اجتماعی استان اقتصادی بهداشت بین الملل چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

کمیته سیاسی و گفتمان سازی جبهه ایستادگی اصفهان -گفتگو با دبیر جبهه به مناسبت شهادت شهید هسته ای دکتر فخری زاده

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز ،؛ دبیر جبهه ایستادگی استان اصفهان ازطریق پیج اینستاگرامی کتابخانه عمومی امام موسی کاظم (ع) نجف آباد با کتابخانه های عمومی سراسر کشور به مناسبت بزرگداشت هفتمین روز عروج دانشمند هسته ای شهید محسن فخری زاده روز پنج شنبه ۱۳ آذر ماه ۱۳۹۹ ساعت  ۱۹مصاحبه ای انجام داد که در ذیل مشروح آن آمده است ؛

 

گفتگوی اینستاگرامی کتابخانه های عمومی سراسر کشور به میزبانی کتابخانه عمومی امام موسی کاظم (ع) نجف آباد به مناسبت بزرگداشت هفتمین روز عروج دانشمند هسته ای شهید محسن فخری زاده با حضور دبیر جبهه ایستادگی استان اصفهان روز پنج شنبه ۱۳ آذر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۹ برگزار گردید که در ادامه مشروح این گفتگو آمده است؛

سوال اول :شهید محسن فخری زاده چه کسی بود و چرا مورد توجه دشمنان جمهوری اسلامی قرار گرفت؟
🔹شهید فخری زاده دانش آموخته دکترای فیزیک هسته ای و از دانشمندان رده بالای تحقیقات علمی کشور در حوزه های هسته ای، دفاعی بود.
شهید فخری زاده تحت عنوان دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقات تحقیقاتی فیزیکPHRC که در سال ۲۰۰۷ یعنی ۱۳۸۶ در فهرست تحریم شدگان ایران بر اساس قطعنامه ۱۷۴۷ توسط شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت.
شهید محسن فخری زاده یکی از پنج شخصیت ایرانی است که در فهرست ۵۰۰ نفر قدرتمندترین افراد جهان از سوی نشریه آمریکایی فارن پالیسی منتشر شده بود.
ایشان تنها دانشمندی بود که نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در یک شو تبلیغاتی در برنامه تلویزیونی از او یاد کرد و از مخاطبین خود خواست تا ایشان را به یاد داشته باشند آمریکایی ها او را صندوقچه اسرار برنامه هسته‌ای ایران قلمداد می‌کردند و معتقد بودند در تمام مذاکرات یکی از افرادی که مخفیانه مذاکرات را مدیریت می‌کرد، ایشان بود.
همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اذعان کرد؛ تا زمانی که با محسن فخری زاده پای میز مذاکره ننشینیم، نمی توان از میزان ورود ایران به دانش هسته‌ای اظهار نظر کرد.
رسانه های غربی نام او را به همراه سید عباس شاهمرادی زواره استاد دانشگاه صنعتی شریف، به عنوان مهمترین نام هایی مطرح کردند که به دنبال مصاحبه با آنها بودند.
بسیاری ازین رسانه ها او را محسن فخری زاده را با رابرت اوپنهایمر کارشناس فیزیک آمریکایی مقایسه می‌کردند که در دهه ۴۰ میلادی کار نظارت بر ساخت بمب اتمی در آمریکا را برعهده داشت.
در سال ۲۰۲۰ نشریه دیلی میل با انتشار سند اعلام کرد محسن فخری‌زاده به عنوان شخصیت اصلی برنامه هسته‌ای ایران است . در این زمینه اسرائیل گفته است این یکی از ده‌ها هزار سند مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است که در سال ۲۰۱۸ توانسته از ایران سرقت کند.
علاوه بر آن این شهید بزرگوار در شرایط کرونا یکی از،کسانی بود که در،محموعه تحت امرش اولین کیت تشخیص کرونا را به نظام سلامت کشور تقدیم کرد و تاکنون قدم های اساسی خود را برای ساخت واکسن کرونا برداشته و این مهم را تا سطح مرحله آزمایش انسانی رسانده است و امید است بزودی این دستاورد مهم علمی توسط شاگردان آن شهید سرافراز تکمیل و به جامعه سلامت کشور تقدیم گردد.
دراینجا خاطره ای ازهمسر شهید رضایی نژاد از دیگر شهدای هسته ای کشورمان را که در توییتر خودش نوشته است که بیان آن خالی از لطف نیست؛ در ماه رمضان دعوت کرده بودند از ما برای افطار. من و همسر شهید فخری زاده سر یک میز نشسته بودیم ایشان به من محبت داشتند و برای من برنج می کشیدند دستانش می لرزید گفتم حاج خانوم من سر ترور داریوش لرزش دست گرفتم شما چرا دستانتان میلرزد گفت شما راحت شدید ما هر روز ترور می شویم هر روز آماده تر هستیم

