اجتماعی استان اقتصادی بهداشت تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی

نگرانی اسرائیل از نزدیکی چین به ایران/ کارمندان مشکوک به سرماخوردگی هم مرخصی کرونا بگیرند

کارمندان مشکوک به سرماخوردگی هم مرخصی کرونا بگیرند/ سلطان قبر هم رونمایی شد!/ نیم میلیارد دلار خسارت نتیجه امید بی‌حاصل به اروپایی‌ها

اخبار ویژه روزنامه ها

فسخ قرارداد وزارت نفت با شرکت سی‌ان‌پی‌سی در آزادگان جنوبی و صورت حساب نیم میلیارد دلاری آن، نتیجه امیدبستن به اروپایی‌هاست.

سرویس سیاست پایگاه خبری احوال نیوز ، از مشرق روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

کیهان

فیگارو: همکاری ایران و چین چرخش بزرگ در شطرنج جهانی است

«اتحاد چین و ایران، یک چرخش بزرگ در صحنه شطرنج جهانی است.»

روزنامه فرانسوی فیگارو در ارزیابی سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین نوشت: چین می‌خواهد بدون درگیری در جنگ سرد تحمیل شده از سوی آمریکا پیروز شود. شی‌جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین یک استراتژیست است. او افق دور را نگاه می‌کند و در درازمدت عمل می‌کند. هدف عالی او این است که کشورش در سال ۲۰۴۹ مبدل به نخستین قدرت جهان شود تا صدمین سالگرد تسخیر نظام پادشاهی در این کشور توسط حزب کمونیست چین را جشن بگیرد.

سیاست خارجی او تقویت «جاده ابریشم» (که همچنین به عنوان ابتکار کمربند و جاده شناخته می‌شود) است. شی‌جین‌پینگ می‌خواهد بدون درگیری در جنگ سرد تحمیل شده توسط ابرقدرت کنونی (آمریکا) پیروز شود.

او به خوبی می‌داند که چگونه از فرصت‌های مناسب بوجود آمده، حداکثر بهره‌برداری را به عمل آورد. تنها رقیب چین در جهان، آمریکا است، ولی این را هم می‌داند که آمریکا با به وجود آمدن شکاف‌های گسترده سیاسی و نژادی دوره ضعف خود را می‌گذراند و باید بیشترین استفاده را از این فرصت پیش آمده کرد.

شی‌جین‌پینگ همچنین این موضوع را به خوبی فهمیده که اتحادیه اروپا در رسیدن به یک هژمونی در زمینه‌های صنعتی و سیاسی ناکام است. این اتحادیه هنوز نتوانسته یک استراتژی صنعتی متناسب با بازار بزرگ خود ابداع کند و همچنین در ایجاد یک سیاست خارجی مستحکم و مقتدر ناتوان است.

در چنین شرایطی است که چین می‌خواهد افول جهان غرب را تسریع کند. اتحادی که هم‌اکنون بین چین و ایران در حال ترسیم است، جسارت جدید چین در سیاست خارجی و در صحنه ژئوپلتیک را نشان می‌دهد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در برابر پارلمان این کشور اعلام کرد که از سوی رهبر و دولت مأموریت دارد توافق راهبردی با چین را به مرحله نهایی برساند.

رویکرد ایرانیان در این توافق راهبردی بسیار روشن است: از آنجا که تلاش آنها برای نزدیکی با غرب نافرجام بوده، اکنون ضرورت ایجاب می‌کند که به شرق چرخش کرده تا بتوانند ضمن دریافت تکنولوژی لازم برای توسعه اقتصادی خود بازاری برای فروش تولیدات نفت و گاز خود بیابند.

از طرف دیگر، چینی‌ها دیگر هیچگونه توهمی در مورد آمریکا ندارند. آنها از تحریم‌هایی که واشنگتن احتمالاً به آنها تحمیل خواهد کرد، فرار نمی‌کنند. آنها یک منبع انرژی امن می‌خواهند. ایران قادر است آن را در اختیار آنها قرار دهد. آنها همچنین از همکاری ایران، سرزمین امپراطوری بزرگ و کهن پارس که نقشی کلیدی در خاورمیانه و آسیای میانه دارد، خشنود هستند. سال گذشته آنها با نیروی دریایی ایران مانورهای دریایی انجام دادند. آیا چین با این ابتکار عمل دیپلماتیک (توافق راهبردی با ایران) می‌خواهد به واشنگتن هشدار نهایی را بدهد؟ به باور من نه؛ زیرا پکن مدتهاست که سودمندی «واقعیت‌های محقق شده» در روابط بین‌الملل را درک کرده است.

