اجتماعی استان بین الملل تصاویر تهران جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی

دکتر محمد یاشار نادری : از ۲۴ دقیقه سخنرانی امام پس از پیروزی انقلاب با آن همه مسائل که در کشور وجود داشت امام به سینما و هنر اشاره می کنند.

دکتر محمد یاشار نادری : از ۲۴ دقیقه سخنرانی امام پس از پیروزی انقلاب با آن همه مسائل که در کشور وجود داشت امام به سینما و هنر اشاره می کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، دکتر محمد یاشار نادری ، رییس بنیاد فرهنگی روایت فتح در برنامه «افق سینما»بیان داشت: در اهمیت فرهنگ و سینما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به همین بسنده کنیم که از ۲۴ دقیقه سخنرانی امام پس از پیروزی انقلاب با آن همه مسائل سیاسی و اجتماعی که در کشور وجود داشت امام به مقوله سینما و هنر اشاره می کنند.

بعد از انقلاب برخی ها برخورد تند و افراطی با سینما و سینماگران داشتند که حضرت امام با نطق تاریخی خود همه مناسبات را تغییر دادند و فرمودند ما با سینما مخالف نیستیم و با فحشا مخالفیم!

در مجموع آثاری که ۴۰ سال قبل از انقلاب تولید شد شاید به تعداد انگشت یک دست می توان فیلم قابل اعتنا ببینیم و در اکثریت آثار شاهد ولنگاری و وادادگی بودیم.

سینمای بعد از انقلاب تولید آثار شاخص و فاخر به لحاظ کیفی و آثار اخلاقی و ارزشی به لحاظ محتوایی را در اولویت های خود قرار داد.

بعد از انقلاب ژانر های سیاسی، اجتماعی و تاریخ انقلاب و دفاع مقدس به سینما اضافه شد.

دنیای استکبار بیشتر از آنکه به جنگ پرداخته باشد به تولید آثار سینمایی پرداخته است. در تاریخ آمریکا تعداد فیلم های هالیوود قابل مقایسه با جنگ هایی که این کشور کرده نیست.

ما در ابتدای دهه شصت برای ایجاد صنعت بزرگ سینما مبتنی بر مبانی منطبق با مبانی انقلاب اسلامی کوتاهی کردیم .

ریل گذاری ها در دهه شصت درست و دقیق نبود، ریل دهه شصت سینمای ایران را به سمت سینمای اروپای شرقی بردند که عمدتا معناگرا و سینمای فلسفی و عرفانی بود در حالیکه در همان زمان هالیوود در حال قهرمان سازی و تولید آثار قهرمان محور بود.

چه بر سر فرهنگ آمده است که حضرت آقا برای اولین بار از کلیدواژه از «نفوذ سازمان یافته در فرهنگ و هنر» استفاده کردند و این غفلت ما در حوزه فرهنگی را نشان می دهند.

چطور می شود که در آثارمان زشتی و پلیدی را می بینیم ولی زیبایی ها را به تصویر نمی کشیم در حالیکه جامعه ما جامعه سالم و خانواده محوری است.

من به عنوان پدرخانواده و همسر من به عنوان مادر خانواده آیا سهمی در سینمای ایران دارد و آیا تصویری که از خانوده ایرانی در فیلم ها می بینیم تصویر واقعی از وضعیت زندگی ایرانی اسلامی ماست یا خیر؟

چرا سینمای استراتژیک نداریم و از مسائل مهمی از جمله مسائل هسته ای، مسائل فرامرزی و تاریخ انقلاب و مسائل ملی غفلت کردیم.

حضرت آقا سینما را هنر برتر می داند و این ابزار در اختیار ماست و امروز سینمای ایران یکی از صنایع مترقی در دنیا است و سینمای ایران نیز جزو سینمای برتر دنیا از لحاظ کیفی است.

نسل امروز ما گره های ذهنی نسبت به رویدادهای دهه شصت دارد و آیا سینمای ما نسبت به این موضوع مسئولیتی دارد یا خیر؟

حضرت آقا فرمودند دفاع مقدس از عقلانی ترین حرکت های ملت ایران است و می توانیم در تولید آثار سینمایی سالهای سال به موضوعات انقلاب و دفاع مقدس بپردازیم.

انگیزه و توانایی کافی برای فیلسازان در سطوح مختلف، موضوعات مختلفی برای سینمای انقلاب و دفاع مقدس و همچنین مخاطب وفادار نیز نسبت به این نوع سینما جود دارد ولی مهم در الویت قراردادن ساخت فیلم در حوزه آثار دفاع مقدس در نهادهای فرهنگی کشور است.

سهم سینما از بودجه کشور بسیار ناچیز است و سهم سینمای انقلاب و دفاع مقدس از بودجه سینمای ایران بسیار بسیار ناچیزتر است.

برنامه افق سینما در جمعه ۳۰ آبان ماه در ساعت ۱۶ در شبکه افق سیما پخش شد.ا فق سینما به تهیه کنندگی علی اکبر کرد با موضوع سینما در روزهای چمعه هر هفته از شبکه افق سینما پخش می شود.

علیرضا اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x