سوال دوم؛ چه کسی یا کسانی اطلاعات ایشان را در اختیار سرویس های اطلاعاتی بیگانه قرار دادند؟
مهمترین مسئله ای که در اینجا باید مطرح شود بحث نفوذ است که در دو حوزه داخلی و خارجی مورد بحث قرار می‌گیرد.
نفوذ داخلی اصولاً از سمت دشمن و با بهره گیری از نیروهای داخل کشور اعم از افراد عادی و یا نخبگان جامعه برای رسیدن به مقاصد و اهداف جاسوسی خود استفاده می‌کند و نفوذ خارجی هم بدین صورت شکل می گیرد که دشمن با اموزش نیروهای خودش که به هر حال سازماندهی کرده میتواند وارد کشور بکند و به منظور کسب اطلاعات و جاسوسی در کشور بهره‌برداری لازم را انجام برساند.
در اینجا لازم است به چند سند مراجعه کنیم تا مشخص شود که چه کسانی اطلاعات شهید فخری زاده را در اختیار آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها قرار داده‌اند.
کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای که توسط آقای حسن روحانی که مربوط به رخدادهای پرونده هسته ای ایران در سالهای ۸۲ تا ۸۴ تالیف شده است، یکی از این اسناد تاریخی برای مطالعه همه ماست.
نویسنده کتاب در صفحه ۲۱۱ می‌نویسد؛ “آژانس اماکنی که از ما تقاضا می‌کرد اماکنی بودند که سرویس‌های اطلاعاتی غرب برای آنها معین کرده بودند”.
خب اگر توجه کنیم میبینیم که سرویس های اطلاعاتی غرب عبارتند از؛ سیا، موساد، MI6 و … پس بنابراین اگر مسئولین پرونده هسته ای ایران اطلاعاتی را در اختیار آژانس قرار دهند براحتی همه آن گزارش ها در اختیار تروریست ها قرار می گیرد.
همچنین در این کتاب آمده است؛ “بر اساس قطعنامه سپتامبر ۲۰۰۳ یعنی شهریور ۸۲ آژانس چند بازرسی از مراکز مختلف را درخواست نموده بود که قاعدتاً سرویس‌های اطلاعاتی غرب اماکن را برای آنها مشخص کرده بودند”.
بر اساس گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی چه می گوید؛ “در سال ۱۳۹۴ آقای آمانو رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی با ۱۱ نفر از کارمندهای آژانس به ایران آمدند که در این جلسه معاون اطلاعات وقت آمد و عنوان کرد که؛ دو نفر از این ۱۱ کارمند مامورین سرویس‌های اطلاعاتی سیا و اطلاعات فرانسه هستند”.
نظارتی که براساس معاهده NPT کشورهای عضو باید اجازه دسترسی بدهند به دو سطح انجام می گیرد.
یک نظارت، نظارت پادمانی است که مکان ها و جاهایی هست که بر اساس قوانین NPT هر کشوری در واقع به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است. سطح دو، تحت عنوان پروتکل الحاقی یعنی جاها، مکان ها و سایت ها یا فعالیت هایی که کشوری اعلام نکرده و در قالب پروتکل الحاقی باید مورد بررسی قرار گیرد.
آقای البرادعی رئیس سازمان انرژی اتمی در تاریخ ۲۴/ ۷/ ۸۲ به ایران اعلام می‌کند؛ باید پروتکل های الحاقی را بپذیرید.
رئیس جمهور وقت کشورمان در تاریخ ۲۸/ ۷/ ۸۲ اعلام می کند که ما آمادگی لازم را برای پذیرش پروتکل های الحاقی را داریم.
سید حسین موسویان که خود عضک تیم مذاکره کننده هسته ای بود که بعد هم جاسوس از،آب در آمد و الان هم درآمریکا عیش،و نوش،می کند، کتابی را می نویسد با عنوان” روایت بحران هسته ای ایران و ناگفته های یک دیپلمات” صفحه ۷۰۴ اشاره می کند؛