نیم میلیارد دلار خسارت نتیجه امید بی‌حاصل به اروپایی‌ها

فسخ قرارداد وزارت نفت با شرکت سی‌ان‌پی‌سی در آزادگان جنوبی و صورت حساب نیم میلیارد دلاری آن، نتیجه امیدبستن به اروپایی‌هاست.

روزنامه جوان در توضیح این گزارش خود می‌نویسد: وزارت نفت برای فسخ این قرارداد باید ۵۰۰ میلیون دلار بپردازد.

با پایان مذاکرات میان چین و ایران، شرکت سی‌ان‌پی‌سی قرارداد توسعه این میدان را در سال‌۹۱ امضا و از شهریور همان سال کار را با برنامه توسعه جدید آغاز کرد. در سال‌۹۲، اما اتفاق مهمی رخ داد. در حالی که این قرارداد در ابتدای راه خود قرار داشت، زنگنه برای خلع ید این شرکت چینی دست به کار شد آن هم با بهانه عقب‌ماندگی!

در اردیبهشت‌۹۳ شرکت ملی نفت قرارداد را با چینی‌ها فسخ و اعلام کرد، خودش ادامه می‌دهد تا برای توسعه‌دهنده بعدی تصمیم‌گیری شود. بر همین اساس، مقرر شد توسعه این میدان در دو فاز دنبال شود که در فاز نخست توسعه، با حفر ١٨۵‌حلقه چاه، تولید روزانه ٣٢٠‌هزار بشکه نفت و ١٩٧‌میلیون فوت مکعب گاز پیش‌بینی شده ‌بود. در فاز دوم توسعه این طرح هم قرار بود میزان تولید به میزان ۶٠٠ ‌هزار بشکه در روز افزایش یابد.

در چنین شرایطی و پس از پایان همکاری با چینی‌ها، شرکت سی‌ان‌پی‌سی با استفاده از بندهای قراردادی موضوع هزینه‌های انجام شده در این میدان را پیش کشید و ادعا داشت یک میلیارد دلار در دوسال نخست قرارداد هزینه کرده‌است. حتی برخی رسانه‌ها نوشتند که این شرکت در قالب یک اختلاف تجاری از شرکت ملی نفت شکایت کرده ‌است.

با این وجود وزارت نفت سعی کرد این موضوع را مسکوت بگذارد، اما امیرحسین زمانی‌نیا، معاون بازرگانی و امور بین‌الملل وزیر نفت، نخستین فردی بود که در آذر سال‌۹۴ به این موضوع اشاره کرد و گفت: شرکت ملی نفت ایران و شرکت چینی که در طرح توسعه میدان نفتی آزادگان‌جنوبی حضور داشت، باید درباره استرداد هزینه‌ها به توافقی برسند که سرانجام در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران تصویب و در شورای عالی اقتصاد هم نهایی شود و به‌طور قطع شرکت ملی نفت ایران به تعهدهای خود در قبال این شرکت عمل می‌کند.

آنطور که خبرگزاری مهر نوشته‌ است، وزارت نفت با شرکت سی‌ان‌پی‌سی برای پرداخت نیم‌میلیارد دلار به توافق رسیده است. وزارت نفت هم که پرونده چینی‌ها در این میدان را بسته بود از برگزاری مناقصه آزادگان‌جنوبی می‌گفت که شرکت‌های بزرگ غربی قرار بود در آن شرکت کنند. با کناره‌گیری شرکت‌های بین‌المللی از حضور در آزادگان جنوبی، وضعیت توسعه این میدان در طرحی که شرکت ملی نفت به جلو می‌برد هم بدتر شد و در نهایت ظرفیت تولید به‌ جای ۳۲۰‌هزار بشکه به ۱۰۰‌هزار بشکه رسید. در همین باره، بیژن زنگنه وزیر نفت هفته گذشته در حاشیه آیین امضای قرارداد تکمیل توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان ‌جنوبی و واحد فرآورش مرکزی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت پرداخت کلیت قرارداد شرکت سی‌ان‌پی‌سی چین در میدان آزادگان ‌جنوبی گفت: در حال حاضر اطلاع دقیقی از این رقم ندارم.

در سال‌۹۳ به وزارت نفت توصیه شد با تدبیر بیشتری در خصوص میدان نفتی مشترک آزادگان جنوبی عمل کند، اما امروز نه تنها اتفاق خاصی در این میدان نفتی رخ نداده بلکه شائبه‌هایی وجود دارد که وزارت نفت باید بابت ادعای سی‌ان‌پی‌سی میلیون‌ها دلار پرداخت کند. جزئیات پرداخت و مکانیزم آن هم در نوع خود می‌تواند قابل توجه باشد که در این مورد هم بعید است وزارت نفت پاسخ روشنی بدهد. یک اشتباه بزرگ از سوی وزارت نفت باز هم برای کشور هزینه ایجاد کرد، نه میدان آزادگان ‌جنوبی توسعه پیدا کرد و نه اروپایی‌ها وارد این میدان شدند.

