اجتماعی استان اصفهان اقتصادی تصاویر چندر رسانه دسته‌بندی نشده فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دکتر مهرناز آزاد شاعر، نویسنده، روزنامه نگار و پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی/مطالبات و انتظارات خبرنگاران و روزنامه نگاران استان از هیئت مدیره دورجدید خانه مطبوعات استان اصفهان

مطالبات و انتظارات خبرنگاران و روزنامه نگاران استان از هیئت مدیره دورجدید خانه مطبوعات استان اصفهان

دکتر مهرناز آزاد

شاعر، نویسنده ، روزنامه نگار و پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی

به گزارش گزارشگر پایگاه خبری احوال نیوز، با نزدیک شدن به انتخابات خانه مطبوعات استان اصفهان از دکتر مهرناز آزاد که از قدیمی ترین اعضا خانه مطبوعات و پرسابقه ترین روزنامه نگار سه دهه اخیر است خواستیم تا نظرات خود را درخصوص مطالبات و انتظارات خبرنگاران و روزنامه نگاران استان از هیئت مدیره دورجدید که روز ۲۴ دیماه انتخاب آنها توسط اعضا خانه انجام می گیرد بیان کنند. 

وی در ابتدا گفت : پیش از هر چیز جا دارد به عنوان یکی از اعضا قدیمی خانه مطبوعات سپاسی عرض کنم حضور همه افرادی که به عنوان مدیران خانه از دیروز تا امروز این خانه را با همه کمی ها و کاستی ها سرپا نگه داشته اند.

ایشان همچنین با سپاسگزاری از زحمات اهالی رسانه  که از جان و دل برای بهتر زندگی کردن همشهریان خود همیشه از خود گذشته اند گفت:« بیدار باش شما »، خواب را از  چشم کسانی که تلاش کرده اند به شکل های مختلف آسایش و آرامش مردم را بگیرند ربوده و باعث اختلال ایجاد کردن در روند فعالیت های گروههای منفی جامعه و سرعت بخشیدن به برآورده شدن خواسته های گروه های مثبت جامعه بوده و هستند. کسانی که  همواره خود را فراموش کرده اند و « دیدبانان » حق و حقوق مردم بوده اند.

مهرناز آزاد با بیان اینکه امروز شخصا به عنوان عضوی از این خانه می خواهم از شما بخواهم در کنار تمام وفاداری های خود به حرفه و کارتان کمی هم خودتان را ببینید و پای حق و حقوق خودتان بایستید.

اضافه کرد، اینگونه می توانید قوی تر باشید، به مرور تحلیل نروید و قوی تر عمل کنید.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه خبرنگاران و روزنامه نگاران نیز حق و حقوقی دارند پیشنهادات خود را چنین بیان کرد.

یقینا هیئت مدیره منتخب علاوه بر ادامه پیگیری ایجاد تعاونی مسکن، تشکیل صندوق بیکاری و پیگیری بیمه روزنامه نگاران و نظارت بر رابطه  کارفرما با هیئت تحریریه و سایر کارمندان بخصوص ،حقوق اجتماعی و حق التحریرها و در کل حل مشکلات صنفی اعضا و برنامه ریزی جهت فراهم آوردن اوقات مفرح و فعالیت های تفریحی این برنامه ها را نیز باید دنبال نماید.

 ۱-اصلاح  تعدادی از بندهای اساسنامه که نه تنها حامی خبرنگاران نیست بلکه حتی آنها را از داشتن حداقل های حقوق صنفی خود دور می کند. کاری که مدت هاست در انجام آن کوتاهی نموده ایم و امیدوارم هیئت مدیره منتخب در اولین گام حضور خود در خانه به آن بپردازند.