با این اعلام آمادگی، وزرای خارجه فرانسه انگلیس و آلمان وارد کشور می‌شوند تا این قرارداد را به انجام برسانند. در این جلسه رئیس پرونده هسته‌ای ایران آمادگی خود را برای امضای پروتکل الحاقی به تایید می رساند و توافق انجام می گیرد.در تاریخ
۲۸/ ۹/ ۸۲ نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این قرارداد را به نمایندگی از رئیس جمهور ایران امضا می‌کند.
البرادعی در کتاب” اصل فریب دیپلماسی اتمی در عصر خیانت” (صفحه ۱۴۶) نیز،آورده است؛ بزرگترین امتیازی که ایران به غرب داد امضای پروتکل الحاقی بود.
بر این اساس در سال‌های ۸۲ تا ۸۴ ۱۰۳۰ صفحه گزارش به آژانس بین المللی انرژی اتمی توسط مسئولین پرونده هسته ای مبنی بر اسامی مکان ها، افراد و دسترسی های نامحدودبه اشخاص و اماکن حتی نظامی ارسال می گردد.
همچنین در صفحه ۶۵۱ کتاب “امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای” آمده است؛ نگرانی این بود که به بهانه شفافیت و بررسی موارد مشکوک و حل و فصل مسائل باقیمانده آژانس در پی کشف امکانات و اسرار نظامی کشور باشد که برخی از پرسش های آنان و حتی برخی درخواستهای آنان شک برانگیز بود.
در صفحه ۱۷۹ این کتاب نیز گزارش می شود که؛ “در بخش پروتکل های الحاقی هم توضیح دادم که اگر ما احساس کنیم با اجرای پروتکل امنیت ملی و حیثیت ملی ما خدشه دار شود و یا اماکن نظامی و محرمانه ما مورد بازرسی قرار گیرد، قطعاً پروتکل را نمی پذیریم”
اما با این حال چرا پذیرفتید؟!!!!
مسئول پرونده هسته‌ای عنوان می‌کند که آن ها از ما می‌خواستند سالی ۹ بار بازرسی کنند اما ما فقط به آنها فقط سالی یک بار اجازه دسترسی دادیم.
با تفاسیر در ادامه میخوانیم که؛ گزارش آژانس انرژی اتمی در تاریخ ۱۲/ ۳/ ۸۳ تصریح می کند؛ “ایران در ارائه دسترسی به مکان ها، شامل کارگاههای واقع در سایت‌های نظامی در پاسخ به درخواست های آژانس همکاری لازم را انجام داده است”.
مصاحبه مطبوعاتی مسئول وقت پرونده هسته ای ایران نیز در تاریخ ۱۳/ ۳/ ۸۳ تایید و اعلام می کند که؛ “همانطور که مطلع هستید ایران همکاری خوبی در پاسخ به سوالات و رفع ابهامات آژانس داشته است همچنین دسترسی های مورد نظر آژانس حتی در سایت های نظامی را به آژانس داده است” (صفحه ۹۸۸).
بنابراین شواهد و قرائن می توان دریافت که اطلاعات داده شده مربوط به سایت پارچین، سایت شهید کلاهدوز سایت لویزان و شیان، مرکز شهید کاظمی، سایت مالک اشتر، مرکز نوین مراکز صنایع دفاع و بالاتر از همه دسترسی و افراد متخصص را هم داده اند. (بند ۵۱ گزارش ۱۹/ ۸/ ۸۲)، (صفحات ۸۹۳ و ۱۰۰۶).
ایران تنها در سال‌های ۸۲ تا ۸۴ پروتکل الحاقی را پذیرفت و قبل از آن در دهه های ۶۰ و ۷۰ به هیچ عنوان نپذیرفته بود و بعد از سال ۸۴ نیز آن را متوقف و اعتراض کرد اما متاسفانه بعد از سال ۹۲ مجدداً این پروتکل الحاقی را در قالب برجام بر اساس بندهای ۷۴ تا ۷۸ آن را با عنوان دسترسی به افراد و مکان ها را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داده است. لذا با توجه به اینکه سرویس های اطلاعاتی موساد ، سیا، MI6 و … مکان ها و افراد را برای آژانس مشخص می کنند بنابراین آژانس یک جاسوس خانه است و از این طریق اطلاعات افراد و مکان ها در اختیار سرویس های اطلاعاتی دشمن ما قرار می گیرد.