به امید چشم آبی‌ها، چینی‌ها کنار گذاشته شدند آن‌هم به صورت عجولانه و با بی‌تدبیری محض که تنها یکی از خسارات آن توافق نیم‌میلیارد دلاری با سی‌ان‌پی‌سی است.

دولت سرپیچی نکند پرونده تفکیک «صمت» بسته شده

تعلل روحانی در معرفی وزیر جدید صمت و اصرار بر تفکیک وزارت صمت و بازرگانی، تخلف است.

 اردیبهشت ماه امسال با حکم رئیس‌جمهور رضا رحمانی از وزارت صمت عزل و حسین مدرس خیابانی به‌عنوان سرپرست منصوب شد.

مهلت سرپرستی حسین مدرس خیابانی ۲۲ مردادماه به پایان می‌رسد و در فاصله کمتر از بیست روز به پایان این مهلت، هنوز وزیر جدید این وزارتخانه به مجلس معرفی نشده است.

به گزارش الف در روزهای اخیر رئیس‌جمهور درباره این موضوع در جلسه هیئت دولت گفت: «مجلس دو وزارتخانه را تصویب کرده، یعنی وزارت بازرگانی را از وزارت صنعت جدا کرده است؛ مجلس دهم این کار را در اواخر دوره خود انجام داده و این به شورای نگهبان رفته و تصویب کرده است؛ یکی دو تا ابهام بوده که مجلس باید ابهام را رفع کند؛ بنابراین از نظر ما اینکه دو وزیر باید معرفی شود قانون است.

ان‌شاءالله هر زمانی که مجلس این ایراد را رفع و این قانون را به ما ابلاغ کند، دو وزیر را به مجلس معرفی می‌کنیم». اما هردو ادعای روحانی غلط است.

ماجرای تشکیل وزارت بازرگانی از ۳ سال پیش مطرح شده است. این لایحه هم در کمیسیون و هم در صحن مجلس در ۳ تیر ۹۷ رد شد و به بایگانی سپرده شد.

نمایندگان نزدیک به دولت طرحی برای تشکیل وزارت بازرگانی ارائه کردند که طرح در کمیسیون اجتماعی رد شد.

مجددا طرح دیگری در تاریخ ۸ اسفند ۹۷ اعلام وصول شد که در تاریخ ۳ مهر ۹۸ تصویب شد اما شورای نگهبان به آن ایراد گرفت. ایراد مطابق اصول ۸۵ و ۱۳۳ قانون اساسی بود.

در طرح مجلس تنظیم حدود اختیارات و وظایف وزارتخانه به‌عهده دولت گذاشته شده بود که مغایر قانون اساسی تشخیص داده شد. مطابق اصل ۱۳۳ «تعداد وزیران و حدود اختیارات هر یک از آنان را قانون معین می کند.»

از طرف دیگر مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست.»

ما پیشنهادات اصلاحی کمیسیون و نمایندگان برای رفع ایرادات شورای نگهبان در دو نوبت در دستور کار مجلس قرار گرفت و رد شد. یکی از پیشنهادات، پیشنهاد اصرار بر مصوبه و ارجاع به مجمع تشخیص بود که آن هم در صحن رد شد. اما این پایان ماجرا نبود و یک‌بار دیگر در اواخر مجلس دهم و در تاریخ ۲۱ اردیبهشت امسال بار دیگر پیشنهاد کمیسیون برای رفع ایراد شورای نگهبان در مجلس مطرح شد و رای نیاورد و با نظر رئیس جلسه، از دستور مجلس خارج شد. بنابراین سخن رئیس‌جمهور در تقلیل ماجرا به اختلاف مجلس و شورای نگهبان غلط است.

طبیعتاً با ملاحظه این شرایط، این ادعای رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه «تا وزارت صمت، تفکیک نشود وزیر جدید معرفی نمی‌شود» حتما غیرقانونی است. رئیس‌جمهور موظف است پیش از پایان مهلت سه‌ماهه وزیر جدید برای این وزارتخانه معرفی کند. از نظر قانونی رئیس‌جمهور نمی‌تواند انجام این وظیفه را موکول به امری کند که در این زمان اندک امکان اجرا ندارد.

