اجتماعی استان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر تهران جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

خاطره محقق : هنر دریچه ای گشوده به ذهن و اندیشه و رویای ماست ،هنر مقدس است و نباید با هیچ آفتی آلوده شود

خاطره محقق : یهنر دریچه ای گشوده به ذهن و اندیشه و رویای ماست ،هنر مقدس است و نباید با هیچ آفتی آلوده شود

این بار خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، به سراغ هنرمندی رفت که دردل زیادی داشت، از این هنرمند خوب ما یک مجموعه سپید به نام مرثیه ی دُرناها نشر شب چله ی تهران اردیبهشت ۹۷ به چاپ رسیده و در شش کار مشترک (رباعیات رنگین کمان) ف (راهیان شعر سپید معاصر جلد یک و دو) ، مجموعه مشترک شعر درگروه کشف استعداد برتر، (حوزه مشق) ف مجموعه شعر( سپیدسه نقطه ) و مجموعه مشترک (واژه های سرخ) ، ویکی ازمنتخبین مجموعه مشترک کتاب سال بابان با هشت اثر انتخابی از ده اثر ، که ضمن تشکر از هنرمند خوب ، و باذوق سرکار خانم خاطره محقق ، که وقت ارزشمند خود را در اختیار پایگاه خبری احوال نیوز ، قرار دادید از شما می خواهم که ابتدا درمورد خودتان بگویید و آثار ادبی و هنری و اینکه تا به حال نمایشگاهی گروهی یا انفرادی داشته اید؟

باعرض سلام و ادب و احترام

خاطره محقق متولد ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۹، اصفهان ،عضو و مسئول روابط عمومی انجمن ادبی ترنم باران،عضو انجمن شیخ اشراق دیپلم تجربی از کودکی رابطه ی تنگا تنگی بین من و قلم گاه به صورت نوشته و گاه به صورت نقاشی وجود داشت. عضو فعال کانون پرورشی فکری کودک و نوجوان بودم. برخی از آثارم در آن زمان مورد تقدیر قرار گرفت و یکی از داستانهایم عنوان مقام اول کشوری را دریافت کرد و در چندین مجله ی آن زمان به چاپ رسید. به دلایلی از سن ۱۵ سالگی ، سال ۱۳۷۴ بین من و قلمم وقفه ای طولانی افتاد و باعث سکون فعالیتهای ادبی و ترک تحصیل من شد اما همچنان گه گاهی نقاشی می کشیدم .

مجدد از سال ۱۳۹۲ فعالیت ادبی من به صورت نثر نویسی و دلنوشته و سپس شعر نو آغاز شد . با حضور در انجمن های ادبی اصفهان در قالب شعر کلاسیک در ابتدا به صورت خود آموز و در ادامه با توجه به رهنمودهای شاعر بزرگوار جناب آقای محسن مهر آسا و در نهایت زیر نظر استاد بزرگوارم جناب آقای دکتر محمد ابراهیم شایان مسول آموزش انجمنهای ادبی اصفهان به طبع آزمایی در شعرکلاسیک در کنار شعر نو پرداختم. از من تا کنون یک مجموعه سپید، به نام مرثیه ی دُرناها نشر شب چله ی تهران اردیبهشت ۹۷ به چاپ رسیده و در شش کار مشترک ، (رباعیات رنگین کمان) ، (راهیان شعر سپید معاصر جلد یک و دو) ،مجموعه مشترک شعر درگروه کشف استعداد برتر، (حوزه مشق) ، مجموعه شعر( سپیدسه نقطه ) ، و مجموعه مشترک (واژه های سرخ) ، ویکی ازمنتخبین مجموعه مشترک کتاب سال بابان با هشت اثر انتخابی از ده اثر هستم.در زمینه ی نقاشی جدای از دوران کودکی و دوره ی نوجوانی که به صورت خود آموز با وسایل اولیه مشغول بودم تا اینکه در سال ۱۳۸۸ به نقاشی رنگ و روغن که جز رویاهای کودکیم بود پرداختم و باز به صورت خود آموز در این زمینه هنر آزمایی کرده تا اینکه در سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴ در خدمت استاد بزرگوارم محمد جواد سپهری به صورت مقدماتی و نیمه تکمیلی مشغول نقاشی شدم و از آنجا که آموزشهای ایشان به صورت خصوصی بود و هزینه ی گزافی را بر دوش خانواده تحمیل کرد از ادامه آن منصرف شدم. از آن زمان تا به حال تمامی اوقات فراغتم تلفیقی نا گسستنی بین نقاشی و شعر بوده  در حال حاضر زیر نظر استاد بزرگوارم بانو مسعوده یاوری به صورت تکمیلی در زمینه ی نقاشی در یک‌ مرکز دولتی مشغول هستم . مدتی پیش از سمت فرهنگسرای محل سکونتم پیشنهاد برپایی نمایشگاهی از آثارم شد که هنوز محقق نشده و انشالله به زودی برگزار خواهم کرد. در مورد نمایشگاه گروهی هم استاد بزرگوارم بانو یاوری پیگیر هستند که در محل کتابخانه ی مرکزی استان اصفهان نمایشگاهی گروهی بر پا کنند.

