اجتماعی استان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر تهران جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

کتاب مجموعه اشعار «تا ماه پر کشیدم» سروده سحر اژدم‌ثانی با حضور رضا یزدانی رونمایی ‌شد

 کتاب مجموعه اشعار «تا ماه پر کشیدم» سروده سحر اژدم‌ثانی با حضور رضا یزدانی رونمایی ‌شد


رضا یزدانی: سحر اژدم‌ثانی برای کتاب «تا ماه پر کشیدم» خیلی زحمت کشید

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، کتاب مجموعه اشعار «تا ماه پر کشیدم» سروده سحر اژدم‌ثانی با حضور با حضور رضا یزدانی و تعدادی از شخصیت‌های فرهنگی، هنری و دیپلمات در تهران رونمایی ‌شد.
مراسم رونمایی کتاب «تا ماه پر کشیدم» دومین مجموعه شعر سحر اژدم‌ثانی که به سبک سپید سروده شده است؛ با حضور تعدادی از شخصیت‌های فرهنگی و هنری از جمله؛ رضا یزدانی خواننده و آهنگساز موسیقی پاپ، چندین سفیر کشورهای مختلف اروپایی در ایران، از جمله؛ «پتروس ناکوزیس» سفیر کشور قبرس در تهران، «دیمیتری الکساندراکیس» سفیر کشور یونان، «استوروس کیریمیس» نماینده سفیر کشور آلمان، بهرنگ نامداری گرافیست اثر، فیروزه درخشانی نماینده جایزه موسیقی آقاخان، دکتر امیرمسعود انوشفر معمار برجسته شهری، مشاور سازمان زیباسازی شهرداری تهران و استاد دانشگاه، مجید پوستی آهنگساز به نمایندگی از گروه موسیقی رستاک و همچنین جمع کثیری از علاقمندان به کتاب و کتاب‌خوانی در ساعت ۱۸ تا ۲۰ روز جمعه ۲۷ دی ماه در تهران برگزار شد.
«سحر اژدم‌ثانی» در آغاز نشست رونمایی کتاب مجموعه اشعار «تا ماه پر کشیدم» گفت: این مجموعه اشعار من سلسله‌وار هستند و بر اساس رسالتی که یک هنرمند در جامعه‌اش دارد، سروده شده‌اند؛ که ابتدا باید آواربرداری کند و مردم را نسبت به چیزهایی که در جامعه وجود دارد که فراگیر شده است؛ آگاه سازد و در واقع، موارد خوبی نیستند، برای نمونه یکسری رفتارها و اخلاق‌ها که به نظر من انسانی نیست. به لحاظ ماهیت انسان که در نظر بگیریم و متأسفانه الان می‌بینیم که چقدر زیاد شده است. از جنگ تا اخلاق‌های پایین که انسان‌ها دارند از دروغگویی و موارد دیگری از این دست که متأسفانه در جامعه ما خیلی زیاد شده است.
وی افزود: در کتاب مجموعه اشعار «فصل پنجم زمین» این آواربرداری انجام شد و نمی‌شد که مخاطب را در آن مرحله، رها کرد و بایستی در مرحله بعد، به مخاطب امید داد و نه امید واهی بلکه آن چیزی که بر اساس واقعیت است. مجموعه اشعار «تا ماه پر کشیدم» متفاوت از مجموعه اشعار «فصل پنجم زمین» است و کلا بر اساس پیامی که من در همه کارهایم دارم، چه در حوزه موسیقی و چه در حوزه شعر؛ پیام من صلح جهانی است و روی این موضوع کار می‌کنم.
اژدم‌ثانی در مورد آلبوم «جهان رویایی» گفت: تاکنون قطعه «جهان رویایی» از این اثر، در ورژن دکلمه با شعر در ایران و خارج از کشور منتشر شده است و به زودی قطعه دیگر این اثر نیز منتشر می‌شود؛ در آینده، تور اجراهای این آلبوم دکلمه به همراه موسیقی با پیام صلح جهانی را در کشورهای مختلف برگزار می‌کنیم.
