اجتماعی استان اصفهان بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

برگزاری سوّمین دوره طرح هور در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری

برگزاری سوّمین دوره طرح هور در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، ورود به زندان، دروازه ای است برای حضور در دنیایی متفاوت از آن چه تا به حال دیده ایم. جرم اوّلی ها با شنیدن نام زندان سایه بختک شومی را بر زندگی خود حس می کنند؛ هرچند عده ای بر این باورند که ورود به زندان، سرمنشأ بسیاری از اتفاقات و حوادث دیگر مانند اعتیاد یا آموختن جرم های دیگر خواهد بود.

شاید به همین دلیل است که بندهای نوجوانان را از بند بزرگسالان جدا می سازند و مجازات جایگزین حبس برای جرم اولی هایی است که طبق قوانین تعریف شده از ورود این افراد به زندان ها جلوگیری شده و راهکار موثری برای کاهش جرم و جمعیت زندان ها می باشد.

مجازات به انواع مختلف مانند حدود، قصاص، دیات و تعزیرات تقسیم و هر مجرم به یکی از اشکال چهارگانه مجازات می شود. مجازات تعزیرات شامل قصاص یا دیه نیست و به موجب قانون در موارد ارتکاب محرمات شرعی یا نقض مقررات حکومتی تعیین و اعمال می شود. سبک ترین مجازات تعزیری درجه هشت که شامل سه ماه حبس و جزای نقدی تا ۱۰ میلیون ریال است که البته همراه با تعیین درجه های هشت گانه مجازات احکام در نظر گرفته شده است. هرچه از درجه مجازات ها کاسته شود، مجازات شدیدتر خواهد بود؛ مجازات های درجه یک حاوی سنگین ترین میزان کیفر و مجازات ها خواهند بود. چناچه نوع مجازات خاصی در مجازات های  هشت گاه پیش بینی نشده باشد جز مجازات های تعزیری درجه هفت در نظر گرفته می شوند.

مجازات های جایگزین حبس جهت جرائم فاقد شاکی خصوصی به ویژه برای جوانان، نوجوانان، افراد فاقد سابقه کیفری، جرائم سبک و غیرعمد یا با میزان خسارت وارده کم به شاکی پیش بینی شده است. براساس قانون مجازات اسلامی، مرتکبان جرائم غیر عمدی که مجازات آن ها تا دو سال حبس همچنین جرائم عمدی که حداکثر مجازات قانونی آن ها نود و یک روز تا شش ماه حبس است و بیش از شش ماه تا یک سال حبس با مدنظر قراردادن شرایط ماده ۶۶ قانون فوق به جای حبس به مجازات جایگزین حبس محکوم می گردند.

مجازات های جایگزین حبس شامل دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی است که در صورت گذشت شاکی و وجود جهات تخفیف با ملاحظه نوع جرم و کیفیت ارتکاب آن آثار ناشی از جرم تعیین و اجرا می گردد.

اگر مجرمی در مدت کمتر از پنج سال از وقوع جرم بیش از یک سابقه کیفری با تحمل تا شش ماه حبس داشته باشد یا تنها یک فقره سابقه کیفری با مجازات بیش از شش ماه حبس داشته باشد در این صورت از مجازات های جایگزین حبس بهره مند نمی شود.

دادگاه ضمن تعیین مجازات جایگزین، مدت مجازات حبس را نیز تعیین می کند تا در صورت تعذر اجرای مجازات جایگزین، تخلف از دستورها یا عجز از پرداخت جزای نقدی، مجازات حبس اعمال شود. دادگاه ضمن تعیین مجازات جایگزین، مدت مجازات حبس را نیز تعیین می کند تا در صورت تعذر اجرای مجازات جایگزین، تخلف از دستورها یا عجز از پرداخت جزای نقدی، مجازات حبس اعمال شود.

سومین دوره کارگاه های اصلاح و بازاجتماعی نمودن مرتکبین جرائم علیه امنیت اخلاقی یعنی درجه شش تا هشت در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان برگزار شد. طرح هور به مدت ۱۶ ساعت در سه یا چهار روز برای مرتکبین جرائم یاد شده و به منظور کاهش نرخ ورود به زندان ها در قالب مجازات جایگزین می باشد. فراگیران این دوره با مفاهیمی چون کنترل خشم، نه گفتن، افزایش مهارت های خودآگاهی، اهمیت و نقش آگاهی در زندگی، رشد مشارکت اجتماعی، نقش باورها و افکار در زندگی فردی و گروهی آشنا می شوند. لازم به ذکر است؛ این دوره ها به تفکیک سن، جرم و مقطع تحصیلی به صورت دوره ای برگزار می شود.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x