اجتماعی استان بهداشت بین الملل تصاویر تهران جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی

ماجرای طرح ترور سردار سلیمانی در کرمان/ ۵۰ درگیری با تروریست‌ها در ۶ ماه نخست سال ۹۸/ شاه‌مهره سرویس‌های خارجی در تور اطلاعات سپاه

شاه‌مهره سرویس‌های خارجی در تور اطلاعات سپاه /ماجرای طرح ترور سردار سلیمانی در کرمان/۵۰ درگیری با تروریست‌ها در ۶ ماه نخست سال ۹۸

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز ، از فارس بدون تردید سال ۱۳۹۸ یکی از پر رویدادترین سالها برای نیروهای مسلح کشورمان است که از آغازین روزهای آن در فروردین‌ماه و خدمت رسانی به سیل زدگان آغاز و تا روزهای پایانی آن در اسفندماه در موضوع مقابله با ویروس کرونا ادامه داشت و کماکان در سال ۱۳۹۹ نیز این موضوع ادامه دارد.

تحویل بالگردهای «شاهد۲۷۸» و «شاهد۲۸۵» به نیروی زمینی سپاه

اول مهرماه؛ چندین فروند بالگردهای سبک و چابک ایرانی شاهد ۲۷۸ و ۲۸۵ با حضور جانشین وزیر دفاع، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران و مدیر عامل سازمان صنایع هوائی وزارت دفاع در شرکت هسای اصفهان به نیروی زمینی سپاه تحویل داده شد.

پاسخ به ادعای‌های اروپا

چند روزی از حمله موفق موشکی و پهپادی انصارالله یمن به تاسیسات نفتی شرکت آرامکوی عربستان می‌گذرد، چند کشور اروپایی در پیروی از سیاست‌های آمریکا با انتشار بیانیه‌ای انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه می‌روند.

سردار سلامی سوم مهرماه در واکنش به این اتهام زنی اروپایی‌ها، بیانیه آنها را احساسی می‌خواند و موضع قاطع کشورمان را اینگونه اعلام می‌کند: ما وقتی می زنیم شجاعانه آن را می‌گوییم. مگر پهپاد را نگفتیم؟

رزمایش محرم نیروی زمینی سپاه در غرب کشور

پنجم مهرماه؛ رزمایش امنیتی محرم در ارتفاعات شاهو استان کرمانشاه و مرزهای غربی کشور توسط قرارگاه منطقه‌ای نجف اشرف نیروی زمینی سپاه برگزار می شود.

به گفته سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، ۹۰ درصد نیروهای عملیاتی در رزمایش محرم را نیروهای بومی از شهرستان‌های منطقه اورامانات در این رزمایش شرکت کرده‌اند.

این رزمایش با محوریت اطلاعاتی، امنیتی و با بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته مخابراتی، پهپادی، آتش سنگین توپخانه و تازش هوایی علیه موانع فرضی دشمن انجام شد.

۵۰ درگیری با گروهک‌های تروریستی در ۶ ماه نخست سال ۹۸

هفتم مهرماه؛ سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در گفتگویی تفصیلی با خبرگزاری فارس، می‌گوید: طی شش ماه نخست سال جاری بیش از ۵۰ مورد تعرض منجر به درگیری که هر بار تلفات قابل توجهی به تیم‌های عملیاتی تروریست‌ها وارد شده در مناطق مرزی شمال غرب و جنوب شرق رخ داده است.

مجمع سراسری فرماندهان سپاه

هشتم مهرماه؛ بیست و سومین مجمع سراسر فرماندهان سپاه که هر دوسال یک بار برگزار می‌شود، در تهران با شعار پیش به سوی فتح الفتوح آغاز به کار می‌کند.

در نخستین روز از این گردهمایی سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص)، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح، سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به سخنرانی پرداختند.

سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه، سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه، سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین و حجت الاسلام حاجی صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه سخنرانان روز دوم مجمع سراسری فرماندهان سپاه بودند.

انتشار اولین و آخرین مصاحبه مطبوعاتی حاج قاسم سلیمانی

نهم مهرماه؛ اولین مصاحبه مطبوعاتی سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه با پایگاه دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای به مناسبت سالروز جنگ ۳۳ روزه منتشر می‌شود.

حاج قاسم در این مصاحبه با ذکر خاطره‌ای از پایان جنگ ۳۳ روزه، به روایت ماوقع ملاقات سفیر اسرائیل و جان بولتون با وزیر وقت خارجه‌ قطر در روزهای آخر جنگ می‌پردازد و می‌گوید: آنها گفتند اگر جنگ متوقف نشود، ارتش اسرائیل از هم می‌پاشد و متلاشی خواهد شد.(+)

دیدار مجمع عالی فرماندهان سپاه با رهبر انقلاب

دهم مهرماه؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از فرماندهان سپاه با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) سپاهیان پاسدار را فرزندان خود خواندند و افزودند: من صد در صد از سپاه راضی هستم اما به این حد از پیشرفت سپاه قانع نیستم و معتقدم این نهاد براساس توانایی‌ها و استعدادهای خود می تواند ده و حتی صد برابر رشد و پیشرفت کند.