وی همچنین گفت: در کشورهای مختلف، استقبال خیلی خوبی از این پروژه شد، در ایتالیا و فرانسه اجراهای خوبی داشتیم، برای نمونه حتی یک صندلی خالی هم در سالن نبود و از طرف هنرمندان، مردم و مسئولین این کشورها مورد استقبال قرار گرفت و برای کارهای آینده نیز قول همکاری‌هایی داده شد و قرار است در کشور آلمان هم این برنامه را اجرا کنیم.
خالق اشعار «تا ماه پر کشیدم» در مورد اشعار این مجموعه شعر گفت: بیش از هر چیز، اشعار این کتاب در مورد صلح جهانی و همینطور دعوت انسانها به دوست داشتن همدیگر، مهربانی و انسانیت است تا دنیای زیباتری داشته باشیم؛ چون دنیای زیباتر، فقط به دست خود انسانها ساخته می‌شود. هیچ موجود ناشناخته‌ای قرار نیست از یک سیاره دیگری بیاید و اوضاع زمین را درست کند. خود ما انسانها هستیم که با کوچکترین اخلاق، مهربانتر بودن و رفتارهای کوچک که در قبال همدیگر انجام می‌دهیم و به همدیگر کمک می‌کنیم و این باعث می‌شود که دنیای زیباتری داشته باشیم. این پروسه، از کوچکترین چیزها شروع می‌شود تا مسائل خیلی بزرگ که طبیعتا خارج از اختیارات ماست.
وی در ادامه سخنانش افزود: بیشتر اشعار کتاب «تا ماه پر کشیدم» با مضمون صلح جهانی و چندین شعر اجتماعی، عاشقانه و حقوق زنان را نیز به خود اختصاص داده شده است. یکسری از اشعار نیز که به سبک سپید سروده شده‌‌اند؛ ورژن انگلیسی هم دارند که در آینده نیز، کتاب مجموعه «ترانه‌های انگلیسی» منتشر می‌شود و به زبان‌های مختلف نیز ترجمه خواهد شد. این اثر انگلیسی، مجموعه ترانه‌ ـ عکس است که هر ترانه با عکس مرتبط با خودش از عکاسان سرشناس ایرانی و جهانی منتشر خواهد شد.
سحر اژدم‌ثانی در مورد دو جایزه ادبی جهانی کتاب «تا ماه پر کشیدم» گفت: اردیبهشت ماه امسال، ترانه انگلیسی با نام «سانسور» Censorship که با نام «این زن» در کتاب مجموعه اشعار «تا ماه پر کشیدم» منتشر شده است؛ در جشنواره بین‌المللی «صدای وحشی» WILDsound Festival نیویورک در کشور آمریکا برنده جایزه این رویداد ادبی شد و ماه گذشته نیز، با دو شعر «درد» The Pain از کتاب مجموعه اشعار «فصل پنجم زمین» و «جهان رویایی» Dreamy World شعر اصلی کتاب «تا ماه پر کشیدم» از آلبوم «جهان رویایی» جزو سه فینالیست هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر آتن شدم و از طرف این جشنواره، به کشور یونان دعوت شدم و این اشعار را در آنجا قرائت کردم و موزیک ویدیوهای این آثار نیز به نمایش درآمد و در نهایت، این افتخار را داشتم که به عنوان اولین نماینده ایران، برنده این دوره از جشنواره باشم. خوشبختانه در آنجا از این اشعار و آلبوم «جهان رویایی» که در مورد صلح جهانی است، استقبال خیلی خوبی شد.