۲-اعضا خانه مطبوعات که برای همه اقشار جامعه می نویسند و از حق و حقوق همه دفاع می کنند باید جایی برای نوشتن از مشکلات و مطالبات حقوق خود نیز داشته باشند.اگر خانه مطبوعات نشریه رسمی چاپی داشته باشد که گزارشات فصلی هیئت مدیره، اعم از جلسات داخلی و خارجی، ملاقات ها، مصوبات هیئت مدیره و همچنین افتخارات و دستاوردهای تک تک اعضا در آن بصورت فصلنامه چاپ و در اختیار اعضا و ارگان ها و ادارات مربوطه قرارگیرد همه، شفاف و روشن متوجه جایگاه ویژه و توانمندی های منحصر به فرد اعضا و عملکرد روشن هیئت مدیره خواهند شد.

مهرناز آزاد افزود: همچنین پیشنهاد می کنم با توجه به اینکه اکثر اعضا معتقدند مطبوعات اصفهان در جایگاه حقیقی خود نیست و بخش بزرگی از مسئولیت ارتقا بخشی کیفی این جایگاه به عهده خانه مطبوعات می باشد. در ابتدای سال ۱۴۰۰ و با شروع دوره جدید، مدیریت خانه اقدام به برگزاری «اولین سمینار مطالعاتی و پژوهشی آسیب شناسی مطبوعات و رسانه های محلی استان اصفهان و نقش خانه مطبوعات در رفع این آسیب ها» بنماید.

و تمام اساتید دانشگاههای استان، صاحبنظران، کارشناسان و پژوهشگران و اعضا محترم خانه مطبوعات حتی خبرنگارانی که عضو خانه نیستند بدون محدودیت به این چالش خوانده شوند.

نتیجه مقالاتی که به دبیرخانه خواهد رسید سرنوشت جدیدی را برای تصمیمات خانه رقم خواهد زد و آسیب ها، علمی و پژوهشی بررسی و راهکارها نیز علمی و پژوهشی با قابلیت اجرایی بودن در اختیار مدیران خانه قرار خواهد گرفت.

این حرکت، تخصصی ترین کاری است که می بایست انجام بگیرد. شاید بتوان با نگاه های تازه، دیدگاه های تازه، اهداف تازه والبته به امید حمایت شدن از سوی مدیران ارشد استان گام های تازه ای در مسیر رفع مشکلات قشر زحمت کش خبرنگاران برداشت.

ضمن اینکه تمام مقالات دریافتی منتخب در مجموعه ای که می تواند اولین شماره نشریه تخصصی خانه مطبوعات باشد به چاپ رسیده و رفرنس و مرجع ارزشمندی برای تصمیمات بهتر و دوراندیشانه تر و پرمحتواتر برای بهتر نمودن جایگاه خبرنگاران از طریق خانه مطبوعات نماید.

و با تکرار این سمینار در هر دوره مدیریت، منابع به روز شده و در صورت موفقیت و ارتقا کیفی فعالیت های خانه الگویی برای سایر خانه های مطبوعات کشور می شود که پایه گذار آن منتخبین این دوره مدیریت خانه بوده اند. همچنین می تواند یک خروجی بسیار ارزشمند در دوره سه سال آینده مدیریت خانه به حساب بیاید.

وی در رابطه با ارتقا سطح کیفی و به روز رسانی دانش خبر نگاران گفت: همه می دانیم که ما نیز به عنوان بخشی از جامعه که یکی از مهم ترین بخش های آن است، نیاز به، بروز شدن و ارتقا دانش داریم. در حوزه های مدیریت، جامعه شناسی، ارتباطات، روزنامه نگاری و…..

بنابراین هیئت مدیره باید خود را موظف به آموزش فصلی و مستمر برای روزنامه نگاران و خبرنگاران بخصوص براساس نیاز سنجی هایی که یک پژوهش سالم و علمی را می طلبد بنماید و حداقل در هرسال  دو تا سه  دوره آموزش در حوزه های فوق الذکر را برای اعضا پیش بینی کند که گزارش مستند این دوره ها نیز در نشریه پیشنهادی فوق الذکر، ارتقا کیفی اعضا را به خوانندگان گوشزد خواهد نمود و این مهم ، یک تیم پژوهشی و آموزشی را می طلبد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش مشاوره در بهبود مدیریت گفت: اعضا هیئت مدیره با تمام توان و دانش و تجربیات خود به تنهایی قادر نیستند همه ی مسائل و مشکلات و راهکارهای رسیدن به رفع این مشکلات و مسائل را جستجو کنند.درتمام جهان موفق ترین گروه های مدیریت آنهایی بوده و هستند که یک تیم مشاوره قوی داشته اند.