بایدن هم مثل ترامپ طرفدار گسترش محدودیت‌های برجامی ایران است

خبرهای انتخاباتی ایالات متحده آمریکا حاکی از پیشی گرفتن جوبایدن نامزد دموکرات آمریکایی از دونالد ‌ترامپ در انتخابات پیش‌روست. همین کافی است تا بار دیگر جریان غرب‌گرا با تقسیم‌بندی تکراری آمریکای خوب و آمریکای بد پروژه مذاکره و همکاری با یانکی‌ها را کلید بزند.

 به گزارش رجانیوز: روزنامه آرمان ملی در یادداشتی ادعا کرده  که آینده برجام به نتیجه انتخابات آمریکا گره خورده است. این روزنامه نوشته است: «برجام می‌تواند دستخوش تغییر و تحولاتی گردد. اگر فرض را بر این بگیریم که در انتخابات نوامبر ایالات‌متحده جو بایدن به پیروزی برسد و دموکرات‌ها روی کار بیایند؛ از آنجایی که برجام در زمان خود آنها انعقاد یافته و محور برجام خود آنها بودند با بازگشت دموکرات‌ها به برجام این توافق می‌تواند سر و شکل تازه‌ای به خود بگیرد و باز هم منافع طرفین را با عمل به تعهدات جلب کند. لذا اگر دموکرات‌ها بیایند سعی خواهند کرد نسبت به دیدگاه‌هایی که زمان دونالد ‌ترامپ اجرا می‌شده تجدیدنظر کنند و ایران نیز استقبال می‌کند.»

 اما مواضع آمریکایی‌ها در قبال ایران و برجام تا حد بالایی به یکدیگر نزدیکی دارد و فقط در نوع بیان و لحن و استفاده از برخی واژه‌ها اختلاف‌نظر وجود دارد.

 در مسئله برجام نیز بایدن صرفا از «بازگشت مشروط ایالات متحده به برجام» در صورت پیروزی در انتخابات سخن گفته است. اما نگاهی به معنا و مقصود این جملات نامزد انتخابات آمریکا نشان می‌دهد که منظور وی از «مشروط بودن بازگشت» همان خواسته‌های دونالد ‌ترامپ در کارزار فشار حداکثری است.

 بایدن اولین شرط بازگشت آمریکا به برجام را پایبندی دوباره ایران به این توافق‌نامه هسته‌ای عنوان کرده بدون آنکه از پایبندی آمریکا به آن سخن بگوید. وی همچنین از دیگر شرایط بازگشت آمریکا به برجام را «تقویت» و «گسترش برجام» عنوان کرده است.

 جوبایدن اما در توضیح «تقویت و گسترش برجام» به شروط بعدی خود برای بازگشت به برجام که امتیاز دادن‌های منطقه‌ای و امنیتی است‌ اشاره می‌کند و منظور خود از گسترش برجام را شفاف می‌کند. در واقع او با اشاره تلویحی به کافی نبودن ابعاد فعلی برجام تأکید کرده که همزمان باید به طور موثرتری ایران را به عقب‌نشینی از اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه وادار کرد، اقداماتی که به گفته آقای بایدن در چارچوب توافق هسته‌ای، انجام آنها از سوی آمریکا و متحدانش مجاز شده بود.

 مشاوران بایدن که قبلاً از منتقدان خروج آمریکا از برجام بوده‌اند در تازه‌ترین مواضع خود استفاده از اهرم فشارحداکثری ناشی از خروج ‌ترامپ از برجام را تحسین کرده‌اند و اعلام داشته که باید از آن نهایت استفاده را کرد. آسیاتایمز در مطلبی در این خصوص نوشته است: دوسال پیش دموکرات‌ها با خروج ‌ترامپ از توافق هسته‌ای مخالفت کردند اما از آن زمان به این طرف، چنین به‌نظر می‌رسد که مواضع آنها در قبال این توافق تغییر کرده است. یکی از کسانی که دیدگاهش درباره توافق هسته‌ای تغییر یافته جیک سولیوان، مشاور ارشد هیلاری کلینتون در دوره تصدی او بر وزارت امور خارجه آمریکا در دولت اوباماست.

وی سپس مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون اوباما شد. در سال ۲۰۱۶ وقتی هیلاری کلینتون خود را برای ریاست جمهوری نامزد کرد جیک سولیوان مشاور ارشد وی در امور سیاست خارجی بود و اکنون انتظار می‌رود که در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات، سولیوان که اکنون مشاور سیاست خارجی وی است در همین سمت باقی بماند.

 سولیوان از حامیان جدی توافق هسته‌ای و از مخالفان عمده خروج ‌ترامپ از توافق هسته‌ای بود. وی در مقاله‌ای در نشریه آتلانتیک نوشت تحریم علیه ایران زمانی کارساز خواهد بود که همه شرکای تجاری ایران، این کشور را تحریم کنند.

