اجتماعی استان اصفهان بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

لیست انتظار مرگ برای موتورسیکلت سواران / حکایت آمار ها از نرخ بالای تصادف و فوت در میان پیک های موتوری

لیست انتظار مرگ برای موتورسیکلت سواران / حکایت آمار ها از نرخ بالای تصادف و فوت در میان پیک های موتوری

لیست انتظار مرگ برای موتورسیکلت سواران متخلف

حکایت آمار ها از  نرخ بالای تصادف و فوت در میان پیک های موتوری

موتورسیکت به عنوان یک وسیله نقلیه موتوری به منظور استفاده صحیح، کاهش رفت و آمدهای خودروها، بهینه سازی وقت و هزینه طراحی شده امّا چرا این روزها بسیاری از حوادث و تخلف ها توسط موتورسیکلت سواران به وقوع می پیوندد. از این رو خبرنگار ما در این رابطه گفت گویی با آقای سید رضا سجودی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان انجام داده است، به گفت گو می پردازیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان با بیان اینکه پیشگیری از بروز تصادف وسایل نقلیه، یکی از مهم ترین بسترهای سیاستگذاری در راستای حفظ تمامیت جسمانی اشخاص است، اظهار کرد: پارامترهای انسانی و جاده ای، مهّم ترین نقش را در بروز حوادث و تصادف ها دارند که باید در جهت افزایش کارآمدی، فرهنگ سازی و کاهش ریسک و خطا در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.

سید رضا سجودی با اشاره به اینکه پیشگیری و کاهش تصادف های درون و برون شهر و طرح ساماندهی موتور سیکلت سواران از اولویت های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان در سال جدید بوده است، افزود: افزایش دانش و اطلاعات همچنین ایجاد بسترهای لازم برای آموزش و فرهنگ سازی اقدام مناسبی برای پیشگیری وکاهش جرائم، تخلفات، مرگ و میرهای ناشی از تصادفات می باشد؛ هرچند کمبود بودجه و مشکلات اقتصادی از جمله دست اندازهای پیش روی بهینه سازی و کاهش نقاط حادثه خیز در ساخت راه ها، جاده های درون و برون شهری است.

وی درباره پلیس گریزی و قانون گریزی برخی رانندگان خطاکار اذعان نمود: این افراد معمولاً دانش لازم را از آئین نامه راهنمائی و رانندگی دریافت نکرده اند، از این رو در هنگام صدور گواهینامه راهنمائی و رانندگی به مسئله آموزش و توسعه فرهنگ رانندگی صحیح باید توجّه بیشتری شود تا از اعطای مجوز به افراد فاقد صلاحیت جلوگیری شود.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان ، قرارگیری جغرافیائی و طبیعی استان اصفهان را به گونه ای دانست که شکل و الگوی راه های آن، گاه سبب خواب آلودگی و خستگی رانندگان می شود که متأسفانه این دو عامل از بارزترین دلایل وقوع حوادث رانندگی هستند.

سجودی ادامه داد: پلیس راه، چهار علت عمده سرعت، سبقت، خستگی و خواب آلودگی را علت اصلی وقوع تصادف ها دانسته است، البته زمان حادثه و نوع خودرو هم از دیگر پارامترهای مهم در بروز حوادث رانندگی می باشند.

 به گفته وی، نوع حوادث رانندگی و تصادف ها در محدوده برون شهری و با فاصله بسیار نزدیک به شهرها از نظر حقوقی و شرایط متفاوت می باشد. بی توجهی رانندگان به فاصله عرضی و وجود دسترسی های غیر مجاز از نکات مهّم دیگری است که اداره راهداری باید نسبت به رفع آن تلاش کند همچنین در هنگام ایجاد دسترسی جاده ای یا مکان های تفریحی و خدماتی بین راهی حتماً باید از نظر کارشناسان متخصص برای جلوگیری از حوادث بعدی استفاده شود .

این مقام مسئول در همین رابطه ادامه داد: بسیاری از دسترسی ها تابع قوانین و مقررات نیست و از قانونی و اصول فنی و مهندسی دارای مشکل است.

رفع نقاط حادثه خیز، خودروهای حامل اتباع غیر مجاز و کالای قاچاق در دستورکار

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم درباره برخورد جدّی با خودروهای شوتی افزود: تخلف و قانون شکنی رانندگان وسائل نقلیه ای که مبادرت به حمل کالای قاچاق و اتباع بیگانه را انجام می دهند، بارها  باعث مرگ و صدمه های جسمی ، روانی و مادی فراوانی به دیگر سرنشینان و حتی سرنشینان خودروی خود می شوند. اعمال سخت گیری و تعیین جریمه های بیشتر برای این افراد و گروه های متخلف تا اندازه ای سبب کاهش این حوادث خواهد شد. در این زمینه با تشکیل کمیته ای مشترک از مسئولین قضائی و انتظامی، عنقریب تصمیمات خوبی اتخاذ و به موقع اجرا گذاشته خواهد شد.

