اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دکتر رضا اسماعیلی : ریسمان روابط زندگی زوجین ممکن است به یک رشته نخ و تار مویی برسد اما هیچ گاه پاره نمی شود

 

دکتر رضا اسماعیلی : ریسمان روابط زندگی زوجین ممکن است به یک رشته نخ و تار مویی برسد اما هیچ گاه پاره نمی شود

 

 

 

 سبک ها و الگوهای مدیریت تعارض در خانواده

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، دکتر رضا اسماعیلی ، جامعه شناس و استاد دانشگاه ، و  پژوهشگر مسائل اجتماعی در گفتگویی در گفتار ششم به خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز گفت : برای مدیریت تعارضات خانوادگی سبک و الگوهای گوناگونی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از : سبک رقابتی : کانون خانواده در این سبک عملاً میدان جنگ و عرصه ی  نبرد است ، زن و شوهر جنگجویان و مبارزان صحنه این جنگ های دائمی هستند و طرفین دعوا قصد آتش بس و پایان جنگ ندارند .
مرغِ همسران ، یک پا دارد و آنان خود را علامه ی دهر می دانند و بر این باورند که تمامی علوم ، خرد و حقایق جهان به طور کامل در مغز و ذهن آنان قرار گرفته است ، پرخاشگرند و هیچ گونه احترامی برای همسر خود قائل نیستند ، برخوردشان طلبکارانه و توأم با سرزنش است .
سبک اطاعت و تسلیم : اساس و اصل در این سبک بر حفظ رابطه ی زناشویی به هر قیمت است و همسر برای جلب رضایت طرف مقابل از همه خواسته هایش می گذرد. این سبک ممکن است در ابتدا پایداری خانواده را حفظ کند اما در دراز مدت ناکامی ، افسردگی و خشونت را به دنبال دارد .  و مؤلف کتاب تحکیم خانواده ادامه داد : سبک اجتنابی : راه حل همسران در این سبک و هنگام تعارض فرار از مسائل است .آنان صحنه ی اختلافات را ترک می کنند تا خانواده و زندگی خود را حفظ نمایند. رفتار افراد غیر فعال در نتیجه این سبک انباشتی از تعارضات است
که فرد را به خط پایان زندگی نزدیک می کند . سبک همکاری کننده: در این الگوی رفتاری ، تعارض و اختلاف یک امر طبیعی و عادی است . زن و شوهر تلاش می کنند تا اختلافات را حل نمایند و هردو درصدد کالبد شکافی اختلافات برمی آیند .
هریک اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری می کند ، دلایل و علت های اختلافات را با همسر خویش جست و جو و به دنبال توافق طرفین می باشد . رابطه ی همسران بر اساس همدلی و صمیمیت است ، ریسمان روابط زندگی زوجین ممکن است به یک رشته نخ و تار مویی برسد اما هیچ گاه پاره نمی شود.
در گفتار بعد می خوانیم : نقش گوش دادن در کاهش تعارضات زندگی زناشویی ، مهارت گوش دادن

محد امین اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x