اما اکنون دیدگاه او هم تغییر کرده است. چندی پیش وی در مقاله مشترکی با ویلیام برنز در نیویورک تایمز نوشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران از آنچه تصور می‌شد کارسازتر بوده است. سولیوان در یک سمینار اینترنتی در ماه مه که از سوی موسسه هودسون برگزار شده بود گفت تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران قدرت دلار و نظام مالی آن را نشان داد.

 اکنون سولیوان و برنز هر دو موضع خود را تغییر داده‌اند و در مقام مشاوران سیاسی

جو بایدن می‌گویند پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات به این معنی نیست که تحریم‌ها علیه ایران کاهش خواهد یافت، مگر اینکه ایران بی‌درنگ تضمین دهد آماده است برای تجدیدنظر در مفاد توافق هسته‌ای از جمله تمدید زمان محدودیت‌های آن، موشک‌های بالستیک و راستی‌آزمایی، با آمریکا وارد مذاکره شود.

در حالی اصلاح‌طلبان به بازگشت دموکرات‌ها به برجام امیدوارند که در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا، سخت‌ترین تحریم‌های چندجانبه و یک‌جانبه علیه کشورمان اعمال شد.

همچنین در نخستین روز اجرای برجام دی‌ماه ۹۴ و در مقطعی که همین اصلاح‌طلبان و برخی دولتمردان تأکید داشتند که «تحریم‌ها به تاریخ پیوست»، دولت اوباما با تصویب تحریم‌های ضدایرانی، نقض برجام را کلید زد.

پس از آن، سریال نقض برجام توسط دولت اوباما با غارت ۲میلیارد دلاری اموال ایران، تمدید قانون تحریمی‌آیسا، تصویب قانون محدودیت ویزا، تصویب بیش از ۸۰ طرح ضدایرانی در کنگره آمریکا و پابرجا ماندن تحریم سوئیفت و… ادامه یافت.

ایران

نخستین معامله سوئیس با ایران از کانال بشردوستانه

خبر اول اینکه، دولت سوئیس دوشنبه اعلام کرد یک شرکت داروسازی سوئیسی نخستین معامله تحت کانال تجاری بشردوستانه جدید را با ایران تکمیل کرد.به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، دبیرخانه امور اقتصادی دولت سوئیس در ایمیلی تصریح کرد: تمایل داریم تأکید کنیم که عملیاتی کردن تدابیر تجارت بشردوستانه سوئیس (SHTA) در حال پیشرفت است و اینکه چند شرکت پیشتر تأیید شده‌اند و شرکت‌های بیشتری نیز مشارکت خواهند داشت.دبیرخانه امور اقتصادی دولت سوئیس اعلام کرده است: معاملات بیشتر باید بزودی انجام شود.دبیرخانه اقتصادی دولت سوئیس نام این شرکت داروسازی و ارزش این محموله را اعلام نکرد اما گفته شده است شامل یک داروی سرطان بوده که در درمان آهن زیادی به‌دنبال انتقال و تزریق مکرر خون به بیماران استفاده می‌شود.«ماری گابریل اینایشن فلایش» مدیر دبیرخانه امور اقتصادی در وزارت خارجه سوئیس چند ماه پیش گفته بود که کانال مالی میان سوئیس و ایران، شروع موفقیت‌آمیزی داشته و ۵۰ شرکت برای تجارت از طریق آن ابراز علاقه کرده‌اند و ما فکر می‌کنیم تعداد چنین شرکت‌هایی بیشتر خواهد شد.

تکذیب قطعی شدن حکم اعدام برای ٨ نفر از عوامل حوادث ٩۶ و ٩٨

خبر دیگر اینکه، روابط‌ عمومی دادگستری استان اصفهان خبر منتشره مبنی بر قطعی‌شدن حکم اعدام ۸ نفر ازعوامل حوادث سال‌های ۹۶ و ۹۸ را تکذیب کرد.به گزارش ایسنا؛ به نقل از روابط‌ عمومی دادگستری کل استان اصفهان، خبر انتشار یافته منتسب به رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان مبنی بر قطعی‌شدن حکم اعدام ۸ نفر از عوامل حوادث سال‌های ۹۶ و ۹۸ از سوی برخی رسانه‌های معاند و فضاسازی آن در شبکه‌های اجتماعی کذب محض بوده و تاکنون هیچگونه تأیید اجرای حکمی از سوی مراجع عالی قضایی در این خصوص واصل نگردیده است.هرگونه خبر در این رابطه از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی دادگستری کل استان یا مرکز رسانه قوه قضائیه منتشر می‌شود.

