اجتماعی استان اقتصادی بهداشت بین الملل چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

استاد نصری تصریح کرد: متاسفانه جریان غرب زده ی کشور، نظام اقتصادی غرب را الگو قرار می دهند، در صورتی که نظام سرمایه داری غرب در حال فروپاشی است.

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز ، در ادامه سلسله جلسات آموزشی  در قالب پرسش و پاسخ آنلاین که به مناسبت چهلمین سال آیین  نکوداشت هفته دفاع مقدس، در چهارمین روز از مهرماه ۱۳۹۹ که ویژه اعضای “جبهه ایستادگی سراسر کشور”  با میزبانی جبهه ایستادگی استان اصفهان برگزار گردید و به موضوع ” اقتصاد مقاومتی و جهش تولید ” با حضور  محسن نصری – استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل اقتصادی ایران و جهان- پرداخته شد.

در ابتدا دبیر جبهه ابستادگی استان اصفهان مطرح کرد؛ منشا مشکلات اقتصاد جامعه ما چیست و چه زمینه هایی باعث بروز چنین مشکلاتی در کشور شده و آنرا بیمار کرده است ؟

محسن نصری پاسخ داد:

اگر سه شاخص را کنار هم قرار دهیم اقتصاد کشورمان روشن می شود، که بعد باید به دنبال درمان آن باشیم: ۱- نرخ رشد سالانه جمعیت : رشد سالانه جمعیت در کشورمان در آغاز دوران انقلاب ۳/۸ درصد بود که امروز به زیر یک درصد رسیده ایم.به عنوان مثال نرخ باروری کل زنان در سالهای قبل از انقلاب ۶/۵فرزند بود که هم اکنون به ۱/۵فرزند رسیده است.

۲-نرخ جانشینی جمعیت: در سراسر دنیا حداقل نرخ فرزند آوری برابر با  ۲/۱درصد است، در نگاه فرد اقتصادی هم رشد جمعیت بالا ضرر دارد؛ هم رشد جمعیت پایین

۳- نرخ رشد سالانه تولید:  رشد سالانه تولید ما در ده سال گذشته از حدو ۰/۸ –  تا ۱۴+  درصد بوده که معدل این دهه صفر می شود.یعنی ارزش تولیدات ما نزدیک به هیچ است.

جامعه ای که تعادل بین این سه شاخص نداشته باشد دچار بیماری اقتصادی می شود.عدم توازن بین رشد تولید و رشد مصرف داریم و به همین خاطر مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) فرمودند: امسال را سال “جهش تولید” نامگذاری می کنیم؛ چون اگر تولید زیاد شد ارزش پول ملی ما حفظ می شود، اشتغالمان بهتر می شود، اثر تحریم بیگانه کم می شود، نیاز به واردات کمتر می شود و خیلی نکات مثبت اقتصادی در جامعه اتفاق می افتد.

در ادامه این گفتگوی آنلاین همچنین دبیر جبهه ایستادگی اصفهان پرسیدند؛ به نظر حضرتعالی راهکارهای  برون رفت از این شرایط چیست؟ و چه راه حل یا راه حل هایی را مثمر ثمر قلمداد می کنید ؟

 استاد نصری تصریح کرد: متاسفانه جریان غرب زده ی کشور، نظام اقتصادی غرب را الگو قرار می دهند، در صورتی که نظام سرمایه داری غرب در حال فروپاشی است.این روش در جامعه آن ها جواب نداده است پس باید به دنبال درمان دیگر و نسخه شفابخشی در جامعه خود باشیم.آن نسخه ی شفابخش قطعا نسخه ی پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است که ۲۴ قلم دارو دارد؛ که اگر به این ۲۴ اصل عمل کنیم معضلات اقتصادی ما حل خواهد شد. در این مسیر لازم است تعامل و همکاری بین سیستمی و بین اجزاء به وجود آید. بنابراین هم روابط بین اجزاء یعنی دولتمردان، اندیشمندان و شهروندان باید با هم همکاری وعمل کنند و هم تعامل بین قوا صحیح اتفاق بیفتد تا این نسخه جواب دهد و اقتصاد به درمان دست پیدا کند.

در ادامه جلسه یکی از اعضا جبهه سوال کردند؛  نامگذاری سالهای اخیر از سوی مقام معظم رهبری حول محور اقتصاد بوده و جنگ ما هم در حال حاضر جنگ اقتصادی است، با توجه به اهمیت موضوع و انفعالی بودن دولت در این خصوص، نقش نخبگان  به ویژه قشر فرهیخته فرهنگی را در تحقق این شعار و عملیاتی کردن آن را چگونه ارزیابی می کنید؟

استاد نصری ابراز کردند؛ در قشر نخبه فرهنگی، محور بحث مان سبک زندگی اسلامی است.سبک زندگی انقلابی است .تهاجم فرهنگی دشمن دارد به شدت صورت می گیرد و ما متاسفانه در مقابلش کار خوبی انجام نمی دهیم .به عبارتی تمدن سازی که حضرت آقا، آرمان گام دوم انقلاب بیان می کنند و زمینه ساز ظهور امام زمان ( عج) است، جامعه ای می تواند تمدن سازی کند که خط مقدمش علوم انسانی باشد.الان علوم انسانی ما در ضعف قرار دارد.استقبال نمی شود، در  علوم انسانی هم از نسخه غربی شده آن کپی کرده ایم متاسفانه  که متناسب و سازگار با شرایط جامعه و فرهنگ مانیست و بومی شده ایرانی اسلامی خودمان نیست. بنابراین  نقش جریان فرهنگی جامعه اینجا بسیار اهمیت پیدا می کند و لازم است  برای سبک زندگی اسلامی  – ایرانی در عرصه علوم انسانی، اثرگذاری در سه بخش دولتمردان، اندیشمندان و شهروندان به وجود آید و یک نسخه بومی متناسب با فرهنگ اسلامی – ایرانی تعریف گردد.

در ادامه این نشست در پاسخ به سوال یکی دیگر از اعضا، که مطرح شد هم اکنون وظیفه ما چیست آیا باید دست روی دست بگذاریم و منتظر دولت آینده باشیم  و یا باید اقدام دیگری کرد؟

 استاد نصری اذعان کرد؛ اصلا نباید صبر کرد و دست روی دست گذاشت، بلکه باید تلاش کنیم و تلاشمان هم لازم است  جهادی باشد. با عنایت به منویات و مطالبات رهبر فررانه انقلاب همراه باشیم. زیرا غیر ازین باشد قطعا شکست خواهیم خورد و این مطلب در تاریخ کاملا روشن است. وقتی حضرت علی (ع) در جنگ صفین شکست می خورد آنهم بخاطر این است که  یارانش با او همراه نبودند و  امام و مولایشان را یاری نکردند، و با بی بصیرتی فربب معاویه و عمرعاص ها را خوردند. پس نگذاریم تاریخ بار دیگر جنگ صفین را برای ما تکرار کند  با درس گرفتن از آن پشتیبان و گوش به فرمان علی زمان باشیم و با آگاه سازی آحاد جامعه و مردم از نقشه های عمرعاص ها و معاویه های  زمان چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین المللی روشنگری کنیم و با ایجاد آگاهی و شناخت در مردم که مهم ترین ارکان جامعه هستند و با پیروی از منویات رهبر معظم انقلاب می توان به سرانحام مقصود رسید. لذا برای تحقق این مهم لازم است  در انتخابات، انتخاب اصلح داشته باشیم انتخابی که منحر به تشکیل دولت پر کار، انقلابی و جهادی گرددو در نهایت به تکلیفمان  با بصیرت عمل کنیم .

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x