اجتماعی استان اصفهان بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

ارائه خدمات ویژه قضائی به زنان و کودکان آسیب دیده جنسی، جسمی و روانی دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان

ارائه خدمات ویژه قضائی به زنان و کودکان آسیب دیده جنسی، جسمی و روانی دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان

آشنائی با وظایف دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری کل استان اصفهان

ارائه خدمات ویژه قضائی به زنان و کودکان آسیب دیده جنسی، جسمی و روانی دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، دادگستری کل استان اصفهان در راستای تحقق بخشی ازاهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی جهت برپائی عدالت اجتماعی، برقراری رفاه اجتماعی و پاسداری از کیان خانواده به عنوان بنیادی ترین و اصلی ترین نهاد جامعه یعنی خانواده و فراهم نمودن زمینه های استقلال و خودکفائی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ‌آموزشی و تربیتی و در نهایت بازتوانی و توانمندسازی خانواده های نیازمند شکل گرفته است.

داشتن تمدّن، فرهنگ، جامعه پویا و سازنده در گرو ایجاد ساختار خانواده پویا و بالنده است. زنان، نقش مهّمی در خانواده دارند، به ویژه در خانواده هائی که زنان به هر علتی سرپرست خانوار هستند.

 به منظور به حداقل رساندن مشکلات و مسائل قشرهای محروم ضروری است، خدمات خاصی به این قشر رسانده شود که در همین راستا دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری کل استان اصفهاناجرای طرح های زیر را به عهده دارد.

ارائه خدمات ویژه قضائی به زنان و کودکان آسیب دیده جنسی، جسمی و روانی در روند رسیدگی به پرونده و پس از آن با ارجاع پرونده ها به دادستانی، پزشکی قانونی و … جهت اتخاذ برنامه های حمایتی به خصوص در زمان درمان جسمی و روانی.

ارائه خدمات مشاوره ای حقوقی، روانشناختی و مددکاری به مراجعین جهت ارتقاء توانائی فردی ایشان در راستای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی، حفظ حقوق فردی و اجتماعی و انجام مشاوره خانواده با معرفی از شعبه های خانواده و تجدید نظر دادگستری استان اصفهان و ارجاع نتایج به آن ها.

معرفی و ارجاع زنان و کودکان بی سرپرست و بد سرپرست به مراکز حمایتی دولتی و غیر دولتی، حرفه آموزی جهت ارتقاء توانائی اقتصادی در راستای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی به خصوص کمیته امداد، سازمان بهزیستی و خیریه های فعّال در سطح استان.

معرفی و ارجاع کودکان بازمانده از تحصیل به مراجع ذیصلاح مانند آموزش و پرورش که ماهانه آمار بالائی به خود اختصاص داده است. در حال حاضر تمام کودکانی که والدین متارکه کرده و یا وضعیت آن ها مشخص نبوده و یا نزد یکی از والد خود به سر می برند و یا مدرک کافی برای ثبت نام فرزندان خود ندارند و یا پدر و مادر به دلیل تعارضات، فرزند خود را به هر دلیل از تحصیل محروم کرده اند با نامه دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری کل استان اصفهان طفل برای تحصیل به آموزش و پرورش معرفی می گردد که آمار نامه ها در ایّام ثبت نام مدارس، ماهانه به ۲۵۰ نامه و یا بالاتر می رسد.

بررسی پرونده های خاص در مسائل زنان و کودکان بزه دیده و بزهکار.

بازدیدهای مستمر ماهانه از کانون های اصلاح و تربیت و بندهای نسوان در سطح استان.

بررسی وضعیت کانون های اصلاح و تربیت و بند نسوان (تجهیزات، تشکیلات انسانی و اداری و غیره) و ارائه گزارش به مسئولان ذیربط و انجام پیگیری های لازم.

بررسی وضعیت مددجویان کانون های اصلاح و تربیت و بندهای نسوان (جرائم، مجازات ها، مطالبات قانونی و …) و ارائه گزارش به مسئولان ذیربط و انجام پیگیری های لازم.

ایجاد بانک اطلاعات مربوط به وضعیت زنان و کودکان بزه دیده و بزهکار با عنایت به گزارش های زندان.

