اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

نصر اصفهانی: با کدام دیدگاه شرعی و قانونی ساکنان منطقه گذر آقا نورالله آواره شده‌اند و وضعیتشان بلاتکلیف است؟

نصر اصفهانی: با کدام دیدگاه شرعی و قانونی ساکنان منطقه گذر آقا نورالله آواره شده‌اند و وضعیتشان بلاتکلیف است؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، جلسه داوری طرح آقا نورالله نجفی با حضور علیرضا نصر اصفهانی رئیس شورای اسلامی شهر، دکترشیرین طغیانی رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران و اساتید دانشگاه امروز سه شنبه ۳۰ دی‌ماه، ساعت ۹ صبح در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی برگزار گردید. در این جلسه ابتدا شیرین طغیانی، رئیس کمیسیون معماری عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: گذر آقانورالله نجفی را باید در یک دوره تاریخی بررسی کنیم و نباید اتفاقی که در این مجموعه و دریکی از ویژه‌ترین بافت‌های اصفهان اتفاق افتاده را به یک فرد یا به یک دوره‌ای نسبت دهیم.

وی با اشاره به اتفاقاتی که در محوطه پشت مسجد شیخ لطف الله افتاده است، افزود: سال‌ها پیش این گذر ابتدا در یک مسیر روبه‌روی کوچه کرمانی قرار داشته و مسیری کوچک برای دسترسی و خدمات بوده که بعدها در طرح تفصیلی خود را نشان می‌دهد اما در طرح بازنگری، مسائل مختلف باعث می‌شود که این گذر به صورت مسیری تا کوچه بیت الحسین و بعد از آن به صورت یک گذر ۱۴ متری تبدیل شود.

رئیس کمیسیون معماری عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: در نهایت گذر مسیر به عنوان یک مسیر ۱۴ متری در نظر گرفته می‌شود اما به دلیل چالش‌های موجود پیشنهاد شده تا این گذر به مسیری با عرض و دسترسی کوچک‌تر تبدیل شود.

وی با اشاره به داوری طرح‌های پیشنهادی برای این گذر، خاطرنشان کرد: جای خرسندی است که مدیریت شهری و استانی اصفهان به این بلوغ رسیده که حرف منتقدان را بشنود، دیدگاهی جدید نسبت به این گذر را به کار گیرد و سعی کند طرح را با مشارکت متخصصان تدوین و بررسی و گذر را ساماندهی کند.

طغیانی ادامه داد: شاید لازم بود این برنامه زودتر از این برگزار شود اما تاکنون این جسارت آن وجود نداشت؛ به هر ترتیب جلسه امروز حاصل فرایندی است که در داخل استان و شهر با حضور اساتیدی که در داخل شهر حضور دارند دنبال شد و نوبه خودم از تمام کسانی که بدون چشم‌داشت بیش از یک سال است مطالعات خود را روی این گذر شروع کرده‌اند سپاسگزارم. مردم مجاور گذر آقا نورالله بیش از این معطل نشوند.


علیرضا نصراصفهانی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: امیدوارم آنچه خروجی این جلسه است، در نهایت منتج به طرحی برای بهبود وضعیت مردم ساکن در شهر شده و شهروندان از اوضاع نامطلوب کنونی خارج شوند.

وی خاطرنشان کرد: همانند نشست فعلی، چند شب پیش در خصوص تراموای اصفهان نیز جلسه‌ای برگزار شد و اصرار داشتیم هردو برنامه با حضور صاحب‌نظران و به‌طور زنده اجرا شود تا افراد بیرون از جلسه نیز در جریان تصمیمات باشند.

نصراصفهانی تصریح کرد: افرادی در سال‌های اخیر برای گذر آقانورالله نجفی دغدغه خود را مطرح کرده و سرنوشت شهری که در آن زندگی می‌کنند، برایشان مهم بوده که دغدغه آن‌ها قابل تقدیر است، ارزشمند بوده و از چشم ما پنهان نمی‌ماند.

