اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

محمد مهدی کاظمی : برزخ گذار روابط عمومی الکترونیک به روابط عمومی دیجیتال

محمد مهدی کاظمی : برزخ گذار روابط عمومی الکترونیک به روابط عمومی دیجیتال

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، محمد مهدی کاظمی ، مسئول روابط عمومی منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان در ارتباط با نقش روابط عمومی ها در برند سازی گفت : نقش روابط عمومی ها در برندسازی، ارتباطات و تعامل مستمر با مخاطبان اعم از درون سازمان (جمعی) و برون سازمان (مشتریان)، کنترل و مدیریت بحران، مهندسی فروش و … را نمی‌توان نادیده گرفت. زیست در هزاره سوم معروف به هزاره دانایی محور و عصر دیجیتال یا پست مدرنیسم زندگی می‌کنیم و حتی بازاریابی و تبلیغات از دنیای آفلاین و فاز سنتی وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال شده است، باید این انتظار را داشته باشیم که روابط عمومی به عنوان بخشی از برنامه‌های بازاریابی امروزی و یکی از زیرمجموعه‌های مهم دیجیتال مارکتینگ، به عنوان ابزاری کاربردی در دنیای آنلاین در نظر گرفته شود.

 

روابط عمومی دیجیتال یا DPR چیست؟

روابط عمومی دیجیتال که بر مبنای تکنولوژی‌های جدید و همین‌طور شناخت مخاطبان حرکت می‌کند می‌تواند نشان دهنده مسیر درست در این هیاهوی رسانه سالار و تکنولوژیکی باشد. با استفاده از روابط عمومی آنلاین می‌توان مخاطبان را شناخت، به دسته‌های مختلف تقسیم‌شان کرد و برای رفتار با هر دسته، استراتژی‌های متفاوت اعم از تکنیک ها (فردی) و تاکتیک ها (جمعی) به‌کار بست. اگر روزگاری شرکت‌های غول آسا و کاربردی مثل نوکیا از چرخه رقابت خارج شدند فقط به این دلیل بود که لحظه‌ای از شناخت جامعه هدف و خواسته‌هایشان غافل شدند و برای همیشه فرصت‌های طلایی که داشتند را از دست دادند. بنابراین می‌توان گفت DPR یا همان دیجیتال پی آر حلقه گمشده کسب و کارهای امروزی است که می‌تواند ضامن پیشرفت و ماندگاری برندها باشد.روابط عمومی دیجیتال عبارت از ترکیب روابط عمومی سنتی با بازاریابی محتوا، رسانه‌های اجتماعی و جستجو است. به عبارت دیگر در روابط عمومی دیجیتال محتواهای تولیدی و مورد نظر از فرمت معمول به فرمت مبتنی بر صفر و یک تبدیل می‌شوند.

خلاصه اینکه روابط عمومی دیجیتال تولید محتوا، ذخیره‌سازی و انتقال آن به صورت دیجیتال است، محتوا مانند روابط عمومی سنتی است اما قابلیت جستجو برای مطالب وجود دارد.

 

تفاوتهای روابط عمومی دیجیتال و سنتی:

۱) میل به تازه شدن در روابط عمومی دیجیتال

۲) روابط عمومی آنلاین از معجزه تکنولوژی باخبر است

۳) کانال‌های ارتباطی متفاوت

۴) ارتباط تنگاتنگ روابط عمومی آنلاین با خلاقیت و جذابیت

 

مزایای روابط عمومی دیجیتال

افزایش بازدید از طریق لینک سازی مناسب از منابع معتبر

هنگامی که سایت های معتبر لینک سایت شما را برای ارجاع در اختیار کاربران خود می گذارند، کاربران آنها سایت شما را به عنوان یک منبع معتبر می شناسند. گوگل احترام زیادی برای کاربران قائل است و معتقد است که تنها سایت های معتبر و باکیفیت ارزش رتبه برتر را دارند. بنابراین برای جلب توجه موتور جستجوی گوگل باید کیفیت محتوا و سایت خود را بالا ببرید. هرچقدر لینک سایت های معتبر به سایت شما زیادتر باشد، گوگل رتبه سایت شما را بیشتر افزایش می دهد.

افزایش اعتبار برند و میزان وفاداری به برند

هدف هر کمپین بازاریابی محتوا همین است. کاربران به محتوایی که برایشان ارایه می دهید اهمیت قائل اند. اگر محتوای ارایه شده محتوای سبز باشد و واقعا برای کاربران مفید باشد، اعتبار برند بیشتر می شود و میزان وفاداری به برند بالا می رود.

اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی توسط کاربران

کاربران محتواهای باکیفیت را با دوستان خود به اشتراک می گذارند. این مورد وجهه آنلاین برند شما را بهتر جلوه می دهد و ترافیک زیادی برای شما ایجاد می کند.

