اجتماعی استان اقتصادی بین الملل تصاویر تهران جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده شرق شمال غرب مرکزی

فوری / آمریکا قصد داشته نفتکش‌های ایرانی را بزند /ایران مصمم است سرسختانه‌تر آمریکا را به چالش بکشد

فوری / تایید شد که آمریکا قصد داشته نفتکش‌های ایرانی را بزند

فوری / تایید شد که آمریکا قصد داشته نفتکش‌های ایرانی را بزند / مصمم است سرسختانه‌تر از قبل سیاست‌های آمریکا را به چالش بکشد

یک رسانه انگلیسی گزارش داده ایران و آمریکا هنگام اعزام نفتکش‌های ایران به ونزوئلا با واسطه دو کشور در منطقه پیام‌هایی رد و بدل کرده‌اند.

پایگاه خبری احوال نیوز ،  روزنامه فایننشال‌تایمز اقدام جمهوری اسلامی ایران برای ارسال پنج نفتکش حامل بنزین به آب‌های ونزوئلا را «مأموریتی آکنده از خطر» توصیف کرده است.

 

این روزنامه نوشته است: «ایران با ارسال این محموله قصد ارسال پیامی روشن را داشت و آن اینکه مصمم است سرسختانه‌تر از قبل سیاست‌های آمریکا را به چالش بکشد.»

 

این مأموریت یکشنبه هفته گذشته به پایان رسید و آخرین نفتکش به مقصدش در ونزوئلا رسید. واشنگتن علی‌رغم حضور نظامی گسترده در آب‌های دریای کارائیب دخالتی در ارسال این محموله نکرد و ایران موفق شد سوخت مورد نیاز ونزوئلا را به دست این کشور برساند.

 

یک مقام ایرانی به روزنامه مزبور گفته است: «سیاست ما در برابر آمریکا از دفاع به حمله تغییر کرده است. آمریکا از طریق دو قدرت منطقه‌ای برای ما پیام ارسال کرد که “اگر به ارسال این محموله‌ها ادامه بدهید نفتکش‌هایتان را می‌زنیم. ” پاسخ ما روشن بود: اگر به ما حمله کنید متقابلاً حمله می‌کنیم. آن‌ها می‌دانستند که بدون ثانیه‌ای تردید این کار را انجام می‌دادیم.»

 

فایننشال‌تایمز نوشته برای ایران ارسال این محموله‌ها از خلیج فارس به سمت آب‌های دریایی کارائیب توجیهی از لحاظ اقتصادی نداشت. آن‌ها در مجموع حداکثر ۵۰ میلیون دلار از این معامله به دست می‌آورند که آن هم در قالب طلا و نه پول نقد تحویل داده می‌شود.

 

اما برای ایران، قدرت‌نمایی به جان خریدن این خطرات را توجیه می‌کرد.

 

یک تاجر ارشد محصولات نفتی که ارتباط‌هایی با حکومت ایران دارد گفت: «این روش دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) را خلع سلاح کرده، چون ما نشان داده‌ایم که باکی از مرگ نداریم. نفتکش‌های ما آگاهانه به سمت یک وضعیت مبهم حرکت کردند. اقدام بسیار شجاعانه‌ای بود.»

 

یک دیپلمات غربی هم در گفتگو با روزنامه فایننشال‌تایمز گفت که ایران علی‌رغم فشار تحریم‌ها تمایلی به تغییر سیاست‌هایش در خاورمیانه ندارد. این دیپلمات گفت: «آمریکا می‌داند که تحریم‌هایش نتیجه‌ای به بار نخواهد آورد.»

 

منبع: فارس

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x