اجتماعی استان اصفهان بهداشت تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

هجران استاد مصطفی بطلانی هنرمند و معلم هنر سرود مدارس دانش آموزان را در ایام کرونا داغدار کرد

هجران استاد مصطفی بطلانی هنرمند و معلم هنر سرود مدارس دانش آموزان را در ایام کرونا داغدار کرد

هجران استاد و معلم هنر مصطفی بطلانی هنرمند سرود مدارس دانش آموزان را در ایام کرونا داغدار کرد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ،مصطفی بطلانی ازپیشکسوتان فرهنگی وهنرمندان شهراصفهان که دبیربازنشسته آموزش و پرورش، نوازنده و مدرس باسابقه سنتور در اصفهان ودارای درجه ۳هنری بود وهنوزبا عشق فراوان در دوران بازنشستگی در مدارس ناحیه چهار مشغول تدریس درس هنر بود وتا ساعات پایانی عمرخویش به تدریس در روی تخت بیمارستان ادامه داد براثر ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، مصطفی بطلانی سوم تیرماه ۱۳۲۹ در شهر اصفهان متولد شد و به گفته خانواده‌اش نوازندگی سنتور را به‌صورت خودآموخته در شهر نهاوند آغاز کرد و در اصفهان ادامه داد.

به گزارش محسن ژیان پور، مسئول اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، مصطفی بطلانی ازپیشکسوتان فرهنگی وهنرمندان شهراصفهان که دبیربازنشسته آموزش و پرورش، نوازنده و مدرس باسابقه سنتور در اصفهان ودارای درجه ۳هنری بود وهنوزبا عشق فراوان در دوران بازنشستگی در مدارس ناحیه چهار مشغول تدریس درس هنر بود وتا ساعات پایانی عمرخویش به تدریس در روی تخت بیمارستان ادامه داد براثر ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت. ژیان پور ادامه داد: این هنرمند باسابقه، فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۵ به‌طور خودآموز آغاز کرد و بعدتر، از محضر مرحوم حسین یاوری، مرحوم سیروس ساغری، مسعود رضایی‌نژاد و سعید نعیمی منش بهره‌مند شد.

محسن ژیان پور که از دوستان و یار قذیمی مصطفی بطلانی بود گفت: مرحوم بطلانی در زمینه آهنگسازی و مربیگری سرود نیز فعالیت داشت. او مدت‌ها سرپرست گروه موسیقی سماعی بود، برنامه‌های متعددی را در صداوسیمای مرکز اصفهان به اجرا درآورد و سال ۱۳۸۱ نیز برای ساخت سرود جانبازان اصفهان در جشنواره کشوری مقام اول را کسب کرد.

ژیان پور ادامه داد: این هنرمند که از خویشاوندان استاد محمد بطلانی، دیگر هنرمند مطرح حوزه موسیقی اصفهان بود، در طول عمر با ارزش خود، نزدیک به ۴۵ آهنگ و سرود ساخت که اکثر آن‌ها از صداوسیمای اصفهان پخش‌شده و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به آهنگ ارتش قهرمانان، قبله نیاز، سرود ایران، سرود معلم، سیزده آبان، بهار آمد، ۲۲بهمن، کعبه دل‌ها، شهاب رحمت و سرود مبعث اشاره کرد.

مرحوم بطلانی، سال‌ها در گروه‌های سرود مدارس درس موسیقی می‌داد و شامگاه ۲۹ فروردین ماه بر اثر ایست قلبی ناشی از ابتلا به کرونا دارفانی را وداع گفت.

محسن ژیان پور در پایان با حزن و اندوه فراوان ، برای درگذشت این دوسن مهربان گفت: اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش وپرورش استان اصفهان این ضایعه را به خانواده آن عزیز سفر کرده و جامعه هنرمندان،فرهنگیان و دانش آموزان استان اصفهان تسلیت عرض نموده وبرای بازماندگان صبر وشکیبایی آرزومنداست.