وی در مورد همکاری آهنگسازانی از کشورهای مختلف در آلبوم «جهان رویایی» گفت: در این اثر ادبی ـ موسیقایی «جُوانی آمیگتی» Giovanni Amighetti آهنگساز سرشناس ایتالیایی؛ همکاری کرده‌اند که سالهای قبل، در بخش آهنگسازی برنده جایزه گرمی بوده‌اند و افتخارات زیادی در عرصه موسیقی دارند و من این افتخار را داشتم که با هنرنمایی‌شان در آلبوم «جهان رویایی» حضور داشته باشند و برای قطعه «جهان رویایی» مهمترین شعر این مجموعه، آهنگسازی کردند، اخبار اجرای ما در رسانه‌های مختلف ایتالیا و دیگر کشورها بازتاب‌‌های گوناگونی داشت. خیلی عالی بود به‌طوری که تلویزیون ایتالیا به دیدن اجرای ما آمد و از آن گزارش کاملی تهیه کرد و گفت‌وگوی اختصاصی نیز با بنده انجام دادند. همچنین قرار است با «جُوانی آمیگتی» در کشور آلمان به اجرای برنامه بپردازیم.
این شاعر همچنین گفت: در آلبوم «جهان رویایی» آهنگسازان دیگری از ۱۱ کشور همکاری دارند، که همگی این موسیقیدان‌ها در کشور خودشان و در دنیا شناخته شده هستند. در این اثر ادبی ـ موسیقایی همه برای تحقق صلح جهانی گردهم آمده‌ایم. نه فقط آلبوم را در این کشورها اجرا می‌کنیم؛ بلکه با مسئولان این کشورها رایزینی‌هایی داریم و برای کمک به صلح جهانی قرار است کارهایی صورت بگیرد.
این شاعر در ادامه سخنانش افزود: قطعه «درد» دومین اثر آلبوم «جهان رویایی» است که آن را به مردم ایران تقدیم کرده‌ام، که متأسفانه دردهای بسیار زیادی دارند. آهنگسازی این قطعه، بر عهده «سوماک سینها» Somak Sinha از آهنگسازان سرشناس موسیقی فیلم در کشور هندوستان است؛ ملودی این کار، موسیقی صوفیانه هندی است که به زودی متتشر می‌شود.
سحر اژدم‌ثانی در مورد مضمون اشعاری که از «فصل پنجم زمین» آغاز و به «تا ماه پر کشیدم» رسیده است، تأکید کرد: معمولا برای رسیدن به چیزهای بزرگ، باید از چیزهای کوچک شروع کرد. برای من، حقوق زنان همیشه مسئله است؛ چون خودم یک زن هستم. نه تنها در کشورهای جهان سوم، بلکه در سراسر دنیا متأسفانه نسبت به زنان نابرابری‌های بیشتری از مردان وجود دارد. در کتاب «فصل پنجم زمین» از حقوق زنان، مسائل زنان و مشکلات اجتماعی نوشتم؛ چون کسانی که کار هنری می‌کنند باید این‌گونه مسائل، دغدغه آنها باشد تا بتوانند با هنرشان دردهای جامعه را بیان کنند؛ نه تنها دردهای جامعه خود، بلکه می‌توانند فراتر بروند و دردهای جهان را بیان کنند. من این مسیر را پله پله طی کردم؛ از حقوق زنان به مشکلات جامعه و پس از آن، به صلح جهانی رسیدم و در آینده نیز به مسائل جهانی خواهم پرداخت.
در ادامه نشست رونمایی کتاب مجموعه اشعار «تا ماه پر کشیدم» رضا یزدانی خواننده و آهنگساز موسیقی پاپ نیز که به عنوان میهمان ویژه در این مراسم حضور داشت، گفت: به سحر اژدم‌ثانی خیلی تبریک می‌گویم، در این مدت، شاهد بودم که ایشان برای این کتاب خیلی زحمت می‌کشد و در مورد صلح جهانی نیز فعالیتهای دیگری نیز انجام می‌دهند. انشاءالله که بتواند در این راهی که در پیش گرفته است موفق باشد و ما هم در کنارش باشیم.
در بخش پایانی مراسم رونمایی کتاب «تا ماه پر کشیدم»، سحر اژدم‌ثانی خالق این اثر، قطعه شعر «زمین می‌گرید» نخستین سروده از کتاب مجموعه اشعار «تا ماه پر کشیدم» را قرائت کرد و در ادامه، مراسم جشن امضای این اثر ادبی برگزار شد و کتابهایی به رسم یادبود برای حاضران در این نشست امضاء شد.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x