اجتماعی استان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فارس فرهنگ و هنر مرکزی ورزشی

علی اکبر موحدپور،قهرمانی با پای برهنه و کفش‌های پاره / کارگری می کردم که خبر اعزام به کره شمالی را شنیدم

قهرمانی با پای برهنه و کفش‌های پاره

پایگاه خبری احوال نیوز،  عضوسابق تیم ملی دو و میدانی اعلام کرد:باید رنج زیادی بکشی تا مقام کسب کنی و من با پای برهنه و کفش‌های پاره آن قدر سختی کشیدم تا توانستم عضو تیم ملی و قهرمان رشته دو و میدانی آن هم به مدت  ۲۰ سال باشم.

علی اکبر موحدپور ( نانوا )  که بیش از۵۰  مدال رنگارنگ آسیایی، بین المللی و داخلی در گنجینه افتخارات خود دارد جمعه  در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، قصه زندگی ورزشی خود  را که بیشتر در کوه ها و بیابان ها پشت سر گذاشته شرح داد.

سال ۱۳۴۲ در استهبان  متولد شدم و در سال ۱۳۵۸ با تشویق زنده یاد جعفر عابدی که معلم ورزشمان در دبیرستان انقلاب اسلامی استهبان بود دو و میدانی را آغاز کردم و در حالی که ۱۶ سال سن داشتم قهرمان جوانان ایران شدم.

وی اضافه کرد: پس از کسب  مقام قهرمانی در کشور، سیروس ایزدی رییس وقت هیات دو و میدانی استان فارس مرا به شیراز دعوت کرد تا به صورت حرفه‌ای تر زیر نظر جلیل دوران، مربی تیم استقامت فارس تمرینات خود را دنبال کنم و از سال ۵۹ تا ۶۲ نیز در ماده های سه هزار متر ،پنج هزار متر  و ۱۰ هزار متر قهرمان جوانان ایران شدم.

رکورددار ۱۵ ساله

موحد پور ادامه داد: سال ۶۲  در اهواز  در ماده پنج هزار متر و  ۱۰ هزار متر بر سکوی قهرمانی ایستادم  و به مدت ۱۵ سال هم رکوددار این دو ماده بودم که بعدها یک دونده زنجانی رکوردم را شکست.

موحدپور نفر اول سمت راست ، کسب مقام قهرمانی ماده ۱۰ هزار متر سال ۱۳۷۴ اهواز 

کارگری می کردم که خبر اعزام به کره شمالی را شنیدم

این پیشکسوت دو و میدانی با بیان اینکه در حالی که مشغول کارگری بودم و سال آخر دبیرستان را پشت سرمیگذاشتم، خبر اعزام به مسابقات بین المللی کره شمالی را به من دادند، افزود: نامه رسان اداره ورزش به در خانه مان رفته بود که خبر خوشحالی بدهد اما مادرم گفته بود او سرکار است و دارد کارگری می کند.

درپوست نمی گنجیدم؛ رکوردشکنی کردم

موحدپور اضافه کرد: نامه رسان به سرکارم آمد و زمانی که اعلام کرد به کره شمالی دعوت شدی خیلی خوشحال شدم  و به هوا پریدم ،چرا که اولین ورزشکاری از استبهان بودم که به یک سفر خارجی می رفت و در اولین تجربه برون مرزی مقام سوم کسب کردم و درهمین کشور بود که رکورد پنج هزار متر ایران را شکستم و این بهترین خاطره ورزشی ام است.

وی گفت: در سال ۶۰ هم برای مسابقات جهانی ایتالیا انتخاب شدم اما اختلاف میان رییس فدراسیون وقت و رییس سازمان تربیت بدنی موجب شد تا من قربانی این اختلاف سلیقه بشوم و این مسابقات مهم را از دست بدهم.

موحد پور اضافه کرد: همچنین در سال  ۷۰ نیز به همراه تیم ملی دو صحرانوردی ایران و با کفش های مندرس و لباس های کهنه در مسابقات جهانی که در شهر آنتورپ کشور بلژیک برگزارشد، شرکت کردم اما در این مسابقات به دلیل وجود بزرگان دو ومیدانی جهان به همراه دو نفر دیگر از دوندگان کشورم نتوانستیم مقامی کسب کنیم.

او اشاره کرد:  طبیعی هم بود که در مسابقات جهانی نتوانیم مقامی کسب کنیم  زیرا که برای فتح سکوهای جهانی با وجود دوندگان آفریقایی و آمریکایی کار بسیار سخت است و نیاز به امکانات بهتر وتدوین برنامه دراز مدت دارد.

 

موحد پور درکنارموسی کیپ تانویی از کنیا نفر اول مسابقات نیمه ماراتن جهان سال۱۹۹۵درفرانسه

ماراتون وآغاز زندگی جدید ورزشی   

این معلم بازنشسته در ادامه سخنانش به دو مارتون و آغاز زندگی جدید ورزشی خود اشاره کرد و افزود : سال ۷۳  به رشته ماراتون که بسیار طاقت فرساست رفتم و تا سال ۸۴ نیز در مسابقات مختلف شرکت کردم و از نفرات برتر بودم و سه دوره متوالی هم در سال های ۷۳ تا ۷۵ مدال طلای این رشته را بر گردن انداختم.