نگرانی اسرائیل از نزدیکی چین به ایران

شنیدیم که، یک مقام صهیونیستی توافق ایران و چین را تهدیدی برای امنیت اسرائیل دانست. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «دنی یاتوم» رئیس پیشین موساد، در مورد توافق ایران و چین گفت: چین می‌تواند با این توافق به پروژه‌های چند میلیاردی دست یابد.توافق میان پکن و تهران برای اسرائیل دردسر ایجاد می‌کند، زیرا موجب کمک به اقتصاد ایران و به خطر افتادن امنیت و ثبات رژیم صهیونیستی خواهد شد. رئیس سابق موساد مدعی شد: هنگامی که چین به ایران پول وارد کند، اوضاع اقتصادی در ایران بهتر می‌شود و هنگامی که این اتفاق افتاد، تهران به حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی فلسطین کمک می‌کند.وی همچنین مدعی شد: ایران دشمن اصلی ما است. ما اقدامات این کشور و متحدانش را بررسی می‌کنیم. اجازه نمی‌دهیم ایران به مرزهای ما نزدیک شود و نفوذ خود در منطقه را افزایش دهد. یاتوم افزود: می‌دانم که توافق بین تهران و پکن قطعی شده است و اسرائیل باید از چینی‌ها بخواهد که منافع ما محفوظ بماند باید دید که آیا این درخواست قبول می‌شود یا نمی‌شود.

برائت بقایی در مورد سکه‌ها و کارت‌های ‌هدیه

با خبر شدیم که، وکیل مدافع حمید بقایی از چهره‌ها و مدیران ارشد دولت احمدی‌نژاد گفت: رأی بر برائت بقایی در مورد سکه‌ها و کارت‌های هدیه توسط دیوان محاسبات صادر شد.مهران عبدالله‌پور در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص آخرین جزئیات پرونده موکل خود، اظهار کرد: در پرونده آقای بقایی چندین اتهام به ایشان منتسب شده بود که یکی از آنها تحت عنوان اختلاس حدود هزار سکه بهار آزادی و همچنین تعدادی کارت هدیه نام برده می‌شد. این موضوع قبلاً در یکی از شعبات دیوان محاسبات رسیدگی و منجر به رأی محکومیت آقای بقایی شده بود که البته صددرصد مغایر با بدیهیات قانونی بود.وی افزود: پس از اعاده دادرسی توسط بقایی و دستور رسیدگی مجدد توسط حاکم شرع دیوان محاسبات، این بار به استناد دلایل و مدارکی که تاکنون مورد توجه قرار نمی‌گرفت، رأی بر برائت ایشان در این محکمه تخصصی صادر شد.

گفت‌وگوی نرگس محمدی با فرزندان از زندان

دست آخر اینکه، مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: نرگس محمدی محکوم امنیتی که دوران زیادی از گفت‌وگو با فرزندانش در خارج از کشوراستنکاف می‌ورزید، بالاخره به‌صورت تلفنی با آنها گفت‌وگو کرد. در توضیحات مرکز رسانه قوه قضائیه آمده است: در حالی نرگس محمدی، یکشنبه، با فرزند خود، ارتباط تلفنی برقرار کرده است که پیش از این نیز مسئولان زندان زنجان، بارها به نرگس محمدی پیشنهاد گفت‌وگوی تلفنی منظم با فرزندانش را که در خارج از کشور هستند، داده بودند که بنا به دلایلی نامشخص از سوی زندانی رد شده بود.

گفتنی است، نرگس محمدی در هفته‌های گذشته چندین بار با اعضای خانواده خود تلفنی صحبت کرده است و امتناع از گفت‌وگو با فرزندانش قابل تأمل به‌نظر می‌رسد.

خراسان

مجوز دولت برای اعلام محل کار مشمولان غایب به ناجا

طبق ابلاغیه جدید یک مسئول اجرایی به تعدادی از نهادهای دولتی، مقرر شده با توجه به درخواست و اعلام نیاز نیروی انتظامی برای دریافت اطلاعات مشمولان غایب، دسترسی این نهاد به نام و آدرس کارگاه محل اشتغال مشمولان غایب بیمه شده توسط سازمان تامین اجتماعی و میزان پرداخت بیمه، با امکان جست وجو از طریق کد ملی آن افراد، در یک بازه کوتاه زمانی پس از ابلاغ این مصوبه فراهم شود.