انعکاس آمار مربوط به جرائم و مجازات ها به مراجع ذیصلاح قضائی.

حضور فعّال در سمینارها وکارگاه های آموزشی جهت آگاهی از آخرین دستاوردهای علمی حقوق مربوط به زنان و کودکان.

همکاری و هماهنگی با برنامه های آموزش تخصصی ویژه قضات اطفال جهت دوره های اطفال.

همکاری با معاونت آموزش دادگستری استان اصفهان جهت استفاده از امکانات آموزشی و برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز.

ارتباط مؤثر و مستمر با دادگاه های اطفال و خانواده و رسیدگی به پرونده ها، دریافت آمار و اطلاعات و آگاهی از روند برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز.

ارتباط با دستگاه های دولتی و نهادهای مردمی، استانداری، شورای شهر، دانشگاه ها، کانون های فرهنگی و … جهت اجرائی کردن طرح دفاتر.

ارتباط با سازمان بهزیستی جهت استفاده از توانائی آن سازمان.

ارتباط با نیروی انتظامی به منظور تبادل اطلاعات و استفاده از ظرفیت های سازمانی در رابطه با موضوعات قضائی و انتظامی مربوط به زنان و کودکان.

هماهنگی، پیگیری و ارائه گزارش در خصوص روند همکاری کارشناسان سازمان بهزیستی، تشکیل و برگزاری کمیته های اجرائی استانی حمایت از حقوق اطفال دادگستری ها.

ارسال نامه برای تفکیک یارانه زنان و کودکان بدسرپرست که به هر نحو از حق و حقوق خود محروم مانده اند. تعداد مراجعان در این زمینه خیلی زیاد می باشند و ماهانه تعداد ۳۵۰ نامه برای تفکیک یارانه زنان و کودکان که در حال متارکه و یا سرپرست خانوار آن ها را رها کرده و یا حساب سرپرست به هر دلیل مسدود می باشد انجام می گیرد.

معرفی زنان و کودکان بی سرپرست، بد سرپرست و بی بضاعت به سازمان بهزیستی و پذیرش سالخوردگان بی پناه برای پذیرش و ترخیص در مراکز شبانه روزی سازمان بهزیستی و خانه سالمندان. دستور پذیرش برای کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست به مراکز شبانه روزی و سازمان بهزیستی و ارجاع زنان معتاد برای کمپ به سازمان یا موارد دیگر.

مکاتبه با کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان جهت تحت پوشش قرار دادن زنان بدسرپرست که طلاق نگرفته اند و در شرف اقدام قانونی هستند برای تحت پوشش قرار گرفتن آن ها.

ارتباط با بانک ها برای افتتاح حساب مددجویان یا سازمان بورس و یا دفاتر خدمات قضائی.

ارجاع زنان و کودکان که نیازمند پزشکی قانونی باشند به پزشکی قانونی استان اصفهان.

ارجاع موارد همسر آزاری و کودک آزاری به پزشکی قانونی، بررسی بیشتر به مرکز اورژانس اجتماعی، گرفتن گزارش از آن ها و راهنمائی حقوقی فرد برای اقدامات قانونی و یا مشاوره و حل مشکل.

با توجه به مصوبه شماره ۴۵۱۸ مورخ ۲۸/۰۶/۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی در متن واحده قانون صراحتاً تائید دادگستری را مبنای تشخیص و تعیین زنان سرپرست خانوار متقاضی استفاده از مزایای برخورداری کاهش کار شرایط خاص از این مصوبه دانسته است. نامه به درخواست مراجعان کارمند ادارات دولتی و بررسی وضعیت آن ها در صورت تأئید دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان برای سازمان مورد نظر جهت اجرای این مصوبه در مورد فرد مراجعه کننده، ارسال می گردد.

تشکیل جلسات کنوانسیون حقوق کودک با همکاری دفتر امور بانوان استانداری استان اصفهان و سایر سازمان های ذیربط در دادگستری کل استان اصفهان طی هر چهارماه یک بار.

نازیلا انصاری پور

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x