اجتماعی استان بهداشت بین الملل تصاویر تهران جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی

حملات سریالی به آمران به معروف / منتظر فرصت‌های بایدن برای ایران باشید!

منتظر فرصت‌های بایدن برای ایران باشید! / حملات سریالی به آمران به معروف

حزب کارگزاران

یک عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی گفته است این حزب از تصمیم احتمالی ستاد اصلاحات برای تحریم انتخابات ۱۴۰۰ تبعیت نمی‌کند.

سرویس پایگاه خبری احوال نیوز، از «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

“تبعیت نمی‌کنیم! “

تصمیم مهم حزب کارگزاران درباره تحریم انتخابات ۱۴۰۰

سیدمحمود علیزاده، فعال چپ و عضو حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از یک مصاحبه که اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد درباره انتخابات ۱۴۰۰ و عکس‌العمل حزب کارگزاران نسبت به تصمیم احتمالی ستاد اصلاحات برای تحریم انتخابات گفته است: آخرین تصمیمی که در شورای مرکزی کارگزاران گرفته شد برای حدود یک ماه پیش بود؛ مسئله ای که مورد تاکید کرباسچی، هاشمی و مرعشی بود این است که تحت هماهنگی با اصلاح طلبان در انتخابات شرکت خواهیم کرد. آنچه قطعی است کارگزاران در انتخابات شرکت می کند و نظر حزب بر مشارکت فعال در انتخابات است.

او می‌افزاید: حال اینکه اگر گروه‌های دیگر اصلاح طلب بخواهند انتخابات را تحریم کنند کارگزاران تبعیت نمی‌کند اما اگر قرار شد، کاندیدایی مطرح شود اصلاح طلبان یک کاندیدای مشترک دارند و قطعاً روی یک نفر توافق می‌کنند و اجازه نمی دهند، آراء شان پراکنده شود.[۱]

*حزب کارگزاران، پیش از این و در جریان انتخابات مجلس یازدهم در سال ۹۸ نیز پیشرفتگی سیاسی خود را نشان داد و علیرغم تحریم رسمی انتخابات از سوی ستاد اصلاحات؛ اما از این کار شریرانه تبعیت نکرد و با معرفی یک لیست، در انتخابات حضور یافت.

کاری که تا همچنان، این حزب را در آماج حملات چپ‌های ستادی قرار داده است.

ما پیش از این در شمارگان قبلی وبلاگ مشرق تأکید کردیم که رفتار کارگزارانی‌ها در قبال انتخابات مجلس یازدهم مطابق با منطق سیاست و مردمسالاری بود و چپ‌های حاضر در این حزب با وجود تمام انتقاداتی که به آنها داریم اما در این مقطع خوب عمل کردند.

در بحث انتخابات سال آینده نیز که گویا چپ‌های ستادی مجددا اصرار بر تحریم آن دارند اما کارگزارانی‌ها تا این لحظه و همانطور که علیزاده هم بر آن صحّه گذارده است، اعلام کرده‌اند که به منطق انتخابات پایبند هستند و معتقدند کسی که در انتخابات شرکت نمی‌کند یا باید منفعل شود و یا باید به سمت براندازی برود. [۲]

برخی معتقدند با توجه به اینکه مشخص نیست نظام سیاسی کشور بیش از این هم رفتارهای براندازانه ستاد اصلاحات و خروج آنها از دموکراسی را تحمل کند؛ پس باید زین پس به مزاج کارگزارانی اصلاحات عادت کرد و چپ‌های ستادی که مشغول تحریم انتخابات و طرح‌ریزی برای فتنه اقتصادی هستند را عملا خارج شده از شطرنج سیاست ارزیابی کرد.

به این معنی که چپ‌ها اکنون به دو نحله تقسیم شده‌اند که به یک نحله آنها صرفا بایستی با نگاه امنیتی نگریست.

به نظر می‌رسد مسئله تحریم انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان و احتمال تکرار آن برای سال ۱۴۰۰ همچنان در نزد کسانی از خواص و مردم مجهول است و متأسفانه اشراف چندانی نسبت به آن وجود ندارد.

***

منتظر فرصت‌های بایدن برای ایران باشید!

محمدرضا تابش، فعال اصلاح‌طلب و از حامیان روحانی و برجام، در بخشی از یک یادداشت در شماره یکشنبه گذشته روزنامه دولتی ایران درباره پیروزی “جو بایدن” در انتخابات آمریکا نوشته است: نه ترامپ قدرت برانداختن جمهوری اسلامی را داشت و نه بایدن انگیزه و تمایلی برای سرو سامان دادن به اقتصاد ما دارد. عمده مسأله ما در داخل کشور است که اتفاقاً تشخیص دقیق و درست تحولات امریکا به‌عنوان یکی از مسائل مهم سیاست‌ خارجی ایران است که می‌تواند فرصت واقعی تحول در داخل را ایجاد کند. اتفاقاً اصرار بر داشتن یک سیاست واحد در قبال هر دو حزب امریکا از جهتی می‌تواند عکس آنچه مد نظر این سیاست است، عمل کند و اهمیت تأثیر رفتارهای امریکا بر مسائل ما را افزایش دهد.