ایشان با تاکید بر اینکه به هیچ وجه نگذارید سپاه پیر، محافظه‌کار و به وضع موجود قانع شود، گفتند: برای آنکه روحیه جوان در سپاه استمرار یابد و این سازمان به مرحله پیری نرسد، باید جوانگرایی که در سپاه آغاز شده، ادامه یابد، نوگرایی و روشهای خلاقانه ادامه یابد و با انتقال تربیت دینی و انقلابی و روحیه شهدای نام‌آور به نسل های بعدی، از انقطاع نسلی جلوگیری شود.

رونمایی از چند دستاورد نیروی زمینی ارتش

یازدهم مهرماه؛ آخرین دستاوردهای نیروی زمینی ارتش در حوزه رزم زمینی در سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نزاجا رونمایی و به یگان‌های بهره بردار تحویل داده شدند.

این دستاوردها شامل خودروی رویین تن نیروی زمینی ارتش، ربات هوشمند شبکه محور (حیدر ۱)، سامانه اخلالگرهای گنبدی و جهتی انواع مولتی روتورهای جاسوسی و مهاجم و سامانه هدایت و کنترل موشک نقطه زن لبیک ۱ نیروی زمینی ارتش بود.

شکست طرح ترور سردار سلیمانی در کرمان

یازدهم مهرماه؛ انتشار بخشی از سخنرانی حجت الاسلام حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه در مجمع عالی فرماندهان سپاه، خبر از شکست توطئه ترور سرلشکر حاج قاسم سلیمانی و دستگیری تیم ترور می‌دهد.

رئیس سازمان اطلاعات سپاه در تشریح بخشی از طراحی سرویس های عبری ـ عربی برای ترور فرمانده نیروی قدس سپاه وی بیان داشت: در این طراحی قرار بود تیم تروریستی وابسته و اجیر شده با ورود به کشور در ایام فاطمیه ، محلی در جوار  حسینیه مرحوم پدر سردار سلیمانی را خریداری کرده و با استقرار در آن ۳۵۰ تا ۵۰۰ کیلو مواد منفجره را تهیه و از طریق ایجاد کانال در زیر حسینیه قرار دهند تا زمانی که این سردار عزیز به رسم همه ساله در ایام تاسوعا و عاشورا در این حسینیه و در جمع عزاداران حسینی  حضور می‌یابند، آن را منفجر کنند.(+)

افتتاح مرکز فرماندهی پدافند هوایی خلیج فارس

پانزدهم مهرماه؛ با حضور و دستور فرمانده قرارگاه پدافند هوایی کشور، «مرکز فرماندهی عملیات پدافند هوایی خلیج فارس» آغاز به کار کرد.

این مرکز متکی بر آخرین فن‌آوری روز، با قابلیت کنترل منطقه ی وسیع و هدایت مستقیم یگان‌های پدافندی و هوایی ارتش و سپاه مستقر در سواحل جنوب کشور ایجاد شده است.

حضور فرمانده معظم کل قوا در دانشگاه امام حسین(ع)

بیست و یکم مهرماه؛ مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین علیه‌السلام  با حضور و سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل قوا برگزار شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این مراسم با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها با رفتار خصمانه‌ای که با سپاه نشان دادند، عزت سپاه را بیشتر کردند، افزودند: امروز سپاه بحمدالله هم در داخل، هم در خارج از کشور دارای عزت است.

دستگیری شاه‌مهره سرویس‌های خارجی توسط اطلاعات سپاه

بیست و دوم مهرماه؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از گرفتار شدن «روح الله زم» سرشبکه سایت معاند و ضدانقلاب آمدنیوز در یک عملیات اطلاعاتی هوشمندانه توسط سازمان اطلاعات سپاه و دستگیری وی خبر داد.

زم در نخستین اعترافات خود مقابل دوربین با ابراز پشیمانی از اقدامات خود طی سالهای اخیر، اعتماد به دولت‌ها از جمله فرانسه را اشتباه برشمرد.

او در این اعترافات از غافلگیری خود حین بازداشت سخن می‌گوید و از اعتماد به دولت‌های بیگانه ابراز پشیمانی کرده است.

مهمترین ویژگی این عملیات، معماری دقیق و چند لایه اطلاعاتی است که طی آن و با استفاده از روشهای نرم اطلاعاتی، سوژه مورد نظر از مجموعه سپرهای حفاظتی که از سوی سرویس‌های جاسوسی بیگانه برای او فراهم شده بود جدا و وارد تور سازمان اطلاعات سپاه شد.