۲_به نظر شما چرا فرهنگ هنر ما هنوز اقتصادی نشده است؟

قبل از پاسخگویی به این سوال شما یاد مطلبی افتادم که بارها و بارها از هنرمندان و شاعران مطرح شده است. اینکه ( ما هنرمندها ،ماشاعرها فقیرترین افراد جامعه هستیم) متاسفانه در چرخه اقتصاد ما هنر بسبار مظلوم واقع شده است و از این رو اکثر هنرمندانی که در شاخه ای از هنر فعال هستند یا به هنرهای دیگر گرایش پیدا میکنند و یا برای رفع امورات اقتصادی مشغول فعالیت غیر هنری میشوند و چه بسا شغلی که بر حسب نیاز بر می گزینند با روحیه ی وی سازگار نبوده و با توجه به اینکه یک هنرمند دارای روحیه ای فوق العاده احساسی ست ،در این راستا سرخورده و منزوی میشود. اما برخی از آثار هنرمندانی که تنها به صورت نامی مطرح شده است،جایگاه ویژه ای کسب میکند و در فلان نمایشگاها و گالریهای خصوصی و یا خارجی ،افردا ی لزوما به خاطر شاخص بودن و نه  ارزش هنری اثر ، آن راخریداری و مبلغ هنگفتی برای آن می پردازند. به نظر من یکی از دلایل اقتصادی نشدن هنر در جامعه ی ما کم بینی نسبت به هنر است که افراد انگشت شماری از جامعه با ذهنی آگاه نسبت به هنر و خرید آن اقدام میکنند.

۳_آیا وظیفه ی حمایت از هنر و هنرمند به عهده ی دولت است یا بخش خصوصی؟

با توجه به اینکه هنر از تاریخ ما ریشه گرفته است و باید در حفظ و اعتلای آن کوشا بود ،من حمایت از این مهم را وظیفه ی دولت میدانم . پیشنهاد من برای اقتصاد هنر برای دولت ایجاد این است که مکانهای آموزشی دولتی را توسعه دهد و اساتید را به چرخه ی اقتصاد هنر دعوت کرده تا آموزشهای خصوصی در فضایی کاملا نامطلوب با هزینه های سرسام آور کمتر شود و بار سنگین هزینه های سنگین آموزش خصوصی از دوش هنر جو برداشته شود. و پیشنهاد دیگر اینکه گالریها و نمایشگاهایی گروهی با هدف ارائه و فروش آثار هنرمندان از سمت دولت در اختیار این عزیزان قرار بگیرد و گاها سهمیه ای به صورت برگزاری نمایشگاه فردی به هنرمند اختصاص داده شود. با محقق شدن چنین راهکارهایی هنرمند در فضایی سالم و مخاطبانی بیشتر آثار خود را ارائه و معرفی می کند.
۴_فضای نقد آثار ادبی هنری را چگونه می بینید؟

