آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اجتماعی اردبیل استان اصفهان اقتصادی البرز ایلام بهداشت بوشهر بین الملل تصاویر تهران جنوب چندر رسانه چهار محال و بختیاری حراسان شمالی حوادث خراسان جنوبی خراسان رضوی خوزستان دین و اندیشه زنجان سمنان سیاسی سیستان و بلوچستان شرق شمال غرب فارس قزوین قم کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویر احمد گلستان گیلان لرستان مازندران مرکزی مرکزی هرمزگان همدان یزد

رئیس جمهور:امسال چه در عراق و چه در ایران راهپیمایی اربعین نداریم .

روحانی: امسال راهپیمایی اربعین چه در عراق و چه در ایران نداریم/تشکر رئیس جمهور از معلمین و اساتید
راهپیمایی اربعین http://Www.ahvalnews.ir

رئیس‌جمهور گفت: تلاش ما ا ین است همزمان با مقابله با کرونا بتوانیم بقیه کارهای لازمی را که برای زندگی و آینده مردم مورد نیاز است با حفظ پروتکل‌ها اجرایی کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز به نقل از  خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا طی سخنانی اظهار داشت: صحبت خود را با تشکر از همه معلمین سراسر کشور و اساتید و وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و آموزش عالی آغاز می‌کنم، زیرا موفق شدند که درب مدارس و دانشگاه‌ها را روی دانش‌آموزان و دانشجویان باز بگذارند.

وی افزود: برای ما مهم بود که در شرایط کرونا بتوانیم همه ابزار و امکانات لازم را در اختیار بگیریم و پروتکل‌ها رعایت شود و نوجوان و جوانان عزیز ما بتوانند از فرصت یادگیری، علم و دانش استفاده کنند. تلاش ما این است همزمان با مقابله با کرونا بتوانیم بقیه کارهای لازمی را که برای زندگی و آینده مردم مورد نیاز است با حفظ پروتکل‌ها اجرایی کنیم.

رئیس‌جمهور درباره سرانجام برگزاری پیاده‌روی اربعین اظهار داشت: مردم عزیز ما بدانند که مقامات بلندپایه عراقی به‌صراحت به ما گفتند که آمادگی برای پذیرایی زوار اربعین را ندارند و وضع عراق هم درباره کرونا خوب نیست و ما باید به آنها هم کمک کنیم. امسال راهپیمایی اربعین چه در عراق و چه در ایران نداریم ولی عزاداری‌ها با رعایت پروتکل‌ها در اربعین و ایام ماه صفر برگزار خواهد شد.

روحانی در این جلسه با بیان اینکه جمعیت قابل ملاحظه‌ای به تحصیل علم می‌پردازند، درباره دانش‌آموزان و دانشجویان گفت: بیش از ۱۴ میلیون دانش‌آموز داریم و با احتساب دانشگاه‌ها، فرصت‌های تحصیلی تکمیلی و حوزه‌های علمیه جمعیت ۲۰میلیونی را تشکیل می‌دهند. آنهایی که می‌گویند درس، علم و دانش مهم نیست درباره زندگی بیست میلیون نفری سخن می‌گویند که خودشان را آماده کردند که بیاموزند و صاحب مهارت شوند و بتوانند آینده خود را بسازند. این سخن آنها یعنی بگوییم این جوانان نسبت به آینده خود اطمینانی نداشته و هراس داشته باشند، درس نخوانند و بیکار در خانه و خیابان باشند، این آثار سوئی در روحیه جوانان ایجاد می‌کند که بسیار خطرناک است. مهم است که درب دانشگاه و مدرسه را باز بگذاریم ولی منحصر هم نمی‌کنیم که صرفاً از طریق حضوری آموزش ببینند، اگر فردی مشکلی دارد می‌توانیم از طریق فضای مجازی و صدا و سیما آموزش‌های لازم را در اختیار آنها قرار دهیم.

وی ادامه داد: از خانواده‌ها می‌خواهم که در برابر شبهه‌افکنی‌ها تسلیم نشوند و کاملاً هوشیار باشند و بدانند وزارت بهداشت و وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و آموزش عالی همۀ توان خود را به‌کار گرفته‌اند تا جوانان و نوجوانان ما در محیط سالم درس بخوانند. آموزش یک بُعد مهم است بُعد مهم دیگری که گاهی از خود آموزش مهم‌تر است، بُعد پرورشی است؛ یعنی دانش‌آموز باید به سر کلاس بیاید و با استاد مواجه شود.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: شاید بسیاری از علم‌ها و دانش‌ها را می‌توان از طریق دیگر آموخت ولی درس استاد چیز دیگری است؛ پای درس استاد نشستن و زانو زدن در برابر استاد مفهوم دیگری دارد و فضای دیگری ایجاد می‌کند و بنابراین باید هم به آموزش و هم به پرورش و به جسم و به جان توجه کنیم. امروز آموزش ما آموزش ترکیبی است و حضور دانش‌آموزان در بسیاری از مدارس به‌صورت شیفتی است ولی در عین حال راه برای جوانان باز است. کاری که آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در هفته گذشته انجام دادند فضایی را به‌روی جوانان باز و روحیه و نشاطی را ایجاد کردند.