رونمایی از جت آموزشی یاسین

بیست و پنجم مهرماه؛ جت آموزشی تمام ایرانی «یاسین» با حضور وزیر دفاع، معاون علمی رئیس جمهور و فرمانده نیروی هوایی رونمایی و عملیاتی شد .

جت آموزش پیشرفته تمام ایرانی «یاسین» دارای ۱۲ متر طول، ۴ متر ارتفاع و ۵.۵ تن وزن بدون بار در شرایط برخاست عملیاتی است و می تواند تا سقف ۱۲ کیلومتر به پرواز درآید.

بال این هواپیما با بیش از ۱۰ متر طول و ۲۴ مترمربع مساحت به شکلی طراحی شده است تا این هواپیما بتواند با حداقل سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت در دسته بهترین هواپیماهای آموزشی دنیا در نشست و برخاست قرار گیرد و سرعت خود را در سطح دریا به سرعت زیر صوت برساند.

وجود یک باله افقی کاملاً چرخان در دم این هواپیما محدودیت خلبان را برای انجام مانورهای مختلف و به خصوص خروج از حالت «اسپین» یا سقوط دورانی برطرف می کند.

جت آموزشی پیشرفته «یاسین» از دوموتور توربو جت با قدرت رانش ۷ هزار پوند بهره می‌برد که از نظر قدرت در رده موتور هواپیماهای جنگنده دنیاست.

اعزام ناوگروه شصت و چهارم نداجا

هفتم آبان‌ماه؛ شصت و چهارمین ناوگروه اطلاعاتی-رزمی نیروی دریایی ارتش متشکل ناوشکن الوند و ناو پشتیبانی بندرعباس برای انجام ماموریت دریانوردی عازم دریاهای آزاد و بین المللی شد.

رونمایی از تانک‌بر «کیان۷۰۰»

هجدهم آبان‌ماه؛ تانکبر «کیان۷۰۰» ساخت فرماندهی تولید و بهینه سازی شهید زرهرن نیروی زمینی در جریان بازدید سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح از این فرماندهی رونمایی شد.

این تانک‌بر با قدرت موتور ۷۰۰ اسب بخار و قدرت کشندگی ۲۰۰ تن، قابلیت حمل ۲ دستگاه تانک ۶۰ تنی را بر روی کشنده فوق سنگین «سلیمان-۳» دارد.

وزن تانک‌بر «کیان۷۰۰» ۱۷۷۰۰ کیلوگرم بوده و تعداد محورهای آن ۱+۳ و ۱۲ دنده است.

برترین‌های نیروهای مسلح در جشنواره مالک اشتر

در دهمین جشنواره مالک اشتر نیروهای مسلح  ویژه تقدیر از سازمان‌ها، نیروها و یگان‌های موفق‌تر نیروهای مسلح، نیروی زمینی سپاه و سردار محمد پاکپور بعنوان موفق ترین نیرو و فرمانده نیرو در میان نیروهای مسلح انتخاب شد.

همچنین نیروی زمینی ارتش نیز بعنوان نیروی دارای بالاترین میزان رشد در میان نیروهای مسلح انتخاب شد.

سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع بعنوان موفق ترین عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح، پلیس راهور بعنوان موفق ترین پلیس تخصصی، سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان بعنوان سپاه منتخب استانی، فرماندهی انتظامی استان مازندران، فرماندهی مرزبانی استان خوزستان و سازمان صنایع دفاع بعنوان سازمان برتر وزارت دفاع از دیگر سازمان‌ها و یگان‌های منتخب نیروهای مسلح در این جشنواره بودند.

سازمان‌ بسیج عشایری و سازمان بسیج زنان کشور نیز در دهمین جشنواره مالک اشتر نیروهای مسلح بعنوان سازمان‌های منتخب بسیج اقشاری انتخاب شدند.

معاونت مهندسی سپاه پاسداران و پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز نیز از دیگر یگان‌های منتخب در این جشنواره بودند.

دیدار فرمانده ارتش پاکستان با سرلشکر باقری

بیست و هفتم آبان‌ماه؛ ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان که به ایران سفر کرده است، با حضور در محل ستاد کل نیروهای مسلح با سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دیدار کرد.

این دیدار که با توجه به تحولات و شرایط منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است، در چارچوب همکاری‌های دفاعی- امنیتی دو کشور صورت گرفت.

برقراری امنیت در مرزها و جلوگیری از تحرکات گروه‌های تروریستی و ورود غیرقانونی، ایجاد مرزهای فعال اقتصادی و تبادلات مرزی، همگرایی در خصوص مسائل جهان اسلام و توسعه همکاری‌های مشترک از جمله محورهایی بود که در این دیدار مورد بررسی قرار گرفت.