مصطفی بطلانی ، دبیر رشته ادبیات در مدارس ناحیه دو اصفهان و دارای نشان درجه سه هنری در رشته نوازندگی سنتور بود و تنبک نیز می‌نواخت. بطلانی هم‌زمان با تدریس ادبیات در مدارس و حتی بعد از بازنشستگی، به آموزش موسیقی برای دانش آموزان و ساخت سرود مدارس ‌پرداخت که آثار وی به‌ویژه در حوزه مناسبتی یادگار جاوید او در زمینه موسیقی مدارس است. استاد بطلانی تا ساعات آخر عمر خود دست از آموزش دانش آموزان بر نداشت و تا آخرین لحظه عمر با برکت خود از روی تخت بیمارستان دانش آموزان را هدایت می کرد. از این رو دانش آموزانی که این مرد خوش اخلاق و با فضیلت و مهربان را دیگر نمی بینند ، اما اخلاق خوب و مدرس خوب بودن او را هیچ گاه فراموش نمی کنند. همیشه این استاد سرود مدارس به مناسبت های مختلف هنرجویان را به صدا و سیمای اصفهان می برد تا از هنر دانش آموزان خوب و آینده این کشور ، قدردانی کرده باشد.

پشتکار و جسارت بطلانی در موسیقی مدارس

محمد بطلانی که از شاگردان استاد یاوری است و در زمینه آواز با استادان کسایی، تاج و شهناز همکاری داشته است، ضمن اشاره به رابطه خویشاوندی خود با مرحوم مصطفی بطلانی، می‌گوید: «مصطفی دبیر بازنشسته در آموزش ‌و پرورش بود که به هنر بسیار علاقه داشت و موسیقی را از دوران نوجوانی آغاز کرد اما بیشتر در مدارس به آموزش هنر موسیقی و آهنگسازی برای دانش آموزان می‌پرداخت و حتی بعد از دوران بازنشستگی نیز همچنان آموزش موسیقی برای دانش‌آموزان را ادامه داد که جوایزی هم در این راه به دست آورده بود.»

وی با اشاره به پشتکار و جسارت مرحوم بطلانی در زمینه موسیقی مدارس، ادامه می‌دهد: «مصطفی بنا به گفته خودش سنتور را به ‌صورت خودآموز فراگرفت و بیشتر به نواختن و آموزش تصنیف می‌پرداخت؛ ما بارها موسیقی را باهم تمرین می‌کردیم و یادم هست که در دوران نوجوانی او سنتور می‌زد و من می‌خواندم اما در زمینه آموزش موسیقی در مدارس پشتکار و جسارت خاصی داشت و آثار مختلفی را برای دانش آموزان مدارس اصفهان آهنگسازی کرده است. وقتی به دلیل ابتلای او به کرونا جویای حالش شدم از دخترشان شنیدم که حالشان بد نیست اما گویا به دلیل ایست قلبی از دنیا رفت.» وی تصریح می‌کند که مراسم خاک‌سپاری استاد مصطفی بطلانی روز چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح تا یک بعدازظهر در قطعه ۹ بلوک چهار برگزار شده است.

یادگار مرحوم بطلانی در موسیقی مدارس

علی‌اصغر شاهزیدی نیز که از هنرمندان مکتب آواز اصفهان بشمار می‌رود با ابراز ناراحتی از فوت مصطفی بطلانی به دلیل کرونا، می‌گوید: من از خیلی سال قبل مصطفی را می‌شناختم، شخصیت خوبی داشت. اگرچه رابطه من بیش از او با محمد بطلانی یعنی دایی خانم مصطفی به‌صورت تنگاتنگ بود اما با مصطفی نیز در جلسات مختلف دیدارهایی داشته‌ام.

وی ادامه می‌دهد: مصطفی معلم بود و در مدارس مختلف برای آموزش موسیقی و سرود به دانش آموزان تلاش می‌کرد و در این خصوص آثار زیادی در مناسبت‌های مختلف برای مدارس اصفهان و در حوزه دانش آموزان آهنگسازی کرده بود.

عشق و مراوده با نوجوانان

همچنین زهره بطلانی همسر مرحوم مصطفی بطلانی به علاقه‌مندی و پشتکار مرحوم بطلانی به هنر موسیقی اشاره‌کرده و ادامه می‌دهد: «مصطفی دبیر رشته ادبیات در مدارس ناحیه دو اصفهان بود که ابتدا موسیقی را از دوران نوجوانی و براساس نبوغ خود و به‌صورت خودآموخته در شهر نهاوند آغاز کرد و در اصفهان ادامه داد اما علاقه او به نوجوانان و مراوده وی با آن‌ها موجب شد که عمده فعالیت‌های او برای موسیقی مدارس باشد. ضمن اینکه علاوه بر سنتور، تنبک نیز می‌نواخت اما ساز تخصصی او سنتور بود و در مردادماه سال ۱۳۹۷ در رشته نوازندگی سنتور موفق به دریافت نشان درجه سه هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده بود.»