سجودی از شناسائی بیش از ۱۰۰ نقطه حادثه خیز در استان بین سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ خبر داد که بخش زیادی از آن ها با همکاری پلیس راه و اداره کل راهداری استان رفع اشکال شده و نقاط باقی مانده به زودی رفع نقص خواهند شد.

افرادی که به دوربین های شهری آسیب می رسانند، مجرمند!

وی، میزان تلفات ناشی از تصادف موتورسواران را در برخی مناطق استان مانند نجف آباد، خمینی شهر، تیران و کرون بالا دانست و افزود: ثبت نشدن پلاک موتورسیکلت سواران متخلف از دیگر مشکلات پیش روی برخورد قانونی با مرتکبین جرائم این حوزه می باشد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان درباره بازدید و کنترل بیش از پیش برخی آزادراه های خصوصی اصفهان گفت: به منظور کاهش و پیشگیری از حوادث و تصادف در راه های غیر مجاز این آزادراه ها بایدکنترل و رفع ایراد شود تا از بروز حوادث این چنینی کاسته شود.

به گفته سجودی، رفع نقاط حادثه خیز، شناسائی نقاط با آمایش و کارشناسی جدید، توجّه و استفاده از دوربین های ثبت تخلف، تعویض دوربین های قدیمی یا خراب و در نهایت اتخاذ تدابیر سخت گیرانه کیفری برای افرادی که به دوربین ها آسیب می رسانند از دیگر برنامه های در دست اقدام سال جاری است که برای برطرف ساختن کاستی ها و بهبود آن تلاش می شود.

وی با استناد به اطلاعات رسیده از شهرداری، اداره کنترل و ترافیک و سایر ارگان های وابسته درباره در نظر گرفتن پارکینگ عمومی در مناطق ۱۵ گانه شهری اصفهان خبر داد: این پارکینگ ها ملزم اند تا مکان هائی را برای پارک موتورسیکلت در نظر بگیرند تا از پارک آن ها در حاشیه رودخانه زاینده رود یا خیابان ها کاسته شود همچنین پارکینگ های رایگانی با هدف کاهش بار ترافیکی و پیشگیری از حوادث در بافت مرکزی شهر و میدان نقش جهان راه اندازی شده است.

ورود اداره صنعت، معدن و تجارت به بحث تولید کلاه ایمنی غیر استاندارد ضروری است

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، تعداد قابل توجهی از مراجعان به پزشکی قانونی را طبق آمارها شامل پیک های موتوری دانست.

این مقام مسئول، مهّم ترین خطرات پیش روی موتورسوران را ناشی از مصدومیت های سنگین و فوتی های ناشی از آسیب به ستون فقرات و نخاع دانست و اظهار کرد: کنترل سرعت و استفاده از کلاه ایمنی در هنگام استفاده از موتور سیکلت نکته ای ضروری است که غفلت از آن به بهای جان یک انسان تمام می شود، البته گزارش هائی از تولید کلاه ایمنی غیر استاندارد که در برخی فروشگاه ها به فروش می رسد، واصل گردیده و به همین دلیل حضور اداره صنعت، معدن و تجارت و اداره کل استاندارد در میدان عمل، بیش از گذشته احساس می شود.

سجودی آمار بالای مرگ ناشی از تصادف های مربوط به موتور سیکلت سواران را بالا دانست و اذعان نمود: برای کاهش آمار تصادفات به ویژه در این بخش نیازمند اطلاعات، تحقیق و پژوهش هستیم، در عین حال فرهنگ سازی در فضای رسانه به ویژه فضای مجازی نکته مهّم دیگری است که نسبت به سرمایه گذاری درباره آن نباید غفلت کرد.

وی برخورد جدّی و قاطع با توقف غیر مجاز خودروهای کنار جاده که سبب افزایش تصادف های بین جاده ای و صدمه های جسمی و مادی همشهریان می شوند، را نکته مهمی دانست که عملی ساختن آن نیازمند همکاری بین دستگاهی است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری بیان کرد: استان اصفهان نیازمند یک پویش مردمی در بخش موتور سیکلت سواران است تا در زمینه های استفاده از کلاه ایمنی، نصب پلاک، خریداری بیمه نامه، اخذ گواهینامه و نهادینه شدن فرهنگ رانندگی منطبق با ضوابط به دستاوردهای مهّمی از جمله حفظ جان و سلامت کاربران این وسیله نقلیه دست یابد.

نازیلا انصاری پور

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x