اجتماعی استان اصفهان بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

گفت و گوی اختصاصی با سیدرضا سجودی معاون قضائی رئیس کل دادگستری / خطر مرگ در بین موتور سواران بیست برابر بیشتر از خودروهای چهار چرخ

گفت و گوی اختصاصی با سیدرضا سجودی معاون قضائی رئیس کل دادگستری استان اصفهان / خطر مرگ در بین موتور سواران بیست برابر بیشتر از خودروهای چهار چرخ

خطر مرگ در بین موتور سواران بیست برابر بیشتر از خودروهای چهار چرخ است

گفت و گوی اختصاصی با معاون قضائی رئیس کل دادگستری استان اصفهان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، مسئله موتور سیکلت سواران و سوانح رانندگی در دنیا به عنوان یکی از مسائل جدی خطرناک و تهدیدی برای جان انسان ها به شمار می رود. از بین یک میلیون و ۲۴۰ هزار نفری که دردنیا در طی یک سال به دلیل سوانح ترافیکی کشته می شوند، ۲۳ درصد آن مربوط به موتور سواران است یعنی سالی دویست وهشتاد تا دویست و نود هزار مرگ که در بین راکبین موتور سیکلت سوار رخ می دهد. البته تعداد کشته ها در سهم کشورهای کم درآمد و متوسط از کشورهای توسعه یافته به مراتب بیشتر است.

بیشترین مرگ ها از نظر مناطق شش گانه سازمان بهداشت جهانی در جنوب شرقی آسیا اتفاق می افتد. کشورهائی همچون ویتنام، تایلند، مالزی و …که موتورسیکت سواری در آن ها رایج تر است از آمار مرگ و میر و مصدومیت های بیشتری برخوردارند همچنین بیش از شصت- هفتاد درصد مرگ و میر سوانح رانندگی در برخی از کشورهای جنوب شرقی آسیا به موتور سواران اختصاص دارد. سهم ایران در این بین ۲۳ درصد است در حالی که آمار کشته شدگان سوانح موتورسیکلت در اروپا ۱۲ درصد است. خطر مرگ در بین موتور سواران بیست برابر بیشتر از خودروهای چهار چرخ است. بی تردید جوانان، اصلی ترین  قربانیان موتور سیکلت سواران به شمار می روند و براساس آمارها گروه سنی ۱۵ تا ۴۵ سال بیشترین قربانیان سوانح موتور سیکلت سواری را تشکیل می دهند.

در همین رابطه با سید رضا سجودی ، معاون قضائی رئیس کل دادگستری استان اصفهان به گفت و گو می پردازیم. ضمن تشکر از جناب آقای سید رضا سجودی که این قبیل مسائل را مد نظر قرار داده اند و این توضیحات برای پیشگیری با ارزش است در ارتباط با اولین سوال بفرماییدکه ابتدا :

جرائم مربوط به موتورسیکلت سواران در ردیف هفتم جرائم اولویت دار کشور می باشد. همچنین آمار تصادف های منجر به فوت مربوط به استفاده کنندگان این وسیله نقلیه طی سال های گذشته از رتبه بالائی در کشور برخوردار بوده. این برنامه در سال ۱۳۹۸ در دستور کار اداره کل امنیتی انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و در راستای ساماندهی و ایجاد راهکارهای عملی و اثر بخش در جهت کاهش جرائم مربوطه در سه حوزه کاهش تصادفات، سرقت، رانندگی بدون پروانه قرار گرفت.

بله، دسته اوّل مربوط به افرادی که از موتور سیکلت به منظور استفاده شخصی یعنی تردد، تفریح، حمل مایحتاج، پیست های موتور سواری و یا حتی دستگاه های دولتی استفاده می کنند، دسته دیگر گروهی هستند که از موتور در حمل و نقل عمومی یعنی مسافربری، پیک موتوری، حمل بار بهره می برند بنابراین مصادیق جرائم یا تخلفات ارتکابی متنوع هستند.

عناوینی چون فقدان پلاک، نداشتن گواهینامه رانندگی، رانندگی برخلاف جهت مسیر مجاز یا عبور از محل های ممنوع، سرعت و سبقت های غیر مجاز، تردد از معابر ممنوع و خطوط ویژه اتوبوس، عدم استفاده از کلاه ایمنی، سوار کردن ترک نشین بیش از حد مجاز تخلف به حساب می آید.

همچنین حمل غیر متعارف بار و اشیاء، انجام حرکات نمایشی و تغییر ناگهانی مسیر، مکالمه با تلفن همراه در حین حرکت، بروز ناهنجاری هائی اعم از آلودگی های زیست محیطی و صوتی این در حالی است که تغییر ارقام و مشخصات پلاک انتظامی یا الصاق پلاک وسیله نقلیه موتوری از یکی به یکی دیگر، هر نوع استفاده از پلاک تقلبی، تغییر در شماره شاسی و موتور، اوراق غیر مجاز آن، دستکاری در دستگاه ثبت سرعت جنبه مجرمانه دارند و بعضی از عناوین مانند رانندگی با موتور سیکلت بدون گواهینامه علاوه بر تخلف رانندگی، جرم نیز محسوب می شود.

بسیاری از جرائم با ماهیت های مختلف مانند سرقت از بانک ها، کیف قاپی، ایجاد مزاحمت، سرقت از منازل و مغازه ها با استفاده از این وسیله نقلیه رخ می دهد و بیشترین پرونده ها با موضوع سرقت خیابانی با استفاده از توسط موتور سیکلت گزارش شده است.

استمرار طرح ساماندهی موتورسیکلت سواران جهت پیشگیری و مدیریت جرائم و تخلفات این حوزه با مشارکت سایر نهادهای مسئول از جمله برنامه های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان در نظر گرفته شده است.

موتور سیکلت هائی که برای تردد استفاده می شوند و مصرف عمومی دارند ملزم به اخذ سند مالکیت موتور سیکلت های شخصی و اخذ گواهینامه برای راکب شوند همچنین موتورسیکلت هائی که جهت حمل بار و در پیک های موتوری مورد استفاده قرار می گیرند باید کد و پلاک ویژه حمل بار و تعیین رنگ پلاک ویژه حمل بار دریافت کنند.

همچنین الزام به اخذ مجوزهای بیشتر جهت حمل بار نظیر بیمه نامه شخص ثالث، گواهی سلامت راکب و موتورسیکلت، استفاده از کلاه ایمنی استاندارد برای راکبان، همین طور اختصاص کد پلاک ویژه، تعیین رنگ ویژه حمل سرنشین و الزام به اخذ مجوزهای بیشتر جهت جابه جائی سرنشین نظیر بیمه نامه شخص ثالث از جمله الزامات طرح مورد نظر است که در کنار ارتقای فرهنگی استفاده از این وسیله نقلیه مورد تأکید می باشد. با تشکر از جناب آقای سید رضا سجودی که وقت خود را در اختیار پایگاه خبری احوال نیوز ، قرار دادید.

مصاحبه کننده نازیلا انصاری پور

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x