روحانی ابراز کرد: کشور به آینده جوانان توجه دارد و بعضی‌ها ناراحت و عصبانی هستند؛ خصوصاً کانال‌های ضدایرانی خارج‌‌نشین از این‌که در ماجرای کرونا همه‌چیز به‌روال درست پیش می‌رود و مدیریت می‌شود، ناراحتند.

وی به گزارشی از سوی وزارت اطلاعات پرداخت و گفت: اخیراً وزارت اطلاعات گزارشاتی از برخی مؤسسات ‌آمریکایی داد که آنها چقدر از این موضوع عصبانی هستند که چگونه در ایران در حال تحریم و با این فشارها، هم مغازه‌ها باز است و مردم رفت‌وآمد دارند و مجالس عزاداری برقرار است، بیمارستان‌ها به بیماران رسیدگی می‌کنند و مردم پشت درب بیمارستان‌ها نماندند و با کمبود دارو مواجه نیستند. در آن گزارشات نوشته است که “ما این‌همه فشار درست کردیم که در کرونا مردم به‌خاطر فشار دارو، پزشک، بیمارستان، تخت و آی‌سی‌یو به تنگ بیایند و به خیابان بریزند” ولی الآن موجب تشکر از دولت ایران شده و نگاه همه کشورهای منطقه به ایران است و می‌بینند که ایران به بهترین وجه با کرونا مقابله کرده است، این نشان می‌دهد که دشمنان از این وضعیت ناراحت هستند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: کسی نمی‌داند که کرونا تا چه‌زمانی هست و حتی کسی نمی‌تواند قسم بخورد که کرونا سال آینده تمام می‌شود؛ باید خود را برای تصمیمات در همه شرایط آماده کنیم.

روحانی در ادامه گفت: از وزارت بهداشت تشکر می‌کنم که از مدارس بازدید می‌کنند و طبق گزارشاتی که امروز بیان شد، در شهر بم استان کرمان پروتکل‌ها به‌خوبی رعایت شده بود و در شهری در استان خوزستان هم مراعات به‌خوبی انجام نشده بود ولی باید بدانیم که باید رعایت کنیم. آمارهای جهانی می‌گوید که خطر بزرگی متوجه جوانان کشورها در بازه سنی ۲۴ تا ۳۰ سال است، نباید فکر کنیم که این مشکلات فقط برای بیماران کسانی است که بیماری زمینه‌ای دارند ولی آمار می‌گوید ۱۷ درصد جوانان در کشورهای مختلف دچار اضطراب و افسردگی هستند و چشم‌اندازی برای آینده‌شان روشن نیست. آینده زندگی جوانان ما مهم است.

وی افزود: باید دست‌به‌دست هم دهیم و خانواده‌ها منافع خود و فرزندان‌شان را در نظر بگیرند و به بوق‌هایی که در کشورهای مختلف است توجه نکنند؛ چون آنها عصبانی هستند که مردم ایران با تحریم و فشار همبستگی خود را حفظ کرده‌اند، مراعات اصول بهداشتی خاری در چشم دشمنان ماست.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: همه می‌دانیم که ماجرای کرونا با همه مشکلات دیگر متفاوت است؛ سیل، آنفلوآنزا و زلزله یک محدوده زمانی مشخص دارد و بالاخره تمام می‌شود ولی کرونا بحرانی است که زمان ندارد و نمی‌دانیم چند ماه دیگر پیشِ‌روی ماست و باید با آن مقابله کنیم، ضمن اینکه مخصوص یک منطقه نیست و سراسر کشور، منطقه و جهان را فراگرفته است و جایی را در دنیا نمی‌بینیم که بر اثر کرونا دچار مشکل نشده باشد، هیچ کشوری در امان نمانده است و مردم ما باید توجه کنند که حادثه بی‌نظیری در قرن است و از سال ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ چنین حادثه‌ای نداشتیم.