کمک به سنجش موفقیت

روابط عمومی دیجیتال به شما کمک می کند تا تمامی جنبه های دیجیتالی کسب و کار خود را اندازه گیری کنید. هم چنین به شما می گوید که با استفاده از چه ابزاری، چگونه و به چه مدت می توانید کسب و کار خود را ارتقاء دهید.

استراتژی مقرون به صرفه

موفقیت های حاصله از روابط عمومی دیجیتال برای شما به نسبت سود آن بسیار ارزان تمام می شود. روابط عمومی دیجیتال را برای کسب و کار خود راه اندازی کنید تا تاثیر ان را بر میزان بازدید و افزایش فروش کسب و کار خود ببینید.


گذار از روابط عمومی سنتی به روابط عمومی دیجیتال

در دوره‌ای که به عصر انفجار اطلاعات معروف بود و در عصر حاضر که عصر ابرهای اطلاعاتی و زیگوربات ها است، سازمان‌ها ملزم هستند تا خود را با سیستم‌های اطلاعاتی و بزرگ داده های فناوری ارتباطی وفق دهند. روابط عمومی‌ یک سازمان به عنوان حلقه‌ی اتصال آن با مخاطبان تلقی می‌شود و باید شرایطی را ایجاد کند که ارتباطات بهینه‌تر و بیشتری با مخاطبان برقرار شود. روابط عمومی داده محور فرصت دسترسی به حجم وسیعی از اطلاعات را فراهم می‌سازد تا کیفیت ارائه‌ی خدمت به کاربران بهبود یابد. در واقع این ترکیب جدید روابط عمومی‌ها، اطلاعات و داده‌های فناوری ارتباطی را برای ارائه خدمات بهتر به کار می‌گیرند.

بازاریابی دیجیتال یعنی دستیابی به اهداف بازاریابی با استفاده از روش‌ها و ابزارهای دنیای فناوری دیجیتال. هر فردی با داشتن این علم می‌تواند کارها را به گونه‌ای انجام دهد که به بهترین نحو ممکن به هدف برسند.

از طرف دیگر روابط عمومی سنتی عمدتا بر مبنای دانش مکتوب کاربست می یابد و در واقع روابط عمومی سنتی بیشتر مبتنی بر اصول کهکشان گوتنبری است و روابط عمومی دیجیتال روابط عمومی مبتنی بر کهکشان مارکنی (تئوری مارشال مکلوهان)

موفق مجموعه ای است که از روابط عمومی پیشین در حکم تجربه ای ذی قیمت برای پیش بینی نیازهای روابط عمومی عصرآینده استفاده نماید.برای یک کارشناس روابط عمومی این امری ناشیانه است که نرخ بازگشت سرمایه در یک سازمان را از روی اتفاقاتی که پیش از این افتاده و به صورت حدسی هستند اندازه بگیرد. به جای این عملکرد بهتر است از استراتژی‌های گذشته و نتایجی که از آن به دست آمده، برای پیش‌بینی اتفاقات آینده استفاده کرد.این تصمیم با مسئولان روابط عمومی است که بخواهند بودجه‌ی خود را صرف شیوه‌های سنتی کنند یا این‌که از راه‌کارهای دیجیتال استفاده نمایند. با این حال روابط عمومی دیجیتالی به ایجاد رابطه‌ای ساده و موثر میان سازمان‌ها با دیگر نهادهای اجتماعی کمک می‌کند تا خدمات بهتری میان طرفین رد و بدل شود.

برای رقابت در دنیای داده محور امروز، صنعت روابط عمومی سنتی باید بیشتر به سمت روابط عمومی‌های دیجیتالی سوق یابد. این امر تنها با عملکرد مناسب مدیرانی محقق خواهد شد که فناوری جدید را درک می‌کنند و آگاهی مناسب از آن دارند.

 

جمع بندی

با دیجیتالی شدن کارها در سراسر دنیای و ظهور مفاهیم جدیدی چون دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، باید این انتظار را داشته باشید که تحولات زیادی را ببینید. از همین رو کمتر موضوعات روابط عمومی برای تبلیغات، برقراری ارتباط با مخاطبان و اطلاع‌رسانی از طریق روش‌های سنتی انجام می‌شود.
با استفاده از ابزارها و رسانه‌های آنلاین و دیجیتال می‌توانید مفهوم جدیدی چون روابط عمومی دیجیتال را برای اجرای اهداف خود به‌کار بگیرید. روابط عمومی فقط به انتشار رپورتاژ خلاصه نمی‌شود و یک علم و هنر است تا بتوانید به موقع و به بهترین شکل ممکن از آن به نفع برند خودتان استفاده کنید. ظهور روزافزون تکنولوژی‌های جدید کمک می‌کند تا روابط عمومی دیجیتال همواره در حال نوسازی و مطابقت با سیستم‌های جدید باشد.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x