اجتماعی استان اصفهان بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دکتر رضا اسماعیلی جامعه شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی : عنان دنیای امروزی در دست کیست ؟

دکتر رضا اسماعیلی جامعه شناس و  پژوهشگر مسائل اجتماعی :  عنان دنیای امروزی در دست کیست ؟

 


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، دکتر رضا اسماعیلی ، جامعه شناس و استاد دانشگاه ، و  پژوهشگر مسائل اجتماعی در ارتباط با بیماری کویدو ۱۹ و دنیای در پیش رو و نظام مدیریت جهانی در آینده گفت :

اگر این پرسش را چند ماه پیش از مردم می پرسیدید ، چند پاسخ روشن دریافت می کردید .
عده زیادی پاسخ می دادند : دنیا دست سرمایه داران ، بازاریان و دارندگان مالکیت ها و حساب های بانکی با ارقام نجومی و بالاست.
گروهی دنیا را دست قدرتمندان ، رهبران سیاسی ، وزرا، وکلا و مدیران کرسی نشین می دانستند که با یک تصمیم خود سرنوشت دیگران را تغییر می دادند.

 


برخی چرخ جهان را در دست سلبریتی های فعال در زمینه های ورزشی ، هنری ، سینمایی و مجریان شوهای تلویزیونی ، مداحان و مبلغان عامه پسند دینی می دانستند که پیچ افکار عمومی دست آنهاست و با یک چرخش و اشاره بسیاری را گرد خود جمع کرده ، کام خود را شیرین می نمایند.
البته تعدادی بر اساس علاقه و سلیقه شخصی خود پاسخ های متفاوت با موارد پیش گفته ارائه می نمودند و افرادی جواب پرسش مطرح شده را با طرح سؤال علم بهتر است یا ثروت ؟ پاسخ می دادند .

 


معدودی نیز طرفدار علم و فناوری بودند و نقش دانشمندان ، فناوران و پژوهشگران را برتر می دانستند و آینده این چرخ نیلوفری را در دست صاحبان اندیشه های نو و تفکرات ناب و خلاقانه آنان می دانستند.
با بررسی ، دسته بندی و تحلیل پاسخ های مطرح شده با علایق و سلایق گوناگون تصویر جهان با ظاهری منظم و منسجم در ذهن آدمی نقش می بست اما با سرزده آمدن ویروس کرونا ، گردش چرخ دنیای کنونی به هم خورد و نظم ظاهری پیشین در هم فروریخت ،
سپاهیان امپراتوری های عظیم اقتصادی ، سیاسی و صاحبان ثروت های افسانه ای دستان خود را به نشانه تسلیم در برابر این دشمن میکروسکوپی بالا بردند .

 


کشتی بادبان شکسته و توفان زده ی بازارهای نفت ، انژری و بورس با برخورد به صخره های ناپیدا و هولناک کرونا در سواحل جهان به گل نشست .
سلاح های الکترونیکی پیچیده و فوق پیشرفته نظامی ، موشک های بالستیک نقطه زن ، هواپیماهای رادارگریز، پهپادها و استراتژیست های کارکشته ی نظامی جهان در این کارزار در برابر این دشمن ریزجثه ی سرکش به زانو درآمدند .
غول های ثروت ، قدرت و فناوری جهان به کنج خانه ها و اقامتگاه های امن رفتند تا جان خود را از دست یک دشمن موذی نامرئی موسوم به ویروس کوید ۱۹حفظ کنند .


خیابان ها ، بازارها خلوت ، نیمه فعال و تعطیل شد ، پارلمان ها و مجالس تصمیم گیری به اجبار تعطیل شد، درِ مساجد ،کلیساها ،کنیسه ها و معابد بسته شد، ورزشگاه های بزرگ به دور از هیاهوی ورزش دوستان و آسوده خاطر از نبود ولوله تشویق و غریو هواداران تیم های ورزشی به خواب رفتند ، معلمان و استادان به تعطیلات طولانی رفتند و آموزش برخط ( آنلاین ) جانی دوباره گرفت، رستوران ها ، هتل ها ، مسافرخانه ها از مشتری تهی شد . ملاقات و رفت و آمدهای های سیاسی لغو گردید. در یک کلام نفس چرخ عظیم اقتصاد ، سیاست و جوامع بشری آهسته و آرام به شماره افتاد ،حتی گورستان ها عاری از جمعیت بدرقه کننده شد و مردگان غریبانه ترین مرگ را تجربه کردند و قبرستان ها به راستی آرامستان شد ، دوران دوری و دوستی آغاز و محبت از راه دور معنا و رنگی تازه یافت.
اما در روزگار ناخوشی و استراحت اجباری دوران کرونایی و خزیدن بیشتر خداوندگاران زر و زور جهان در دژهای مستحکم و ایزوله برای مبتلا نشدن به ویروس چموش کرونا چه کسانی به همنوعان خود خدمت رسانی کردند ؟


