اجتماعی استان اصفهان تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دو راهی عشق و اعتیاد / من سارا را خیلی دوست دارم و اگر با او ازدواج کنم اعتیادم را برای همیشه کنار می گذارم

دو راهی عشق و اعتیاد

دو راهی عشق و اعتیاد / من سارا را خیلی دوست دارم و اگر با او ازدواج کنم اعتیادم را برای همیشه کنار می گذارم.

دو راهی عشق و اعتیاد

پایگاه خبری احوال نیوز ، من “سارا” را خیلی دوست دارم و اگر با او ازدواج کنم اعتیادم را برای همیشه کنار می گذارم، در غیر این صورت حتماً خودم را می کشم چون دیگر هیچ انگیزه ای برای زنده ماندن ندارم.

جوانی با موهای جو گندمی با حالتی به هم ریخته وارد اتاق مشاوره شد، با اضطرابی که از حرکات دست هایش پیدا بود اجازه گرفت و روی صندلی و مقابل کارشناس مشاور نشست. سرش را به حالت خجالت پائین انداخت و گفت: چند وقتی است که عاشق دختری شدم و می خواهم با او ازدواج کنم اما نمی دانم چطور به او بگویم که معتادم و قصد ترک اعتیادم را دارم و اصلاً نمی دانم از کجا باید شروع کنم. از شما می خواهم که به من کمک کنید .

وقتی کارشناس مشاور از او پرسید چطور معتاد شده، آه بلندی کشید و گفت: ۱۵سالم بود که پدرم در یک حادثه رانندگی از دنیا رفت و مادرم با داشتن ۴ بچه قد و نیم قد مانده بود چه کند. یک سال بعد مادرم با پیشنهاد یکی از دوستان پدرم با او ازدواج کرد اما همسر جدید مادرم حاضر به نگهداری من وخواهرهایم نشد و به همین خاطر ما به خانه پدر بزرگم پدریم نقل مکان کردیم .

پدر بزرگم اما برخلاف رفتار محبت آمیزی که با خواهرهایم داشت همیشه به من زور می گفت وحتی کتکم می زد وحرف های رکیک و زشتی نثارم می کرد، دیگراز دست رفتارهایش خسته شده بودم تا اینکه یک روز برای همیشه خانه ی پدر بزرگم را ترک کرده و به واسطه‌ یکی از دوستانم روزها در یک قهوه خانه کار می کردم وشب ها هم همان جا می خوابیدم.

روزهای خوش من در قهوه خانه زیاد طول نکشید و یک روز سر حساب و کتاب مغازه با شاگردی که در آنجا کار می کرد دعوایم شد و او به من اتهام دزدی زد و چون سابقه او بیشتر از من بود صاحب مغازه به خاطر حرف او مرا از مغازه اخراج کرد.

دو راهی عشق و اعتیاد

دیگر نه جایی برای پول درآوردن داشتم و نه جایی برای خوابیدن چند روزی خیابان گردی می کردم و شب ها در گوشه ای از پارک می خوابیدم. در یکی از پارک های شهر بود که با “سیاوش” که ساقی مواد بود آشنا شدم. “سیاوش” پیشنهاد داد در قبال کار کردن با او شب ها به من جایی برای خوابیدن و غذایی برای خوردن می دهد ، اولش حاضر به همکاری با او نبودم اما وقتی دیدم چاره ای ندارم قبول کردم.

کم کم خودم هم معتاد شدم وچون در کار خرید و فروش مواد بودم، مواد مصرفی خودم را هم جور می کردم.حالا چند وقتی است که عاشق دختری به نام “سارا” شدم و قصد دارم تا با او ازدواج کنم اما نمی دانم چطوری به او بگویم که معتادم و قصد ترک اعتیاد دارم. من بدجوری “سارا” را دوست دارم و اگر با او ازدواج کنم قسم می خورم که اعتیادم را برای همیشه کنار بگذارم ولی در غیر این صورت حتماً خودم را می کشم چون دیگر هیچ انگیزه ای برای زنده ماندن ندارم. شما را به خدا کمکم کنید.!

نظریه کارشناس مشاوره پلیس

سید علیرضا هاشمیکارشناس ارشد مشاوره و مددکاری مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان اصفهان با توجه به داستان جوان مذکور به خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: دگرگونی ها ونابسامانی های خانوادگی تاثیر زیادی را بر روی رفتار افراد گذاشته و علاوه بر اختلالات رفتاری زمینه های بروز بیماری های روانی را نیز ایجاد می کند.

وی افزود: در مورد مذکور فرد از همان ابتدا با یک خانواده از هم گسیخته روبرو بوده و با مرگ پدر وازدواج مادر ، مشکلات مختلف خانوادگی و نوع برخورد ناپدری و بداخلاقی های پدر بزرگ زمینه اتفاقات بعدی را برای او فراهم کرده و فشارهای روانی متعدد وفضای ذهنی ایجاد شده برای او باعث شده که نه تنها مهارت های لازم زندگی را فرا نگرفته،  بلکه نتواند تصمیم گیری درستی برای آینده خود بگیرد.

این کارشناس ارشد مشاوره و مددکار اجتماعی بیان کرد: بررسی ها نشان می دهد بیشتر کسانی که در دام اعتیاد گرفتار شدند از خانواده های آشفته و نابسامان بوده و چون هیچگونه حامی وپشتیبانی ندارند قدرت تصمیم گیری درستی را نیز نداشته و تحت تاثیر شرایط به وجود آمده با یک تعارف دوستان ناباب معتاد شده و دیگر راهی برای فرار از آن پیدا نمی کنند و روز به روز در این منجلاب فرو می روند.

هاشمی با بیان اینکه یکی از راه های ترک اعتیاد برای معتادان ایجاد انگیزه برای آنان است به دو راهی بین عشق و اعتیاد در داستان این جوان اشاره کرد و اظهار داشت: هر معتادی برای ترک اعتیادش نیاز به انگیزه دارد و حالا که این جوان چنین انگیزه ای را پیدا کرده و می خواهد بین اعتیاد و ازدواج با دختر مورد علاقه اش او را انتخاب کند بایستی خانواده دختر نیز به او کمک کنند تا از این گرفتاری نجات یافته و به زندگی سالم و پاک بازگردد و با فراگرفتن حرفه ای مناسب به فرد مفیدی در جامعه تبدیل شود.

کارشناس ارشد مرکز مشاوره آرامش، روش رفتار با افراد معتاد را بسیار مهم عنوان کرد و ادامه داد: باید این نکته را مورد توجه قرار داد که افراد معتاد بسیار حساس و زودرنج هستند و در صورتی که با آنها با تندی رفتار شود و یا مورد تحقیر قرار گیرند سرخورده شده و از تصمیم خود منصرف می شوند.

هاشمی با اشاره به تبلیغات فراوان داروهای ترک اعتیاد در شبکه های ماهوراه ای و فضای مجازی بیان کرد: تجربه نشان داده که تا فرد اراده و انگیزه لازم برای ترک اعتیاد را نداشته باشد مصرف قرص ها و شربت های ترک اعتیاد هیچ کمکی به او نخواهد کرد چرا که اعتیاد، علاوه بر بروز عوارضی در جسم انسان باعث بروز حالات روانی در او می شود و بایستی از طریق مشاوره و تنکنیک های روانشناسی جلوی کشش و گرایش روانی فرد معتاد به سمت مصرف مواد گرفته شود.

حمید رضا محمدی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الناز

مطلبی بسیار عیرت آموز و خوبی بود از نویسنده متشکرم

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x