به گزارش گروه سیاسی  پایگاه خبری احوال نیوز ، ، برخی منابع خبری مدعی شدند که «الکساندریا اوکازیو کورتز» با حمایت تنی چند از سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نامه‌ای را خطاب به مایک پمپئو و استیو منوچین وزیران امور خارجه و خزانه داری آمریکا تهیه کرده که خواستار لغو تحریم‌ها علیه ملت ایران در بحبوبه شیوع ویروس کرونا است.

به گفته این منابع، «ایلهان عمر» عضو دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا و همچنین «برنی سندرز» و «الیزابت وارن» دو سناتور ارشد دمکرات آمریکایی که این نامه را امضا کرده‌اند، به همراه کورتز در تلاش هستند تا حمایت دیگر قانونگذاران آمریکایی را نیز برای تحت فشار گذاشتن دولت ترامپ جلب کنند.

«جرد هافمن»، «باربارا لی»، «خواکین کاسترو» و «آیانا پرسلی» نمایندگان دمکرات از ایالت‌های کالیفرنیا، تگزاس و ماساچوست و همچنین «اد مارکی» سناتور ایالت ماساچوست نیز این نامه را امضا کرده‌اند.

در این نامه با تاکید بر اینکه تحریم‌های گسترده آمریکا با محدود کردن امکان واردات کالاها و داروهای پزشکی به بخش سلامت ایران آسیب زده است، به گزارش اکتبر ۲۰۱۹ دیده‌بان حقوق بشر اشاره شده که در آن آمده است: کمپین “فشار حداکثری” ایالات متحده توان نهادهای ایرانی برای تامین مالی واردات کالاهای بشردوستانه، از جمله داروهای ضروری و تجهیزات پزشکی را به شدت محدود کرده است.

این نامه همچنین می‌افزاید: تحریم‌های آمریکا با هدف قرار دادن کلیت اقتصادی که بیش از ۸۰ میلیون جمعیت را تامین می‌کند، تهیه ملزومات اولیه مثل لوازم بهداشتی را برای ایرانیان دشوار کرده است.

امضاکنندگان این نامه مخالفت خود را با تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در هفته گذشته اعلام و این تحریم‌ها را “سنگدلانه و کوته‌بینانه” توصیف کردند و یادآورد شدند که در همان روز اعلام تحریم، انگلیس حمایت خود را از رفع تحریم‌ها علیه ایران ابراز کرد.

در این نامه همچنین تاکید شده که رفع تحریم‌ها باید شامل بخش‌های عمده اقتصاد ایران از جمله صنایع غیرنظامی و بخش بانکی و صادرات نفت ایران باشد و دست کم تا زمانی که بحران به گفته کارشناسان ادامه خواهد یافت، تداوم داشته باشد.

این نامه همچنین از دولت ترامپ می‌خواهد تحریم‌ها علیه دیگر کشورهای درگیر با کرونا را نیز تعلیق کند.

به گزارش ایرنا، به‌رغم ادعاهای آمریکا مبنی بر تحریم نبودن دارو، تحریم‌های غیرانسانی آمریکا مانع دسترسی کشورمان به دارو و اقلام بهداشتی برای بهبود مبتلایان و پیشگیری با ویروس کرونا شده است.

به همین منظور حسن روحانی رییس جمهوری در نامه‌ای به همتایان خود، آنها را از ایجاد مانع شدید تحریم‌های آمریکا بر تلاش‌های ایران در مبارزه با ویروس کرونا آگاه کرد و از آنها خواست رعایت این تحریم‌ها را کنار بگذارند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد، تاکید کرد که این نهاد جهانی و کشورهای عضو به تحریم‌های غیرانسانی ایالات متحده علیه ایران توجه نکنند و در ادامه خواست که تحریم‌ها برداشته شود.

ظریف در ادامه خاطرنشان کرد: در حالی که کووید-۱۹ در حال تحمیل خسارات گسترده و سنگین به ایران است، باید در نظر داشته باشیم که ویروس‌ها بین ما تمایزی قائل نمی‌شوند. ما انسان‌ها نیز نباید در مبارزه با ویروس‌ها تبعیض آمیز رفتار کنیم.

انتهای پیام/*