست فردی که میدان را در مقابل دیپلماسی قرار می‌دهد، نه در قامت رئیس جمهور که در جایگاه وزیر امور خارجه هم نمی‌تواند کمکی به منافع ملی کند.

ظریف تا قبل از منتشر شدن مواضع عجیبش درباره عرصه دیپلماسی و میدان مبارزه یک دیپلمات جمهوری اسلامی شناخته می‌شد و در عین حال که به عملکردش نقدهای گسترده‌ای وجود داشت اما به هر روی او یک بازیگر مهم عرصه سیاسی قلمداد می‌شد و چه حیف که ستاره اقبال او در عالم سیاست افول کرد و به نظر می‌رسد که با پایان عمر دولت روحانی، عمر سیاسی محمدجواد ظریف هم به سر خواهد آمد و شخصیتی که می‌شد او را نه لزوما در قامت رئیس‌جمهور آینده بلکه دستِ‌کم به عنوان یک کنشگر مهم سیاسی در نظر داشت اکنون باید از دنیای سیاست کنار برود.

کد خبر ۶۰۸۰

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x