مهرناز آزاد شاعر
اجتماعی استان اصفهان اقتصادی تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دکتر مهرناز آزاد شاعر، نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی : شاعر خوب شعر خوب را کامل می کند

شاعر خوب شعر خوب را کامل می کند

نویسنده : دکتر مهرناز آزاد
شاعر، نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز؛ دکتر مهرناز آزاد؛ شاعر ، نویسنده ، و پژوهشگر مسائل اجتماعی در گفتگو با پایگاه خبری احوال نیوز در رابطه با تعریف شعر خوب یا غنایی عنوان نمود: شعر غنایی یا لیریک (Lyric) شعری خوب ولطیف است که مانند هر اثر هنری و ارزشمند دیگری قدرت آن را دارد تا افکار و هیجانات، احساسات و اندیشه های عاشقانه، فلسفی، عارفانه ، اجتماعی … شاعر را به مخاطب منتقل کند.

یک شعر خوب علاوه براینکه باید دارای تمام الگوهای شعریت باشد یعنی اصول وشیوه نگارش درآن براساس قوانین وقواعد ومعیارهای تعریف شده، رعایت شده باشد، باید  دارای چند ویژگی دیگر نیز باشد تا بتواند ماندگار شود و درقلب مخاطب جاباز کند. این ویژگی ها عبارتند از:

۱- رابطه ی شعر با خود سراینده و درون شاعر، یعنی درابتدا شاعر باید از اثر خودش احساس رضایت کند یعنی شعر جوششی و از دل بر آمده باشد،  که یقینا بردل هم خواهد نشست. شعری که شاعرش قبل از سرودن موضوع، آن موضوع را به تمامیت درک کرده باشد. یعنی اگر از عشق یا فقریا درد یا وصال یا .. هرچیز دیگری شعر می گوید، خود با لایه لایه وجودش آنها را تجربه کرده باشد تا ساختگی نباشد، زنده باشد، حس وحال داشته باشد و مخاطب متوجه شود که این شعر نقش بازی نمی کند خود خود مسأله است.

۲- رابطۀ شعر با مخاطب و خواننده ، که اگر اینگونه شد یقیناً ویژگی دوم را کسب کرده است یعنی ارتباط شعر با مخاطب، درچنین شرایطی شعر توانایی لازم برای ارتباط با مخاطب را نیز پیدا می کند. استفاده از واژه‌ها ی مستعمل درجامعه ، الفاظ ساده و روان ومطابق با الگوهای گفتاری روز جامعه که برقراری ارتباط را ساده تر می کند تا مخاطب مجبور به مراجعه به فرا متن نشود، یا به عبارتی، با نشناختن یا بیگانه بودن با واژه ها نیاز به لغت نامه نداشته باشد و به راحتی بتواند شعر را بفهمد و با آن به لحاظ کلام ومعنا ارتباط برقرارکند. 

۳- همانگونه که استفاده از واژه های تکراری  ذهن مخاطب رابه سمت کلیشه ای بودن شعر هدایت می کند ویقینا نمی گذارد شعر جایگاهی درذهن مخاطب باز می کند. استفاده از واژه های کلیدی وعامه پسند و کمتراستفاده شده می تواند مخاطب را مشتاق به خواندن چندین وچندباره شعرکند و به آن جذابیت ببخشد. بکر بودن الفاظی که شما برای شعر خود استفاده می کنید شعر شما را متمایز می کند. به عبارت بهتر شعر باید در مسیر شکل گیری اش دچار صعود و سقوط نشود. شاعر باید در انتخاب واژه ، دقت کند. واژه ها دریک شعر خوب باید  تاثیر گذار باشند زبان شعر قدیمی نباشد و شاعر دارای نوآوری و ابتکار و تصویر سازی های تازه، خیال پردازی های نو و درگیر کردن احساس مخاطب با شعرباشد.

قابل ذکر است که خصوصیات یک شعر غنایی تنها اختصاص به یک قالب شعری ندارد ومی تواند در تمام قالب های شعر حتی قلمرو ادبیات روایتی و نمایشی هم وجود داشته باشد.

اما به عقیده من علاوه بر موارد فوق، شعر خوب وقتی عزیزتر می شود که شاعر خوبی آن را سروده باشد. شاعر خوب یعنی یک شخصیت لطیف، خوش قلب، فروتن، بااخلاق و با وقار. به نظر من پایه واساس ارتباط یک هنرمند با جامعه وقتی کامل می شود که علاوه بر آثارش،  شخصیت مثبت او نیز به شعرش اضافه شود و هنرمند را درقلب مخاطب به اوج وکمال برساند.

 نتیجه: تلاش کنیم به عنوان یک شاعر در حوزه هنری خود، علاوه بر مطالعه آثار هنری و ارتقا سطح آگاهی های ادبی خود، ویژگی های شخصیتی خود را نیز بررسی کنیم و دائما با مراقبت از ویژگی های مثبت و تقویت آنها برتعداد آنها نیز بیفزاییم و برای اینکار یقینا نیازمند مطالعه در حوزه های خودشناسی، روانشناسی و جامعه شناسی نیز هستیم. الگو گرفتن از شخصیت های کاریزما و تاثیر گذارکه مردم دوستشان دارند، می‌تواند از ما نیز هنرمندانی دوست داشتنی بسازد.

یادمان باشد ما زمانی می توانیم خود را یک هنرمند واقعی بدانیم که دردل مردم جا داشته باشیم ومردم یقینا درانتخاب خود همیشه به نکات مثبت شخصیت هنرمندان بیشتر توجه می کنند تا آثار آنها، مردم ابتدا باید هنرمند را دوست داشته باشند سپس آثارش را مطالعه کنند. هنرمندی که برای مردم احترام قائل نشود سزاوار احترام نخواهد بود.

الهه کمالی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x