اجتماعی استان اصفهان بین الملل تصاویر چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه مرکزی

سرهنگ اصغر زارع رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان: خطرات رانندگی با سرعت بالاتر از حد مجاز

سرهنگ اصغر زارع رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان: خطرات رانندگی با سرعت بالاتر از حد مجاز

خطرات رانندگی با سرعت بالاتر از حد مجاز

پایگاه خبری احوال نیوز ، سرهنگ اصغر زارع ، رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان ، در ارتباط با رانندگی با سرعت بالا گفت: رانندگی با سرعتی بالاتر از حد مجاز ، احتمال خطر را از ۲ جهت بیشتر میکند ، اول اینکه زمان عکس العمل راننده را کمتر کرده و دوم اینکه انرژی ذخیره شده بیشتری را آزاد می کند.

سرعت غیری مجاز یکی تخلفات حادثه ساز به شمار می رود و در تحقیقات صورت گرفته از سوی پلیس راه نیز اثبات شده که این تخلف از جمله دلایل عمده بسیاری از تصادفات رانندگی مرگبار بوده است که نه تنها برای رانندگان و سرنشینان آنها حادثه ساز بوده بلکه برای سایر رانندگانی که با رعایت قوانین در حرکت بودند نیز باعث بروز خسارات و صدمات شده است.

در زمینه کنترل سرعت باید گفت، رانندگان هنگامی که از  سرعت بالاتر از حد مجاز استفاده می کنند در زمان مواجه با موانع جاده ای نخواهند توانست در زمان مناسب کنترل خودروی خود را به دست بگیرند و همین امر باعث واژگونی یا برخورد شدید خودرو با خودروهای دیگر می شود.

در بحث عکس العمل راننده باید به این نکته اشاره کرد که چشم ها به محض مشاهده خطر، مغز را از این موضوع آگاه می کند و مغز هم پس از تصمیم گیری به دست یا پاها اعلام می کند که واکنشی را نشان دهند که این مدت زمان در انسان های معمولی ۷۵ درصد ثانیه طول می کشد و در این مدت خودرو مسافتی را طی می کند و پس از واکنش راننده، مثلاً ترمز گرفتن بنابه میزان سرعت در خودروهای فاقد ABS خط ترمزی از خودرو بجا می ماند و یا فاقد ABS هم مسافتی طی می شود که این دو مسافت در مجموع میزان مسافت طی شده تا برخورد یا عدم برخورد صورت گیرد.

پس سرعت زمان عکس العمل راننده بیشتر یا کمتر می شود لذا در سرعت های غیرمجاز و غیر مطمئن این زمان کمتر شده و احتمال وقوع تصادف بیشتر می شود. هرچند عواملی هم می توانند زمان عکس العمل را طولانی تر نمایند و زمان عکس العمل بستگی به سن راننده و مصرف داروهای خواب آور هم دارد. که بعضی از موارد ذکر شده می توانند زمان عکس العمل را افزایش دهند مثلا سن راننده هرچه بیشتر باشد زمان عکس العمل هم بیشتر می شود و یا در صورت مصرف دارو های خواب آور می تواند عکس العمل کُند شود و زمان بیشتری در این خصوص مصرف شود.

در خصوص انرژی ذخیره شده هم به این نکته باید اشاره کنیم که سرعت های بالاتر انرژی اضافی یا ذخیره شده بیشتری را همراه دارند، انرژی ذخیره بیشتر به معنای نیروی درهم شکستن بیشتر در هنگام برخورد با مانع است ، به این معنا که شدت تصادف بیشتر شده و می تواند خسارات یا جراحات بیشتری ایجاد نماید.

پس توصیه می کنیم  رانندگان سرعت خودرا به نحوی تنظیم کنند که سرعت آنها از حد اکثر سرعت قانونی بالاتر نرود و اگر سرعت ترافیک بالاتر از سرعت او باشد، از سر راه دیگران کنار رفته و به خط عبوری سمت راست تغییر مسیر بدهد و سرعت مقرر و مطمئن را انتخاب نماید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که  غالباً سرعت بالا، آنقدر که تصور می شود ، باعث کاهش زمان طی مسیر نمی شود.

محمد امین اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x