سید محسن کوچکی: دانشمندان غربی به این نتیجه رسیده اند که زنان فقط در دین اسلام می توانند به شخصیت واقعی خود برسند

پیامدهای مثبت و منفی  اشتغال زنان در خارج از منزل ( ۲ )

پیامدهای منفی اشتغال زنان در بیرون منزل بر فرزندان ( ۲ )

 پیامدهای مثبت

  1. اشتغال زنان باعث افزایش آگاهی و بینش اجتماعی آنان و ایجاد روحیه ی اعتماد به نفس، رشد، استقلال فکری و روحی آنان می شود.
  2. کمک به فهم و درک مسائل زنان و کمک به حل این مشکلات، چرا که با حضور آنان در اجتماع بیشتر مشکلات و مسائل زنان را فهمیده و سعی در رفع آن می نمایند.
  3. بالارفتن منزلت زن در جامعه.
  4. مشارکت آنان در تصمیم گیری ها باعث می شود از حالت انفعالی خارج شده و به صورت فعال در اجتماع حاضر شوند.
  5. آشنایی بیشتر باروش های افزایش بهره وری امکانات مادی ومعنوی خانواده وتلاش درجهت افزایش بهره وری.
  6. افزایش توان مدیریتی زنان، که کمک به سزایی در تصمیم گیری های اساسی خانواده خواهد کرد.
  7. کمک به حفظ شئونات اسلامی و حفظ حریم زن و مرد، درصورت که رعایت موازین از طرف زن شاغل       انجام شود.
  8. استفاده از اوقات فراغت و جلوگیری از آسیب پذیری اجتماعی در اثر فقر و نیاز مالی به خصوص در مورد زنان بیوه و مطلقه.
  9. کمک به اقتصاد خانواده.
  10. کمک به شادابی و سلامت روح و جلوگیری از افسردگی در اثر بیکاری و یکنواختی زندگی روزمره.[۱]

پیامدهای منفی

  1. کارخانه داران و سرمایه داران به دلیل دستمزد کمتر زنان از آنها دعوت کردند تا مشغول به کار شوند و برای جلب نظر آنها سروصدای زیادی پیرامون حقوق زنان به راه انداختند و خواستار حق مالکیت زن نسبت به درآمد واموال خود شدند. آن ها برای اینکه مادران به خاطر تنها ماندن فرزندان کوچک خود از کار در بیرون از خانه صرف نظر نکنند، مهدکودک، شیرخوارگاه و … تأسیس کردند تا مادران با خیالی آسوده، در محیط کار حاضرشوند.[۲]
  2. از اثرات منفی دیگر این که، بر اثر کار زیاد به مادران صدمه های جسمی و روحی شدیدی وارد می شد چرا که این مادران به علت درگیری های اجتماعی و رقابت های شغلی که در محل کارشان رخ می دهد دچار ناراحتی های اعصاب و روان می شوند.[۳]
  3. یکی دیگر از اثرات منفی اشتغال برآورده شدن نیاز مالی زنان می باشد که این امر اگرچه در وهله اول خیلی خوب و مثبت به نظر می رسد اما واقعیت این است که زنی که نیاز مالی نداشته باشد تمایل کم تری برای ازدواج دارد همان طور که اگر مردی نیاز جنسی در خود نبیند ازدواج نمی کند همچنان که این روزها این احساس عدم نیاز از دو طرف فهمیده می شود و به همین دلیل آمار طلاق بسیار بالا رفته است.[۴]
  4. یکی دیگر از اثرات منفی ، کار زنان خطر رقابت بین زن و شوهر را افزایش داده و در نتیجه تفاهم و همدلی آنها آسیب می رساند، چرا که مرد به عنوان پدر خانواده، نان آور خانه محسوب می شود و اگر زن نیز شغل نان آوری را بر عهده گیرد میان زن و شوهر رقابت به وجود آمده و دیگر نمی توانند به دید شریک زندگی به هم نگاه کنند و محیط زندگی همانند محیط کار و روابط دو همکار خواهد بود.