کارمندان مشکوک به سرماخوردگی هم مرخصی کرونا بگیرند 

با توجه به دستورالعمل های جدید صادر شده از سوی دولت برای رعایت هرچه بیشتر پروتکل های ایمنی و حفاظتی در دستگاه های اجرایی، یک مقام مسئول در ابلاغیه روزهای اخیر خود خطاب به تعدادی از ادارات و سازمان ها از آن ها خواسته در راستای فروکش کردن شیوع ویروس کرونا، برای ترخیص کارکنانی که حتی مشکوک به سرماخوردگی باشند، اقدام کنند تا این افراد به منظور استراحت در منزل و انجام معاینات و آزمایش های پزشکی، فعلا در محل کار حاضر نباشند.

آرمان

سلطان قبر هم رونمایی شد!

علی علامه، مدیر گورستان ابن‌بابویه از مافیای قبر در تهران پرده برداشت. ایلنا نوشت؛ این فرد آقایی به نام «س. ح. ا» است که ۴۰سال با نفوذ و ثروت خود و تایید اوقاف، دفن اموات در امامزاده‌های کل تهران و حرم امام را در انحصار دارد.

قطعیت حکم ۸ اعدامی کذب است

روابط‌عمومی دادگستری استان اصفهان خبر منتشره مبنی بر قطعی‌ شدن حکم اعدام ۸ نفر از عوامل حوادث سال‌های ۹۶ و ۹۸ را تکذیب کرد. تاکنون هیچ‌گونه تایید اجرای حکمی از سوی مراجع عالی قضائی در این خصوص واصل نگردیده است. شایان ذکر است هرگونه خبر در این رابطه از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی دادگستری کل استان یا مرکز رسانه قوه قضائیه منتشر می‌شود.

تبریک آقای گل به سردار و طارمی

سردار آزمون و مهدی طارمی فصلی فوق‌العاده و موفقی را در فوتبال اروپا سپری کرده‌اند و موفق شده‌اند عنوان آقای گلی لیگ‌های روسیه و پرتغال را از آن خود کنند. گفتنی است علی دایی اسطوره فوتبال ایران در پستی اینستاگرامی این موفقیت را به دو مهاجم تیم ملی تبریک گفته و نوشته است: «تبریک میگم به مهدی و سردار برای کسب عنوان آقای گلی. بدون‌شک با تلاش بیشتر و دوری از حاشیه می‌توانید به موفقیت‌های بزرگتری در فوتبال اروپا برسید چون لیاقت و استعدادش را دارید.»

نامه به بن‌سلمان با لفظ عالیجناب!

چند هفته پیش بود که خبری در بعضی از رسانه‌ها منتشر شد که محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت نهم و دهم به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نامه نوشته است. اکنون متن نامه محمود احمدی‌نژاد به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان منتشر شد که با عبارت عالیجناب آغاز شده است.

انجام تست کرونا در منزل ممنوع شد

وزارت بهداشت هرگونه تبلیغ در خصوص انجام نمونه‌گیری برای آزمایش‌های تشخیصی کرونا ویروس را ممنوع اعلام کرد. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، هرگونه تبلیغ در خصوص انجام نمونه‌گیری برای آزمایش‌های تشخیصی کرونا ویروس جدید را به دلیل اختلال در برنامه کلان ملی تشخیص، پایش و مهار زنجیره انتقال ویروس و ایجاد تقاضای القایی، غیرمجاز اعلام کرد.

حبوبات لاکچری شد

حبوبات را دیگر باید جزو کالاهای لاکچری محسوب کنیم. تازه‌ترین گزارش وزارت صمت از قیمت کالاهای اساسی و مهم نشان می‌دهد در اردیبهشت‌ماه امسال، حبوباتی نظیر عدس، لپه و لوبیا به صدر گرانی یک ساله این کالاهای منتخب صعود کرده‌اند. تبعات تغییر ارز واردات این اقلام از ۴۲۰۰ به نیمایی در اواسط سال ۹۸، پایان رسیدن فصل برداشت، رشد نسبی تقاضا و بسته شدن مرزهای وارداتی با توجه به شیوع کرونا، از جمله دلایل این رشد قیمت اعلام شده است.

ادعای «انا رجل» در مجلس زیاد است

محمدعلی پورمختار درباره علت بروز و ظهور آشفتگی در تصمیم‌گیری مجلس یازدهم گفت: این دوره از مجلس تازه تشکیل شده و اکثریت نمایندگان فاقد تجربه نمایندگی هستند، اما «انا رجل» در مجلس زیاد است، چون بین رأی نماینده و رئیس مجلس فرقی وجود ندارد. وی افزود: وقتی نماینده‌ای با عبور از همه مراحل سخت انتخابات به مجلس راه می‌یابد، توقع دارد حرفش پیش برود بنابراین زمانی که به حرف هم گوش نمی‌کنند، این مساله باعث اختلاف می‌شود.

