اجتماعی استان اصفهان بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

سرهنگ جواد درستکار: بی تردید مسئولان، الگوی جامعه هستند و مردم از رفتار و کردار آنها تبعیت می‌کنند

تاثیر رفتار مسئولان در فرهنگ سازی پیشگیری از کرونا

سرهنگ جواد درستکار: بی تردید مسئولان، الگوی جامعه هستند و مردم از رفتار و کردار آنها تبعیت می‌کنند

پایگاه خبری احوال نیوز ، بی تردید مسئولان، الگوی جامعه هستند و مردم از رفتار و کردار آنها تبعیت می‌کنند. مسئولان، رهبران فکری جامعه نیز محسوب می شوند و بایستی از هر نظر نمونه باشند. این روزها همه پزشکان و متخصصان بر اهمیت استفاده از ماسک در پیشگیری از بیماری کرونا تاکید می کنند و قطعاً مسئولان که جزو رده های بالای جامعه هستند و باید بیشتر از هرکس به سلامت خود اهمیت دهند در جمع های چند نفره از ماسک استفاده کنند باعث می شود که مردم نیز این موضوع را جدی بگیرند و آن ها نیز از رفتار مسئولان تبعیت کرده و این عمل در مدتی کم به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

این روزها وقتی برخی مسئولان دستگاه های مختلف، کرونا را جدی نمی گیرند و با حداقل فاصله ممکن در کنار هم نشسته و خیلی‌ از آن ها هم ماسک به صورت ندارند آن وقت چگونه می توان از مردم خواست که این موارد را عایت کنند.

بنابر این همان اندازه که مردم در شیوع کرونا نقش داشتند، مسئولان هم بی‌تاثیر نبوده‌اند چرا که وضع فرهنگ هر کشوری نتیجه برنامه‌ریزی و عملکرد مسئولان آن کشور است. هرگونه نقص و مشکلی حاصلِ فاصله بین حرف و گفتار و رفتار مسئولان آن کشور است، چون چشم مردم به آنهاست و الگوی جامعه به حساب می‌آیند.

نباید این نکته را فراموش کنیم که متفاوت بودن انتظار و خواسته از مردم و مسئولان در برابر کرونا و رواج آن مانع از شکست کرونا خواهد شد. مسئولان الگوی مردم و شهروندان در مدل‌های رفتاری هستند و بنابراین نقش آنها در بحران‌ها حساس‌تر می‌شود.

برنامه های الگو ساز ناجا برای فرهنگ سازی پیشگیری از بیماری کرونا

نیروی انتظامی به دلیل اینکه بیشترین ارتباط را با مردم دارد از جمله دستگاه های الگوساز برای جامعه محسوب می شود. مردم هر روز که از خواب بیدار می شوند تا شب که به منزل خود بر می گردند شاید دست کم چند بار کارکنان یا مسئولان ناجا را در حال انجام ماموریت مشاهده کنند. بی شک نگاه عموم مردم به این افراد است و بنابر این رفتار و عملکرد آنان می تواند تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از بیماری کرونا داشته باشد.

در همین راستا، نیروی انتظامی از همان روزها ابتدایی شیوع بیماری کرونا، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را در تمامی مراکز و یگان های خود الزامی کرد. بیشتر جلسات داخلی، مراسم صبحگاه عمومی و همایش های حضوری را لغو کرد.

در حال حاضر جلسات و همایش های ناجا از طریق ویدئو کنفرانس برگزار می شود و مسئولان ارشد ناجا از ماسک استفاده می کنند. تصویر دیدار سردار “اشتری”، فرمانده ناجا با رئیس مجلس شورای اسلامی در حالی که ماسک بر صورت داشت و انتشار تصاویر مسئولان و کارکنان نیروی انتظامی در جلسات و ماموریت های خود همگی نشان می دهد، پیش از اینکه رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) موضوع ماسک زدن را به مسئولان تذکر دهند در این زمینه به طور جدی عمل کردند.

پیشگیری از کرونا، نیازمند عزم ملی و همگانی

از شواهد و قرائن چنین برمی آید که ویروس همه گیر کرونا شاید برای چندین سال میهمان ما باشد و با توجه به اینکه هنوز واکسنی برای آن تهیه نشده تنها راه مقابله با آن نیز پیشگیری است.