[۱] – برداشت از مجله شمیم نرجس- باتغییر وتلخیص

[۲] – حیات زن در اندیشه اسلامی ، علی قائمی، ص۸۵-۸۳

[۳] – خانواده و شادکامی، علی پریور، ص۱۲۶

[۴] – همان، ص ۱۳

پیامدهای منفی اشتغال زنان در بیرون منزل بر فرزندان

پایگاه خبری احوال نیوز، کار مادر برای کودک یک نوع محرومیت محسوب می شود.[۱]

 ناراحتی، افسردگی، گوشه نشینی، عدم شور و شوق بازی کردن.[۲]

شکاک، بدبین، عاری از مهر و محبت به دیگران، شب اداری، بدخوابی.[۳]

تکلیف کودکانی که در غیاب مادر به مهدکودک و شیرخوارگاه سپرده می شوند نیز مشخص است. طبق تحقیقات صورت گرفته رشد این کودکان کمتر از حد طبیعی بوده و دچار عوارض منفی می شوند.[۴]لذا این مراکز نمی تواند جایگزین خوبی برای خانواده باشند.

ایجاد مشکلات روحی و روانی در آینده؛ جوانان پرخاشگر، ناراحت، بی اعتنا نسبت به قانون و… از تربیت صحیح و عاطفه مادری محروم بوده و به همین دلیل گرفتار عقده های روانی و ناهنجاری های اجتماعی شده اند. [۵]

دنیای امروز، زنان را که از نظر خلقت متخصص و آگاه به فن تربیت هستند به خروج از خانه و کار در بیرون و در مشاغلی که هیچ نوع تناسبی با طبع او ندارد وادار می کند؛

آنگاه کودکان را تنها در خانه و دور از سرپرست رها می کند و زمانی که جرم و جنایت افزایش پیدا می کند، تعجب کرده و دنبال علت آن می گردد.[۶]

با نگاهی دقیق تر به مسئله اشتغال زنان درمی یابیم در جوامعی مانند ایران که روابط خانوادگی و اقتصادی مثل غربی ها نیست، زنان کارهای بسیاری انجام می دهند که به اقتصاد خانواده کمک می کند، اما مزد و حقوق نمی گیرند. حتی گاه فعالیت هایی انجام می دهند که درآمدش برای مرد است و زن اختیاری ندارد.

به طور مثال: زن؛ گلیم بافی، دامداری و باغداری می کند، یا گاه در مزرعه به اندازه ی کارگری کار می کند، ولی حقوقی دریافت نمی کند.[۷]

لذا این موضوع باعت شده که از اخلاق زنان سوء استفاده شود و مردِ خانواده بجای دادن حقوق، فقط  خورد و خوراک آن را  به مقدار بخور و نمیر تامین می کند  یعنی انجام کارِ بدون مزد.

یا بطور مثال مردی مغازه ای تهیه و برای اداره آن از زنش استفاده می کند یعنی ندادن دستمزد و حقوق به همسر و استفاده از کار مجانی او بجای یک نفری که باید به آن دستمزد یا حقوق می داد. در این وضعیت شوهر از اخلاق زن خود سوء استفاده کرده است.

هر کس برای دریافت مزد و حقوق و کسب سود کار می کند، شاغل است. و غیر آن بیکار به شمار می آید.  

حـال اگرکسی بزرگترین خدمت اقتصادی و مادی را به خانواده بکند و حقوقی دریافت نکند، بیکار بشمار می آید. با این معنا، پنجاه درصد زنان غربی و دوازده درصد زنان ایرانی شاغل اند. بدین ترتیب شمار زنان شاغل در ایران بسیارکم است .[۸]

دین مبین اسلام حقوقی را برای زن قایل شده است که در ادیان ، اقوام و ملل دیگر ، چنین نبوده است ؛ از جمله: تعیین مهریه ، تخفیف در مجازات ارتداد، و …

شخصی نزد رسول خدا (صلی اله علیه وآله وسلم) آمد و از ایشان پرسید: به مادرم احترام بگذارم یا پدرم؟ رسول خدا (صلی اله علیه وآله وسلم) فرمود : به مادرت ، واین جمله را سه بار تکرار فرمود . بار چهارم فرمود: به پدرت. این سخن رسول خدا (صلی اله علیه وآله وسلم) شخصیت و مقام والای زن را می رساند.

