اجتماعی استان اصفهان بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی شرق شمال صوت غرب فرهنگ و هنر فیلم مرکزی ورزشی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دبیر جبهه ایستادگی اصفهان:انسجام درونی در تشکیل جلسات سران قوا می تواند کشور را از وضعیت اقتصادی کنونی برهاند؟ حجه الاسلام والمسلمین میرمرشدی پاسخ می دهد.

دبیر جبهه ایستادگی اصفهان:انسجام درونی در تشکیل جلسات سران قوا می تواند کشور را از وضعیت اقتصادی کنونی برهاند؟ حجه الاسلام والمسلمین میرمرشدی پاسخ می دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز،ششمین جلسه از سلسله نشست‌های گفتگوهای آزاد ویژه اعضای شوراهای استانی سراسر کشور به همت جبهه ایستادگی اصفهان با حضور حجه الا سلام والمسلمین میرمرشدی تحلیلگر

روز و مشاور اسبق استاندار اصفهان، چهارشنبه‌شب سی ام مهرماه ۹۹ به صورت مجازی برگزار شد.  دبیر جبهه ایستادگی اصفهان در این نشست به چالش تحلیل چرایی.وضع موجود در اقتصاد ایران و اختیارات کامل سران سه قوه که برای بهبود شرایط،موجود را دارند، با میهمان برنامه به گفتگو پرداخت.

 دبیرجبهه ایستادگی اصفهان به عنوان سوال اول عنوان کرد:رهبر معظم انقلاب، برای اداره کشور در شرایط کنونی به سران سه قوه اجازه دادند که در جلسات مشترک با اختیار کامل، برای عبور از شرایط جاری کشور تصمیم بگیرند. به نظر حضرتعالی چه اتفاقی مشهود  رخ داده است ؟

حجت الاسلام والمسلمین میرمرشدی پاسخ دادند که؛ بنده بر این باور هستم ازابتدا که جلسات سران قوا تشکیل شد از همگونی لازم برخوردار نبود، زیرا رئیس قوه قضاییه و رئیس مجلس سابق عموما وقتی اقای ڔئیس جمهور تصمیماتی را می گرفتند ، آن دو هم همراهی می کردند.

 اما از وقتی که رئیس قوه قضاییه تغییر کرد، ناهمگونی بین سیاست های شورای عالی اقتصادی کاملا مشهود بود. به طوری که در قضیه بنزین شاهد بودیم که آقای روحانی تصمیم خودش را اعمال کرد، در حالی که آقای رئیسی نظر دیگری داشتند و آقای لاریجانی هم دراین مسئله شفاف عمل نکرد. بعد که رئیس قوه مقننه هم تغییر کرد تقریبا شرایط تغییرکرد  زیرا باید آقای روحانی تن می داد به خواسته هایی که درجلسات مطرح می شد  یا اینکه جلسات را به گونه ای کنسل می کرد و با جلسه بازی می کرد. از برخوردی که ایشان با آقای قالیباف در دو مرحله داشت کامل مشهود بود که ایشان نمی خواهد جلسه را به رسمیت بشناسد و در تنش های پشت پرده می دیدیم که آقای روحانی نمی خواهد که این جلسه به تصمیم واحدی برسد. علیرغمی که سران دو قوه همراهی و تلاش می کردند تا مسئله سیاسی نشود و کار درراستای فعالیت های کشور و  مشکلات کشورحل شود ولی به نظر،بنده آقای روحانی کاملا این جلسات را سیاسی کرد و سعی دارد که  تصمیم سازی در این شورا را کم توان و کم رنگ کند

بنابراین بنده بر،این باورم که این شورا نتوانسته است چهار چوب جدیدی را برای هماهنگی ایجاد به وجود بیاورد و احساس هم نمیکنم درآینده هم اوضاع بهتر ازاین باشد.

انتهای پیام/*

به عنوان دومین سوال مطرح شد که  با توجه به پیشنهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بهبود  اوضاع اقتصادی کشور، معیشت مردم، تورم افسارگسیخته، نرخ ارز و وضع بورس چه ارزیابی و تحلیلی ازآن دارید ؟

مشاور اسبق استاندار اصفهان در پاسخ به این سوال ابراز داشت که آنچه که امروز مشاهده می شود این است که مسائل اقتصادی تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار می گیرد و علت آن هم این است که در اداره کشور دو نگرش وجود دارد یک نگاه انقلابی و بها دادن به نسل انقلاب و داشتن روحیه جهادی و دیگری هم نگاه لیبرالی و اتکای به اندیشه غربی.