باتوجه به اینکه من خودم درفضای ادبی فعالیت دارم ،فضای نقد آثار را به طور کلی مناسب نمی بینم ، متاسفانه نقد نا به جا از سمت اشخاصی که در موقعیت نقد ادبی نیستند در جامعه ادبی این زمان به وفور دیده میشود و اکثریت منتقدین مطالعات آکادمیک در این حوزه را دارا نمی باشند و تنها نظر شخصی خودرا بیان می کنند. بارها در جلسات و انجمن هایی حضور داشتم که شعری به نقد گذاشته می شود
و جالب اینکه هیچکدام از منتقدین یک نظر واحد را مطرح نمی کنند و به نظر هر کسی به دنبال موردی می گردد که نقد او نسبت به دیگران مجزا باشد . به نظر من تجزیه و تحلیل یک شعر یا یک اثر هنری ادبی نیازمند نقد منتقدینی است که مطالعات و مدرکی در این زمینه داشته باشند و مواردی دیگر که اشاره میکنم ، پرهیز از جناح داری، واقع بینی اثر، دید کارشناسانه وقدری رُک گویی به دور از سرکوب کردن اثر که مولف را دچار سر در گمی نکند .

۵_به جوانانی که علاقه مند به کارهای هتری هستند چه پیامی دارید؟

پیام من به جوانانی که گرایش در زمینه ی هنر دارند استدعا دارم که پا در مسیر گذاشته و استعداد های خود رو در هر شاخه ای از هنر شکوفا کنند . این مسیر همه زیبایی و معنویت و آرامش است و جامعه ی امروز مستلزم وجود افرادیست که آرامش را ابتدا در خود بهینه سازی و در نهایت با هنرشان به افراد جامعه منتقل کنند و توصیه ای که دارم اینکه هیچگاه هنر خود را دستخوش شهرت و غرور نکنند که این آفت جامعه ی هنری امروزه هستش.

۶_از مسئولین هنری کشور چه توقعی دارید ؟

در گفته های قبلم اشاره کردم در خصوص به آموزشکده های دولتی و در اختیار گذاشتن گالری و نمایشگاها در اختیار هنرمند و البته نه به صرفِ اینکه زیر نظر دولت آثار ارائه میشود سخت گیری ناعادلانه و رد نشدن از فیلتر ارشاد همه ی دغدغه ی هنرمند باشد وی را دلزده از فعالیتهای هنری کند. و مطلب دیگر که باز هم ملتمسانه از دولت میخواهم در زمینه ی هنر بستری مناسب برای ارائه و فروش آثار هنری در چرخه ی اقتصاد کشور در نظر گرفته شود . حمایت ،حمایت و حمایت از هنر و هنرمند
۷_فضای هنری حاکم بر جامعه ی امروز را چگونه می بینید؟

با توجه به اینکه هنر در تاریخ ما یکی از غنی ترین میراث ماست که سینه به سینه تا به امروز به تکامل رسیده است و باید جایگاه و اصالت آن حفظ شود. اما متاسفانه بر خی از فعالیت های هنری ما دستخوش حواشی ناشایست و گاه دچار آفتهایی جبران ناپذیر می شود.کشور ما با سابقه ی هنری هفت هزار ساله نسبت به کشورهای دیگر برتری فابل توجهی دارد و حفظ این مهم مستلزم ارزش گذاری و دوری از از جایگاه طلبی و شهرت افزونیست .متاسفانه مواردی دیده میشود در عرصه های مختلف هنری که روح و اندیشه ی یک هنرمند واقعی را خدشه دار میکند . یکی از این موارد که مدتی پیش هم در فضای مجازی دست به دست میشد و مورد تمسخر برخی از افراد عام و افسوس سینه سوز اُدبا و هنرمندان واقعی قرار گرفت  اقدام به چاپ اشعاری از سلبریتی هایی بود که در قالب یک سری نوشته ی بی محتوا به نام شعر شد و اینکه این افراد با توجه به جایگاه شاخصی که در حوزه ی هنر نمایشی دارند و چه بسا که در این امر بسیار موفق هم بودند به دلیل شهرت افزونی ،موقعیت هنری خود را به سخره گرفتند و با اعتراض جامعه ی ادبی مواجه شدند و تعدادی دیگر از این بزرگواران که از بخش هنر نمایشی به حوزه ی هنر خوانندگی و مجدد سرخورده به سمت هنر خود بازگشتند. باید با این افراد گفت عزیز من شهرت به چه قیمتی ؟؟ به نظر من اگر یک هنرمند یک هنر واحد و یک‌مقصد را دنبال کند به نتیجه ی مطلوبتری می رسد تا اینکه با از این شاخه به آن شاخه پریدن فرصتهای طلایی خود را از دست بدهد.

