اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

فاطمه مستغنی فعال رسانه ای : تشکل صنفی ، نظام رسانه‌ای پیشرفته و مترقی و در یک کلام نظام جامع رسانه‌ها برای اهالی مطبوعات از ضروریات است

فاطمه مستغنی فعال رسانه ای : تشکل صنفی ، نظام رسانه‌ای پیشرفته و مترقی و در یک کلام نظام جامع رسانه‌ها برای اهالی مطبوعات از ضروریات است

 

دادگاه رسیدگی بر جرائم مطبوعاتی

پایگاه خبری احوال نیوز ، رسالت و روزنامه نگاری دو عامل اصلی برای حفظ و نگهداری ازشغل خبر نگاری می باشد .

این مهم است که بدانیم در داشتن چنین شغلی چه وظیفه ایی بر عهده دارم زیرا ما ابتدا با مردم هستیم و بعد در کنار و همراهشان هستیم .

ما خبر نگاران جامعه ایران هستیم .

ما خبرنگار هستیم .خبرنگار

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، فاطمه مستغنی فعال رسانه و حقوقدان رسانه ای در ارتباط با ایجاد تشکل های مطبوعاتی با خبرنگار این پایگاه خبری به گفتگو پرداختند. فاطمه مستغنی حقوق دان رسانه در این زمینه به خبر نگار پایگاه خبری احوال نیوز گفت : در تاریخ روزنامه‌نگاری ایران، از عصر سامانیان تا به امروز تلاشهای فراوانی در حوزه مطبوعات صورت گرفته و رهنمودهای حقوقی طی این دوران شکل گرفته است.

کمتر کسی در این امر تشکیک می کند که تأمین حق همگان برای دسترسی آزادانه به اطلاعات و برخورداری از آگاهی‌های صحیح و ضروری درباره رویدادها و افکارعمومی ضرورت ندارد. از این رو برای تأمین آزادی مطبوعات و سایر وسایل ارتباط جمعی در جهان ، جایگاه برجسته‌ای ایجاد شد که در این میان برجستگی نقش روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه بدلیل ماهیت فعالیت آنها بیشتر قابل تأمل است.

فعال رسانه افزود :

حق دسترسی آزادانه همگان به اطلاعات، از ضرورت شناخت شرایط محیط زندگی، برای رفع نیازهای اجتماعی و نگهبانی از مصالح و منافع عمومی سرچشمه گرفته است و تحقق آن، مستلزم آن است که امکانات تأسیس و فعالیت آزاد مطبوعات و سایر رسانه‌ها، تأمین و تضمین شوند.

به همین جهت با توجه به آن که آزادی مطبوعات و حق همگان برای برخورداری از اطلاعات، با تدارک اخبار و گزارش‌های مورد انتقال و انتشار، به‌وسیله نشریات دوره‌ای و رسانه‌های مختلف رسمی ، چاپی و مجازی از طریق روزنامه‌نگاران حرفه‌ای تحقق می‌یابند بنابراین ضروری است که آنها استقلال حرفه‌ای داشته باشند.

وی ضمن اشاره به تشکل ها بیان کرد : تشکل صنفی ، نظام رسانه‌ای پیشرفته و مترقی و در یک کلام نظام جامع رسانه‌ها برای اهالی مطبوعات از ضروریات است تا

 

 

اول :رسالت، جایگاه و نقش خود را بدانند .

دوم :  بدانند استقلال دارند .

سوم :   بدانند قوانین حامی و پشتیبان آنهااست و از همه فعالیت‌های حرفه‌ای آنان حمایت می کند .

چهارم :  حدود وحیطه کارشان مشخص است .

فاطمه مستغنی حقوق دان در عرصه مطبوعات و رسانه  عنوان کرد : گستردگی نظام رسانه‌ای و استقلال حقوقی روزنامه‌نگاران و دست اندرکاران و شواری عالی رسانه‌ها صرفاٌ شامل آزادی برای دستیابی و دسترسی به اطلاعات و انتشار آن نیست.

وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی و صنفی روزنامه‌نگاران و بنگاه‌های رسانه‌ای ضرورتاٌ دارای محدودیت‌هایی نیز هست که باید نسبت به رعایت آن‌ها، متعهد و مسئول  باشند.  با همه این‌ها، در کار پراهمیت روزنامه‌نگاران، تحقق وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی آنان در صورتی امکان‌پذیر است که شرایط استقلال و شرافت حرفه‌ای آنها تأمین شده باشد و به این منظور حقوق و امتیازهای معنوی و اجتماعی روزنامه‌نگاران و اهالی قلم در نظر گرفته شده  باشد، کلیت نظام سیاسی کشور مورد تعرض قرار نگیرد، بنگاه‌های رسانه‌ای حقوق‌شان تأمین شده باشد، مردم که صاحبان اصلی اطلاعات و اخبار هستند، حقوق‌شان تأمین شده باشد و نقش و جایگاه رسانه‌ها در کشور هم معین باشد.

 

وی در مورد حقوق ایران اظهار کرد : در حقوق ایران نیز قانون گذاران مسئولیت اجتماعی و الهی برای رسانه ها قائل شده و متذکر شده اند که رسانه های جمهوری اسلامی باید در خدمت اشاعه فرهنگ اسلامی، برخورد سالم اندیشه ها، ارائه آگاهی های مکتبی، سیاسی و اجتماعی، افشای توطئه های دشمنان داخلی و خارجی وفراهم آوردن زمینه های رشد انسانی تا مرحله وظیفه الهی باشند. ازدیدگاه قانون اساسی آزادی رسانه ها تا جایی پذیرفته می شود که در چارچوب قابل قبول شرعی باشند.

 

جی ان ردی در مقاله اخلاق و رسانه  مهمترین نیاز کارگزاران رسانه ها در آفریقای جنوبی را یک فرهنگ رسانه ای دموکراتیک مبتنی بر رسانه های آزاد و مستقل جریان آزاد اطلاعات،تضمین حق برخورداری شهروندان از اطلاعات واحترام برای شان حرفه ای و وظیفه مستقل روزنامه نگاران، میداند.وی معتقد است اخلاق رسانه ای باید انعطاف پذیر باشد .

سی.دبلیو.ون روبن معتقد است تازمانی که حق دسترسی جامعه به اطلاعات گوناگون به سبب وجود قواعد ومقررات قانونی به خطر نیفتاده است،انسان تنها می تواند برای رسانه ها که خود بخشی از جامعه هستند احترام قائل باشد. وی به مصوبه شماره ۱۰۰۳ اجلاس اروپا به سال ۱۹۹۳ اشاره می کند که در آن به نحو چشمگیری تصریح شده است: رسانه ها علاوه بر حقوق و وظایف قانونی خود،مسئولیتی اخلاقی در قبال شهروندان بر عهده دارند،که در عصر حاضر همواره باید مورد تاکید قرار بگیرد. عصری که در آن اطلاعات وارتباطات در شکل دادن به نگرش های شخصی شهروندان و زندگی دموکراتیک تاثیر بسزایی دارند .

فعال رسانه در پایان سخنانش اشاره کرد :در مقاله شورای مطبوعات نروژ نویسنده معتقد است گرفتن امتیازات قانونی و ویژه برای چاپ کلیه مطالب وتصمیم گیری درباره آنها از علائم” رشد استقلال مطبوعات نروژ” می باشد .

رسیدگی در دادگاه ویژه ، اعطای تضمین به طبقه خاصی از نخبگان فعال در حوزه عمومی میباشد که به واسطه نوع فعالیتهایشان،

دائماً در اصطکاک با ارباب قدرت و اصحاب حکومت اند و از اینرو شایسته و سزاوار حمایت ویژه قانون و قضا هستند.

رویا مردانی

انتهای پیام/*

 

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x