اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دکتر رضا اسماعیلی : نقش زبان و حرف زدن در تعارضات زناشویی / پشیمان ز گفتار دیدم بسی / پشیمان نگشت از خموشی کسی

دکتر رضا اسماعیلی : نقش زبان و حرف زدن در تعارضات زناشویی / پشیمان ز گفتار دیدم بسی / پشیمان نگشت از خموشی کسی

مدیریت تعارض در خانواده

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، دکتر رضا اسماعیلی ، جامعه شناس و استاد دانشگاه ، و  پژوهشگر مسائل اجتماعی در گفتگوی سوم به خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز گفت : خانم ها و آقایان در زندگی زناشویی خود از ارتباطات کلامی و غیرکلامی استفاده میکنند و هر ارتباط دارای پیامی است که معنا و منظوری به وسیله آن پیام منتقل می شود. اگر همسر به عنوان گیرنده پیام ، معنا و مفهوم مورد نظر فرستنده را درک کند و به آن پاسخ مناسب دهد ارتباط به طور کامل و مؤثر برقرار شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان و مؤلف کتاب تحکیم خانواده ادامه داد ،گاهی زن و شوهر در رد و بدل کردن پیام به صورت خواسته یا ناخواسته به جای پیام سالم از پیام های مسموم و آزاردهنده استفاده می کنند و این پیام های سمی پایداری خانواده را مورد تهدید قرار می دهند. در » زبان مار « یا » نیش مار « اثرات مخرب این پیام های زهرآلودِ مشهور به فرهنگ روزمره ی ما برای زنان بسیار ویران کننده تر از مردان است . در فرهنگ دینی ما بر اهمیت حفظ و حراست از زبان تأکید فراوان شده است  وَسَدِّدْ اَلْسِنَتَنا « به طوری که در هفتمین فراز از دعای امام عصر )عج ( می خوانیم به معنای خدایا زبانم را به درستگویی و حکمت استوار ساز . »، بِالصَّوابِ وَالْحِکْمَهِ رها ، هرز و سست بودن زبان از بزرگترین بلاها و دشمنان انسانهاست و محصول چنین زبانی انحراف ، فتنه ، ویرانگری ، خانمان براندازی و ارتکاب گناه کبیره است. اهمیت زبان به حدی است که پیامبر اسلام )ص( فرموده اند : إِنََّ أَکْثَرَ خَطَایَا اِبْنِ آدَمَ فِی لِسَانِهِ . بسیاری از گناهان انسان از ناحیه زبان است و در جایی دیگرمی فرمایند: رستگاری مؤمن در حفظ زبانش است. ؛ » نجاه المؤمن فی حفظ لسانه « کنترل زبان و چگونه سخن گفتن با همسر کیفیت رفتار و روابط زناشویی را  تعیین می کند. دو نکته مهم در ارتباط کلامی با همسر خود را هرگز فراموش نکنیم :  ۱ –  زیبا سخن بگوییم ۲ – سخن زیبا و نیکو بگوییم.
پشیمان ز گفتار دیدم بسی / پشیمان نگشت از خموشی کسی
محمد امین اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x