در طول چهل سال گذشته اقتصاد ما دست کسانی بوده که نظریه دوم را تعقیب می کردند. یعنی کارشناسان اقتصادی که برگزیده می شدند یا مدیرانی که بر راس هرم تصمیم سازی ها قرارمی گرفتند یا عناصری که بر نظام برنامه و بودجه کشوربودند نگاه،نگاه غربی بود. از دیر باز تفکر اقای هاشمی در کشورحکمرانی می کرد، حتی در دوران آقای خاتمی و آنچه در،این هفت سال از آقای روحانی داریم مشاهده می کنیم دقیقا سیاست های لیبرالی تعقیب شد با کمال تاسف مجلس دهم هم مبتلا به یک چنین بلیه ای شد و درگیر و دار مسائل سیاسی  دردهای اجتماعی را فراموش کردتد و این نگرانی تلنمبار گردید.

باید توجه کرد متغیرهای اقتصادی کشور متاثر از علل متعدد خارجی و داخلی است. به لحاظ خارجی تدوام وابستگی به تجارت خارجی و خصوصا فروش نفت را داریم و نیاز به واردات بعضی ازمحصولات واسطه ای و مصرفی از یک سو  و تشدید تحریم ها  از دوسال پیش تا کنون  که منجر به قطع صادرات نفت و تجارت خارجی شده. از،سوی دیگر مهم ترین عامل خارجی تحمیل شده براقتصاد کشور قصه برجام بود و متاسفانه اطلا عاتی که عناصرجاسوس از شبکه اقتصادی کشور منتقل کردند توانستند استکبار جهانی و خصوصا آمریکا را به ضعف ها، ناتوانی ها و حتی تواتمندی های کشور واقف کنند که این خودش به کشورضررهایی را تحمیل  کرده است  .البته شیوع ناگهانی و غیرمنتظره بیماری کوید نوزده از زمستان سال گذشته و تعطیلی بسیاری از واحد های تولیدی،  در کنار سقوط قیمت نفت ازابتدای سال جاری ، می تواند ازجمله عوامل بیرونی باشد که اقتصاد کشور را با بحران و رکود بی سابقه ای مواجه کرده است.  البته اگر درطول سه دهه بعد از پایان جنگ به شعار پرتکرار کاهش وابستگی کشور به فروش نفت خام عمل می کردیم و فرمایش رهبری در این زمینه شنیده می شد می توانستیم وابستگی مان  را به در آمدهای نفتی کاهش بدهیم و امروز  این حد ازفشارمعیشتی و اقتصادی برمردم و  کشور تحمیل نمی شد.

سوال بعدی که مطرح شد این بود که مجلس انقلابی در شرایط امروز چگونه موضعی باید اتخاذ کند تا بتواند پاسخگوی مطالبات مردم باشد و وضعیت کشور را مدیریت کند؟

حجه الاسلام والمسلمین میر مرشدی در پاسخ به این سوال  اذعان کرد؛ اولین و مهم ترین کاری که وظیفه مجلس است تغییر رویکرد در مدیریت کشور است. تا زمانی که تصمیم سازان اقتصادی خودشان را وابسته به تفکر لیبرالی می دانند، هیچ تحولی در هیچ جایی از،سیستم های اقتصادی کشور رخ نخواهد داد.

ما نسخه های مناسب و مطلوبی را داریم یعنی سیاست های کلی تولید ملی در کشور، سیاست های کلی خصوصی سازی، سیاست های کلان اقتصادی دررابطه با دهه پیشرفت و عدالت در کشور،سیاست های کلانی دررابطه با اقتصاد مقاومتی و اقتصاد بدون نفت و سایر سیاست ها و قوانینی قبلی که مبتنی بر این سیاست ها شکل گرفته و برخی از آنها نیاز به اصلاحات دارد در واقع تکلیف مارا برای آینده روشن کرده است

ازدیگر کارهایی که مجلس می تواند بستر سازی کند توجه به احیای قوانین فراوده های غیر نفتی و توجه به بازار فراوده های نفتی در بدست آوردن بازارکشورهای همسایه است که ظرفیت های فوق العاده دارد. مجلس می تواند همچنین با نهادینه کردن حضور،اقتصادی در آفریقا و حتی امریکای لاتین و آسیا و همسایگان و …مورد توجه قرارگیرند و با تنظیم قوانین سالم ، مسیرصادرات را هموارکنند ، قوانین دست و پا گیر را حذف کنند و  قوانین مربوط به مالیات، گمرک ، بودجه نویسی و …تغییرات اساسی پیدا کند ، همجنین نظارت مستمر،و مفید بر اجرای آن هامی تواند یک تحول عمیق اقتصادی را در کشور را ایجاد کند.

