اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دکتر محمودرضا باقری تودشکی:بورس و بورس بازی پس از آزاد سازی قسمتی از سهام عدالت برای اکثر مردم به نامی آشنا تبدیل شد

بورس و بورس بازی

دکتر محمودرضا باقری تودشکی:بورس و بورس بازی پس از آزاد سازی قسمتی از سهام عدالت برای اکثر مردم به نامی آشنا تبدیل شد

پایگاه خبری احوال نیوز ، به بهانه نهایی شدن طرح حذف یارانه برخی از هموطنان به سراغ جناب آقای دکتر محمودرضا باقری تودشکی ، نظریه پرداز اقتصادی پایگاه خبری احوال نیوز ، رفتیم تا در ارتباط با بورس و بورس بازی، در این رابطه اعلام نظر کنند.

ضمن تشکر از جناب آقای دکتر محمود رضا باقری تودشکی در ارتباط با بورس و بورس بازی که در دولت هر بار اعلام می گردد، توضیحات لازم را ارایه بفرمایید.

در چند روز اخیر ، از هر گوشه وکناری اسم بورس و بازار بورس به گوش می رسد. طوری که دیگر با زندگی روزمره مردم اجین شده است.

در این نوشته سعی شده ابتدا آشنایی مختصری در مورد بورس بیان شود و سپس مباحثی که در طول هفته جاری در. خصوص آن گفته شده ، بیان گردد .

ابتدا ببینیم بورس چیست و منظور از بازار بورسی چیست؟

بازار بورس چیست؟

نیازهای انسان در طول تاریخ حیات بشر آن را به سمت ایجاد محل‌هایی به نام بازار سوق داده است. بازار مکانی عمومی است که در آن خریداران و فروشندگان معاملات خود را به طور مستقیم یا از طریق واسطه‌ها انجام می‌دهند. اما بورس چیست؟ بورس نیز یکی از این بازارها است. امروزه، بازارها دیگر محدود به یک مکان خاص نمی‌شوند و می‌توانند در قالب یک شبکه ارتباطی مانند اینترنت به کار خود ادامه دهند.

همانطور که دارایی فیزیکی یا دارایی‌های واقعی، مانند خودرو، املاک، مستغلات و… .محلهای برای خرید وفروش دارند  دارایی‌های مالی که به آنها دارایی‌های کاغذی هم گفته می‌شود و دارایی‌هایی هستند که ارزششان به پشتوانه یک دارایی دیگر تعیین می‌شود.این دارایی ها هم در جایی به نام بورس خرید و فروش می شوند . برای مثل؛ دارنده سهام شرکت، به نسبت سهام خود در دارایی‌ها و منافع شرکت مورد نظر سهیم می‌شود یا دارنده اوراق مشارکت، به واسطه مشارکت در پروژه‌ای که اوراق مورد نظر برای تأمین مالی آن پروژه منتشر شده، سود به دست می‌آورد که شخص می تواند این دارایی خود را در بورس بفروشد  و یا آنرا افزایش دهد.

در هفته های گذشته و پس از آزاد سازی قسمتی از سهام عدالت واژه بورس و سهام برای اکثر مردم به نامی آشنا تبدیل شد و بخاطر امکان فروشی که برای آن بوجود آمد اکثر افراد جامعه اطلاعات خود را در این باره بالا برده و با دانش حداقلی آن آشنا شدند.

این روز ها ، اما شاهد افت وخیزهای زیادی در این بازار بوده ایم که ریسک سرمایه گذاری در این بازار را دچار تغییر کرده است. تغییر نه در میزان نقد شوندگی و سود آوری سهام بلکه تغییرات در بستر سازی محیط و فضای بازار بوده است. در این رابطه چند کارشناس پیش بینی کردند که در روز میانی شهریورماه بورس تهران رنگ قرمز به خود نگیرد زیرا بازار کف سازی خوبی انجام داده است و فشار فروش ها در آن کمرنگ شده است.نظر و پیش بینی این کارشناسان درباره روند آنروز بورس تهران به دو تیم تقسیم شدند نیمی رای به مثبت شدن شاخص دادند و نیمی رای به متعادل بودن روند شاخص.

دلایل موافقان صعود بیشتر بر حمایت حقوقی ها در معاملات روزهای گذشته و روند اصلاحی است که در بازار صورت گرفته است اما در مقابل دلایل کسانی که تصور می کنند بازار کماکان در مدار متعادل چرخ بزند بر نحوه و روند معاملات است.آنها عقیده دارند که بازار به دلیل حمایت حقوقی ها گنگ است و در صورت پیدا کردن کف مستحکم و افزایش حجم معاملات می تواند روند دیگری به خود بگیرید.

خلاصه نظرات این کارشناسان به شرح زیر است.

آقای رضا صبری:  باتوجه به اصلاح شاخص در دو ماه اخیر ، این انتظار می رفت که طی این هفته روند اصلاحی متوقف می شود و همان اتفاق نیز رخ داد .پیش بینی می شود در هفته های اخیر نوسانات مثبت باشیم. یعنی ممکن است از ۵روز هفته سه روز مثبت باشد.اما در مهر ماه ممکن است باز شاهد روند اصلاحی به دلیل انتشار گزارش  شش ماهه شرکت ها به ویژه شرکت های بزرگ باشیم. اما باز هم باید منتظر ماند که شاخصه های تاثیر گذار دیگر تا چه حد تغییر می کنند.

