اجتماعی استان بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب مرکزی

عربستان در مناقشه قره‌باغ طرف جمهوری آذربایجان را گرفت / کشورش از یکپارچگی سرزمین جمهوری آذربایجان حمایت می کند

عربستان در مناقشه قره‌باغ طرف جمهوری آذربایجان را گرفت

عربستان در مناقشه قره‌باغ طرف جمهوری آذربایجان را گرفت / کشورش از یکپارچگی سرزمین جمهوری آذربایجان حمایت می کند

وزیر امور خارجه عربستان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای خود در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه ریاض از تمامیت ارضی این کشور دفاع می‌کند به طور تلویحی در مناقشه اخیر قره‌باغ جانب باکو را گرفت.

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز ، به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان (واس) حاکیست : مواضع عربستان در جریان گفت وگوی تلفنی فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان با جیحون بایراموف همتای او در جمهوری آذربایجان بیان شد.

این گزارش افزود : جیحون بایراموف در این تماس تلفنی در ارتباط با مناقشه مرزی قره باغ با ارمنستان بر « لزوم اجرای قعطنامه های شورای امنیت سازمان ملل به منظور تضمین صلح و امنیت منطقه » تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، بایراموف اظهار داشت: علیرغم برقراری آتش بس به منظور اهداف بشردوستانه ، نیروهای مسلح ارمنستان با موشک شهر « گنجه» دومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان را که از میدان نبرد دور است، هدف قرار داده اند که در نتیجه آن ۹ غیرنظامی کشته و ۳۴ تن دیگر از جمله چند کودک زخمی شدند.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان افزود: ” هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان و خانه های مسکونی و تاسیسات غیرنظامی و کادرهای پزشکی از سوی ارمنستان بخشی از سیاست های خصمانه بکار رفته از سوی باکو علیه جمهوری آذربایجان به شمار می رود . این امر بار دیگر ثابت می کند که ارمنستان برای قوانین بین الملل و توافقنامه ژنو هیچ ارزشی قائل نیست.”  

از سوی دیگر فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی نیز نسبت به اوضاع متشنج در منطقه ابراز نگرانی و تاکید کرد که کشورش از یکپارچگی سرزمین جمهوری آذربایجان حمایت می کند .

وی همچنین بر اهمیت حل و فصل مناقشه قره باغ از راه گفت وگوهای سیاسی تاکید کرد.

ششم مهرماه جاری برابر با ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و  وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای، نیروهای ارمنستان را آغاز کننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغازکننده حمله دانستند.

 طی مذاکرات طولانی‌ که بامداد شنبه (۱۹ مهر) در مسکو به پایان رسید، طرفین در مورد آتش‌بس در قره‌باغ از ساعت ۱۲ شنبه ۱۰ اکتبر (۱۹ مهر) به توافق رسیدند.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه ژوئیه (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر اختلاف دارند.

مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری‌های نظامی تبدیل شد.

بر اثر این مناقشه هفت شهرستان جمهوری آذربایجان به اشغال نیروهای ارمنستانی درآمد.

در سال ۱۹۹۴ میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، ولی تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه‌ای نداشته است.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x