برگزاری اولین رزمایش نیروی پدافند هوایی

سی‌ام آبان‌ماه؛ فرمانده نیرو پدافند هوایی ارتش با اشاره به برگزاری رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت۹۸، گفت: منطقه این رزمایش شبیه سازی منطقه عمومی خلیج فارس بخصوص تنگه هرمز است یعنی همه تجهیزات و سامانه هایی که ما برای کشف، شناسایی و درگیری در خلیج فارس و تنگه هرمز استفاده می کنیم در این میدان حاضر است.

در این رزمایش برای نخستین بار عملیات رهگیری هوایی توسط پهپادهای کرار به صورت انتحاری انجام شد.

همچنین سامانه‌های موشکی تلاش، مرصاد و ۱۵ خرداد نیز انواع اهداف هوایی را در ارتفاع های متنوع رهگیری و منهدم کردند.

تجهیز ناوشکن دنا به سامانه «VLS»

دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، در خصوص آخرین وضعیت نصب سامانه پرتاب عمودی موشک بر روی شناورهای نداجا، اظهار داشت: در حال پیش‌بینی موشک‌هایی برای پرتاب از سیلوهای عمود پرتاب هستیم، نقطه آغاز آن فقط دماوند نیست و دماوند یکی از آنهاست؛ در جنوب هم این کار دارد انجام می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش، ناوشکن «دنا» را شناور بعدی عنوان کرد که به صورت همزمان با دماوند عملیات نصب سیلوهای پرتاب عمودی موشک بر روی آن در حال انجام است و گفت: به زودی آزمایش پرتاب موشک از پرتابگر عمودی از روی یکی دیگر از شناورها انجام خواهد شد و همه شناورهای نیروی دریایی به این سامانه مجهز خواهند شد.

وی در پایان تاکید کرد: موشک‌های پرتاب شده از پرتاب‌کنندهای عمودی هم برای مقابله با موشک‌های کروز است و هم برای سکوهای پرنده پرتاب موشک‌های ضد کشتی یعنی هواپیماها در ارتفاع کوتاه و متوسط استفاده خواهد شد.

رونمایی از ۲ دستاورد جدید نیروی دریایی ارتش

نهم آذرماه؛ دستاوردهای جدید نداجا شامل پهپاد دریاپایه پلیکان و پروژه سورن رونمایی شد. پهپاد دریاپایه پلیکان ۲ با توانایی نفوذ در عمق، توانایی ماموریت‌های گشت و شناسایی را دارد.

این پهپاد با استفاده از چهار موتور عمود پرواز و یک موتور پیشران پر قدرت توانایی نشست و برخاست عمودی از روی شناور در حال حرکت را دارد.

پروژه سورن با موضوع طراحی و ساخت واحد آی‌اِن‌اس است که با تکنولوژی روز دنیا ساخته شده و بدون نیاز به جی پی اس موقعیت زیردریایی به همراه وضعیت تعادل آن را با خطای کم ارائه می‌کند.

این سیستم به علت قیمت و تکنولوژی بسیار بالای آن فقط توسط چند کشور بسیار محدود تولید می شود و قبلاً به روی هیچ یک از یگان‌های نداجا نصب نبوده است. از این رو با توجه به نیاز نیروی دریایی به یک سامانه تعیین موقعیت دقیق و همچنین طراحی و ساخت سامانه های پیشرفته به روی یگان‌های زیرسطحی و نیاز این سیستم‌ها به اطلاعات دیجیتال و دقیق یگان خودی، موضوع طی یک طرح تحقیقاتی به انجام رسید.

الحاق پهپاد رزمی «سیمرغ» به نیروی دریایی ارتش

شانزدهم آذرماه؛ آیین رونمایی و الحاق پهپاد رزمی، شناسایی و تاکتیکی سیمرغ با حضور امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش و امیر دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش در منطقه سوم نبوت نداجا برگزار شد.

پهپاد سیمرغ نمونه دریایی پهپاد شاهد-۱۲۹ است که پیش از این در اختیار نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار داشت و قابلیت اجرای عملیات رزمی بر علیه اهداف زمینی را با استفاده از بمب‌های هوشمند و هدایت دقیق سدید دارد. پهپاد سیمرغ دارای برد عملیاتی یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر، سقف پرواز ۲۴هزار پا و مداومت پرواز ۲۴ساعته است.

این پهپاد به دست توانمند دانشمندان و محققان ایرانی ساخته شده است و می‌تواند برنامه‌های مورد نظر از قبیل گشت، شناسایی و تاکتیک‌های رزمی و جنگالی را برای نیروی دریایی ارتش انجام دهد.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x