پزشکان ، پرستاران و کارکنان بخش های مختلف درمان با ایثار و فداکاری پرچمدار نجات و رهایی شدند و برای نجات جان انسان ها با کمترین امکانات به جنگ دشمن ناشناخته ی بی رحم شتافتند و پرچم سفید درمان در اهتزاز ماند .
پاکبانان شهر ، دستگاه های خدماتی و امدادی ، نیروهای نظامی و انتظامی و کسبه ای که خورد و خوراک مردم در دستشان بود فعال ماندند.
رجال سیاسی ، مدیران ذی نفوذ و به تبع آنان کارمندان ، کارکنان دارای نوبت کاری و اصحاب شمشیر و نظم همچون گذشته بر سرکار حاضر شدند.
اصحاب رسانه و شبکه های اجتماعی در شرایط جدیدی قرار گرفتند و بازار کسب و کارشان رونق گرفت .
از بدنه اجتماع ، مردم فقیری به سرکار رفتند که پس اندازی جز درآمد روزانه نداشتند!
در این هنگامه ی سردرگم چند پرسش چالش برانگیز اندیشه و ذهن حکما و اندیشمندان را به خود مشغول ساخت :
آیا جهان دیگری پیش رو خواهیم داشت ؟
نظم نو و افکار و ایدئولوژی های نو خلق خواهد شد ؟
فلسفه های فکری جدیدی در حال زایش و پیدایش است ؟
جهان پس از کرونا چه نوع جهانی است ؟
جهان فردا به چه سمت و سویی می رود؟
بدون تردید با ورود ویروس کرونا نظام مدیریت جهانی انسان دچار شوک بزرگی شد و تا حدودی به حالت تعلیق درآمد، اما نظام آفرینش همچنان استوار به کار خود تداوم بخشید و جمله آغازین قصه های کودکانه به اذهان تداعی شد : یکی بود یکی نبود غیر از خدای مهربون هیچ کس نبود و …

محمد امین اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کرامت سلیمی

ایران نه مستعمره چین است و نه این موضوع معنایی دارد.

حضور چین در ابهای ایران یک پیمان نظامیست و برای حساس نشدن مردم وانمود می کنند که چینی ها برای ماهیگیری در انجا حضور دارند. این خیلی حرف مسخره و بی معناییست که بگویند چین برای ماهیگیری امده است. مگر ابهای ایران چقدر ماهی دارد؟

ضمن اینکه کشور چین مستقیما” به اقیانوس هند متصل است و اصلا” مقدار ماهی موجود در ابهای ایران با اقیانوس هند قابل مقایسه نیست.

چین , روسیه و هندوستان که به دروغ مدعی داشتن سلاح اتمی هستند نگران لو رفتن این موضوع می باشند و روند تحولات امریکا انها را نگران کرده است. اتحادیه اروپا نیز در این میان احساس بلاتکلیفی می کند و سعی می کند هم با امریکا و هم کشورهای یاد شده خود را مطابقت دهد. همه این کشورها نگران این هستند که با لو رفتن دروغ سلاح اتمی دچار فروپاشی شوند.

کاملا” مشخص است که امریکا یک ابر قدرت واقعی و حقیقی نیست وتا به حال به دروغ وجهه یک ابرقدرت را به خود گرفته بوده است.
تصور بنده این است که دولت امریکا در جهتی حرکت می کند که در نهایت منجر به افشای دروغ بودن سلاح اتمی می گردد.

کشورهای روسیه , چین و هندوستان تا زمانی می توانند حکومتشان را حفظ کنند که امریکا در ظاهر نقش یک ابرقدرت اتمی را بازی کند و این کشورها نیز نقش رقیب اتمی امریکا را بازی کنند.