۸_آیا شما با استاندار سازی هنر موافق هستید و آیا در جهان هنر استاندارد سازی شده است؟

برای پاسخگویی به این سوال نمیتوانم قاطعانه استاندار سازی در هنر را بپذیرم به دلیل اینکه هنر فراتر از آنست که در چهارچوب و قوائد از پیش تعیین شده بگنجد، برخی از هنرها که امکان داشته تاکنون استاندارد سازی شده اند مثلا ،چاپ کتاب، هنرهای سمعی بصری و … اما در مواجه با استاندار سازی برای تمامی هنرها در زمینه ی فرایند تولید و مواد اولیه بهینه سازی آموزشکده های هنری مشکلی پیش میرویم اما هنگامی که قرار است اثر بر طبق استاندارهای مطرح قرار بگیرد این مشکل پیش می اید که طبق کدام استاندار و آیا این شاخه از هنر در این معقوله گنجایش دارد یاخیر ؟ به نظر من استاندارد سازی هنر پروسه ی سنگینی ست که تمام زوایای یک اثرهنری از تولید مواد اولیه،آموزش،ارزش گذاری اثر طبق معیارهای جهانی و خلاصه ارائه و فروش در نمایشگاهای داخلی و خارجی
را بر بر میگیرد . این امر وقتی به خوبی محقق میشود که زیر نظر کارشناسان مجرب که خود نیز دستی درداین زمینه دارند صورت بگیرد و مهمترین مسئله اینکه هنر و هنرمند زنده به مخاطب است و باید سلایق مخاطب در نظر گرفته شده و طبق آن هنر ارزیابی و استاندارد سازی شود .

به نظر من در سطح جهانی هم هنر به دلایلی که چند مورد آن مطرح شد کاملا استانداد سازی نشده است جز رشته هایی انگشت شمار
۹- در خاتمه حرفی و نظری اگر دارید بفرمایید.

در خاتمه ی گفته هایم تعریف خودم از هنر هست ،هنر دریچه ای گشوده به ذهن و اندیشه و رویای ماست ،هنر مقدس است و نباید با هیچ آفتی آلوده شود ،هنر باعث پالایش روح و اعتلای اندیشه میشود و به گفته ارسطو:آنچه را که طبیعت از تکمیل آن ناتوان میماند را تکمیل می کند، و وظیفه ی یک هنرمند : پرداختن به هنر ناب و پاک وتنها چیزی که یک هنرمند را از افراد دیگر متمایز میکند زاویه ی دید و اندیشه و درک او از کائنات است. تنها هنرمندانی در ذهن مردم ماندگار می شوند که با شعور هنری آثاری برتر به جامعه ارائه دهند .و آخرین حرفم یک چامک پیش کش نگاه مهرتان

من بهار می شوم ،وقتی تو در من این همه شکفته ای

با سپاس و تشکر بیکراناز شما که وقت خود را در اختیار پایگاه خبری احوال نیوز ، قرار دادید.

علیرضا نیاکان

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x