و اینجانب به این مثل اشاره می کنم، ما چرا کوزه گرانی هستیم که از کوزه شکسته آب می خوریم؟!

همکنون و درحال حاضر همه ی اعضا خانه می توانند با توجه به تجربیات تلخ و شیرین خود، همچنین استعداد و توانمندی هایی که آنها را تبدیل به یک خبرنگار یا روزنامه نگارخوب کرده سرشار از ایده ها و دانشی باشند که می توانند به هیئت مدیره کمک کنند.

هیئت مدیره باید خود را موظف کند برای بالابردن سطح کیفی جلسات خود هرماه حداقل یک و حداکثر سه نفر از اعضا را بنا به درخواست آنها یا تصمیم هیئت مدیره درجلسات خود شرکت دهد.

با این کار مدیران خانه  فرصت آن را پیدا می کنند تا  هرماه با کمک گرفتن از پیشنهادات و راهکارهای ارائه شده توسط این چند  نفر  از اعضا، مصوباتی، شدنی تر ، اجرایی تر و مهم تر را در جلسات پیگیری نموده و علاوه بر این، حضور مستمر تعدادی از اعضا خانه در جلسات هیئت مدیره اعتماد آنها را به عملکرد خانه بالاتر خواهد برد و شفافیت در فعالیت های هیئت مدیره به اعلای درجه  خود خواهد رسید. این همان «اتاق فکری» ست که مدیران باتجربه می توانند در بهبود عملکرد خود از آن بهره بگیرند.

مهرناز آزاد با اشاره به اینکه خانه مطبوعات باید نگاه ویژه تری به گروههای خاص نماید افزود: ما سه گروه در جامعه مطبوعاتی داریم که نیاز بیشتری به توجه دارند و هیئت مدیره خانه مطبوعات باید وظیفه خود بداند که آنهارا شناسایی و به هر طریق ممکن حمایت کند.

روزنامه نگاران و خبرنگارانی که در چهار دهه اخیر سهم بزرگی در روزنامه نگاری و خبر رسانی در استان داشته اند و امروز به دلیل کهولت یا بیماری در وضعیت معیشتی خوبی نیستند و از طرفی عزت نفس آنها مانع از این می شود که به مراکز خیریه مراجعه یا این مشکلات را اعلام عمومی کنند.

زنان سرپرست خانوار که عضو خانواده مطبوعات هستند و حقوق آنها کفایت زندگی شان را نمی کند.

خبرنگاران و روزنامه نگاران  معلول عضو رسانه ها که با تمام مشکلات درکنار روزنامه نگاران و خبر نگاران دیگر کار می کنند و مثل روزنامه نگاران عادی،  هنوز بسیاری از مشکلاتشان حل نشده باقی مانده، چه رسد به دیده شدن  مشکلات و صدماتی که  معلولیت آنها به حرفه شان وارد کرده و می کند.

آیا لیست جامعی ازاین سه گروه داریم تا بتوانیم با ارتباط بر قرار کردن با نهاد های دولتی و موسسات نیکوکاری غیر دولتی کارها و راهکارهایی برای رفع مشکلات آنها پیدا کنیم؟

بهترین ایده ای که به ذهنم می رسد تشکیل یک کمیته تحقیق با رویکرد شناسایی ،طبقه بندی والویت یابی گروه های آسیب پذیر رسانه و ایجاد یک بانک اطلاعاتی و تقدیر، همدلی، حمایت و دلجویی از آنهاست. شاید سه سال دیگر این بهترین خروجی خانه مطبوعات باشد که بشود با زیر ساخت های درست آن را به اساسنامه به عنوان یک وظیفه اضافه کرد و از بانیان این امر خداپسندانه همیشه یاد کرد.