زنان در اسلام باید پای بند احکام و قوانینی باشند که خداوند برای آنان وضع کرده است. آزادی بی قید و شرط برای زنان، همان چیزی است که دنیای غرب آن را در اختیار زنان گذاشته تا از آنان سوء استفاده نماید و در عوض این آزادی ، عفت و حیا و شرف و پاکی را از آنان گرفته است .

البته برخی از دانشمندان غربی به این نتیجه رسیده اند که زنان فقط در دین اسلام می توانند به شخصیت واقعی خود برسند.

آقای گوستاولوبون[۹]می گوید:

اسلام، مقام اجتماعی و شخصیت زن را بجای پایین آوردن، خیلی بالا برده ، برخلاف ادعای بسیاری که خلاف این شده و قرآن بهتر از قوانین اروپایی ما حقوق ارث به زنان اختصاص داده است؛ بنابر این، اینجا می توانیم  گفته ها یمان را تکرار کنیم ، اسلامی که بسیار مقام زن را بالا برده از پایین آوردن شخصیت او مبرا است و نه تنها اسلام مقام زن را بالا برده ، بلکه اضافه بر این اسلام اولین دینی است که چنین کرده ؛ به این دلیل که تمامی ادیان و امتهایی که قبل از عربها آمده اند ، نسبت به زن بدی کرده اند. «سیدمحمدباقر مالی ، نکاتی از شخصیت اسلامی زن ، فصل آزادی به شیوه غربی»[۱۰]  

نتیجه گیری

اکثر بانوان از وظایف اصلی و حقوق خودشان مطلع نیستند و ناخواسته به فرهنگ کار غربی روی آورده اند، همچنین آیات و روایاتی که در حوزه زنان می باشد را متاسفانه مطلع نبوده و دنبال آن هم نرفته اند و این موجب شده که آسیب های خانوادگی زیاد شود و به این دلیل زوجین به این فکرند که عملکردشان درست می باشد و این باعث می شود نهاد خانواده از هم بپاشد. لذا زنان دوست ندارند برای همسرشان کارکنند چون حقوقی در کار نیست و تمایل دارند برای کسانی دیگر کارکنند تا دستمزد بگیرند و احساس استقلال کنند. این موضوعی است که نهادهای دولتی باید فکری اساسی برای آن کرده و قانونی را وضع نمایند تا این موضوع یا معضل برطرف شود و برای بانوانی که در منزل در حال کارکردن هستند و به اقتصاد خانواده کمک می کنند حقوقی در نظر گرفته و شاغل محسوب شوند تا زنان بتوانند در منزل بوده و ضمن بهتر انجام دادن وظایف خود ، کمک حالی برای همسر خود باشند.

متاسفانه زنان از پیامدهای منفی کار کردن در خارج از خانه غافلند و توجه به آن ندارند؛ دستمزد کم ، صدمه جسمی و روحی شدید به دلیل کار زیاد ، تنها ماندن فرزندان و…. مواردی است که موجب از هم پاشی خانواده می شود. محروم ماندن از عاطفه مادری برای زنانی که در خارج از منزل کارمی کنند و پیامدهای منفی که بر فرزندان دارد، موجب می شود فرزندان در آینده به خود و خانواده و اجتماع ضرر و زیان بزنند، عدم حضور مادر درمنزل موجب ناراحتی، گوشه نشینی ، شب اداری ، بدخوابی و…. وآسیب هایی که در آینده برای فرزندان ایجاد می شود ازجمله: بدبینی ، شکاک، پرخاشگر ، ناراحت، بی اعتنا نسبت به قانون و… لذا باید از دوران کودکی، مادران آینده را با باید ها و نبایدها آشنا کرد تا آینده ای روشن برای مادران باشد و آنان بتوانند فرزندان را درست تربیت کرده و درتحکیم بنیان خانواده نقش مهمی داشته باشند.


