اجتماعی استان بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی شرق شمال غرب مرکزی

آمریکا ی تروریست بار دیگر افول کرد/ آمریکای تروریست قطعنامه‌ شورای امنیت ، با وجود رای موافق ۱۴ عضو دیگر این شورا وتو کرد

آمریکا ی تروریست بار دیگر افول کرد/ آمریکای تروریست قطعنامه‌ شورای امنیت ، با وجود رای موافق ۱۴ عضو دیگر این شورا وتو کرد

آمریکا روز دوشنبه قطعنامه‌ای را که درباره سرنوشت جنگجویان افراط گرای خارجی به شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشنهاد شده بود، با وجود رای موافق ۱۴ عضو دیگر این شورا وتو کرد.

یالات متحده و دیگر کشورهای غربی تاکنون همواره درباره موضوع مبارزه با تروریسم با یکدیگر تفاهم داشتند.

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز ، عدم تصویب این قطعنامه که از طرف اندونزی تهیه شده بود از تعمیق شکاف بین ایالات متحده و متحدان اروپایی این کشور در عرصه جهانی حکایت دارد. کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت چند هفته پیش به قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رای منفی داده بودند.

کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در مورد قطعنامه پیشنهاد شده درباره سرنوشت جنگجویان افراط گرای خارجی گفت که کشورهای اروپایی همانند موضوع ایران ترجیح می‌دهند تا «تهدید جدی» جنگجویان افراط گرا را نادیده بگیرند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی تاکنون همواره درباره موضوع مبارزه با تروریسم با یکدیگر تفاهم داشتند.

کلی کرافت دلیل مخالفت آمریکا با قطعنامه پیشنهادی را عدم اشاره به «اولین گام کلیدی» در موضوع جنگجویان افراط گرای خارجی دانست. به گفته وی بازگشت این جنگجویان به کشوری که تابعیت آن را دارند یا اصالتا اهل آنجا هستند «اولین گام کلیدی» در این زمینه است.

وتوی قطعنامه پیشنهادی درباره جنگجویان افراط گرای خارجی نه تنها نشان‌دهنده افزایش شکاف بین واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی است بلکه ضربه‌ای به تلاش‌های اندونزی به عنوان رئیس شورای امنیت در ماه اوت محسوب می‌شود. اندونزی تصویب این قطعنامه را یکی از اولویت‌های خود برای دوره ریاست بر شورای امنیت تعیین کرده بود.

متن پیش نویس قطعنامه‌ای که اندونزی تهیه کرده بود کشورهای عضو سازمان ملل متحد را تشویق می‌کرد تا جنگجویان افراط گرای خارجی را پس از پایان دوره محکومیتشان در جوامع خود بپذیرند. هزاران نفر از جنگجویان افراط گرای خارجی هم اکنون در عراق و سوریه محبوس هستند.

آمریکا بر لزوم «بازگشت» جنگجویان به کشورهایشان پس از دستگیری تاکید دارد و می‌گوید که محاکمه و سپری کردن محکومیت این افراد باید در کشورهای خودشان انجام شود؛ واشنگتن مدتها است که از سیاست بازگشت جنگجویان افراط گرا به کشورهایی که اصالتا اهل آنجا هستند یا دارای تابعیت آن کشور هستند دفاع می‌کند.

اما پایتخت‌های اروپایی و کشورهای عربی با این سیاست مخالف هستند. کشورهای اروپایی و عربی ترجیح می‌دهند که جنگجویان افراط گرای خارجی دوران محکومیت خود را در کشورهایی سپری کنند که در آنجا مرتکب جرائم تروریستی شده‌اند.

منبع: یورونیوز

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x