همسر مرحوم بطلانی همچنین با اشاره به ابتلای مرحوم مصطفی بطلانی به کرونا ویروس می‌گوید: «یک سال بود که مصطفی به دلیل گسترش بیماری کرونا در جامعه رفت‌وآمدی نداشت و کلاس‌های خود با دانش‌آموزان را به‌صورت مجازی برگزار می‌کرد اما با آغاز تعطیلات نوروز و باز شدن راه‌ها تصور کرد که اوضاع بیماری کرونا در شهر بهترشده به همین دلیل با میل و اصرار بسیار خودش جلسه‌ای خصوصی با حضور حدود بیست نفر از دانش آموزان برگزیده موسیقی مدارس اصفهان و والدین آن‌ها برگزار کرد و متأسفانه در همان جلسه به کرونا مبتلا شد و در هفته اول بیماری هیچ نشانه‌ای نداشت اما وقتی برای بررسی به بیمارستان مراجعه کردند اسکن ریه وی نشان داد که بیش از سی درصد درگیر کرونا ویروس است و بعد از بستری در بیمارستان عسکریه، با کاهش اکسیژن خون هوشیاری او نیز کاهش یافت و به دلیل ایست قلبی فوت کرد.»

همچنین با توجه به آنچه «حسین نیکو نژاد» در کتاب خود با نام «دلدادگان موسیقی» آورده است که «مصطفی بطلانی فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۵ به‌طور خودآموز آغاز کرد و سپس از محضر مرحوم حسین یاوری، مرحوم سیروس ساغری آقای مسعود رضایی‌نژاد و سعید نعیمی منش بهره‌مند شد. وی در زمینه آهنگسازی و مربی گری سرود نیز فعالیت داشت. عضو ثابت‌قدم محفل ادبی و هنر دلدادگان موسیقی ایران بود و سرپرستی گروه موسیقی سماعی را نیز عهده‌دار بوده که برنامه‌های متعددی را در صدا و سیمای مرکز اصفهان اجرا کرد و در سال ۱۳۸۱ برای ساخت سرود جانبازان اصفهان در جشنواره کشوری مقام اول را به دست آورد. از جمله مهم‌ترین آثار او نیز می‌توان به آهنگ‌های ارتش قهرمانان و آهنگ قبله نیاز، سرود ایران و سرود معلم، سیزده آبان بهار آمد و ۲۲بهمن و کعبه دل‌ها و شهاب رحمت اشاره کرد.»

مهدی محمدی ، استاد و هنرمند خوشنویسی، در مورد ارتباط با درگذشت استاد بطلانی گفت: فقدان مرحوم مصطفی بطلانی ، ضایعه ای بس بزرگ است . واقعا من هر چه تصور می کنم و با او درارتباط بودم حتی کلامی برام سخته وجاش حسابی خالیه .بهرحال پایان زمان وپایان عمر هرکسی دست خداست ان شاءالله که آخر وعاقبت همه ما ختم به خیر و شامل لطف خداوند بشود، وخداوند صبر به خانواده وفرزنداش عطا نماید.

پایگاه خبری احوال نیوز ، و کلیه ی کارکنان فقدان این هنرمند دوست داشنپتنی و مهربان را به جامعه هنری کشور و به خصوص به هنرمندان موسیقی استان اصفهان تسلیت عرض می نماید. همچنین درگذشت استاد مصطفی بطلانی چنان سنگین و جانسوز است که به دشواری به باور می‌نشیند ، ولی در برابر تقدیر حضرت پروردگار چاره‌ای جز تسلیم و رضا نیست ، این ماتم جانگداز را به خانواده محترم بطلانی صمیمانه تسلیت عرض نموده ، و برای آنان صبر و اجر و برای آن عزیز سفر کرده علو درجات طلب می‌کنیم.

کد خبر ۶۰۸۰

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x