وی با اشاره به اینکه دیگر مدیریت استراتژیک و برنامه های بلند مدت قادر به پاسخگویی نیاز های فوری جوامع روبه رشد نیست گفت: مدت زمان زیادی است که در کشور های پیشرفته درس مدیریت استراتژیک از برنامه های آموزشی بسیاری از موسسات و مراکز آموزشی حذف شده است. زیرا علم مدیریت به این نتیجه رسیده است که جهان با چنان سرعتی در حال تغییر و دگرگونی است که  نوشتن برنامه های سه ساله ، پنج ساله و ده ساله و… ، به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز جوامعی که به سرعت باید مدیریت شوند، نیست . امروز جهان به مدیریت ارتباطات بیش از هر مدیریتی نیاز دارد.

به همین دلیل خطا و دروغ بزرگی است اگر امروز نسخه های چندساله بپیچیم و قول بدهیم که سر موعد برنامه ای که نوشته ایم به  بهره برداری برسد.

امروز باید تلاش کنیم با هر جلسه مدیریتی که تشکیل می شود که احتمالا ماهانه خواهد بود برای همان ماه برنامه ریزی وحرکت کنیم، برنامه های کوتاه مدت و قابل دسترسی که درنهایت هرکدام از آنها ما را به اهداف اصلی خانه که تکریم و تثبیت و دفاع از حقوق و جایگاه خبرنگاران و روزنامه نگاران است نزدیک ونزدیک تر کند.

دکتر مهرناز آزاد درپایان اظهار نمود امیدوار است همه ی اعضا خانه مطبوعات دست به دست هم داده انتخاباتی پر شور و آگاهانه را رقم بزنند و با انتخاب بهترین ها تغییرات بزرگ و با ارزشی در خانه مطبوعات شاهد باشیم.

او پیشاپیش از همه کسانی که در این انتخابات شرکت می کنند سپاسگزاری نمود و به همه عزیزانی که در این انتخابات پیروز شده و مسئولیت سنگین خانه را خواهند پذیرفت تبریک گفته و برایشان آرزوی موفقیت نمود.

 لازم به ذکر است دکتر مهرناز آزاد با  حدود ۲۵ سال سابقه ، روزنامه نگاری رااز سال ۱۳۷۶ با نشریات نسل فردا به عنوان دبیر سرویس اجتماعی (سه سال ) و صدا با عنوان  دبیر سرویس زنان (۱۲سال ) شروع و همزمان  با حضور در نشریه زنان نو اندیش  استانداری به عنوان دبیر  به مدت  دوسال و پذیرفتن مسئولیت پژوهش در مرکز خبرگزاری ایرنا  به مدت سه سال روزنامه نگاری را در این مجموعه ها ادامه داده است. ایشان  از سال ۹۱ تاکنون نیز  به عنوان پژوهشگر مسائل فرهنگی واجتماعی برای نشریات راه مردم ، گل گندم ، افق نائین ، احوال واحوال نیوز و… قلم زده است.

یاد آور می گردد:دکتر مهرناز آزاد

*دبیری مجامع ادبی کل کشور

*ریاست انجمن شاعران جوان استان اصفهان

*ریاست کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان

*نایب رئیسی انجمن صنفی روزنامه نگاران استان اصفهان

*عضویت در هیئت مدیره و مسئولیت کارگروه آموزش خانه ارتباطات استان اصفهان

*عضویت در هیئت مدیره شورای شعر و ادبیات داستانی و مسئولیت کارگروه پژوهش آن در اداره کل ارشاد اسلامی استان اصفهان

*عضویت در هیئت مدیره هیئت جودوی شهرستان اصفهان

*مدیریت بنیاد صلح و مهریانی های کوچک نمایندگی اصفهان

و مدیریت درهیئت مدیره مرکز نیکوکاری ایران مهر را نیز درکارنامه خود دارد.

الهه کمالی

انتهای خبر/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x