رییس هیات دو و میدانی استهبان ادامه داد: دراین سال ها نیز درمسابقات نیمه ماراتون بین المللی ترابوزان ترکیه و نیمه ماراتون جهانی فرانسه، شرکت کردم که تجربه خوبی بود و در مسابقات بین المللی دو ماراتون امدادی جزیره کیش هم مقام دوم بدست آوردم.

موحدپور بیان کرد: مسافت مسابقات ماراتون ۴۲ کیلو متر و ۱۹۵ سانتی متر است که رکورد این رشته با زمان یک ساعت و ۵۹ دقیقه و ۴۰ ثانیه در اختیار الیود کیچوگه از کشور کنیاست و مسافت  نیمه ماراتن هم ۲۱ کیلو مترو ۹۷ مترو ۵۰ سانتی متر است که زارسنای تادسه دونده اهل کشور اریتره با زمان ۵۸ دقیقه و ۲۳ ثانیه رکورد دار است .

مصدومت و از دست دادن  مسابقات آسیایی ژاپن  

او در ادامه حرف‌هایش به مصدومیت و از دست دادن مسابقات  آسیایی ژاپن اشاره کرد و بیان داشت:  در حالی که در سال ۷۳ در مسابقات انتخابی به مقام نخست دست یافتم اما برای  اعزام به مسابقات آسیایی ژاپن دوباره مسابقه انتخابی برگزار کردند و در این مسابقه در یک شیب تُند مصدوم شدم و عنوان پنجم کسب کردم و چهار نفر نخست را به ژاپن اعزام کردند و این بدترین خاطره ام بود.

از حال رفتم

موحد پور افزود: همچنین در مسابقات قهرمانی کشور در بوشهر قرار بود در مسافت ۱۲ کیلو متر مسابقه دهیم و خودم را برای این مسافت آماده کرده بودم اما مسوولان برگزار کننده در سر مسابقه اعلام کردند باید مسافت ۱۵ کیلومتری را بدوید با این حال با هر سختی بود خودم را به خط پایان رساندم و از حال رفتم.

 

پیست دو و میدانی استهبان با نام قهرمان علی اکبر موحدپور

استهبان قطب دو و میدانی است اما

او با اشاره به اینکه استهبان قطب دو و میدانی در استان فارس و حتی کشور است، افزود:  در این شهرستان با وجود اینکه پیست دو و میدانی و امکانات خوبی داریم اما جوانان استقبال نمی کنند چرا که این رشته سخت مانند فوتبال نیست که درآمد داشته باشد.

موحدپور اضافه کرد: دراین شهرستان و در گذشته دوندگانی همچون زنده یاد محمد خلیل توسلی، صمد سپهدار، اسدالله فریبرز ، باشفاعت و علی مروتیان حضور داشتند که قهرمان ایران و استان شدند اما ازآنجا که بودجه‌ای در اختیارهیات دو و میدانی استهبان نیست، جوانان انگیزه‌ای برای حضور در این رشته ندارند.

وی گفت : هم اینک بازنشسته آموزش پرورش هستم و از اینکه مسوولان ورزش این شهرستان پیست دو و میدانی را به نام اینجانب نام گذاری کردند سپاسگزارم و باید بگویم در دوران ورزشی به جز چند سفر خارجی دیگر چیزی عایدم  نشد و شاید اگر در استانی دیگر بودم وضعم بهتر از این می شد.همچنین از سیروس زارع رییس هیات دو و میدانی فارس به دلیل  حمایت هایش تشکر می کنم.

آلبوم افتخارات

چهار سال قهرمان جوانان ایران دررشته های سه هزار متر، پنج هزار متر و ۱۰ هزار متر،  حدود۲۰سال در ردیف سه نفر از بزرگسالان ایران در ماده پنج هزارمتر  و ۱۰ هزار متر، ۱۰ سال سه نفر برتر ایران در دو ماراتن و کسب سه مقام قهرمانی در این رشته و ۱۵ سال هم رکوددار پنج هزار متر و ۱۰ هزارمتر جوانان از جمله افتخارات این پیشکسوت دو و میدانی است.

همچنین موحدپور کسب مقام سوم مسابقات بین المللی کره شمالی، حضور در مسابقات جهانی بلژیک، ترابوزان ترکیه، جهانی فرانسه و کسب مقام نایب قهرمانی مسابقات بین المللی جزیره کیش را در کارنامه دارد.

ویترین  افتخارات موحدپور طی ۲۰ سال فعالیت در دو و میدانی 

زادگاه این قهرمان، استهبان از شهرستان های شرقی فارس است که مرکز این شهرستان با شیراز حدود ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد.

روح الله سعادتمند

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x