بنابر این همه مسئولان و مردم باید دست در دست هم بدهند و برای پیشگیری از این بیماری تلاش کنند البته در شرایطی که کشور با وضعیت اقتصادی خوبی مواجه نیست و فشار تحریم ها نیز زندگی را بر مردم سخت کرده تعطیل کردن کشور شاید به صلاح نباشد.

از طرفی دیگر نیز نمی شود سلامتی مردم را نادیده گرفت و باید با اعمال تدابیر سخت گیرانه و الزام همه به استفاده از ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده در محیط های کاری و جلوگیری از اجتماعات چندین نفره، کاری کرد که هم کسی به بیماری کرونا مبتلا نشود و هم همه مشاغل به فعالیت خود ادامه دهند.

نباید از یاد ببریم که کشورهایی نظیر چین و برخی کشورهای اروپایی با همین رویکرد توانستند در پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا موفقیت های خوبی را به دست آورند و آمار مبتلایان و متوفیان را کاهش دهند.

هرچند که کشور ما هم در مقطعی به این موفقیت دست یافته بود و آمار متوفیان کرونایی به روزی ۳۰ تا ۴۰ نفر رسیده بود  اما این روزها با افزایش آمار مبتلایان و متوفیان ناشی از کرونا مواجه شده ایم.

جدی نگرفتن مردم و از طرفی هم عدم قاطعیت در ممانعت از سفرهای غیر ضروری و حضور افراد، بدون ماسک و دستکش در محیط های چند نفره، تحقق نیافتن دولت الکترونیک به منظور کاهش حضور مردم در بیرون از منازل خود، شلوغی اتوبوس های شهری و مترو ، تشکیل صف های طویل در برخی ادارات و مراکز دولتی، عدم رعایت اصول بهداشتی در مراسم عروسی، عزا و … شاید عواملی باشند که دست به دست هم دادند تا کشور ما که در خرداد ماه به موفقیتی بزرگ دست یافته بود و عملکرد کشور با تحسین سازمان بهداشت جهانی همراه شده بود این روزها با شکسته شدن رکورد متوفیان ناشی از بیماری کرونا در یک شبانه روز مواجه شود.

آمادگی ناجا برای مقابله با موج دوم شیوع بیماری کرونا

سردار “حسین اشتری”، فرمانده نیروی انتظامی دهم تیرماه در قرارگاه امام علی(ع) که با حضورفرماندهان سپاه و بسیج و برخی مسئولان قضائی کشور و فرماندهان، معاونان و روسای ارشد نیروی انتظامی برگزار شد، بر همکاری این پلیس در پیشگیری از بیماری کرونا و استفاده از تمام ظرفیت های خود تاکید کرد و گفت: “ناجا برای مقابله با این بیماری همچنان در کنار مردم و وزارت بهداشت به کمک رسانی خود ادامه می دهد.”

وی ادامه داد: “نیروی انتظامی با بهره گیری از کلیه ظرفیت ها، امکانات و تجهیزات دوشادوش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز ستاد ملی برای سلامت، امنیت و ارتقاء احساس امنیت در میدان مقابله با کرونا حضور دارد.” فرمانده ناجا گفت: “شرایط هنوز عادی نیست و مردم بایستی علاوه بر فاصله اجتماعی، دستور العمل های پیشگیرانه و بهداشتی را رعایت کنند.”

بی شک با استفاده از ظرفیت نیروهای مسلح و به ویژه نیروی انتظامی، و فرهنگسازی استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی می توان یک بار دیگر آمارهای ابتلا و فوتی های ناشی از کرونا را کاهش داد و به موفقیت های بزرگی در این عرصه دست یافت.

ملت ایران، ملتی است که همیشه گوش به فرمان ولایت بوده و یقیناً این بار نیز با پیروی عموم مردم و مسئولان دستگاه ها از توصیه و تذکر اکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) مبنی بر توجه جدی بر رعایت استفاده از ماسک در جامعه و جمع های چند نفره، جامعه اسلامی ایران از شرّ این ویروس منحوس نجات پیدا خواهد کرد.

سرهنگ جواد درستکاررئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس اصفهان

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x