آقای ابراهیم سپیانی: بازار در حال حاضر در این محدوده نیاز به حجم معاملات قوی تری دارد تا شرایط برای تثبیت قیمت ها و شناسایی یک کف قیمتی معتبر و خروج بازار از وضعیت التهابی رخ دهد. از نگاه تکنیکی نیز با ایجاد شدن کف های معتبر شرایط برای تعریف الگو های تکنیکی فراهم می شود کماکان باید به بازار فرصت داد تا از این شرایط التهابی خارج شود.

آقای محسن صادقی باطانی: پیشنهاد می شود بازار گردان سهام شرکت ها طی روزهای آتی به نحوی مدیریت کنند که نوسان قیمت کمترشود ، چراکه با افزایش نوسانات فرصت سفته بازی افزایش خواهد یافت. نکته دیگر اینکه سایر سهم های کوچک نیز باید مدیریت شوند؛ چراکه اغلب این سهام ها نیز بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته اند.

آقای نوید خاندوزی: معاملات روز گذشته معاملات خوبی بود و حمایت های مناسبی طی آنچه گفته شده بود صورت گرفت. پیش بینی می شود بازار امروز ، بازار مثبتی باشد (یکشنبه )

خانم مریم اعتماد: با توجه به اوضاع نرخها و شاخصهای کلان اقتصادجهانی و همچنین به دلیل بهبود تقاضای جهانی پیش بینی می شود … با توجه به حمایت های دولت روند بازار سرمایه در میان مدت صعودی خواهد بود و در صورت حمایت های دولت شاهد اعتماد هر چه بیشتر سهامداران خواهد شد.

آقای امیر وفایی: حمایت های حقوقی ها در بازار روز گذشته باعث شد فشار فروش متوقف شود . اما از طرفی برای روند صعودی باید منتظر نحوه معاملات در روزهای آینده باشیم. پیش بینی می شود بازار متعادل رو به مثبت باشد.

از طرفی در روزهای پایانی هفته پیش بینی ها از این قرار است:

آقای ایمان رئیسی،: شاخص کل بعد از افتی که تا محدوده ۱۶۰۰ واحد داشت اکثر فعالان بازار را به دنبال الگوی دوقلوی کف سوق داد که متاسفانه محقق نشد.

اما با شکسته شدن این حمایت در تصحیح ۵۰ درصد یعنی ۱۵۰۰ حمایت بسیار مهمی داریم که واکنشی که امروز۱۹ شهریور ودر روز ماقبل پایانی هفته در مجموع بازار دیدیم و از طرفی پیش واگرایی مثبت در اندیکاتور rsi شکل گرفته که در صورت مثبت بودن شاخص در روزهای شنبه و یکشنبه این سیگنال تایید خواهد شد. ازم به ذکر است تا زمانی که سهم‌های کوچک به تعادل نرسند همچنان نگران افت شاخص هستیم. اما با توجه به اخبار مثبت واصله به بازار و در پیش رو بودن انتشار گزارش‌های ۶ ماهه و همچنین قرار گرفتن نمودار قیمت اکثر سهم‌ها در ناحیه اشباع فروش، امیدوارم همه سهامدارانی که سرمایه‌های خودشان را در جهت رونق اقتصادی کشور به این بازار آوردند بزودی این ۳ هفته تلخ را به فراموشی بسپارند.

با این وجود بسیاری از سهامداران بازار سرمایه منتظر هستند تا ببینند در جلسه فوری روز پنجشنبه(امروز) قرار است چه تصمیم جدیدی گرفته شود. پیش از این، سخنگوی دولت خبر داده بود که امروز ۲۰ شهریور ماه قرار است دولت جلسه‌ای را با موضوع بازار سهام برگزار کند. قرار است شورای بورس به دعوت دولت، برنامه‌ها و راهکارهای دولت برای بازار سرمایه را بررسی کند.جلسه‌ای که در آن دولتی‌ها از جمله وزیر اقتصاد به‌عنوان رئیس شورای بورس و رئیس کل بانک مرکزی حضور دارند .

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که ، به سهامداران گرامی و کسانیکه قصد دارند در این بازار سرمایه گذاری کنند پیشنهاد می گردد اولاً با آگاهی کامل یا با مشورت کارگذاران با تجریه  وارد این گونه بازارها شوند

ثانیاً همه بودجه صرف خرید و فروش یک نوع سهام نشود و در حد امکان در سبد های مختلف سرمایه گذاری گردد.

ثالثاً هر گونه تصمیمی نسبت به افزایش یا کاهش سهم را کارشناسی شده انجام دهند و دنباله رو خیل سهامداران نباشند و با تجزیه وتحلیل و همچنین سرعت عمل توام با صبر وحوصله آنرا انجام دهند.

ضمن تشکر از جناب آقای دکتر محمودرضا باقری تودشکی که وقت خود را در اختیار پایگاه خبری احوال نیوز ، قرار دادید.

منابع:

https://www.mashreghnews.ir

https://www.khanesarmaye.com

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x