 مجلس لازم است ازظرفیت های درونی مانند شرکت های دانش بنیان، منابع مختلف مالی و مادی مانند منابع طبیعی را حمایت و توسعه دهد . همچنین قوانین دست و پاگیر را برای تولید کنندگان و برای صادر کنندگان ازبین ببرد و قوانین جدید را جایگزین نماید. همچنین در جایگزینی پشتوانه پولی از یورو و دلار به پشتوانه  پولی طلا که در حال حاضر که به عنوان یک نظریه قابل عمل مطرح است اقدام عاجل نماید

اصلاح ساختار های مدیریتی و اداری که جلو رانت گرفته شود از دیگر کارهای مجلس انقلابی است.

به عنوان آخرین سوال  این سوال مطرح شد که با این تحلیل ها به نظر حضرتعالی ریشه های اصلی وضعیت اقتصادی امروز کشورکجاست؟ به نظر شما ادامه کاردولت منجربه بهبود شرایط‌ خواهد شد یا استیضاح دولت ؟

 استاد میرمرشدی دراین خصوص خاطر نشان کرد؛

 با بررسی و مقایسه وضعیت اقتصادی برخی از کشورهای که شرایط‌ سختی داشته اند و موفق به عبور ازین مرحله شده اند نشان داده که ابتدا ازمشکلات درک دقیق داشته اند و سپس تغییر در سیاستگذاری را داشته اند، توانسته اند یک تحول بزرگ  بوجود بیاورند.

ما نتوانسته ایم برنامه ریزی مناسبی برای حل مشکلات فعلی داشته باشیم و هر اتفاق و تغییر جدیدی به اقتصاد ایران یک شوک منفی جدیدی وارد کرده است، شوکی که تا درک و تلاش برای برطرف کردن آن اثرات منفی جدی بر اقتصاد ما وارد کرده است مانتد شوکی که مسکن ازطریق تعطیلی مسکن  مهر وارد شد و نتوانستند طرح جدیدی برای آن جایگزین نمایند چه تحول منفی را حوزه مسکن برای کشورایجادکرد.

تصمیم اشتباه درمورد بنزین گرفته شد، دیدید که کشوررا  به سوی یک آشوب و شورش داخلی پیش برد .همچنین تصمیمات غلط،در مورد فروش سکه و ریختن شصت تن طلا دربازار اتفاق افتاد،  دیدید که چه معضلاتی را برای مردم و کشور ایجاد کرد یا با دادن دلار۴۲۰۰ تومانی به عناصرخاص و خالی کردن خزانه از ارز هایی که در اختیار دولت بود چه مشکلاتی را رقم زد.

با این اوصاف مسئله استیضاح نمی تواند حل مسائل اقتصادی کشور را به دنبال داشته باشد هرچند که دولت بنا ندارد به تصمیمات درست گوش بدهد نه به تصمیمات در شورای سران قوا و نه به تدابیر رهبری تن می دهد و نه قوانین مصوب مجلس  را تمکین می کند .

بنابراین مجلس،در این شرایط،باید  با تصویب یک یا چند قانون قوی جلو دولت را برای انحراف بیشتر بگیرد.

همچنین نظام باید به این باور برسد که در شرایطی هستیم که دشمن برای زمین زدن ما برنامه خاص دارد. وقتی ترامپ می گوید باید رئیس جمهور دور دوم بشوم زیرا دوهفته بعد ازاینکه پیروزشدم، ایران باید بیاید جلو من زانو بزند و مذاکره کند ، بنابراین کسانی که مسئله استیضاح را مطرح می کنند اعتقاد دارند که دولت خائن است ،دولت منافق است و آقای روحانی رسما کلید نشان می دهد به آمریکایی ها و می خواهد مزدوری خود را نشان دهد که قطعه نظام لازم است در کل یک تصمیم جدیدی  بگیرد که صرفا استیضاح مجلس هم افاقه نمی کند.

 یکی از جاهایی که می تواند خیلی سریع ورود کند دیوان عالی کشور و خواستن رئیس جمهور برای توضیح بعضی از تصمیماتی که در کشور می گیرد و پای میز،محاکمه قانونی کشیدن دولت است. بهر حال حقیر معتقدم با توجه به دندان تیز کردن دشمنان برای فروپاشی، نباید ما بهانه دست دشمن بدهیم.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x