اجتماعی استان اصفهان بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب مرکزی

سید رضا سجودی: اعتیاد نوعی وابستگی به مصرف یک یا چند ماده مخدر یا روانگردان که عدم مصرف آن موجب اختلال برای فرد می شود.

سید رضا سجودی: اعتیاد نوعی وابستگی ذهنی، روحی وجسمی به مصرف یک یا چند ماده مخدر یا روانگردان که عدم مصرف آن موجب اختلال جسمی، روانی برای فرد می شود.

بازدید مرکز تازه تأسیس مراقبت پس از خروج معتادان ماده ۱۶ در مبارکه

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، سید رضا سجودی: سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان با حضور در جلسه هماهنگی برنامه های مراقبت بعد از خروج معتادان، معتاد ساکن در مرکز ماده ۱۶ قانون اصلاح مبارزه مواد افیونی را فردی دانست که به یک یا چند ماده مخدر مطابق موضوع مواد چهار یا هشت قانون اعتیاد دارد و فاقدگواهی موضوع ماده ۱۵ قانون یا متجاهر به اعتیاد می باشد.

 این مقام مسئول، اعتیاد را نوعی وابستگی ذهنی، روحی وجسمی به مصرف یک یا چند ماده مخدر یا روانگردان ذکر نمود که عدم مصرف آن موجب اختلال جسمی، روانی یا هر دو برای فرد می شود.

سیدرضا سجودی، پیامدهای آشکار اعتیاد را مجموعه ای از شرایط برای یک فرد معتاد خواند که در رفتار، گفتار یا اعمال اش نمایانگر می شود و اظهار داشت تشخیص این مسئله در بادی امر با مقام قضائی است که در صورت تردید جهت احراز ابتلا می تواند از نظر کارشناس مربوطه و یا دیگر و یا قرائن مربوطه استفاده کند.

وی با اشاره به ضرورت و اهمیت اجرای برنامه های مراقبت بعد از خروج معتادان اظهار کرد: هر  نهاد یا ارگان مطابق هدف اصلی قانونگذار از تصویب ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر و آئین نامه های آن مسئولیتی دارد. این تکالیف به صورت خلاصه اعاده وضع مشارالیهم را به عنوان یک شهروند عادی به جامعه در بر می گیرد.

سید رضا سجودی، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری درباره توافق فی مابین معاونت اجتماعی قوه قضائیه، وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: فردی که پس از اتمام مدت مقرّر با دستور مقام قضائی موضوع ماده ۱۶ قانون و تبصره دو آن از مرکز خارج می شود باید به یک یا چند تکلیف که به پیشنهاد با لحاظ جمیع شرایط حاکم بر او از سوی گروه درمانگر، اعلام مسئول فنی، تقاضای مدیر مرکز، اعلام و نوع و مدت آن توسط مقام قضائی مشخص می شود.

به گفته وی، مراجعه به مراکز موضوع ماده ۱۶ قانون برای شرکت در برنامه های درمان، بازتوانی، کاهش آسیب از قبیل درمان های داروئی، جلسات مشاوره ای و آموزشی است، به همین دلیل شرکت در جلسات گروه های خودیاری دارای مجوز و یا مراجعه به مراکز درمانی ذیصلاح در دوره های زمانی مشخص، اخذ گواهی سلامت و تسلیم آن به نماینده مقام قضائی موضوع این آئین نامه، گوشه ای از تکالیف فرد پس از خروج و اتمام مدت مقرر است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در ادامه گذراندن دوره یا دوره های خاص آموزشی و یادگیری مهارت های زندگی یا شرکت در برنامه های مذهبی، تربیتی و اخلاقی یا ورزشی همچنین حرفه آموزی، انجام خدمات عمومی یا اجتماعی، منع یا محدودیت ارتباط و یا معاشرت با شخص یا اشخاص معین، منع یا محدودیت های رفت و آمد به محل یا محل های معین، اشتغال به شغل یا حرفه یا کار معین را از دیگر تکالیف فرد برای طی شدن مراحل درمان و مراقبت بعد از خروج معتادان عنوان نمود.

سجودی، با اشاره به هدف اصلی قانونگذار از تصویب ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر و آئین نامه پس از خروج افزود: منع یا محدودیت رانندگی با وسیله نقلیه موتوری و یا تصدی وسایل موتوری، ارائه خدمت در مراکز موضوع مواد ۱۵ یا ۱۶ قانون و الزام به اقامت در مراکز اقامتی از قبیل خانه های میان راهی، گرمخانه های شهرداری ها و یا مراکز متولی امور در صورت بی خانمانی از دیگر تکالیف پس از خروج معتادان از مرکز ماده ۱۶ تعریف شده.

وی با اشاره به تلاش جدی جهت تأسیس گرمخانه در سطح استان گفت: مراقبت بعد از خروج معتادان موضوع ماده ۱۶ قانون مبارزه مواد مخدر به معنی مراقبت از معتاد به مواد مخدر و روان گردان است که داوطلبانه اقدام به درمان اعتیاد خود نکرده و بنابر حکم قانون به درمان مکلف شده همچنین تعیین تکالیف مراقبتی بعد از خروج امری ضروری و در فرآیند مبارزه با اعتیاد، مواد مخدر و روانگردان ها است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان درباره تشکیل گروه درمانگر در مراکز ماده ۱۶ اذعان کرد: این گروه شامل پزشک، روان پزشک، روان شناس، مددکار اجتماعی و سایر متخصصینی که اقدامات درمانی و کاهش آسیب را در مرکز بر عهده دارند.

به گفته این مقام مسئول مراقبت بعد از خروج تکلیف یا تکالیفی که به دستور مقام قضائی مطابق آئین نامه نسبت به فردی که پس از طی مدّت مقرر مرکز ماده ۱۶ را ترک می کند، تعیین می شود. مدت زمان برای نگهداری و درمان معتاد به منظور اجرای ماده ۱۶ قانون و توسط مقام قضائی تعیین می شود.

در پایان این جلسه از مرکز ماده ۱۶ سپاه واقع در اردوگاه کرامت مبارکه بازدید به عمل آمد. این مرکز در راستای تحقق منویات مقام معظّم رهبری (مدظلّه العالی) جهت تشکیل مراکز مراقبتی و کارآموزی برای معتادان تأسیس شده و ظرفیت آن برای ۳۰۰ نفر ومشتمل بر با دو سوله بزرگ جهت آسایشگاه و یک سوله برای حرفه آموزی می باشد.

نازیلا انصاری پور

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x