وی ادامه داد: همواره در معرض شکایات مردم ساکن این منطقه هستم بنابراین از داوران طرح، اداره کل راه و شهرسازی استان و شورای عالی شهرسازی و معماری تقاضا می‌کنم بیش از این مردم را معطل نکنند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: ما مجوز نداریم دلواپسی مردم را افزایش دهیم و باید خود را معرض چالش‌های آنان قرار دهیم؛ با کدام دیدگاه شرعی و قانونی ساکنان منطقه آواره شده‌اند و وضعیتشان بلاتکلیف است؟

وی با تاکید بر اینکه کارها باید منطبق بر قوانین موجود پیش برود اما نه اینکه قوانین را بشکنیم، افزود: اگر اماکن پذیر نیست که یک یا چند خانه به شکل اول بازگردانده شوند و بدون تبعات بعدی این اتفاق رخ دهد، درخواست می‌کنیم که چنین طرح‌هایی داده نشود زیرا آزادسازی و توافق توان و زمان بسیاری از مدیریت شهری صرف می‌کند.

نصراصفهانی ادامه داد: از اداره کل میراث فرهنگی و راه و شهرسازی می‌خواهم اگر خبری را به مقامات بالاتر منعکس می‌کنند مبتنی بر واقعیت باشد.

وی تاکید کرد: به هیچ عنوان نسبت به موضوعات میراثی بی‌توجه نیستیم اما باید از معلق و رها بودن وضعیت این گذر پرهیز شود؛ همچنان درخصوص آنکه مصوبه شورای عالی هنگام ابلاغ تغییر کرد گله‌مندیم و معتقدم اگر داستان آنچه بر این گذر رفته را برای کسی تعریف کنیم دچار تردید درباره تصمیمات کلانی شده که در کشور گرفته می‌شود.

شاخص‌هایی که باید در طرح نهایی مدنظر باشد.
محمد فیض، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان تصریح کرد: ۴۱ واحد در پروژه گذر آقانورالله آزادسازی شده که ۱۶ واحد آن برمبنای طرح ماده هشت بوده است؛ قسمت میانی مخروبه است و هرچه تصمیم زودتر اتخاذ شود و به خرد جمعی برسیم برای بافت و ساکنان اهمیت دارد.

وی ادامه داد: طرح‌های متعددی برای گذر وجود داشته و این طرح‌ها زمان اجرا از شرق به سمت غرب پیش رفته‌اند و حتی گذر ۱۴ متری نیز به تأیید رسیده بود؛ پس از آن انتقاداتی مطرح و قرار شد طرح تعدیل و گذر وسط کم عرض شود.

فیض اضافه کرد: در نهایت با مصوبه مهرماه ۹۹ شورای عالی شهرسازی و معماری الزام شد که هیچ‌گونه تخریب یا آزادسازی جدیدی وجود نداشته باشد برمبنای این تصمیم با متخصصان مختلف مذاکره کردیم و از میان گروه‌های مختلف هفت گروه برای ارائه طرح و هفت گروه برای داوری انتخاب شدند.

وی خاطرنشان کرد: شاخص‌هایی همچون پشتیبان میدان، فضاهای شهری، پرهیز از ایجاد پاتوق، انبار و کارگاه، افزایش انگیزه ماندگاری مردم، ارتقای امنیت اجتماعی، دسترسی ایمن، حضور گردشگران و حفظ و احیای بافت باید در طرح‌های مدنظر اعمال شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: اگر محیط و زیرساخت موردنیاز برای مردم فراهم شود، می‌توانیم تمام بافت را دوباره شکل داده و آماده کنیم؛ تعریض گذرهای محدوده غیر از این گذر که حساسیت تاریخی ندارند و آزادسازی خانه‌هایی که قدمت تاریخی ندارد به عنوان گلوگاه نیز در دستورکار خواهد بود.

وی با بیان اینکه رویکرد سازمان نوسازی و بهسازی این است که منعطف‌تر تصمیم‌گیری کنیم و حتی بخش‌هایی از بافت به بوم‌گردی اختصاص یابد، اظهار کرد: در سال‌های گذشته خانه‌هایی ارزشمند در این گذر بود که قدر آن را ندانستیم بنابراین با حفظ اصالت، بخش‌هایی که ارزش گردشگری دارند باید حفظ شود.

فیض تصریح کرد: هفت گروه داوری در این جلسه حضور دارند که برای هر طرح امتیاز یک تا ۱۰ می‌دهند؛ داوران می‌توانند در صورت نیاز چکیده موضوعات یا ایده‌ای اگر دارند را به‌طور کوتاه برای تصمیم‌گیری نهایی مطرح کنند تا به دو یا سه طرح نهایی برای طی مراحل قانونی برسیم.

خبرنگار و عکاس فهیمه کریمی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x