تحریم به‌دلیل تبرئه نوه موسس شرکت

کمپین تحریم «ردبول» به بحرانی برای این شرکت تایلندی تبدیل شده است. این در حالی است که شرکت ردبول با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است ماجرای تبرئه نوه بنیانگذار ردبول در دادگاه به این شرکت ربطی ندارد. گفتنی است داستان از این قرار است که چند سال پیش، نوه موسس تایلندی ردبول به نام «فورایوت یوفیدهیا» به دلیل تصادف منجر به مرگ و فرار از محل حادثه متهم شده است اما هم‌اکنون دادگاه، او را از اتهامات تبرئه کرده است. در این رابطه بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در تایلند در واکنش گفته‌اند که خرید محصولات ردبول را تحریم می‌کنند. شرکت ردبول هم در واکنش، با صدور بیانیه‌ای در این باره گفته است این شرکت هیچ دخالت یا ارتباطی با پرونده تصادف ندارد و نوه بنیانگذار ردبول (شخص تصادف‌کننده) هم هیچ ارتباط یا مشارکتی در امور شرکت ردبول ندارد.

شکایت پرسپولیس از مجری تلویزیون

باشگاه پرسپولیس از دو مجری تلویزیون که ادعاهایی را درباره قهرمانی های پیاپی این تیم مطرح کرده بودند شکایت خواهد کرد. در این رابطه صبح دیروز در یک برنامه زنده تلویزیونی دو مجری آن با لحنی کنایه‌آمیز قهرمانی پرسپولیس را به حمایت‌های وزارت ورزش مرتبط دانسته‌اند و این صحبت‌ها بازتاب زیادی هم در فضای مجازی ایجاد کرده است. در همین راستا علیرضا اشرف، مدیر روابط عمومی پرسپولیس در صفحه شخصی خود خبر از شکایت باشگاه از این دو مجری داده است.

تشویق‌ها در ورزشگاه‌های خالی

از زمان آغاز دوباره فوتبال در انگلیس، در حالی که هیچ تماشاگری حق ورود به ورزشگاه‌ها را ندارد، اما صدای تشویق و واکنش آنها در استادیوم‌ها شنیده می‌شد. گفتنی است در این خصوص ماجرا از این قرار است که مدیر بخش فوتبال شرکت بازی‌های رایانه‌ای EA Sports این فضا را برای ورزشگاه‌های انگلیس فراهم کرده است. این در حالی است که در واقع اتاقی در ورزشگاه تعبیه شده است که فردی داخل آن می‌نشیند و همزمان با دیدن بازی، صدای هر موقعیت را پخش می‌کند. شرکت EA به این منظور ۴۰ نوع صدای مختلف از تماشاچیان را جمع کرده است و در اختیار این فرد قرار می‌دهد. در مقابل او هم دستگاهی قرار دارد که صداهای مختلف در طول بازی را پخش می‌کند، صدایی مثل لحظه گل زدن، از دست دادن موقعیت گل، عصبانیت تماشاچیان، سوت زدن و دست زدن.

قتل‌های زنجیره‌ای در کرمان؟

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان با تکذیب شایعه وقوع قتل‌های زنجیره‌ای در ماهان اظهار کرد: متأسفانه برخی از افراد بدون هیچ سند و مدرکی اقدام به انتشار شایعات بی‌پایه و اساس در شبکه‌های مجازی می‌کنند که به شهروندان آسیب وارد می‌کند. در این رابطه کوروش احمد یوسفی گفت: انتشار خبرهای کذب در فضای مجازی در شأن مردم فهیم کرمان نیست؛ لذا بهتر است شهروندان در راستای کاهش آسیب‌های ناشی از فضای مجازی آگاهی‌های خود را نسبت به موضوعات منتشر شده در این فضا ارتقا دهند و اخبار را تنها از طریق رسانه‌های معتبر دنبال کنند.

بازداشت شهرداری در بندرعباس

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از بازداشت شهردار منطقه یک بندرعباس به اتهام فساد مالی خبر داده است. گفتنی است ایسنا نوشت؛ علی صالحی اعلام کرد که به دستور مقام قضائی، شهردار منطقه یک بندرعباس به اتهام فساد مالی بازداشت شده است. علی صالحی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در ادامه افزود: به همراه این فرد سه نفر دیگر نیز با عناوین اتهامی مشابه دستگیر شده‌اند.‌ وی در ادامه در این باره خاطرنشان کرد: در خصوص متهمان مذکور قرار تأمین کیفری صادر شده است و تحقیقات تکمیلی در این خصوص ادامه دارد که نتایج آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x