سوال سوم ؛موضع مسئولین نظام جمهوری اسلامی برای انتقام خون به ناحق ریخته این دانشمند شهید هسته ای دفاعی چیست و چگونه عمل خواهد شد.
ابتدا لازم است که برخی از رسانه‌ها و نشریات داخلی و خارجی را مورد بررسی قرار دهیم؛
نشریه القدس العربی مینویسد: “حملات موشکی تا قبل از پایان دولت ترامپ یکی از پاسخ های ایران به اسرائیل خواهد بود، بنابراین به نظر می‌رسد که یکی از مناطق حساس اسرائیل منطقه جولان اشغالی در سوریه است که بسیاری از پایگاه های نظامی و شهرک های مسلح اسرائیل در آن مستقر شده‌اند، بنابراین حمله موشکی ایران به این پایگاه ها ، یک تیر دو نشان زدن است زیرا هم به نفع ایران و هم به نفع سوریه خواهد بود”.
روزنامه مشرق می نویسد:
“کمترین واکنش با توجه به اینکه اطلاعات شهید فخری زاده توسط بازرسان آژانس در اختیار سرویس های اطلاعاتی دشمن قرار گرفته، این است که باید کلیه بازرسی‌های آژانس از تاسیسات هسته‌ای متوقف گردد”.
روزنامه تاگس سوئیس می نویسد:
” ایران میتواند از لبنان گرفته تا عراق، سوریه، یمن، علیه اهداف و مواضع آمریکا و اسرائیل حمله کند”.
روزنامه اسرائیلی هاآرتص می نویسد:
” ترور فخری زاده اگرچه یکی از موفقیت های بسیار ارزشمند اسرائیل است، اما در ادامه می‌تواند خطرات راهبردی برای اسرائیل ایجاد کند”.
خبرگزاری دانشجو می نویسد:
“عوامل داخلی ناامنی دانشمندان هسته‌ای را باید مجازات بکنید. لذالازم است توسط مجلس مدیران بی کفایت که مسئول حفاظت از جان دانشمندان هسته ای و دفاعی کشور را برعهده داشته اند؛ مانند وزیر اطلاعات و وزیر امور خارجه و… استیضاح شوند.همچنین مجلس باید قانونی وضع کند که هر گونه مذاکره دولت با آمریکا و اروپا ممنوع گردد”.
همچنین بر اساس گزارش اسپوتنیک؛ جان برنان رئیس سرویس اطلاعاتی سازمان سیا در زمان باراک اوباما می گوید؛ ” عقلانیت حکم می کند که دولت ایران تا آمدن دولت بایدن نسبت به این موضوع صبر کند”.
این مسئول آمریکایی از یک طرف بازی با الفاظ را شروع کرده است و از سویی دیگر حمایت از اسرائیل را بدون اینکه بخواهد این عمل جنایتکارانه را محکوم بکند و مقابل بمثل کردن را حق ایران بداند درکمال وقاحت لجن پراکنی می کند.
.لذا مواضع ایران کاملاً شفاف و صریح است.همانطور که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند؛ ” عاملان و آمران جنایت باید مجازات شوند و راه علمی شهید فخری زاده باید با قدرت و قوت ادامه پیدا بکند”. این موضوع بر اساس سوره بقره آیه ۱۹۴ تبیین می گردد که می فرماید؛ “فمن اعتدی علیکم فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدى علیکم…” و برگرفته از مکتب و منطق قرآنی ماست. بنابر این آیات صریح، میتوان نتیجه گرفت (ترور در مقابل ترور و تجاوز در مقابل تجاوز) در دستور کار باید قرار گیرد.در غیر این صورت دشمن وحشی تر شده و در آینده به دانشمندان دیگر و افراد به اماکن دیگر حمله و تجاوز خواهد کرد.
و من الله التوفیق..

انتهای پیام/*

به اشتراک بگذارید...
نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x