او اما می‌افزاید: می‌طلبد راهبرد مرتبط با سیاست‌های احتمالی جو بایدن را طراحی کنیم و از فرصت‌های احتمالی ناشی از تفاوت رویکرد او با دونالد ترامپ به نفع منافع ملی بهره ببریم.[۳]

*قبل از تابش، محمدجواد ظریف نیز در استقبال از پیروزی بایدن در آمریکا تأکید کرده بود که او با ترامپ تفاوت دارد! [۴]

این افراد در زمان اوباما هم جمله مشهور “حساب اوباما با بقیه فرق دارد” را نیز بر زبان آوردند اما نه تنها نتوانستند حتی یک گلابی از میوه‌های موعود درخت برجام را به دست بیاورند بلکه با تحریم نیز مواجه شدند و برجامشان هم دست آخر مضمحل شد.

و اکنون سؤال اینجاست که چرا چپ ایرانی اهل عبرت گرفتن از رخدادها نیست و به طرزی مشکوک بر یک تعامل بی‌بنیاد و دارای تجربه‌های شکست مداوم با آمریکا اصرار می‌ورزد!؟

ما به مردم عزیز ایران عرض می‌کنیم که در پیامد اصرار اصلاح‌طلبان و مقامات دولت بر متفاوت بودن بایدن و حامل فرصت بودن او؛ نه تنها هیچ تحریم خاص و تأثیرگذاری لغو نخواهد شد؛ بلکه در صورت بی‌توجهی مردم و خواص؛ آسیب‌های زیادی دامن کشور را خواهد گرفت.

***

طی یک‌ماه گذشته رخ داد:

۱ شهید و ۲ مجروح در حملات سریالی به ناهیان از منکر

خبرگزاری رسا گزارش داد یک طلبه ناهی از منکر، به تازگی توسط چند تن از اراذل و اوباش در تبریز مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

طلبه مصدوم در تشریح این رخداد به رسا گفته است: حوالی ساعت ۷ عصر (شنبه گذشته) از مقابل یکی از پارک های تبریز عبور می کردم که متوجه صدای فریاد چند خانم در پارک شدم و خودم را به محل رساندم و با چند نفر که قصد مزاحمت برای دو نفر خانم را داشتند، مواجه شدم. بدون هیچ درگیری به آنها تذکر زبانی دادم تا از این اقدام دست بکشند که در جواب گفتند به تو هیچ ربطی ندارد.

وی ادامه داد: یکی از آنها ناگهانی از پشت سر با چاقو به من حمله کرد که از قسمت پهلو و سر زخمی شدم.

در همین رابطه، حجت الاسلام روح‌ا… بجانی، مدیر حوزه علمیه حضرت امیرالمومنین(ع) تبریز هم خواستار حمایت مسئولین ذیربط استان آذربایجان شرقی از این طلبه ناهی از منکر شده است.

پلیس استان از دستگیری ۴ ضارب طلبه مذکور خبر داده است. [۵]

*حمایت از ناهیان از منکر و آمران به معروف یک ضرورت حکومتی و اجتماعی است که مسئول مستقیم آن دستگاه‌های قضایی و امنیتی در کشور هستند.

بدیهیست که در این زمینه اگر شاهد یک عزم جزم و اقدامات بازدارنده باشیم؛ نه تنها منکر اجازه علنی شدن نمی‌یابد بلکه میزان حمایت اجتماعی از آمران و ناهیان نیز افزایش می‌یابد و شاهد چنین رخدادهای تلخی آنهم به صورت سریالی نخواهیم بود.

اعلام خبر مجروح شدن طلبه تبریزی در حالی به گوش می‌رسد که چند هفته قبل، یک جوان بسیجی ناهی از منکر در تهران هدف حمله اوباش قرار گرفت و به شهادت رسید.

یک بانوی ناهی از منکر در گیلان نیز اخیراً توسط اوباش مورد حمله قرار گرفت و آسیب دید.

این سریال تلخ اگر با توجه ویژه مسئولان مواجه نشود؛ یقینا پرده‌های دردناک دیگری خواهد داشت…

مسئولان ذیربط باید به خود یادآوری کنند که جوانان انقلابی و ناهیان از منکر، آبروی انقلاب و پاسداران اصیل آن هستند که ضمانت پیشرفت کشور در دستان آنان است.

***

۱_ https://etemadonline.com/content/443821

۲_ mshrgh.ir/1131933

۳_ http://www.irannewspaper.ir/newspaper/page/7485/2/559555/0

۴_ mshrgh.ir/1140333

۵_ https://rasanews.ir/fa/news/667897

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x