اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

لیلا حاج نبیان کارشناس حقوقی دفتر تسهیلگری محله همت آباد: سرمایه اجتماعی به عنوان عامل اصلی در راستای پیشگیری از وقوع جرم و کاهش سطح مراجعات مردمی به دادگاه ها

لیلا حاج نبیان کارشناس حقوقی دفتر تسهیلگری محله همت آباد: سرمایه اجتماعی به عنوان عامل اصلی در راستای پیشگیری از وقوع جرم و کاهش سطح مراجعات مردمی به دادگاه ها

لیلا حاج نبیان کارشناس حقوقی دفتر تسهیلگری محله همت آباد: سرمایه اجتماعی به عنوان عامل اصلی در راستای پیشگیری از وقوع جرم و کاهش سطح مراجعات مردمی به دادگاه ها

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، لیلا حاج نبیان کارشناس حقوقی دفتر تسهیلگری محله همت آباد اصفهان ، در گفت و گویی با خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، از کارکردهای دفتر تسهیلگری و توسعه محلی همت آباد اصفهان و راه کارهای کارشناسی حقوقی این دفتر با ارائه اینفوگرافی تخصصی حقوقی دفتر تسهیلگری و توسعه محلی همت آباد اصفهان گفت : دفترتسهیلگری و توسعه محلی همت آباد در محله همت آباد ، شهر اصفهان و در منطقه ۶ شهرداری اصفهان قرار دارد. این دفتر از سال ۹۹ آغاز به کار نموده است. در راستای شناسایی ظرفیت ها و چالش های محلی و توانمندسازی اهالی با مشارکت خود مردم محل و ارتقای سطح فرهنگی آموزشی، اجتماعی و حقوقی منطقه به شناسایی ظرفیت ها و چالش های محلی منابع و توانایی های درون محله پرداخته تا از این پتانسیل ها برای توسعه زیرساخت‌ها و بهبود شرایط اجتماعی فرهنگی و حقوقی استفاده گردد. لیلا حاج نبیان در ارتباط افرادی که در این دفاتر فعالیت می کنند و وظیف ی آنها ادامه داد: کادر دفتری دفاتر تسهیل گری متشکل از کارشناس حقوقی ،کارشناس اجتماعی، کارشناسی مددکاری، شهرسازی و اقتصادی و جامعه شناسی می باشد، که وظیفه ارتقاء سطح آگاهی ، اعتماد سازی، نهادسازی، ایجاد دغدغه مندی و حساس سازی بین ساکنین و همچنین اجرای برنامه های توسعه پایدار در حوزه های مختلف حقوقی ،اقتصادی ، اجتماعی ،مددکاری ، شهرسازی و جامعه شناسی را برعهده دارد . لیلا حاج نبیان کارشناس حقوقی دفتر تسهیلگری و توسعه محلی همت آباد اصفهان ، ادامه داد: ایده توسعه فرهنگی حقوقی در سطح محله در کنار توجه به ارزش های نهادی و تاریخی بافت منطقه با رویکرد توسعه جامع و پایدار حقوقی بدون ارتقای سطح دانش حقوقی رخ نخواهد داد.