به همین دلیل می گویند که تحت هر شرایطی برجام را حفظ می کنند.

کشور ایران تا به حال برای لو ندادن دروغ سلاح هسته ای از امریکا و اروپا و همچنین کشورهای یاد شده اخاذی می کرد و از انها نهایت استفاده را استفاده می کرد .

با تغییر استراتژی امریکا در تحولات جهانی امریکا از دادن امتیاز به خیلی از کشورها از جمله ایران خودداری نمود. ترامپ رییس جمهور امریکا اعلام کرد که پذیرش برجام منجر به سقوط اقتصاد امریکا خواهد شد .

چرا ترامپ این موضوع را در رسانه ها اعلام کرد. ایا این صحبت ترامپ به فریبکاریها و بی صداقتی دولتها نسبت به مردمشان اشاره نمی کند. و ایا این موضوع نشان نمی دهد که کشور امریکا و سایر به اصطلاح ابرقدرتها مثل اتحادیه اروپا و کشور روسیه یک نقطه ضعف بزرگ دارند و به دروغ وجهه یک ابرقدرت را به خود گرفته اند.و همچنین ایا این صحبت ترامپ نشان نمی دهد که در مذاکرات ظاهرا”اتمی دولتها در واقع اخاذیهای مالی و اقتصادی از دولت امریکا صورت می گیرد و امریکا دیگر قادر به تمکین خواسته همه کشورها نیست.

یک مثال بارز که نشان می دهد که ایران از امریکا اخاذی می کرده است و از ان موقع به بعد امریکا دیگر زیر بار اخاذی ایران نرفت ابتدای شروع برجام است.

در ان موقع ایران از امریکا درخواست ۱۰۰ عدد هواپیمای مسافربری نمود اما امریکا حاضر نشد این کار را انجام دهدو همین موضوع باعث هجمه به دولت اقای روحانی گردید و حال اقای روحانی نیز گرفته شد.

در واقع چین و روسیه و هندوستان به ایران گفته اند که تا جایی که بتوانند خواسته هایی را که ایران از امریکا دارد را تامین می کنند و ایران باید باید با بازی و نمایشنامه های مرتبط با موضوع هسته ای به بحران سازی بپردازد تا همچنان موضوع هسته ای یک موضوع واقعی به نظر برسد.

اگر به روانشناسی چهره اعتقاد داشته باشید ترس و نگرانی خاصی در چهره مقامات روسی،امریکایی و اروپایی مخصوصا” اقای سرگئی لاوروف و خانم ها موگرینی و مرکل به خوبی نمایان است. که نشان از داشتن یک نقطه ضعف و ترس و وحشت از لو رفتن یک موضوع مهم می باشد.
معنی نوشته فوق این است که اگر ایران از لحاط اقتصادی چنان تحت فشار قرار گیرد که کشور ایران دچار مشکل شود مقامات ایرانی یک موضوع را لو خواهند داد که لو دادن این موضوع می تواند به فروپاشی امریکا ، روسیه ، و اتحادیه اروپا منجر شود.

معنای خروج از برجام ایران چیزی جز افشای غیر واقعی بودن سلاح دروغین و خیالی اتمی نیست.

تمام کشورهایی که با دروغ سلاح خیالی بمب اتمی درگیرند و در واقع با کمک این دروغ در بین ملتها رعب و وحشت ایجاد می کنند و بر انها حکومت می کنند از خروج ایران از برجام (یا به معنای واقعی لو دادن دروغین بودن سلاح اتمی توسط ایران)
وحشت دارند.

جدیدا” نیز ترامپ دو حرف بسیار مهم و رمز گشا زد که موضوع اخاذی کشورها از امریکا را تایید می کند:

ترامپ اعلام کرد که اتحادیه اروپا برای استفاده از امریکا به وجود امد.

و همچنین ترامپ اعلام کرد که دیگر به کشور چین اجازه سوء استفاده و اخاذی از امریکا را نمی دهد.

اگر همین دو جمله مورد بررسی و تحلیل رسانه ها و کارشناسان سیاسی مستقل و آزاد ( نه کارشناسان جیره خوار و محافظه کار) قرار گیرد دست خائنین به بشریت رو می شود و جوهر حقیقت اشکار خواهد شد.

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x