منابع :

  1. اشتغال زنان (مجموعه مقالات و گفت وگوها) به کوشش: لیلاسادات زعفرانچی – ناشر: مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری دفتر مطالعات و تحقیقات زنان (به سفارش مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری) تابستان ۱۳۸۸ چاپ اول.
  2. اشتغال زنان، گفت وگو با دکتر رزاقی، دانش آموخته رشته توسعه اقتصادی در مقطع دکتری از فرانسه، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
  3. اشتغال زنان، وظایف مادری، تناقض در دیدگاه ها، روزنامه قدس، سال دوازدهم، ۲۲/۹/۱۳۷۸، ش۳۴۵۶٫
  4. امینی، ابراهیم، اسلام و تعلیم و تربیت، تهران، انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران، چاپ اول، ۱۳۷۲، ج۱٫
  5. پریور، علی، خانواده و شادکامی، بی جا، انتشارات فجر، چاپ اول.
  6. پریور، علی، هنر زن بودن، بی جا، نشر آثار، چاپ اول، ۱۳۷۵٫
  7. حیدری، معصومه، آداب رفتار با دختران، کاشان، انتشارات محتشم، چاپ اول، ۱۳۷۹٫
  8. درویزه، زهرا، بررسی رابطه همدلی مادران و دختران دانش آموز دبیرستانی و اختلالات رفتاری دختران شهر تهران، فصل نامه مطالعات زنان، سال اول، زمستان۱۳۸۲، ش۳٫
  9. سادات، محمد علی، راهنمای پدران و مادران، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ سوم،۱۳۷۲ج۱٫
  10. ساروخانی، باقر، مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده.
  11. فرهادیان، رضا، والدین و مربیان مسئول، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ اول، ۱۳۷۷٫
  12. فلسفی، گفتار فلسفی؛ کودک از نظر وراثت و تربیت، تهران، هیئت نشر معارف اسلامی، چاپ یازدهم.
  13. قائمی، علی، حیات زن در اندیشه اسلامی، تهران، انتشارات امیری، چاپ اول، ۱۳۷۳٫
  14. قائمی،علی، روان شناسی و تربیت کودکان شاهد، تهران، انتشارات انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران، چاپ دوم، ۱۳۶۹٫
  15. مظاهری، حسین،تربیت فرزند از نظر اسلام، بی جا، انتشارات ام ابیها، چاپ سوم، ۱۳۷۸٫
  16. مظاهری، علی اکبر، هشدارهای تربیتی.
  17. موحدی، بهناز، مقاله- اشتغال زنان «زنان، توسعه و تعدد نقشها»
  18. ۱۸٫                        110سوال پیرامون شخصیت و حقوق زن از استاد شهید مطهری/نویسنده گروه تحقیق و تالیف ولیعصر(عج) قم: اندیشه ماندگار، ۱۳۸۹
  19. مجله شمیم نرجس- باتغییر وتلخیص[۱۱]
  20. سایت نمناک  39271 namnak.com

[۱] – مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده، باقر ساروخانی، ص۱۶۹

[۲] – اما همین که مادرشان را می بینند شاداب و سرحال شروع به شیطنت و بازیگوشی می کنند. روان شناسی و تربیت کودکان شاهد، علی قائمی، ص۲۷۷

[۳] – غیبت مادر از سه تا شش سالگی روی کودک این تأثیرات را می گذارد.- اشتغال زنان، وظایف مادری،ش۳۴۵۶، ص۶

[۴] – هنر زن بودن، علی پریور، ص۲۵

[۵] -گفتار فلسفی؛ کودک از نظر وراثت و تربیت، فلسفی ، ص۲۶۵

[۶] – خانواده و شادکامی، علی پریور، ص۸۶

[۷] – اشتغال زنان -گفت وگو با دکتر رزاقی ص ۳۶۸

[۸] – اشتغال زنان -گفت وگو با دکتر رزاقی ص ۳۶۹

[۹] – فیلسوف، مورخ، جامعه‌شناس، پزشک فرانسوی بود.(۱۸۴۱–۱۹۳۱ میلادی)

[۱۰] – ۱۱۰سوال پیرامون شخصیت و حقوق زن از استاد شهید مطهری /نویسنده گروه تحقیق و تالیف ولیعصر(عج) قم: اندیشه ماندگار، ۱۳۸۹» ص۷و۸

[۱۱] – سایت

سید محسن کوچکی

انتهای پیام/*



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *