اجتماعی استان اصفهان چهار محال و بختیاری یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

رستم زاده، فعال اجتماعی اصفهان: دانشگاه به موضوع حقابه ورود کند.

در مصاحبه خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز با علیرضا رستم زاده رنانی، فعال اجتماعی اصفهان وی با اشاره به فضای امروز در حوزه مسئله آب اظهار داشت: موضوع حقابه امروز به مسئله ای تبدیل شده است که لازم است با گفت و گو و تبیین راهکارهای حقوقی حل گردد.

برگزاری جلسات مشترک میان نمایندگان کشاورزان استان های درگیر

علاوه بر تبیین و روشن سازی مسائل حقوقی پیرامون طرح های انتقال آب بین استانی، لازم است نهادهای متولی در این زمینه با برگزاری جلسات مشترک میان نمایندگان کشاورزان اصفهانی و چهارمحالی دیدگاه مشترکی در این حوزه میان این دو گروه به وجود آورد.

برگزاری همایش با حضور صاحب نظران برای تبیین قانونی موضوع حقابه

کشور ایران امروز و در سال های آینده قطعا درگیر موضوع آب خواهد بود و لزوم توجه به این حوزه بیش از پیش احساس می گردد. دانشگاه ها و نهادهای علمی با بهره گیری از ظرفیت و توان خود باید با برگزاری همایش های علمی در سطح کشوری به جمع آوری نظرات صاحب نظران این حوزه بپردازد و خروجی این همایش ها در قالب پیشنهاداتی جامع به مجلس شورای اسلامی برای قانون گذاری ارسال گردد.

پژوهشگاه های حقوق آب می تواند در رفع تعارضات قانونی موثر واقع شود.

در مسئله حقوق آب و تقسیمات کشوری آب قوانین پراکنده زیست محیطی وجود دارد که لازم است پژوهشکده ها یا کمیته های تحقیقاتی ای ذیل نظر دانشگاه ها تشکیل گردد تا قوانینی که تا به امروز در مسئله این حوزه تصویب شده است گردآوری شود و در دسترس عموم جامعه قرار گیرد. دانشگاه باید به موضوع حقابه ورود کند و خلاهای ناشی از پراکندگی قانونی در این موضوع را پر کند.

کلید حل مشکلات آب، واقع بینی است.

کشور ما در این مقطع همواره با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و حوزه های آبی روز به روز محدود می گردند. همانطور که سال های پیش اندیشمندان گفته بودند، جنگ های آینده در منطقه خاورمیانه بر مسئله آب متمرکز شده است و در این ایام شتابان به سمت پررنگ شدن موضوع آب هستیم. ترکیه در آن سوی مرزها درصدد کنترل جریان آب دجله و فرات است، افغانستان با تاسیس یک سد جدید بر هیرمند این کنترل جریان این رودخانه را به دست گرفته است به همین سبب لازم است برای حل مشکلات خارجی از مکانیزم های تعریف شده حقوق بین الملل و تمرکز بر این حوزه ابتدا اخلافات داخلی را حل و فصل نماییم تا آیندگان مشکلات کمتری را در این حوزه متحمل شوند.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x