اینفوگرافی تخصصی حقوقی دفتر تسهیلگری و توسعه محلی همت آباد اصفهان


سرمایه اجتماعی به عنوان عامل اصلی ایجاد دغدغه مندی بین افراد جامعه و ایجاد انگیزه و همچنین موتور متحرکه انواع جریانات فعال اجتماعی در حوزه حقوقی و در راستای پیشگیری از وقوع جرم و کاهش سطح مراجعات مردمی به دادگاه ها و دادسرا ها می باشد. بر این اساس می توان به احیای فرهنگ صلح و سازش و حل و فصل دعاوی از طریق میانجی گری در مراجعه به داوری دست یافت و نهایتاً عدالت ترمیمی در سطح محله رانهادینه نمود. از سوی دیگر رفع اکثر نیازهای حقوقی و حل مشکلات قضایی اهالی جامعه هدف با مدیریت و مشارکت خودمردم محله اتفاق خواهد افتاد. در ادامه لیلا حاج نبیان کارشناس حقوقی دفتر اضافه نمود ، توجه به این الگوها که رویکرد اجتماع محور بخشی از مسئولیت های پرداختن به مسائل در قوانین حقوقی را برعهده مردم جوامع محلی می گذارد یک راهبرد اساسی برای تعیین این رویکردمهم است.
حاج نبیان ادامه داد: بنابراین تشکیل دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی گام مهمی در راستای تحقق رویکرد توسعه اجتماعی حوزه‌های فرهنگی اجتماعی حقوقی محله به شمار می آید.‌ علیهذا به محض بازگشایی دفتر در منطقه کم برخوردار همت آباد با تلاش کارشناسان اقدامات مناسبی در جهت آشنایی مردم بانحوه کار دفتر، شرح خدمات و آشنایی با کارشناسان صورت گرفته و اعتماد سازی لازم بوجود آمده. کارشناس حقوقی جهت معرفی نتایج فعالیت‌های حقوقی در دفتر تسهیلگری به عنوان نمونه با ارائه اینفوگرافی به شرح اقدامات صورت گرفته در حوزه تخصصی خود پرداخته است. بدین ترتیب از جمله اقدامات حقوقی می توان به جلسات برگزار شده با گروه مردم نهاد همیاران همت آباد ، جلسه با گروه های مردمی در راستای هم افزایی و تعامل در زمینه حقوقی فرهنگی که در سطح محله صورت گرفته است اشاره نمود. همچنین بازدید از چندین کارگاه محلی جهت معرفی دفتر تسهیلگری در راستای ارشاد حقوقی و تشریح مراحل ثبت قانونی موسسات در دفتر ثبت شرکتها از جمله اقدامات دفتر تسهیلگری محله همت آباد اصفهان محسوب می شود. همچنین ارائه حدود ۵۰ مورد مشاوره حقوقی تخصصی فردی در زمینه‌های کیفری، حقوقی ،خانوادگی، احوال شخصیه ،ملکی و …. را می توان نام برد.

دفتر تسهیلگری و توسعه محلی محله همت آباداصفهان


ضمناً بازدیدهایی از کارگاه های تولیدی جهت تبیین شرایط اخذ مجوزات قانونی و نحوه رفع موارد تعزیراتی در سطح محله صورت گرفته است که بسیار در کار این کارگاه ها اثر داشته است. کارشناس حقوقی دفتر تسهیلگری جلساتی نیز با ارگانها و نهادهای دولتی در راستای هم افزایی حقوقی و مشارکت دوسویه و زمینه سازی جهت تعادل تعامل در راستای انعقاد تفاهم نامه ها برگزار نموده که از جمله این نهاد ها میتوان نیروی انتظامی شهرستان اصفهان، مرکز تخصصی خانواده، اداره اوقاف اصفهان،اداره خانه جوان شهرداری و جلسات تعامل با همیاران محلی حوزه حقوقی را نام برد .


همچنین در راستای ارتقاء سطح دانش حقوقی ساکنین محله و کاهش میزان جرایم و همچنین پیشگیری از عوامل جرم زا در محله نیز، کارگاه کارشناسی حقوقی دفتر اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی در باب دانش حقوقی با موضوع حقوق وقف با تاکید بر وقف و شرایط کرونا؛ کارگاه مجازی حقوق کودک در رابطه با بزهکاری اطفال ومجرم پروری محله در ارتباط با کودکان کار؛و همچنین کارگاه آموزشی قراردادها و معاملات حقوقی در راستای آموزش آگاهی قانونی ساکنین محله با معاملات صحیح و قراردادهای مشروع صورت گرفته است که این آگاهی های صورت گرفته در کاهش مراجعه به دادگاه ها ، دادسراها و نیروی انتظامی بسیار چشمگیر بوده است.


در پایان از جمله فعالیت های ترویجی حقوقی انجام شده توسط کارشناس حقوقی دفتر تسهیلگری می توان به برگزاری رویدادهای مناسبتی با عناوین ویژه از جمله به مناسبت ۱۳ آبان ماه روز دانش آموز ،چهاردهم آبان ماه روز فرهنگ عمومی ،۱۶ آذر روز دانشجو ،و روز حقوق کودک و روز حقوق شهروندی و غیره اشاره نمود .
نمی مانیم تا آینده بیاید می رویم تا آینده را بسازیم.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x