روحانی یادآور شد: در آغاز و روزهای اول این بحران در کشورهای اروپایی و آمریکایی وضع بدی وجود داشت و مردم به فروشگاه‌ها هجوم می‌بردند و وسایل بهداشتی نبود و در فرودگاه‌ها ماسک می‌دزدیدند. آن‌ها با شرایط عجیبی مواجه بودند و پیداست که این داستان ویژه و بی‌سابقه‌ای است. در کشورمان یک‌جا را ندیدیم که در بیمارستانی بین بیمار ایرانی و غیرایرانی تفاوتی قائل شوند. در اروپا رخ داد که گفتند “خانه‌های سالمندان را رها کنید و آن‌ها پیر هستند”؛ ولی در کشور ما نسبت به سالمند، جوان، ایرانی و غیرایرانی تفاوتی قائل نشدیم در حالی که در دنیا می‌گفتند “چون یک فرد سیاه‌پوست است باید در صف بماند” و به سفیدپوست‌ها خدمات می‌دادند. ما در ایران بین هیچ کسی تبعیض قائل نشدیم و این نشان‌دهنده انسانیت و فرهنگ ماست.

وی اضافه کرد: داستان دیگری هم داشتیم که شاید آن را دیگران نداشتند و آن این بود که ما در تحریم صددرصدی بودیم و اتفاقاً دنیا واقعیت خود را نشان داد که در شرایط بحران کرونا نگفتند که “همه چیز برای ایران ممنوع ولی برای دارو آزاد باشد”. ما ۵ میلیارد از صندوق بین‌المللی پول تقاضای وام کردیم و همه قبول کردند و آمریکا نمی‌گذارد این پول را برای دارو بگیریم. این‌ها تا این حد از انسانیت فاصله گرفتند و کاخ سفید آمریکا امروز بویی از انسانیت نبرده است. مردم ایران بدانند کشورهایی دوست ما هستند و پول ما در بانک آنهاست ولی حاضر نیستند پول ما را آزاد کنند و می‌گویند “آمریکا به ما فشار آورده و تهدید کرده است” و آنها هم عقب‌نشینی کرده‌اند، چنین جنایتی در تاریخ سراغ نداریم که کشوری پول خود را که در بانک کشور دیگر است بخواهد بردارد و آن‌ها اجازه ندهند، برای همین است که آنها عصبانی هستند و می‌گویند “هر روز فشار می‌آوریم و چطور است که کشور اداره می‌شود و مردم زندگی می‌کنند؟”

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: مردم عزیز ما بدانند که راه برای سلامت‌شان، تعطیل کردن نیست و کسی نگوید که “مدرسه، دانشگاه، بازار و رستوران را برای سلامت مردم قفل بزنید.”، این حرفِ ناصحیحی است و تعطیلی راه مقابله با کرونا نیست و مراعات اصول بهداشتی توأم با فعالیت‌های ضروری راه صحیح است که می‌تواند زندگی را با نشاط و سلامت همراه و فعالیت‌های ما را مولد کند. تعطیل کردن مسجد، بازار، عزاداری، مدرسه، دانشگاه و پاساژ شکست در برابر کروناست. ایران بهترین شیوه را در پیش گرفته است که فعالیت‌ها ادامه یابد و اصول بهداشتی هم مراعات شود.

روحانی یادآور شد: سازمان بهداشت جهانی چند روز پیش گزارشی داد مبنی بر اینکه چشم‌انداز قابل اعتمادی برای خاتمه این بیماری وجود ندارد.

وی تصریح کرد: وزیر بهداشت امروز نکته‌ای گفت و مردم توجه کنند که اصولی که وزارت بهداشت ما بر آن تأکید می‌کند اعم از شستن دست‌ها، فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک ما را هم از کرونا و هم از آنفلوآنزا حفظ می‌کند. امسال می‌تواند سال بدی باشد که کرونا و آنفلوآنزا با هم باشد و برای ما دردسر درست کند ولی هم‌چنین امسال می‌تواند بهترین سال باشد و با مراعات می‌توانیم جلوی کرونا و آنفلوآنزا بایستیم. اگر مردم مراعات کنند در پاییز مشکلی نخواهیم داشت ولی اگر مراعات نشود و دورهمی‌ها و سفرها برقرار شود با مشکل روبه‌رو خواهیم بود.

رئیس‌جمهور گفت: وزارت بهداشت پیش‌بینی واکسن آنفلوآنزا را انجام داده است و برای کسانی که شرایط پرخطر، سن بالا و بیماری زمینه‌ای دارند شرایط را آماده می‌کنیم و برای کسانی هم که این شرایط را ندارند تمهیداتی می‌اندیشیم که واکسن را از بازار آزاد تهیه کنند ولی رعایت اصول بهداشتی از واکسن مهم‌تر است.

انتهای پیام/+

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x